AAA Skrevet 8. desember 2005 Skrevet 8. desember 2005 Det du skriver er faktisk feil. Undersøkelsen det refereres til viser ikke at barn adoptert fra Kina klarer seg bra/bedre i forhold til andre adopterte. Den viser at barn adoptert fra Kina klarer seg like bra som alle andre barn. Dette er et positivt funn for alle adoptivforeldre og neppe noe med opprinnelseslandet å gjøre. Å påstå at barn adoptert fra ett spesielt land klarer seg bedre enn andre, er egentlig ganske sært, i hvert fall hvis dette begrunnes med forhold i opprinnelseslandet eller -kulturen. Det betyr i så fall at man mener at kultur er genetisk/biologisk overførbart. Det er neppe mange adoptivforeldres erfaring og det er garantert ikke en påstand som kan belegges. Tja... Det er vel noen land det kommer barn fra som gjennomsittlig strir med mer enn barn fra andre land. Kanskje det kan ha noe å gjøre med årsaken til at barn adopteres bort - det varierer jo endel fra land til land. Det er vel rimelig innlysende at de landene der rusmisbruk av mange slag er hovedårsaken til adopsjon kan det være større sjanse for noen type problemer. Men det var nå ikke det som er saken her. :-) Jeg skal ikke påstå noenting om den der undersøkelsen om kinabarn. Men jeg kan si at siden vi fikk jentene våre så har vi blitt møtt med kommentarer av den typen mange ganger - altså at det var lurt av oss å få barn fra Kina, for de er jo så intelligente og flinke til det meste rett og slett. Det var til og med noen på første hentereise som framhevet dette som en av årsakene til at de valgte Kina. Kommentaren har like ofte kommet fra folk som ikke har noenting som helst med adopsjon å gjøre, så det er nok mer en generell oppfatning, og ikke en adopsjonsrelatert kommentar. Jeg må flire litt av den, for i et land med så mange innbyggere som Kina er det klart at det må finnes eminente talenter av mange slag. :-) Når det er sagt er våre to kinabarn eminente og superflinke til det meste. Helt objektivt selvsagt. ;-) 0 Siter
trk1365380645 Skrevet 8. desember 2005 Skrevet 8. desember 2005 Tja... Det er vel noen land det kommer barn fra som gjennomsittlig strir med mer enn barn fra andre land. Kanskje det kan ha noe å gjøre med årsaken til at barn adopteres bort - det varierer jo endel fra land til land. Det er vel rimelig innlysende at de landene der rusmisbruk av mange slag er hovedårsaken til adopsjon kan det være større sjanse for noen type problemer. Men det var nå ikke det som er saken her. :-) Jeg skal ikke påstå noenting om den der undersøkelsen om kinabarn. Men jeg kan si at siden vi fikk jentene våre så har vi blitt møtt med kommentarer av den typen mange ganger - altså at det var lurt av oss å få barn fra Kina, for de er jo så intelligente og flinke til det meste rett og slett. Det var til og med noen på første hentereise som framhevet dette som en av årsakene til at de valgte Kina. Kommentaren har like ofte kommet fra folk som ikke har noenting som helst med adopsjon å gjøre, så det er nok mer en generell oppfatning, og ikke en adopsjonsrelatert kommentar. Jeg må flire litt av den, for i et land med så mange innbyggere som Kina er det klart at det må finnes eminente talenter av mange slag. :-) Når det er sagt er våre to kinabarn eminente og superflinke til det meste. Helt objektivt selvsagt. ;-) Selv om folk sier noe, betyr jo ikke at det er sant! Å generalisere pga gener og farge er noe folk jeg helst ikke vil sammenligne meg med gjør, og så vidt jeg vet er det grundig tilbakevist gang på gang, heldigvis! Men at det kan være bra for barn adoptert fra Kina/ Asia at folk gir dem positiv feedback, er en annen ting, selv om jeg foretrekker at man får og gir tilbakemeldinger hvordan man ER, ikke hvordan noen TROR man er. Mvh 0 Siter
