Gå til innhold

Foreldrekaffe på SFO gikk oss hus forbi...

Anbefalte innlegg

Da jeg kom for å hente guttungen på SFO i dag, satt han på fanget til lederen der og gråt og var ordentlig lei seg. Det hadde vært foreldrekaffe på SFO i dag, og den lappen har på mystisk vis aldri kommet fram til oss.

Alle ungene hadde fått en lapp hver med navn på som de skulle legge i sekken, påsto lederen.

Jeg har leita gjennom alle lapper og sekker uten å finne invitasjon, det er ingenting på nettsidene til skolen eller på ukeplanen. det var heller ikke oppslag på SFO, og det ble ikke nevnt da pappaen leverte gutten i dag tidlig.

Det var jo litt guttens egen feil som ikke tok med lappen hjem (fåglarna vet hvor han har lagt den), men det må da gå an å gi beskjed litt tydeligere? Han er bare 6 år, og de fleste 6-åringer jeg kjenner er noen store svimehoder.

Lurer litt på om jeg skal høre om det går an å sende ut en samle-mail, eller i det minste å legge ut noe på nettsidene...

synspunkter??

Fortsetter under...

Gjest Persille

De kan i det minste henge opp en lapp på døren noen dager i forveien?

Jeg stoler aldri på at foreldre får med seg informasjon, så jeg sender gjerne både mail, henger opp på døren og legger i skuffene. Greiest sånn! Likevel er det alltid noen som ikke får med seg informasjonen :)

De kan i det minste henge opp en lapp på døren noen dager i forveien?

Jeg stoler aldri på at foreldre får med seg informasjon, så jeg sender gjerne både mail, henger opp på døren og legger i skuffene. Greiest sånn! Likevel er det alltid noen som ikke får med seg informasjonen :)

Lapp på døra får jeg alltid med meg.

Andre lapper blir ofte borte før jeg får sett dem, eller jeg glemmer det.

Jeg er et svimehode av rang. Og livredd for å gå glipp av slikt.

Gjest Persille

Lapp på døra får jeg alltid med meg.

Andre lapper blir ofte borte før jeg får sett dem, eller jeg glemmer det.

Jeg er et svimehode av rang. Og livredd for å gå glipp av slikt.

Og det er nettopp derfor det er greit å informere flere steder! :)

Noen leser mail, noen leser det som ligger i skuffen/sekken, og noen leser det som henger på døren. Om du ikke klarer å sjekke noen av de stedene på tre-fire dager - da er det faktisk ditt problem :)

Men det er garantert noen som minner deg på det, ta det helt med ro :)

Og det er nettopp derfor det er greit å informere flere steder! :)

Noen leser mail, noen leser det som ligger i skuffen/sekken, og noen leser det som henger på døren. Om du ikke klarer å sjekke noen av de stedene på tre-fire dager - da er det faktisk ditt problem :)

Men det er garantert noen som minner deg på det, ta det helt med ro :)

Barnehagen har noenlunde kontroll på surrehode-foreldrene, og enkelte ting minner de spesielt meg på så mange ganger at jeg nesten må le :P

Jeg tror de er overbevist om at jeg er enda verre enn jeg er.

(Jeg har såvidt jeg vet bare glemt én ting - tamedleke-dag for et par år siden)

Annonse

Dette var for dårlig synes jeg også.

Det må da gå an å få det inn på månedsplanen/ukeplanen vel?

Ellers er jeg ingen tilhenger over at det skal måtte gis ut 3-4 beskjeder før foreldre får med seg ting.

Har man barn så er det foreldres del av ansvaret at de leser planen.

Vet det er mange surrehoder rundt om kring som ikke leser planen og det er irriterende for oss som har laget den.

Her hos oss har alle førsteklassingene en egen mappe i sekken sin. I denne ligger meldingsboken, en kontaktbok og leksebok. I mappen legges ny ukeplan hver mandag og div lapper og beskjeder.

Elevene har med seg mappen og leverer den til læreren hver dag, de sjekker om det er noen beskjeder fra foreldrene, og det første vi gjør når gutta komer hjem er å sjekk om det er noe beskjeder i mappa.

Dette fungerer utmerket.

Sånt skjer her også her med ujevne mellomrom. Det er fortærende og jeg skjemmes selv om det er de forbistrede ungene som roter og glemmer å videreformidle :)

Men du, det er er i grunnen ikkeno' å bry seg om. I årene som kommer står nemlig skolens og fritidsaktivitetenes kaffeslaberaser og arrangementer i kø og venter på deg.

Å, tennker han var lei seg... Husker det samme skjedde da eldstemann var ca 4 og det hadde vært foreldrekaffe på barnehagen og je hadde glamt det (visste det, men det glapp).

"Ja, nå har han ventet lenge," sa de voksne da jeg kom. "?" sa jeg og så ut som et spørsmålstegn.... så kom han løpende med et sjokoladekakestykke som han hadde spart til meg...

Huff, det var flaut og leit.

Enig med deg at sånne beskjeder bør vises på flere måter.

HELT ENIG! Det var juleverksted på skolen.. Et skriv var sendt ut om div. ting som han MÅTTE ha med.. Denne fant vi dagen etter da han var så lei seg fordi han ikke fikk lage noenting.. Den var krøllet sammen nederst i sekken, og ikke i mappen der den skal være :( Burde vært bedre system, ja!

