Gå til innhold

Kakao ok når man ikke tåler melk?

Anbefalte innlegg

Gjest Grønn dame
Skrevet

Eh..hva er egentlig kakao ...? Har det noe med melkeprodukter å gjøre, eller kan vi drikke det ved kumelksallergi...?

Tante Tea, på tur med en Toller c',)
Skrevet

kakao er en bønne, på linje med kaffebønner. Kakaobønnen males til pulver. En melkeallergiker kan spise så mye kakao og sjokolade så lenge det ikke er melk i det. Man kan derfor koke kakao av vann sukker og kakao, selv om det ikke blir så godt som med melk. Man kan også koke kakao av geitmelk eller sauemelk eller hvilken som helst melk. Man kan også koke det av de melkeerstatningene som kan kokes, eks rismelk.

Men kakao av kumelk kan ikke en kumelksallergiker drikke.

En som er laktoseintolerant kan koke kakao av laktoseredusert melk.

Gjest Grønn dame
Skrevet

kakao er en bønne, på linje med kaffebønner. Kakaobønnen males til pulver. En melkeallergiker kan spise så mye kakao og sjokolade så lenge det ikke er melk i det. Man kan derfor koke kakao av vann sukker og kakao, selv om det ikke blir så godt som med melk. Man kan også koke kakao av geitmelk eller sauemelk eller hvilken som helst melk. Man kan også koke det av de melkeerstatningene som kan kokes, eks rismelk.

Oppklarende svar, men står det på kakaopakken (har ikke en for hånden...) om den er tilsatt eller laget av melk da eller...?

Gjest Grønn dame
Skrevet

Eller kanskje du mente at kakao av melk kan en melkeallergiker ikke drikke når kakaopulveret er tilsatt melk....?? Altså kan man drikke all kakao/kakaopulver så lenge ikke den ferdige drikken har melk i seg...?

Inn med teskje...

Skrevet

Oppklarende svar, men står det på kakaopakken (har ikke en for hånden...) om den er tilsatt eller laget av melk da eller...?

Vanlig kakao lager en jo av kakaopulver, sukker og melk. Så hvis du lager den av kakaopulver, sukker og vann/sauemelk/geitemelk/kokosmelk - er det sikkert ok.

Skrevet

Eller kanskje du mente at kakao av melk kan en melkeallergiker ikke drikke når kakaopulveret er tilsatt melk....?? Altså kan man drikke all kakao/kakaopulver så lenge ikke den ferdige drikken har melk i seg...?

Inn med teskje...

Kakaopulver er knuste kakaobønner. (punktum). Det er et naturprodukt som ikke er tilsatt noe. Det er derfor vi må tilsette melk og sukker for det er såpass sterkt og bittert at det smaker ikke godt uten tilsetninger.

Skrevet

Men pass på at det er kakao da. Ikke sånne sjokoladepulver ala oboy eller nesquick. Men på kakaopakken (den man baker med) står det bare Kakao, den er grei. Les på innholdet i pakken. Kakao bare.

Skrevet

Vanlig kakao lager en jo av kakaopulver, sukker og melk. Så hvis du lager den av kakaopulver, sukker og vann/sauemelk/geitemelk/kokosmelk - er det sikkert ok.

sauemelk og geitemelk tåles ikke av alle som ikke tåler kumelk.

Rismelk, soyamelk eller havremelk er nok bedre :)

Kokosmelk egner seg ikke for drikking.

Skrevet

sauemelk og geitemelk tåles ikke av alle som ikke tåler kumelk.

Rismelk, soyamelk eller havremelk er nok bedre :)

Kokosmelk egner seg ikke for drikking.

Hvorfor egner ikke kokosmelk seg for drikking? Var i Kina for noen år siden. Der kjøpte vi kokosmelk på boks (ala brusboks) anbefalt av guiden, og den var barna glad i.

Gjest chinamom
Skrevet

En som er laktoseintolerant kan ikke drikke kakao av laktoseredusert melk - nødvendigvis. Det kommer an på mengen laktaseenzym vedkommende har i tarmen - hvis dette helt mangler kan et laktoseintolerant barn ikke spalte noe melkesukker - og dermed ikke drikke/spise noe med melkesukker (laktose).

Fra en som er litt oppgitt over hvor lett enkelte tar på dette. Har to som blir syke av selv den laktosereduserte melken.

Gjest chinamom
Skrevet

oboy er ok. kakapulver uten melk i er ok.

Dersom man er allergisk mot kumelk kan man lage kakao av rismelk eller sojamelk. Laktoseintolerante kan også lage kakao av melk helt uten laktose (selges i Sverige), evt. laktosered.melk hvis de bare er "litt intolerante".

Skrevet

Kakao er melk og sjokolade.

Kan ikke drikkes ved melkeallergi.

