Gå til innhold

Juleevangelie i barnehagen?

Anbefalte innlegg

Hva er dette for noe tull? Skal de som ikke er kristne liksom ikke få lov til å feire jul? Julefeiringen har opprinnelig ikke noe med kristendommen å gjøre.

Hvis man ser historisk på dette - så er julefeiringen i Norge opprinnelig en norrøn tradisjon.

Men det er vel knapt 1000 år siden man pleide å ha juleblot her i landet - og gaveutdeling til barn var ikke en del av den pakka.

Julefeiringen slik den er i dag, er tuftet på kristendommen.

Også den kommersielle delen av julefeiringen - med Julenissen i sentrum - har et kristent opphav.

Jeg håper og tror at du kjenner til detaljene i såvel den protestantiske som den katolsk-baserte julefeiringen; og om man trekker de elementene ut av julefeiringen - har man kun igjen en faktor som ikke ene og alene tilhører et kristent livssyn: Julematen.

Fortsetter under...

• Svar 73
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• PieLill

5

• nanna

4

• nitni

3

• Mrs. Wallace

3

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Gjest Elextra

Om det er vanlig vet jeg ikke, men jeg synes det er fint. Enten man liker et ikke, er det en viktig del av vår kulturarv.

Jeg synes til og med det er fint at gutten vår skal med barnehagen i kirken før jul, selv om jeg aldri ville funnt på det selv.

Gjest Elextra

Om det er vanlig vet jeg ikke, men jeg synes det er fint. Enten man liker et ikke, er det en viktig del av vår kulturarv.

Jeg synes til og med det er fint at gutten vår skal med barnehagen i kirken før jul, selv om jeg aldri ville funnt på det selv.

Ikke jeg heller, men du VET kanskje hvorfor vi feirer jul. At du kjenner til julens budskap, og da er det kanskje ikke så unaturlig at barna får høre om det også ...... eller ?

Jeg er enig. Men det er ytterst viktig at det blir presentert slik at barna forstår at det er NOEN som tror på dette, ikke som en absolutt sannhet.

Annonse

Gjest ærlig talt

Jeg er enig. Men det er ytterst viktig at det blir presentert slik at barna forstår at det er NOEN som tror på dette, ikke som en absolutt sannhet.

Jeg må prøve å svare deg jeg, får ikke opp de siste trådene idag, de jeg får opp er kun fra igår kveld, ikke får jeg laget ny tråd heller, fikk opp svar til meg, så deror må jeg teste om det er galt bare hos meg eller er det for deg også.

Sorry at jeg blander tråder her, men det var mine eneste mulighet :-)

Gjest Jeg feirer jul!

Jeg er helt enig i at flertallet ikke legger noen spesielt religiøst innhold i julehøytiden. Men at de dermed legger innholdet fra førkristen sol/midtvintersfest inn i den, har jeg vanskelig for å tro på.

Midtvinterfest? Jøss, den var ny for meg. Da synes jeg du skal si at du feirer midtvinterfest og kalle det for det. Kjenner flere som ikke er krsitne men de synger kristne julesanger for det og går rundt juletreet med barna. Jeg tror de fleste forbinder det med en kristen høytid.

Gjest kalendria

Midtvinterfest? Jøss, den var ny for meg. Da synes jeg du skal si at du feirer midtvinterfest og kalle det for det. Kjenner flere som ikke er krsitne men de synger kristne julesanger for det og går rundt juletreet med barna. Jeg tror de fleste forbinder det med en kristen høytid.

Var dette svaret til meg?

Vi feirer jul, vi altså. Og det tror jeg de fleste ikke-kristne gjør også, og nettopp ikke midtvindtersfest/blot/solfest osv som mange her hevder er den egentlige årsaken til julefeiringen som den er i dag.

Annonse

Da burde du uansett ha lært om Jesus og kristendommen. Som kjent et livssyn, og største verdensreligion, så vidt jeg vet...

En skam hvis livssynsundervisning ikke inneholdt noe om det.

Det kom det også, men innen den tid var vi eldre enn 11 år.

Tar sin tid når man skal innom alle religionene, filosofiene +++.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...