Gjest efoll Skrevet 6. desember 2005 Skrevet 6. desember 2005 Jeg vet ikke/husker ikke om de leser juleevangeliet i "vår" barnehage. Men jeg vil ikke ha noe imot det. Men det er forskjellige måter å gjøre det på. De kan formidle det hele som en spennende historie, og så forklare at dette er utgangspunktet for noe kristendommen, som er noe mange tror på i Norge. De trenger ikke være forkynnennde. Jeg synes også det er riktig at barnehagene markerer eid/id, som er muslimenes høytid. Jeg synes det er viktig at de i barnehagene åpner for undring/filosofering rundt dette med høytider, men uten å prakke noe ned over ørene på barna. Ta det som samtaler med dem, hvis du skjønner hva jeg mener. 0 Siter
tiliti Skrevet 6. desember 2005 Skrevet 6. desember 2005 Ikke før hun var 10 år? Har de ikke om kristendom på skolen, da? I krl-faget? Jeg er ikke så mye eldre enn dorthes datter, og jeg hadde fritak fra kristendomsundervisning. Gikk livssyn. 0 Siter
Gjest M.Angelica Skrevet 6. desember 2005 Skrevet 6. desember 2005 Dette er barnehagene pålagt i følge Rammeplanen: "Oppdragelsen i barnehagen skal etter loven skje i samsvar med kristne grunnverdier. Barnehagen skal også formidle sentrale kristne tradisjoner slik de annet komer til syne ved de store kristne høytidene." "Eiere av private barnehager kan i vedtektene bestemme at andre ledd ikke skal gjelde" (Den kristne formålsparagrafen) 0 Siter
Gjest M.Angelica Skrevet 6. desember 2005 Skrevet 6. desember 2005 Må legge litt mer til i svaret mitt: Selv om jeg ikke er personlig kristen så må jeg allikavel fortelle om kristendommen i barnehagen. Hvordan det blir gjort, er noe vi velger selv. Enten det er å fortelle juleevangliet eller lage et skuespill =) Vi hadde mye om dette i undervisningen, (fager Religion, eller KRL som det heter nå), om at vi må være oss profesjonelle ang dette. Dette gjelder jo også de som er troende, -de skal ikke preke eller forkynne for barna. =) Vi hadde også i undervisningen at det er enklest å gjennomføre i julen og påsken (noe som også står i Rammeplanen) =) 0 Siter
Helmi Skrevet 6. desember 2005 Skrevet 6. desember 2005 Julen ble feiret lenge før Jesu fødsel. Det vet jeg. Men julen - som den feires i dag - feires for å markere Jesu fødsel. Slik er det bare. Julen er en kristen fest - hvorfor er det så vanskelig å akseptere det? 0 Siter
Gjest Lenge før Skrevet 6. desember 2005 Skrevet 6. desember 2005 Det vet jeg. Men julen - som den feires i dag - feires for å markere Jesu fødsel. Slik er det bare. Julen er en kristen fest - hvorfor er det så vanskelig å akseptere det? Fordi det ikke er noe å akseptere. Om jeg stjeler katten din, er den vel egentlig ikke min? De kristne har tatt denne feiringen og gjort den om til sin egen. Sånn er det bare. Hvorfor er det så vanskelig å akseptere? 0 Siter
nanna Skrevet 6. desember 2005 Skrevet 6. desember 2005 Julens budskap er det vel ingen som tar skade av å høre !!! Vi er heller ikke personlige kristne, men det faller meg da ikke inn å reagere om barnehagen forteller om hvorfor vi feirer jul !! Jeg feirer ikke jul av kristne grunner. 0 Siter
mariaflyfly Skrevet 6. desember 2005 Skrevet 6. desember 2005 Alle kommunale barnehager drives da etter en kristen formålsparagraf? 0 Siter
Gjest kalendria Skrevet 6. desember 2005 Skrevet 6. desember 2005 Fordi det ikke er noe å akseptere. Om jeg stjeler katten din, er den vel egentlig ikke min? De kristne har tatt denne feiringen og gjort den om til sin egen. Sånn er det bare. Hvorfor er det så vanskelig å akseptere? Det er jo uansett snakk om en tusenårig tradisjon. Ingen nålevende har noengang hatt noen kulturell eller historisk link til solfesten som ble feiret i førkristen tid. Julefeiringen som den har vært de siste 1000 årene er en kristen feiring. Dersom noen velger å legge solfest i den nå, så tar de tilbake en feiring som var før det igjen, men det blir litt søkt å påstå at de er den "riktige" feiringen for det. Jesu fødsel skjedde nå på denne tiden av året uansett, så at feiringene ble slått sammen, er jo ikke underlig. Uten at den ene tradisjonen stjal fra den andre. (Forutsetter at ingen gidder å protestere på at Jesus har eksistert, uansett hva man mener om hvem han var.) 0 Siter