Leit for barnet ditt da...og deg!

Men, det er jo vårt ansvar som foreldre å få med oss det som skjer da...

Selv glemte jeg å sende med tuppelura grønnsaker på skolen i høst når de skulle lage grønnsakssuppe med fadderene sine... Det var fryktelig leit for tuppelura, og jeg hadde verdens mest dårlige samvittighet.. MEN - jeg kan bare skylde på meg selv...

Leit for barnet ditt da...og deg!

Men, det er jo vårt ansvar som foreldre å få med oss det som skjer da...

Selv glemte jeg å sende med tuppelura grønnsaker på skolen i høst når de skulle lage grønnsakssuppe med fadderene sine... Det var fryktelig leit for tuppelura, og jeg hadde verdens mest dårlige samvittighet.. MEN - jeg kan bare skylde på meg selv...

Jeg kan jo ikke spørre hver dag om det er noe spesiellt som skjer? Jeg hadde rett og slett ikke hørt et knyst om denne foreldrekaffen, og da er det umulig å ta ansvar for å være der.

Annonse

Gjest chinamom

Stakkers gutt - dette var jo ikke noe gøy. Det er jo ikke alltid man kan, man da går det jo an å forklare det på forhånd.

Her har alle barna en postmappe i sekken (sånn blå plastkk perm med strikk rundt - ingen ting faller ut av den). Der legger skolen og sfo beskjeder og sier fra til ungene at de skal si det er post til foreldrene. Dette fungerer veldig bra. (Det er ikke alltid min husker på å si ifra - men jeg tar alltid en liten sjekk).

Anbefaler deg å nevne dette på skolen - løse lapper har en tendens til å bli borte i den alderen.

Her hos oss har alle førsteklassingene en egen mappe i sekken sin. I denne ligger meldingsboken, en kontaktbok og leksebok. I mappen legges ny ukeplan hver mandag og div lapper og beskjeder.

Elevene har med seg mappen og leverer den til læreren hver dag, de sjekker om det er noen beskjeder fra foreldrene, og det første vi gjør når gutta komer hjem er å sjekk om det er noe beskjeder i mappa.

Dette fungerer utmerket.

Alle førsteklassingene har en sånn mappe her også, med meldingsbok, ukeplan og div. lapper som skal hjem. vi tar imot og følger opp alle beskjeder som kommer i mappa.

Denne gangen fungerte det IKKE utmerket...

Det er jo ikke alltid heller at det passer å komme på sånne foreldrekaffer etc. som er på skole/SFO. Så det må jo gjelde flere unger at ikke foreldrene kommer? Jeg har i alle fall ikke gått på hvert eneste sånt arrangement...

Men,- det hadde jo vært smart av dem å henge opp en lapp på døren om det noen dager i forveien...

Stakkers gutt - dette var jo ikke noe gøy. Det er jo ikke alltid man kan, man da går det jo an å forklare det på forhånd.

Her har alle barna en postmappe i sekken (sånn blå plastkk perm med strikk rundt - ingen ting faller ut av den). Der legger skolen og sfo beskjeder og sier fra til ungene at de skal si det er post til foreldrene. Dette fungerer veldig bra. (Det er ikke alltid min husker på å si ifra - men jeg tar alltid en liten sjekk).

Anbefaler deg å nevne dette på skolen - løse lapper har en tendens til å bli borte i den alderen.

De HAR mappe. Problemet var at den lappen aldri havna i mappa hans. De skulle putte den inni mappa sjøl visstnok.

HELT ENIG! Det var juleverksted på skolen.. Et skriv var sendt ut om div. ting som han MÅTTE ha med.. Denne fant vi dagen etter da han var så lei seg fordi han ikke fikk lage noenting.. Den var krøllet sammen nederst i sekken, og ikke i mappen der den skal være :( Burde vært bedre system, ja!

Uff, så leit! Fikk han ikke laget noenting?! Synes han kunne fått litt å jobbe med av noen andre - sikkert noen som hadde med for mye...

Her hos oss er det eneste de har bedt om, et tomt syltetøyglass, så ungene får visst det de trenger til julepresanger på skolen.

Hvis dere får noe i det hele tatt fast fra SFO (ukemenyer, uke- / månedsplaner el.l.), synes jeg du kan be om at de tar med slike arrangementer, også dersom dato ikke er bestemt når de går i trykken ("vi planlegger foreldrekaffe før jul, detaljer kommer senere"). Da har dere en sjanse til å følge med / spørre.

I barnehagen vår var det mye tilfeldig info, men akkurat adventstiden fikk vi en plan for (den samme hvert år, men evt. med nye datoer). Dette var en stor fordel når både Lucia, julefrokost, nissefest, tur i skogen eller til byen og diverse andre ekstra opplegg som krevde mer eller mindre ekstra utstyr, skulle huskes på.

Jeg glemte nissefesten det året datteren min gikk på førskolen. Det er vel 9 år siden, men jeg husker det ennå. Hun er typen som ble lei seg for sånt, lillebroren ser mer stort på det. Men heldigvis hadde hun røde klær på (ren flaks), og de hadde noen røde luer på lur i glemmekassa eller noe sånt, så jeg ble reddet...

Men du får garantert _mange_ nye sjanser, selv om dette neppe trøster junior her og nå!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...