Gå til innhold

Hva er en ung mor?

Anbefalte innlegg

Gjest mirakel*2?
Skrevet

Tja - det går an å definere "ung mor" ved hjelp av statistikk også, da. Da vil jo en ung mor være en som er yngre en gjennomsnittlig alder for førstegangsfødende.

Da min tante på begynnelsen av 80-tallet fødte sitt første barn, fikk hun betegnelsen "eldre førstegangsfødende". Hun var 26, og dermed over snittalderen den gang.

jeg har hørt av generasjonen over meg at det var seint å ikke ha fått sitt første barn når du var i slutten av 20 årene

Jeg snakket med en lege, og han sa at det å få sitt første barn når du er over 30 er for gammelt, sånn kroppslig sett (ikke halshugg meg nå, jeg bare refererer det han sa). Han sa den beste alderen, fysiologisk sett, var mellom 20 og 25.

Gjest KariKruskakli
Skrevet

Jeg var vel en relativt ung mor da jeg fikk første. Hun fyller 15, før jeg fyller 40.

Skrevet

jeg har hørt av generasjonen over meg at det var seint å ikke ha fått sitt første barn når du var i slutten av 20 årene

Jeg snakket med en lege, og han sa at det å få sitt første barn når du er over 30 er for gammelt, sånn kroppslig sett (ikke halshugg meg nå, jeg bare refererer det han sa). Han sa den beste alderen, fysiologisk sett, var mellom 20 og 25.

Det er da ingen grunn til å halshugge verken deg eller legen for det - selvsagt er vi biologisk ment å få vårt første barn tidligere enn i 30-åra.

Om vi er mentalt modne og i en livssituasjon som passer, det vet imidlertid biologien svært lite om. ;o)

Gjest "skara"
Skrevet

Fordelen med å være ung mor var vel de unge besteforeldrene :) Bestefar som var 49 og Bestemor på 45, men jeg selv er nå livredd for at jeg snart kan bli bestemor selv ,jeg er 35 nå og elste barnet er 17 "uff".

Vi har pratet mye om det da, de er i full fart med utdannelsene sine c",)

så de venter nok litt lenger enn det vi gjorde.

Gjest Madagaskar
Skrevet

Er et vanskelig spørsmål. Synes ikke alder har så mye og si. Vet om de jeg ser på som "unge" foreldre på 30, og de som er "eldre" foreldre på 25.

For meg er d væremåten d kommer an på.

Forbinder kanskje ung mor med ei som ikke er helt klar for å være det kanskje..

Skiller vel ikke helt mellom "ung " og "for ung"..vet ikke.

Jeg var akkurat blitt 20 da jeg fikk jenta mi.

Og jeg følte meg ikke som noe ung mor..heh..rart..

Men om jeg skal se på d på en annen måte, så er d vel "ungt" fra 20 og nedover.

Når du nærmer deg 18 og ned, da er d veldig ungt!

Skrevet

Fordelen med å være ung mor var vel de unge besteforeldrene :) Bestefar som var 49 og Bestemor på 45, men jeg selv er nå livredd for at jeg snart kan bli bestemor selv ,jeg er 35 nå og elste barnet er 17 "uff".

Såfremt besteforeldrene var unge foreldre, da.

Jeg var ikke så gammel da guttungen ble født, men foreldrene mine var ganske voksne da de fikk meg, så det går litt opp i opp.

Skrevet

Er et vanskelig spørsmål. Synes ikke alder har så mye og si. Vet om de jeg ser på som "unge" foreldre på 30, og de som er "eldre" foreldre på 25.

For meg er d væremåten d kommer an på.

Forbinder kanskje ung mor med ei som ikke er helt klar for å være det kanskje..

Skiller vel ikke helt mellom "ung " og "for ung"..vet ikke.

Jeg var akkurat blitt 20 da jeg fikk jenta mi.

Og jeg følte meg ikke som noe ung mor..heh..rart..

Men om jeg skal se på d på en annen måte, så er d vel "ungt" fra 20 og nedover.

Når du nærmer deg 18 og ned, da er d veldig ungt!

Heisan! var sikker på at du var hannkjønn, jeg! Nå har jeg koblet deg inn som hunnkjønn :-)

Skrevet

Jeg var vel en relativt ung mor da jeg fikk første. Hun fyller 15, før jeg fyller 40.

Ehh.. Er da ikke unormalt for en 15åring som har foreldre på nesten 40?

Gjest KariKruskakli
Skrevet

Ehh.. Er da ikke unormalt for en 15åring som har foreldre på nesten 40?

Ehh, har jeg sagt det?

Skrevet

Ehh, har jeg sagt det?

"Jeg var vel en relativt ung mor da jeg fikk første. Hun fyller 15, før jeg fyller 40".

Skrevet

Jeg føler meg som en ung mor, selv om jeg var nesten 23 år da jeg fikk Squishy. Men jeg bor i Oslo og kjenner absolutt ingen på min alder med barn. Den nest-yngste på barselgruppen min er 26 år, men hun er gift og veldig etablert.

Jeg tror det har litt med miljøet du bor i å gjøre.

Gjest KariKruskakli
Skrevet

"Jeg var vel en relativt ung mor da jeg fikk første. Hun fyller 15, før jeg fyller 40".

Hva er sammenhengen mellom det du skriver og det jeg skriver?

Skrevet

Det har veldig med miljøet der du bor å gjøre.

I mindre bygdesamfunn er en ung mor en som er under 18 år.

I Oslo er en ung mor en som er under 25 år......

Skrevet

tenkte rundt 20-22 før, men jeg følte meg da ganske ung da jeg ble mor og var 25.

Skrevet

Før 20. Selv var jeg 20 da jeg fikk snuppa vår og følte meg ikke spesielt ung. Kan være pga. at i byen her jeg bor så er det helt vanlig at jentene får barn rundt 20-22 år. Et par av venninnene mine har attpåtil rukket å få nummer 2 og de er 23 år og i faste forhold.

Skrevet

Jepp. Svigers var 17 og 18 da de fikk mannen min, og han var 23 da vi fikk snuppa vår, og det har helt klart sine fordeler. Svigerbestemor var 20 da hun fikk svigermor, så snuppa sine oldeforeldre er også unge og spreke. :o) Spør stadig vekk om å få låne snuppa over en natt eller to.

Skrevet

Under 25. Og i Oslo er man vel ung mor hvis man er under 30.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...