favn Skrevet 8. desember 2005 Skrevet 8. desember 2005 En gammel mor er en gammel dame som har barn. Visste du ikke det? Her er forresten snittalderen på førstegangsfødende i 2004 ;-) http://www.ssb.no/emner/02/02/10/fodte/tab-2005-04-21-13.html 0 Siter
morsan Skrevet 8. desember 2005 Skrevet 8. desember 2005 Husker du den saken for noen år tilbake hvor et nyfødt barn ble kidnappet fra en barselavdeling i Haugesunds-traktene? Barnet kom til rette i god behold, og kidnapperen var en dame "i tredveårene" i følge nyhetene. Altså var hun maksimalt 39. Ikke noen ungsau, men dog godt innenfor normal fruktbar alder. På nyhetene ble det intervjuet en av mødrene på samme barselavdeling - 19 år gammel annengangsfødende - som hadde observert kidnapperen. Denne unge damen uttalte at hun hadde tenkt at dette neppe kunne vært moren til babyen, "for hun var da så gammel"! Jeg har fnist mye av den uttalelsen, for i min verden er det mye rarere å være 19 år og annengangsfødende enn 39 år og nybakt mor! ;-) 0 Siter
Gjest piiip Skrevet 8. desember 2005 Skrevet 8. desember 2005 Husker du den saken for noen år tilbake hvor et nyfødt barn ble kidnappet fra en barselavdeling i Haugesunds-traktene? Barnet kom til rette i god behold, og kidnapperen var en dame "i tredveårene" i følge nyhetene. Altså var hun maksimalt 39. Ikke noen ungsau, men dog godt innenfor normal fruktbar alder. På nyhetene ble det intervjuet en av mødrene på samme barselavdeling - 19 år gammel annengangsfødende - som hadde observert kidnapperen. Denne unge damen uttalte at hun hadde tenkt at dette neppe kunne vært moren til babyen, "for hun var da så gammel"! Jeg har fnist mye av den uttalelsen, for i min verden er det mye rarere å være 19 år og annengangsfødende enn 39 år og nybakt mor! ;-) Jeg kan ikke huske den saken. Jeg synes en 2. gangsfødende 19 åring og en nybakt 39 åring er like spesielt. Tenker oi med en gang. Det er ikke noe jeg kan styre, men jeg synes bare det. 0 Siter
morsan Skrevet 8. desember 2005 Skrevet 8. desember 2005 Jeg kan ikke huske den saken. Jeg synes en 2. gangsfødende 19 åring og en nybakt 39 åring er like spesielt. Tenker oi med en gang. Det er ikke noe jeg kan styre, men jeg synes bare det. Den nybakte 39-åringen _kunne_ jo ha født barn nr 8 for eksempel! ;-) 0 Siter
DarkPink Skrevet 8. desember 2005 Skrevet 8. desember 2005 Jeg tenker over det når de er over 40. Førstegangsfødende tenker jeg er sent allerede ved rett over 30 og opp. 0 Siter
morsan Skrevet 8. desember 2005 Skrevet 8. desember 2005 Nok en gang: Er man 38-39 år og førstegangsfødende, er man gammel. Men ikke _for_ gammel. Viktig forskjell, det der. Virker som om folk blir litt støtt av ordet "gammel". For øvrig er det i Oslo snittet ligger rett rundt 30. På landsbasis er det lavere. Mange blir støtt av ordet "gammel", ja, som f eks min svigermor som omtaler seg selv og sine jevnaldrende som "voksne"! ;-) Litt komisk, da, når sønnen er i 40-åra! *he he* 0 Siter
jonia Skrevet 8. desember 2005 Skrevet 8. desember 2005 Jeg er vel en gammel mor, uten at jeg går rundt og tenker på det. Jeg var 39 da vi hentet datteren vår. Da var hun 13 måneder. Mange adoptivforeldre er eldre enn gjennomsnittet. I adopsjonssammenheng føler jeg meg ikke gammel, men når jeg treffer andre foreldre med like gamle barn, kan jeg nok kjenne at jeg er eldre enn mange av dem. Det fine er at jeg stort sett synes det er en fordel, da jeg føler meg tryggere på mange ting enn det de som er 15 år yngre gjør. Alle mine ideer om overbekymrede gamle foreldre er borte. De mest bekymrede foreldrene jeg har møtt er gjerne unge som må gjøre ALT riktig hele tiden for å være fornøyde. Når det gjelder nattevåk er jeg temmelig sikker på at yngre foreldre har en fordel, da de ofte har festkondisen litt bedre inne, og tåler bedre noen netter med lite søvn. 0 Siter
Mandolaika Skrevet 8. desember 2005 Skrevet 8. desember 2005 Min datter er på den alder. Både hun og mange av de hun gikk på skolen med har fortsatt ingen barn. Min far var 32 da jeg ble født. Jeg husker mine skolevenninner syntes han var ung... Et år da jeg var stort skolebarn, fikk to av skolekameratene småsøsken. Mødrene var i begge tilfeller 47 år og fedrene eldre. Kan ikke huske vi syntes de var for gamle. Oj, 47 år synes jeg var altfor gammelt for å få flere barn. 0 Siter
Sofies mamma Skrevet 8. desember 2005 Skrevet 8. desember 2005 Tja, det blir jo veldig synsing. 37-38 for en førstegangsfødende synes jeg er gammelt. Altså ikke negativt, men det er en grense rundt der for meg. 0 Siter
emin Skrevet 9. desember 2005 Skrevet 9. desember 2005 En som får sitt første barn etter 35, men det skyldes vel at jeg selv aldri kunne tenkt meg det. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.