Gå til innhold

Juleevangelie i barnehagen?

Anbefalte innlegg

Hvordan skal dine unger kunne ta et eget valg i forhold til feks konfirmasjon, når de aldri skal få høre om disse tingene?

Juleevangeliet ser jeg uansett mer på som ei julefortellig/historie/tradisjon som ungene gjerne må få lære.

Vi bruker ikke spesielt jesu fødsel som begrunnelse for at vi feirer jul, men juleevangeliet synes jeg er ei fin julefortelling.

Ungene fikk julekrybbe i fjor (i Playmobil da :o) ) og de elsker å leke med den.

Fortsetter under...

• Svar 73
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• PieLill

5

• nanna

4

• nitni

3

• Mrs. Wallace

3

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

I vår barnehage har de fortalt at de ønsker å fortelle juleevangeliet og besøke kirken i forbindelse med julen, da det tross alt er det vi feirer o at det er en stor del av den norske kulturen og tradisjonen. Men de har også sagt at hvis det er noen som ikke ønsker at deres barn skal være med på dette, må man si ifra og så får de finne en ordning for det/de barnen.

Men jeg tror ikke at et barn tar skade av å høre dette, eller besøke kirken. De bør jo faktisk lære seg hvorfor julen feires, tross at det for mange ikke legges særlig vekt på det (vi gjør det ikke), men synes det er en hyggelig historie. Tror faktisk det er verre hvis et barn ikke får være med på disse tingene, når alle de andre skal på tur til kirken, eller har samlingsstund for å høre "eventyret" (som det er for de). Et lite barn skjønner jo bare at han/hun ikke får være med de andre. Tror ikke du behøver være redd for at barnehagen skal omvende barnet ditt til å bli kristen ;-)

I podens bhg lager de største ungene skuespill av juleevangeliet som de fremfører i kirka (de er i kirka en tur i adventen - men det er frivillig!). Syns det er helt OK. Poden skal være Josef i år :o)

Men jeg er for bordbønn også da, uten at jeg er spesielt religiøs av meg av den grunn.

Mine barn lærer gudskjelov om de fleste religioner i bhg og skole, eller de lærer det av oss siden vi har venner som er muslimer, buddister, kristne, humanetikere, ateister og realister ;) I bhg leser de juleevangeliet, men de påstår ikke at det er det eneste rette, og da er det helt greit. Om de prøvde å overbevise barna hva som var rett og galt ville jeg reagert.

Hvilken skade tror du vil skje med barna dine derrsom de får høre juleevangeliet?

Jeg vil gjerne at sønnen min skal få høre om de fleste religioner, jeg. Men det handler kanskje om å være trygg på egen forankring.

Selvsagt tar de ingen skade av det. Har bl.a svigerforeldre som er personlig kristne, og barna får jevnlig høre om Gud og Jesus av dem. Jeg bare lurte på om dette var vanlig i norske barnehager.

Annonse

MANGE nordmenn feirer da enda julen pga. dette. Tror du alle feirer jul pga. kristendommen?

Nå er jeg veldig nysgjerrig på din definisjon av "mange".

Om dette plager deg bør du heller at opp med barnehagen at du ikke ønsker at barna dine skal være med på noe som har med bibelen og kristendommen og gjøre.

Men vær klar over at om du systematisk fjerner barna fra alt som har med den kristne kulturarven og gjøre, risikerer de å bli kulturelle analfabeter på enkelte områder. De vil også mangle bakgrunnen for mange av vår vel innarbeidede ord og uttrykk.

Selv føler jeg vel meg mer hjemme i den kulturen vi har i dag, enn den kulturen noen mener våre forfedre hadde for noen tusen år siden.

mvh

Mine barn lærer gudskjelov om de fleste religioner i bhg og skole, eller de lærer det av oss siden vi har venner som er muslimer, buddister, kristne, humanetikere, ateister og realister ;) I bhg leser de juleevangeliet, men de påstår ikke at det er det eneste rette, og da er det helt greit. Om de prøvde å overbevise barna hva som var rett og galt ville jeg reagert.

Takk. Dette jeg ville frem til. For kan tenke meg at det blir lest opp i barnehagen som om at DET er grunnen til at vi feirer jul og at det er det eneste rette.