AAA Skrevet 8. desember 2005 Skrevet 8. desember 2005 Selv om folk sier noe, betyr jo ikke at det er sant! Å generalisere pga gener og farge er noe folk jeg helst ikke vil sammenligne meg med gjør, og så vidt jeg vet er det grundig tilbakevist gang på gang, heldigvis! Men at det kan være bra for barn adoptert fra Kina/ Asia at folk gir dem positiv feedback, er en annen ting, selv om jeg foretrekker at man får og gir tilbakemeldinger hvordan man ER, ikke hvordan noen TROR man er. Mvh Jeg skrev ikke at jeg trodde det var sant, gjorde jeg det? For jeg syns også det blir helt håpløst å generalisere sånn. Likevel så tror jeg det kan tenkes at hovedårsaken til adopsjon i de aktuelle landene kan gjøre en forskjell. I Kina er det f.eks ofte barna barn nr 2 eller 3 av "allminnelige" familier som lever "normale" liv som havner på barnehjem, av politiske årsaker. I Korea er det som regel studenter, ugifte, som ikke kan/vil avslutte studiene. I andre land kan årsakene være av en helt annen karakter. Andre land har fattigdom som mest vanlige årsak, andre igjen har sosiale problemer og store rusproblemer. Alle disse tingene trenger ikke bety noe på personnivå, men når man ser på store grupper så tror jeg faktisk at man ville kunne se forskjell. En annen ting som kan gjøre forskjell er hvordan omsorgen for disse barna er før de får familie. Det kan også variere veldig fra land til land. Og jeg iler med en gang til og sier at ingen vet jo selvsagt at f.eks mine barn ikke er født av en narkoman uteligger eller det som verre er - jeg snakker generelt. Jeg syns ikke det er greitt å dra dette ned på personnivå. For variasjonene fra person til person må være mye større enn eventuell forsskjell fra opprinnelsesland til opprinnelsesland. MVH 0 Siter
tevil Skrevet 8. desember 2005 Skrevet 8. desember 2005 Vårt valg av land ble helt tilfeldig valgt. Vi var også veldig usikre på dette med valg av land. Men en ting var sikkert og det var at vi ikke måtte for en hver pris ha en baby. Etter en samtale med VB ble det INDIA og vi kunne ikke ha været heldigere med våre barn, en indiaprins og prinsesse. De var begge 1 1/2 år ved henting. Verdens vakreste, spør du meg )) Lykke til med valg av land! 0 Siter
Gjest farslykke Skrevet 8. desember 2005 Skrevet 8. desember 2005 Enig med deg, både i at vi ikke skal la evt rasisme styre våre valg, og at man skal velge med hjertet. Og våre hjerter sa jo det samme som dåkkers;) Hvor lamgt er dere kommet nå, forresten? Papirene våre har vært i Etiopia i ca en uke... Papirene våre er til legalisering. Håper og tror de fyker avgårde neste uke. 0 Siter
trompet Skrevet 8. desember 2005 Skrevet 8. desember 2005 Det du skriver er faktisk feil. Undersøkelsen det refereres til viser ikke at barn adoptert fra Kina klarer seg bra/bedre i forhold til andre adopterte. Den viser at barn adoptert fra Kina klarer seg like bra som alle andre barn. Dette er et positivt funn for alle adoptivforeldre og neppe noe med opprinnelseslandet å gjøre. Å påstå at barn adoptert fra ett spesielt land klarer seg bedre enn andre, er egentlig ganske sært, i hvert fall hvis dette begrunnes med forhold i opprinnelseslandet eller -kulturen. Det betyr i så fall at man mener at kultur er genetisk/biologisk overførbart. Det er neppe mange adoptivforeldres erfaring og det er garantert ikke en påstand som kan belegges. Har det ikke vært skrevet en god del i det siste at NORSKE barn er dårligere til å lese å skrive enn barn fra andre land?Hmmm...Det gjelder da heller ikke alle.... 0 Siter