Gjest kalendria Skrevet 6. desember 2005 Skrevet 6. desember 2005 MANGE nordmenn feirer da enda julen pga. dette. Tror du alle feirer jul pga. kristendommen? Jeg er helt enig i at flertallet ikke legger noen spesielt religiøst innhold i julehøytiden. Men at de dermed legger innholdet fra førkristen sol/midtvintersfest inn i den, har jeg vanskelig for å tro på. 0 Siter
Gjest kalendria Skrevet 6. desember 2005 Skrevet 6. desember 2005 Jeg er ikke så mye eldre enn dorthes datter, og jeg hadde fritak fra kristendomsundervisning. Gikk livssyn. Da burde du uansett ha lært om Jesus og kristendommen. Som kjent et livssyn, og største verdensreligion, så vidt jeg vet... En skam hvis livssynsundervisning ikke inneholdt noe om det. 0 Siter
Gjest kalendria Skrevet 6. desember 2005 Skrevet 6. desember 2005 Hvis jeg hadde bodd i India, hadde jeg tatt det som en selvfølge at barnet mitt skulle lært og hørt om de store religionene der, feks Hinduisme. Vi bor i Norge, og jeg synes det er like selvfølgelig at alle barn får høre om kristendommen, ikke forkynnende, men som en del av norsk kultur og historie de siste 1000 år. Og ikke minst om innflytelsen religionen har hatt på samfunnet. Dette innebærer også å lære om hvorfor julefeiringen er som den er i dag. Barnehager kan kanskje droppe det, men skolen forsømmer seg grundig hvis den ikke underviser i dette. 0 Siter
Gjest ærlig talt Skrevet 6. desember 2005 Skrevet 6. desember 2005 Jeg feirer ikke jul av kristne grunner. Ikke jeg heller, men du VET kanskje hvorfor vi feirer jul. At du kjenner til julens budskap, og da er det kanskje ikke så unaturlig at barna får høre om det også ...... eller ? 0 Siter
Lisabeth Skrevet 6. desember 2005 Skrevet 6. desember 2005 MANGE nordmenn feirer da enda julen pga. dette. Tror du alle feirer jul pga. kristendommen? *Knegg* I Norge i 2005 er det ___ikke___ mange som feirer jul som en form for soldyrkelse, ei heller som feirer midtvintersblot. Det er mulig noen av dem som møtes i mørke skoger med laken over hodet og hull til øynene tilber hedenske guder, men det er ikke mange. Jeg tror heller ikke den klubben ser på ideelt innhold i bhg som sin kampsak. 0 Siter
Helmi Skrevet 6. desember 2005 Skrevet 6. desember 2005 Fordi det ikke er noe å akseptere. Om jeg stjeler katten din, er den vel egentlig ikke min? De kristne har tatt denne feiringen og gjort den om til sin egen. Sånn er det bare. Hvorfor er det så vanskelig å akseptere? ...de kristne har tatt... stjele katten... hmmm... Uansett hva som ble feiret tidligere ved disse tider, så er det nå en gang slik at julen blir feiret for å markere fødselen av Jesus Kristus. Det kan du nok ikke bestride. At ikke alle har dette som begrunnelse for sin julefeiring har med kulturarven vår å gjøre - selv om en ikke er kristen, så ser de fleste det som naturlig å feire jul. 0 Siter
PieLill Skrevet 6. desember 2005 Skrevet 6. desember 2005 Jeg feirer ikke jul av kristne grunner. Kunne du tenke deg å utdype den? mvh 0 Siter
Mrs. Wallace Skrevet 6. desember 2005 Skrevet 6. desember 2005 Fordi det ikke er noe å akseptere. Om jeg stjeler katten din, er den vel egentlig ikke min? De kristne har tatt denne feiringen og gjort den om til sin egen. Sånn er det bare. Hvorfor er det så vanskelig å akseptere? Har du noen gang hørt om et begrep som kalles "kulturarv"? 0 Siter
Hawkwind Skrevet 6. desember 2005 Skrevet 6. desember 2005 Tror nok det er vanlig - og ser selv på dette som selvfølgelig. Om dere som foreldre er prinsippielle motstandere av dette, bør dere ta den naturlige konsekvensen av dette - og avlyse julaften og julefeiringen. For dere er vel klar over at dette er en kristen høytid? 0 Siter
Gjest Lenge siden Skrevet 6. desember 2005 Skrevet 6. desember 2005 Har du noen gang hørt om et begrep som kalles "kulturarv"? Ja, men var ikke det som var poenget her. 0 Siter
Gjest Glittert Skrevet 6. desember 2005 Skrevet 6. desember 2005 Tror nok det er vanlig - og ser selv på dette som selvfølgelig. Om dere som foreldre er prinsippielle motstandere av dette, bør dere ta den naturlige konsekvensen av dette - og avlyse julaften og julefeiringen. For dere er vel klar over at dette er en kristen høytid? Hva er dette for noe tull? Skal de som ikke er kristne liksom ikke få lov til å feire jul? Julefeiringen har opprinnelig ikke noe med kristendommen å gjøre. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.