Nå er jeg veldig nysgjerrig på din definisjon av "mange".

Om dette plager deg bør du heller at opp med barnehagen at du ikke ønsker at barna dine skal være med på noe som har med bibelen og kristendommen og gjøre.

Men vær klar over at om du systematisk fjerner barna fra alt som har med den kristne kulturarven og gjøre, risikerer de å bli kulturelle analfabeter på enkelte områder. De vil også mangle bakgrunnen for mange av vår vel innarbeidede ord og uttrykk.

Selv føler jeg vel meg mer hjemme i den kulturen vi har i dag, enn den kulturen noen mener våre forfedre hadde for noen tusen år siden.

mvh

Jeg har så absolutt ingen planer om å ta barna ut av slike sammenhenger. Selvsagt er det viktig at de lærer om andre religioner og kulturer, noe de også gjør. Men, som en sa her, jeg vil ikke at dette skal bli presentert for barna mine som det eneste rette.

Takk. Dette jeg ville frem til. For kan tenke meg at det blir lest opp i barnehagen som om at DET er grunnen til at vi feirer jul og at det er det eneste rette.

Hvorfor ikke spørre b.hg før du tenker det verste?

I de b.hgene jeg har jobbet i har vi fortalt den som ei historie + at ungene har fått leke med julekrybba.

"Festen var sannsynligvis en variant av soldyrkelse: I hedensk tid på våre kanter ble «jol» feiret med blot midtvinters, og det var 12. januar slik de regnet den gangen. Håkon den gode, som rådde i landet fra ca. 935 til han døde i 960, befalte at denne festen skulle forskyves til 25. desember".

Vet du hva disse festene gikk ut på? Bl.a. bloddryppende ofring av hester, hunder m.m

Jeg har så absolutt ingen planer om å ta barna ut av slike sammenhenger. Selvsagt er det viktig at de lærer om andre religioner og kulturer, noe de også gjør. Men, som en sa her, jeg vil ikke at dette skal bli presentert for barna mine som det eneste rette.

Julen er så full av forvirrende og motstridene budskap at det er det neppe noen fare for.

Om man skal måle noe som i barnesammenheng er veldig relevant, tid per tema, vil jeg anslå at barna får høre at vi feirer nissen.

mvh

Annonse

Jeg tror heller ikke på noen Gud, men synes det er en del av juletradisjonen og vår "kristne kulturarv" at ungene får høre myten om jesusbarnet. For det er en nydelig historie!

Vi leser jo myter fra div indianerstammer, greske myter, norrøne myter etc. etc. uten at vi behandler det som annet enn myter.

Hvis ungene får fortalt det i bhg., så er det greit for meg.

Gjest bollebøtta

Det er en del av vår kulturhistorie. Send barna dine i en muslimsk barnehage da, der sliper de å bli utsatt for dette. Jeg er ikketroende, får fnatt av gud og jesus, men visse ting tilhører vår kultur, og den er tufta på kristendommen enten du liker det eller ikke. Hvis barna vokser opp og ikke skjønner bæret når de hører sitat som feks. "ikke en spurv faller til jorden..." da mangler de vesentlige ting i sin allmennkunnskap.

Hvis du med "vi" mener familien din, så skal jeg ikke uttale meg om grunnen til deres julefeiring. Men: hvis du mener julefeiringen generelt, så er det jo en gang slik at Jesu fødsel er den direkte årsaken til at vi feirer jul.

Gjest Lenge før

Hvis du med "vi" mener familien din, så skal jeg ikke uttale meg om grunnen til deres julefeiring. Men: hvis du mener julefeiringen generelt, så er det jo en gang slik at Jesu fødsel er den direkte årsaken til at vi feirer jul.

Julen ble feiret lenge før Jesu fødsel.

Det har i hvert fall jeg aldri opplevd og jeg har hatt unger i 5 forskjellige barnehager.

Dattera mi visste ikke noe om Jesus før hun var 10 år og venninna mi fortalte om ham.

Ikke før hun var 10 år? Har de ikke om kristendom på skolen, da? I krl-faget?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...