korea06 Skrevet 8. desember 2005 Skrevet 8. desember 2005 Vi valgte korea fordi vi følte det "valgte" oss!! Å ventetiden har gått ned fra 14-18 mnd til 6-8 mnd pr i dag!! Så med oss går det "fort i svingene"!!! Lykke til!! Klem 0 Siter
trk1365380645 Skrevet 8. desember 2005 Skrevet 8. desember 2005 Jeg skrev ikke at jeg trodde det var sant, gjorde jeg det? For jeg syns også det blir helt håpløst å generalisere sånn. Likevel så tror jeg det kan tenkes at hovedårsaken til adopsjon i de aktuelle landene kan gjøre en forskjell. I Kina er det f.eks ofte barna barn nr 2 eller 3 av "allminnelige" familier som lever "normale" liv som havner på barnehjem, av politiske årsaker. I Korea er det som regel studenter, ugifte, som ikke kan/vil avslutte studiene. I andre land kan årsakene være av en helt annen karakter. Andre land har fattigdom som mest vanlige årsak, andre igjen har sosiale problemer og store rusproblemer. Alle disse tingene trenger ikke bety noe på personnivå, men når man ser på store grupper så tror jeg faktisk at man ville kunne se forskjell. En annen ting som kan gjøre forskjell er hvordan omsorgen for disse barna er før de får familie. Det kan også variere veldig fra land til land. Og jeg iler med en gang til og sier at ingen vet jo selvsagt at f.eks mine barn ikke er født av en narkoman uteligger eller det som verre er - jeg snakker generelt. Jeg syns ikke det er greitt å dra dette ned på personnivå. For variasjonene fra person til person må være mye større enn eventuell forsskjell fra opprinnelsesland til opprinnelsesland. MVH Neida, jeg skjønte jo at du egentlig ikke mente det, men det "tja"- et i starten gjorde nok at jeg ble litt rød i toppen- for sikkerhetsskyld... Litt hissig av og til... Men jeg syns det er utrolig synd at "folk" generaliserer på den måten; Har tenkt en del på det fordi min sønns "etniske tilhørighet" ikke blir sett som veldig positiv i Norge, og jeg er redd for at det skal bli problematisk for ham. Ha en fin fredag(eller god natt hvis du er våken fremdeles:))! 0 Siter
Gjest girasol Skrevet 9. desember 2005 Skrevet 9. desember 2005 Enig med drømmefeen. I valg av land er det ingen oppskrift som gjelder, Følg hjertet. Vi valgte Afrika fordi vi hadde et nærmere forhold til det kontinentet enn Sør Amerika eller Asia. Andre føler på annet vis og velger deretter. Men skal man velge med hjertet må man i det minste legge til side rasismeargumentet. Skulle det være riktig at svarte utsettes for mer rasisme enn f.eks. asiater (det er neppe holdepunkter for en slik påstand,) må man likevel dra konsekvensen av en tankerekke helt ut. Innebærer det i så fall at vi som adopterer fra Afrika skulle valgt det kontinentet bort fordi andre har forkvaklede holdninger? Hvis rasismetanken (et for øvrig udokumentert og egentlig forferdelig argument) får råde, lar dere jo rasistene vinne. Nei. Bestem dere for hva dere enn vil, men legg rasisme-mot-svarte-tanken dø. Den fortjener da heller ikke annet. Bra sagt! M.v.h. 0 Siter
Gjest girasol Skrevet 9. desember 2005 Skrevet 9. desember 2005 Det var Colombia som valgte oss, ikke vi som valgte Colombia... :-) Vi ville ha et land i Latin-Amerika, pga.tilhørighet til spansk språk, og tenkte både på Chile, Peru og Ecuador, men det blei Colombia fordi deres retninglinjer passet best til vår familie :-) Nå er vi forelsket i Colombia!! Sukk!... M,v.h. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.