Gå til innhold

Hva er en gammel mor?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg svarer vel egentlig på flere av de andre innleggene her hvor mange synes man er for gammel til å bli mor i beg. av 30-årene...

Ok, da er det de andre her som blander, da. ;o)

Selv har jeg venninner i 40-årene med småbarn, og de er vel så unge og fresche som meg, som er drøye ti år yngre.

Men at de var gamle førstegangsfødende, i statistisk forstand, er det jo ingen tvil om.

• Svar 49
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• tonie

5

• morsan

3

• Mrs. Wallace

3

• Refiloe

3

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Min er 57 år år. Sånn halvgammel, vil jeg si:)

Gjest KariKruskakli
Skrevet

Sånn var det for meg også, og det hjalp ikke akkurat at alle de andre som gikk til kontroller på samme sted som jeg var mellom 18 og 20 *s* Dessuten var jeg kjempedeprimert gjennom hele svangerskapet. Det hjalp vel ikke det heller, antar jeg.

Nå derimot, nå tror jeg hadde følt meg både ung, sprek og glad hvis jeg hadde gått gravid. For å komme til poenget, jeg tror psyken og livssituasjonen har mye å si:-)

Og jeg har 3 stykker og skal aldri mer gå gravid;)

Skrevet

Og jeg har 3 stykker og skal aldri mer gå gravid;)

Jeg synes du burde prøve bare for å se om du føler deg gammel! Hehe.

Gjest KariKruskakli
Skrevet

Jeg synes du burde prøve bare for å se om du føler deg gammel! Hehe.

Nei takk;)

Skrevet

Jeg synes moren min har vært litt gammel bestandig; hun var 35 da jeg ble født. Det er tross alt 35 års forskjell mellom oss og det er jo litt når det kommer til det å ha forståelse for "ungdomsliv" etc. Ønsket meg alltid en ung mor da jeg var yngre. Men har kanskje følt dette ekstra fordi mine søsken er så mye eldre enn meg. Ble veldig tydelig mye yngre enn de andre i familien.

Min mor var 34 da jeg ble født og 37 da min søster ble født. Jeg følte gjennom hele oppveksten at hun var gammel i forhold til de fleste andre mødrene jeg kjente.

Nå er hun 67 og koser seg med barnebarna (0-11 år) i små porsjoner. Hun orker ikke så mye herjing, og stort sett bare eldstemann på 11 kan overnatte hos henne (med 1-2 unntak i året)...

Gjest prinsesse og prinse mamma
Skrevet

De som får barn når de passerer 40..

Skrevet

Nei takk;)

Ok, nå skal jeg holde opp. Sånn. Ferdig.

:-)

Skrevet

Min mor var 34 da jeg ble født og 37 da min søster ble født. Jeg følte gjennom hele oppveksten at hun var gammel i forhold til de fleste andre mødrene jeg kjente.

Nå er hun 67 og koser seg med barnebarna (0-11 år) i små porsjoner. Hun orker ikke så mye herjing, og stort sett bare eldstemann på 11 kan overnatte hos henne (med 1-2 unntak i året)...

Sånn er mora mi også, og hun er bare 55. Jeg hadde en ung mor, som du skjønner. Likevel var hun så treig at det var flaut.

Gjest familien A
Skrevet

Ok, da er det de andre her som blander, da. ;o)

Selv har jeg venninner i 40-årene med småbarn, og de er vel så unge og fresche som meg, som er drøye ti år yngre.

Men at de var gamle førstegangsfødende, i statistisk forstand, er det jo ingen tvil om.

Gjennomsnittsalder for førstegangsfødende i Norge er rett i underkant av 30 år for kvinner og ca 33 for menn når de blir far for første gang. Slik sett er det ikke "gammelt" å ha ventet til en er noen år over gjennomsnittet.

Gjest KariKruskakli
Skrevet

Å, kom igjen. Vær litt sporty, da!

Jeg overlater det til deg jeg;)

Skrevet

Gjennomsnittsalder for førstegangsfødende i Norge er rett i underkant av 30 år for kvinner og ca 33 for menn når de blir far for første gang. Slik sett er det ikke "gammelt" å ha ventet til en er noen år over gjennomsnittet.

Nok en gang: Er man 38-39 år og førstegangsfødende, er man gammel. Men ikke _for_ gammel. Viktig forskjell, det der. Virker som om folk blir litt støtt av ordet "gammel".

For øvrig er det i Oslo snittet ligger rett rundt 30. På landsbasis er det lavere.

Skrevet

Mor mi var 38 då eg vart fødd. Pappa var 39. Eg tenkte imidlertid aldri at eg hadde ei gamal mor (eller ein gamal far). Faktisk synst eg dei på mange måtar var meir ungdommelege enn foreldra til venene mine då eg var 15-16, og foreldra mine var i midten av femtiåra. Det er uhyre individuelt, og eg trur også som nokon skriv her at det å ha barn gjer at ein held seg ung.

No er begge foreldra mine dessverre borte. Dei døydde alt for tidleg av kreft med tre års mellomrom.

Eg skal sjølv bli pappa for første gang, og vil vera 36 når det skjer. Det plagar meg ikkje. Eg føler meg ung nok! :)

Skrevet

Bestemora mi blei 93?

Ganske gammel mor det da!

Du skjønner hva jeg mener din luring

Skrevet

Jeg synes det er gammelt om man har tippet godt over 30 (32-33) uten å ha fått førstemann. Da er det på tide!

Min datter er på den alder. Både hun og mange av de hun gikk på skolen med har fortsatt ingen barn.

Min far var 32 da jeg ble født. Jeg husker mine skolevenninner syntes han var ung...

Et år da jeg var stort skolebarn, fikk to av skolekameratene småsøsken. Mødrene var i begge tilfeller 47 år og fedrene eldre. Kan ikke huske vi syntes de var for gamle.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...