-har du aldri kokt kakao???

skorpionfisken
Skrevet

En som er laktoseintolerant kan ikke drikke kakao av laktoseredusert melk - nødvendigvis. Det kommer an på mengen laktaseenzym vedkommende har i tarmen - hvis dette helt mangler kan et laktoseintolerant barn ikke spalte noe melkesukker - og dermed ikke drikke/spise noe med melkesukker (laktose).

Fra en som er litt oppgitt over hvor lett enkelte tar på dette. Har to som blir syke av selv den laktosereduserte melken.

Jeg vil tro at det er svært få laktoseintolerante som ikke tåler laktoseredusert melk. Min kinesiske datter er laktoseintolerant og tåler fint uante mengder av den melka. Min svigerbror er så intolerant at bittesmå mengder av vanlig melk (bare spor i mat) gir forferdelige mageplager, likevel tåler han fint den laktosereduserte melka.

Intåleranse betyr at man tåler lite/dårlig. Det kan selvfølgelig finnes noen som har allergier mot laktose, de vil ikke tåle laktoseredusert melk fordi den, som du sier ikke er helt fri for laktose, bare kraftig reduserte mengder. Men de vil ofte gå inn under den gruppen som er allergisk overfor kumelk generelt, og der nytter det ikke mye å spalte laktosen i melka.

Gjest chinamom
Skrevet

Jeg vil tro at det er svært få laktoseintolerante som ikke tåler laktoseredusert melk. Min kinesiske datter er laktoseintolerant og tåler fint uante mengder av den melka. Min svigerbror er så intolerant at bittesmå mengder av vanlig melk (bare spor i mat) gir forferdelige mageplager, likevel tåler han fint den laktosereduserte melka.

Intåleranse betyr at man tåler lite/dårlig. Det kan selvfølgelig finnes noen som har allergier mot laktose, de vil ikke tåle laktoseredusert melk fordi den, som du sier ikke er helt fri for laktose, bare kraftig reduserte mengder. Men de vil ofte gå inn under den gruppen som er allergisk overfor kumelk generelt, og der nytter det ikke mye å spalte laktosen i melka.

Dette er en vanlig misforståelse. Genetisk intoleranse som oppstår etter den såkalte "ammeperioden" betyr at kroppen mister evnen til å spalta laktose, i.e. kroppen får redusert sin mengde av laktaseensym i tarmen. Noen litt redusert, noen mye redusert, og noen blir helt uten ensymet. Men er da allikevel ikke allergisk mot kumelk.

I endel andre land, bl.a. finland og sverige selges mange produkter hvor all laktosen er fjernet. Dette gjøres nettopp fordi en gruppe av de laktoseintolerante kan ikke spise de produktene som er kun laktosereduserte.I tillegg smaker disse produktene nesten som vanlig melk, i.e. ikke den søtlige bismaken.

Det er veldig fint for alle de som kan tåle de laktosereduserte produktene. Men det er viktig å huske på at det ikke gjelder alle - dessverre.

Skrevet

Hvorfor egner ikke kokosmelk seg for drikking? Var i Kina for noen år siden. Der kjøpte vi kokosmelk på boks (ala brusboks) anbefalt av guiden, og den var barna glad i.

Men var det ren kokosmelk eller blandet ut?

Jeg har drukket rett fra kokos, og det er godt, om enn litt mektig. Men den kokosmelken man kjøper på boks eller på papp i norge er ikke slik, den er mye mektigere og veldig kraftig. JEg ville ikke tenkt på å gi det til ungene, men andre gjør det kanskje?

Hm. Kanskje det er en ide som må prøves ut?

Gjest så lite du veit
Skrevet

Kjære uvitende. Kakao, det er sånn melk som vi får fra de svarte kuene vel.

Skrevet

Men var det ren kokosmelk eller blandet ut?

Jeg har drukket rett fra kokos, og det er godt, om enn litt mektig. Men den kokosmelken man kjøper på boks eller på papp i norge er ikke slik, den er mye mektigere og veldig kraftig. JEg ville ikke tenkt på å gi det til ungene, men andre gjør det kanskje?

Hm. Kanskje det er en ide som må prøves ut?

Jeg aner ikke om den var ren, eller blandet ut. Den så litt ut som skummetmelk. Tyntflytende. Vi regnet med at det var et godt alternativ til juice/brus siden det var et naturprodukt. Sikkert mye vitaminer og slikt tenkte vi. Barna likte det i allefall. Selv var jeg feig nok til å drikke brus.

Skrevet

Da jeg var lita fikk vi kakao laget av kakao (altså ren kakao), sukker og varmt vann. Jeg husker til og med at det var én ss kakao og 2 ss sukker til én kopp. Men om det var noe godt husker jeg ikke. :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...