Gå til innhold

Hvor mange prosent av husarbeidet bør JEG ta?

Anbefalte innlegg

Gjest hjelp meg å bedømme
Skrevet

Vi har et barn på 1 år. Jeg jobber ikke for tiden, men velger heller å være "hjemmeværende mamma" en stund til.

Sambo har en god jobb som er meget godt betalt, men han må jobbe laange dager. Hsn går ved 8-tiden og er hjemme rundt kl 20. Altså ser han barnet bare om morgenen (han kler på henne og gir henne frokost) og i helgene. I helgene har han HELT fri. Han er en kjærlig og engasjert pappa - når han er der.

Vi har ikke snakket stort om fordelingen av husarbeid siden det er naturlig at jeg tar meg av det. Men er det rimelig at han hjelper til litt i helgene eller er det riktig at han slipper ALT som har med husarbeid å gjøre? Bare lurer jeg altså...

Vi bor i et stort hus og han har ganske høye "krav" til at ting er i orden. Liker f.eks ikke at speilet på badet er litt skittent. Da kommer han gjerne med en liten kommentar uten å virke misfornøyd.

Han tar seg av hagearbeid, reparerer ting, julepresanger, bursdagspresanger osv.

What say you???

Gjest Zuleika
Skrevet

Det er ikke lett å svare på spørsmålet ditt. Hva mener han? Har dere diskutert dette? Det som er erfaringen hos mange i din situasjon er at det er ikke lett å snu senere når du er vant til å ha ansvaret for alt hjemme. Han har krevende jobb og tjener bra - jeg har ofte hørt dette før. Menn tjener gjennomsnittlig mye mer enn kvinner, og tar mye mindre ansvar hjemme.

Gjest synes jeg
Skrevet

"Han tar seg av hagearbeid, reparerer ting, julepresanger, bursdagspresanger osv."

Om han i tillegg måker snø, vasker bilen, tar storhandelen en gang i uka samt bærer ut søpla på lørdeg, har han vel gjort det som kan forventes.

Skrevet

Jeg synes det er naturlig at man deler likt på husarbeidet i helgene når begge har fri.

Jeg hadde heller ikke godtatt "klager" på renholdet når han ikke gjør noe. Hvis han ikke liker flekk på speilet, får han fjerne den selv. Han ville neppe likt at du kommenterte kvaliteten på utførelsen av hans jobb.

Skrevet

Ehhh? Da bør vel du seriøst ta deg av husarbeidet.. Så kan han heller være sammen med barna når han er hjemme...

Skrevet

Jeg synes det høres ut som han gjør rikelig, jeg.

Husarbeidet bør du ta. Han kan heller ta seg av barnet når han har fri.

Skrevet

Wow. Synes han gjør mye.

Her er vi begge i 100% jobb og når det gjelder alt unntatt husvask og klesvask deler vi på alt. Jeg liker å ha være med på alt jeg og føle at vi gjør ting sammen.

Skrevet

Jeg synes nok at du skal ta mesteparten som er hjemme, men da skal han la være å klage!

Tåler han ikke flekker på speilet så kan han vaske det vekk sjøl. Unødvendig å kommentere sånt.

Skrevet

Det er vel greit å dele litt på husarbeidet i helgene uansett.

MEN - om han liker å ha speilet 100% rent, så synes jeg han kan vaske det selv, istedetfor å kommentere det. Den hadde jeg ikke tolerert!

Skrevet

I say: dette må bli opp til deg og mannen din å bli enige om. Ha et møte og lag en liste på hva som er hans ansvar og hva som er ditt.

Men jeg synes også det er unødvendig å kommentere et skittent speil. Det tar ham nøyaktig et halvt minutt å spraye og tørke av speilet - så skinner det atter som solen.

Løkke tell!

Gjest Dior femme
Skrevet

Synes du bør ta ansvar for husarbeidet i ukedagene. Men i helgene bør det deles likt. Og da må du selvsagt regne med det han gjør utenom (reparasjoner, bil osv.) Mange damer glemmer å regne med dette. Tar du det med vil du kanskje se at dere allerede deler likt på arbeidet?

Forøvrig er det utrolig for meg at dere velger en slik livsstil, særlig hvis dere har tenkt å ha det sånn lenge. Men det er bare min mening. Folk er forskjellige.

Skrevet

Han bør hjelp til i helgene. Og å kommentere at speilet er møkkete - nei, da får han heller fikse det.

Men å gjøre mer enn å rydde etter seg selv på hverdager er nok for mye forlangt. Men det virker i utgangspunktet feil at den ene må jobbe så enormt mye ute og ikke se familien sin.

