Gå til innhold

Eldre norsk mann kjøper norsk tenåring

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det spiller jo liten rolle, all den tid hun snart er 18 år.

Det "skumle" ved det som denne saken så klart viser, er at kjøp av kvinner (eller tvangsekteskap), spesielt der hun er 18 år eller eldre, er intet problem i Norge - rent juridisk.

hva er problemet da? Noen synes jo det er greit med arrangerte ekteskap....

Skrevet

hva er problemet da? Noen synes jo det er greit med arrangerte ekteskap....

Om man synes det er et problem eller ikke at unge kvinner av ulike årsaker (enten frivillig eller gjennom familiær tvang) blir en handelsvare, er helt sikkert et individuelt spørsmål.

Personlig finner jeg det moralskt forkastelig, uansett om det er frivillig eller gjennom tvang.

Er det frivillig (i den grad man kan kalle slikt frivillig - for det ligger som regel alltid et element av tvang eller nødvendighet bak), så ser jeg problemet med å lovfeste noe.

Er det tvang (vanligvis fra familie) så burde det ikke være vanskelig å kriminalisere det. For i mitt hode så er det en kriminell handling på linje med slaveriet.

Skrevet

Tvangsekteskap er forbudt etter norsk lov. Det er forbudt å tvinge andre personer til noe som helst. Arrangerte ekteskap er derimot ikke forbudt og det er en klar forskjell. Ingen kan nekte min mor å anbefale meg å gifte meg med en mann, og endog mindre å nekte meg å gifte meg med ham.

Jeg har problemer med å se den klare forskjellen, all den tid de fleste arrangerte ekteskap handler om tvang og manipulering/indoktrinering av unge kvinner, som ikke gis mulighet til egne individuelle meninger.

Gjest Zuleika
Skrevet

Jeg har problemer med å se den klare forskjellen, all den tid de fleste arrangerte ekteskap handler om tvang og manipulering/indoktrinering av unge kvinner, som ikke gis mulighet til egne individuelle meninger.

Ja da har du virkelig et problem.

Skrevet

Om man synes det er et problem eller ikke at unge kvinner av ulike årsaker (enten frivillig eller gjennom familiær tvang) blir en handelsvare, er helt sikkert et individuelt spørsmål.

Personlig finner jeg det moralskt forkastelig, uansett om det er frivillig eller gjennom tvang.

Er det frivillig (i den grad man kan kalle slikt frivillig - for det ligger som regel alltid et element av tvang eller nødvendighet bak), så ser jeg problemet med å lovfeste noe.

Er det tvang (vanligvis fra familie) så burde det ikke være vanskelig å kriminalisere det. For i mitt hode så er det en kriminell handling på linje med slaveriet.

Enig i det.

Skrevet

Ja da har du virkelig et problem.

Jeg har ikke et problem, men de unge kvinnene som blir manipulert inn i dette har et problem.

Kanskje du er en av dem?

Gjest Zuleika
Skrevet

Jeg har ikke et problem, men de unge kvinnene som blir manipulert inn i dette har et problem.

Kanskje du er en av dem?

Hvis du har problemer med å forstå forskjellen har du virkelige problemer. Det har ingenting med meg å gjøre.

Gjest Zuleika
Skrevet

Det skrives jo en del om oralsex og analsex i etniske norske kretser. Er det etisk mere forsvarlig at etnisk norske jenter blir utsatt for sexpress, motepress, slankepress etc.?

Skrevet

Det skrives jo en del om oralsex og analsex i etniske norske kretser. Er det etisk mere forsvarlig at etnisk norske jenter blir utsatt for sexpress, motepress, slankepress etc.?

Det er vel kanskje litt merkelig å sammenlikne kjøp av unge bruder og/eller tvangsekteskap med sexpress, motepress, slankepress etc.

Så jeg er litt usikker på hva du mener eller hvor du vil med dette?

Det ene gjør uansett ikke det andre noe bedre eller værre.

Skrevet

Hvis du har problemer med å forstå forskjellen har du virkelige problemer. Det har ingenting med meg å gjøre.

Hvis du ikke forstår hva jeg mener så er det ditt problem, og ikke mitt - i den grad det er noe problem.

Det som er et faktisk problem er de unge jenter som blir fratatt sin mulighet til å gjøre personlige valg basert på den frihet de har krav på.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...