Gå til innhold

Hjelm og sykkel med støttehjul.

Anbefalte innlegg

Gjest snekker andersen

Jeg skjønner at det er lurt å venne barn til å bruke hjelm tidlig. Sønnen min har hjelm, men av og til glemmer han å bruke den. Han har sånn sykkel med støttehjul, og sykkelen er ikke noe særlig høyere enn en trehjulsykkel.

Han sykler bare utenfor blokka, og det er helt bilfritt.

Er det veldig nøye med hjelm når sykkelen er så liten? Andre mødre får helt fnatt når han sykler på tur uten hjelm. Jeg mener at det er noe helt annet å sykle uten hjelm når en holder på/ har lært seg å sykle uten støttehjul, men her blir det ramaskrik når unger sykler med støttehjul uten hjelm.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/209212-hjelm-og-sykkel-med-st%C3%B8ttehjul/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mine må ha hjelm når de sykler på steder med grus/asfalt uansett om de sykle på tohjulssykkel, tohjulssykkel med støttehjul eller trehjulssykke.

I hagen der det er gras, eller trehjulssykkel inne trenger de ikke hjelm.

-det er noe med å venne dem til å alltid ta på hjem, og det er noe med at det faktisk er et stykke ned til asfalten fra en tohjulssykkel. STøttehjul eller ei.

De andre her har nevnt dette med vanens makt, og det er jeg helt enig i.

Likeså det at man innfører det som en regel uten unntak, slik at ikke barnet selv etterhvert begynner å vurdere i hvilke situasjoner hjelm kan unngås. Like greit at man lærer seg at dette er en ufravikelig regel som ikke er åpen for individuell vurdering.

Og dessuten: Mange støttehjul er vinglete, og så kan man kræsje med ting og andre barn etc og dermed bikke overende.

De andre her har nevnt dette med vanens makt, og det er jeg helt enig i.

Likeså det at man innfører det som en regel uten unntak, slik at ikke barnet selv etterhvert begynner å vurdere i hvilke situasjoner hjelm kan unngås. Like greit at man lærer seg at dette er en ufravikelig regel som ikke er åpen for individuell vurdering.

Og dessuten: Mange støttehjul er vinglete, og så kan man kræsje med ting og andre barn etc og dermed bikke overende.

Vanens makt funker den, ja. Mine har aldri drømt om å sykle uten hjelm - inntil den ene nådde ungdomsskole-alderen...det går - dessverre - et skille der.

Min minste sykler fortsatt alltid med hjelm (og min største sykler nesten ikke i det hele tatt) - men en del av minstens kamerater ser jeg stadig på sykkel uten hjelm...

Annonse

Vesla her i huset bruker hjelm når hun sykler på terassen med trehjulsykkelen sin hun;-)

Men så har hun en storesøster som alltid bruker hjelm når hun sykler,så vesla vil jo ikke være dårligere.

Hjelm er en fin vane å innarbeide fra de er så store at de faktisk er ute å sykler-enten de har støttehjul eller ei.

Fall kan skje enten det er sånn eller sånn.

Ta på guttungen hjelm du.

Gjør som du selv vil, du. Hva det blir ramaskrik av er ikke så nøye, så lenge du synes det er trygt nok. Noen lar barna sine gå til butikken alene, noen lar de sykle korte turer uten hjelm.

Men jeg pleier å tenke at hvis det er noe man kan sikre seg mot, uten å begrense barnets frihet betraktelig, så burde man gjøre det.

Ingen sykling uten hjelm hos oss - det er vi helt konsekvente på.

Ingen av oss foreldre kunne drømme om å sykle uten hjelm heller - vi sykler ganske mye.

Hvis ungene ikke får det med seg helt fra starten at hjelm og sykel hører naturlig sammen vil dere slite med å få dem til å akseptere hjelm senere tror jeg.

Annonse

Våre to små har brukt hjelm helt siden de begynte og bruke tre-hjulsykkel.

Min yngste satt en gang i sommer utfor en bakke her vi bor. Det ble et stygt fall med tre-hjulsykkelen. Hadde han ikke hatt hjelm da, så måtte vi dratt på legevakta for å sjekke og nesen. Han hadde på en slik junior-hjelm med brem foran på hjelmen. De får faktisk ganske stor fart med gå-bil også i slike bakker.

Har til og med sett barn her på feltet med hjelm i akebakken nå. Det går unna etterhvert når snøen blir trykket ned av ex antall rattkjelker, så det var ikke så dumt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...