Skrevet

Vi hadde det sånn i en periode at far jobbet laange dager, men hadde helt fri i helgene. Da var det stort sett jeg som gjorde alt, også i helgene fordi da ville jeg og han at han skulle være mest mulig sammen med barna. Også fikk jeg også litt tid alene. I helgene tok han alt som hadde med stell av barna å gjøre, bading, legging etc. Det funket for oss, men hva som funker for dere vet jo ikke jeg. Mannen her vasket også klær og hadde også ansvar for familieøkonomien, dvs han betalte alle regninger etc.

Og jeg syns selvfølgelig at han burde holde kjeft om hvordan du gjør ting hjemme, om han ikke er fornøyd får han gjøre det selv.

Lykke til!

Skrevet

Hvis han er på jobb 12 timer pr dag, syns jeg absolutt du bør gjøre det aller meste av husarbeidet. (men hvor mye han tjener syns jeg er uvesentlig i denne sammenheng) Han bør få bruke mye tid på barnet i helgen, og ikke bare leking og moro-ting; stell, legging bading også. Men, å klage på standarden er ikke OK, hvis han har høyere standard enn deg, bør han bidra med litt vasking i helgen.

Ta en prat og bli enige om dette, det er ikke alltid greit å gjette seg til hva den andre tenker om saken!

Vær bare obs på at dette kan bli vanskelig å snu etter lang tid! Hvis du vil jobbe ute, så må han enten omstille seg eller dere må leie vaskehjelp...

Gjest lysrøret
Skrevet

Har ikke sett hva de andre svarer, men min mening er at du tar alt som har med huset å gjøre så lenge du er hjemmeværende.

Og du sier jo selv at han hjelper til med det som er tungt. Det være seg både det som må repareres på huset og bytte bildekk osv.

Det er slitsomt å være hjemme med barn, men også ganske tungt å være hjemmefra i tolv timer. Så jeg ville unne han kosen med barna i fritiden sin og at han slapper av.

Når du jobber igjen så vil man måtte begynne delingen av hjemmearbeidet selvsagt.

Gjest hjelp meg å bedømme
Skrevet

Synes du bør ta ansvar for husarbeidet i ukedagene. Men i helgene bør det deles likt. Og da må du selvsagt regne med det han gjør utenom (reparasjoner, bil osv.) Mange damer glemmer å regne med dette. Tar du det med vil du kanskje se at dere allerede deler likt på arbeidet?

Forøvrig er det utrolig for meg at dere velger en slik livsstil, særlig hvis dere har tenkt å ha det sånn lenge. Men det er bare min mening. Folk er forskjellige.

Bare for å kommentere det med jobbingen hans.

Vi bor ikke i Norge hvor vanlig arbeidsdag gjerne ender ved 16-tiden. Hvor vi bor er det bare lærere og fabrikkarbeidere som jobber så korte dager. Folk i næringslivet går tidligst hjem i 18-tiden.

Jeg har jobbet her før jeg fikk barn, men med min norske utdannelse er det ikke helt enkelt å få en god jobb her. Med god jobb mener jeg en jobb hvor jeg tjener såpass godt at vi iallfall har råd til å betale barnehageplass.

Så uansett om jeg hadde jobbet, så hadde ikke han jobbet mindre. På denne måten ser barnet vårt iallfall EN av oss masse. Og i helgene vier han all tid til barnet.

Skrevet

Han jobber mellom 8 og 20 i uka, og det gjør du også.

I helgene bør dere selvsagt ha like mye fri begge to - altså dele husarbeidet.

Skrevet

Er det en gryende konflikt siden du har dette innlegget? Trives du dårlig slik dere har det?

På ukedagene er det rimelig at han får fri fra husarbeid ut over å rydde i sitt eget rot. Om han tar 100% ansvar for for barnet i helgen ville jeg ikke forlangt så mye mer. Poenget er vel at du må kunne få 100% fri en del av helgen.

Om han en gang til prirker på småting som flekk på speilet kan du be han om å ansette hushjelp og/eller gi ham en pusseklut. Det tar én tannpuss å få flekk på speilet. Om han ikke ønsker at du i detalj skal kritisere det han gjør. "Burde du ikke tatt den tusten med ugress umiddelbart." / "Det kom bensinsøl på bilen da du tanket. Når skal du vaske det vekk." / "Du har tjent for lite denne måneden."

Etter mitt syn er slikt pirk en nedvurdering av deg som person og partner. Du er da ingen tjener selv om dere har fordelt arbeid hjemme / ute veldig ulikt mellom dere.

mvh

Skrevet

Nå blir jeg sikkert kvalt her inne men jeg synes faktisk at siden du er hjemme med barn og han jobber og tar alt utearbeid, så er husarbeidet din oppgave, Han kan heller kose seg med ungen om kvelden, og ta kveldstell.

Skrevet

Du har sikkert mulighet til å være hjemme fordi han arbeider så mye? Jeg synes det er rimelig at du tar det meste av husarbeid, i helgene når dere er hjemme begge to kan dere dele på barnestell og husarbeid.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...