Gå til innhold

Barn og sykkelhjelm, igjen og igjen...

Anbefalte innlegg

Gjest theoline

På tur hjem fra barnehagen i dag så gutten min ei lita jente, tipper 3 år klive opp på sykkelen til mor, uten sete altså, og de syklet avgårde!

Det syntes ikke gutten min var ok, hengte seg veldig opp i at den lille jenta ikke hadde hjelm, ble flau jeg gitt og sa at han skulle ti stille...

Men etterpå begynte jeg å tenke litt, ungene her fra 3-år og oppover som sitter på bagasjebrettet bruker veldig sjeldent hjelm, men gjør det alltid i sete eller visst de sykler selv...

Han hadde jo et poeng,guttungen, men allikevel på sin plass å be han tie der å da!

Noen meninger om dette da?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/209334-barn-og-sykkelhjelm-igjen-og-igjen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg oppfatter innlegget dit slik at du lurer på hva du skal si til sønnen din ang det at den lille jenta ikke hadde hjelm.

Hos oss har vi litt av den samme problematikken rundt airbag og/eller bilbelte. Flere av ungene som kjøres til/fra barnehage/skole hos oss, får sitte foran i biler med airbag, gjerne også uten å være fastspent i bilen. Mine unger er veldig bevisst reglene for dette og kommenterer stadig ting rundt dette.

Jeg velger å si det slik at ikke alle mammaer og pappaer synes det er like viktig å sikre barna på korte turer, men at de er akkurat like glade i barna sine som vi er i våre barn. Jeg sier også at alle familier har ulike regler for mange ting. Noen ting er vi strenge/mindre strenge med og motsatt.

Gjest theoline

Altså tre år gammelt barn.

På satt på bakpå mammas sykkel, uten sykkelsete og uten hjelm?

mvh

Altså tre år gammelt barn uten sete forstår jeg, men brukes det hjelm når barnet sitter på bakpå sykkelen, uten sete?

Jeg ser at det ikke blir gjort her, så jeg lurer på hvordan det er ellers rundt omkring...

Uttrykte jeg meg litt klarere nå?

Altså tre år gammelt barn uten sete forstår jeg, men brukes det hjelm når barnet sitter på bakpå sykkelen, uten sete?

Jeg ser at det ikke blir gjort her, så jeg lurer på hvordan det er ellers rundt omkring...

Uttrykte jeg meg litt klarere nå?

Så barnet manglet både "barnesete" for å sitte bakpå på mors sykkel og hjelm?

Har jeg forstått det riktig?

Om jeg var i en desperat helt uforutsett situasjon og ikke hadde andre transportmuligheter, ville jeg _kanskje_ tatt sjansen.

Jeg reagerer mest på at det ikke brukes sykkelsete. Barnet kan falle bakover og knalle hodet rett i asfalten. Barnet kan skade føttene og leggene alvorlig om de kommer inn i ekene. Mellom ekene på en voksen sykkel er det akkurat plass for små barneføtter. Kombinasjonen ikke sete - ikke hjelm er særdeles uforsvarlig.

mvh

Annonse

Om jeg var i en desperat helt uforutsett situasjon og ikke hadde andre transportmuligheter, ville jeg _kanskje_ tatt sjansen.

Jeg reagerer mest på at det ikke brukes sykkelsete. Barnet kan falle bakover og knalle hodet rett i asfalten. Barnet kan skade føttene og leggene alvorlig om de kommer inn i ekene. Mellom ekene på en voksen sykkel er det akkurat plass for små barneføtter. Kombinasjonen ikke sete - ikke hjelm er særdeles uforsvarlig.

mvh

Veldig enig!

Beina i eikene er noe av det jeg husker best fra jeg var barn desverre. Jeg var fem år og satt bakpå med søskenbarnet mitt, det endte faktisk med brukket ankel og jeg måtte sitte i vogn i tre uker. Ikke spesielt kult når man er fem år :( Og sårene jeg fikk på bena, opprevet hud, skrubbsår i fjeset fordi hun ikke skjønte med engang hva som skjedde så jeg hang etter et par meter. Kjipe greier, så jeg hadde ikke tatt sjansen.

Gjest theoline

mvh

Ja, nå har du forstått det riktig :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...