Gå til innhold

Hva er viktig for deg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen ganger kan man få inntrykk av at foreldrene på DOL ikke bruker tid på annet enn å forsikre seg om at barnet er polstret riktig ;) Men det er jo en del annet som betyr mye når man er forelder. Så hva er viktig for deg å formidle til barna dine?

Jeg er selvfølgelig så PK at jeg ønsker at barnet mitt skal være helt trygg på at han kan bli hva enn han vil bli, før han vandrer ut i verden alene. Samtidig er det viktig for meg å formidle en del av mine meninger, blant annet ang. fattigdom, rasisme og religion. Forhåpentligvis kan jeg vise han hvor heldig han er som vokser opp i Norge, at det er hundre ganger bedre enn å vinne i lotto i verdenssammenheng. Enda viktigere er det at han ser verdien av hvert enkelt menneske, uavhengig av noe annet ved de. Men jeg håper ikke at han vil føle for å være del av en religion, da jeg synes dette begrenser menneskets tanker, ikke utfordrer de.

Det er i alle fall de tingene som er viktig for meg :)

Skrevet

At de lærer seg å oppføre seg som folk og at deres valg og handlinger gleder dem, utfordrer dem og lar dem vokse. Vi som foreldre veileder i dette.

Ellers er det en selvfølge at de er ubetinget elsket av oss foreldre og at de, som søsken, likeledes ubetinget elsker hverandre.

Gjest Zuleika
Skrevet

Etterhvert som barna mine vokser til forstår jeg mer og mer mine foreldre.

Skrevet

Det er viktig for meg at barna er trygge på seg selv og på sine omgivelser.

At de føler seg trygg på at de kan mestre ting, at de føler seg trygg på at mamma og pappa alltid er der for de, at de føler seg i trygge omgivelser på skole/sfo/barnehage.

Skrevet

At de lærer seg å oppføre seg som folk og at deres valg og handlinger gleder dem, utfordrer dem og lar dem vokse. Vi som foreldre veileder i dette.

Ellers er det en selvfølge at de er ubetinget elsket av oss foreldre og at de, som søsken, likeledes ubetinget elsker hverandre.

"de, som søsken, likeledes ubetinget elsker hverandre."

Merker du dette sånn i hverdagen?? Akkurat det har jeg litt problemer med, nemlig...:-)

mvh

Skrevet

Etterhvert som barna mine vokser til forstår jeg mer og mer mine foreldre.

Ja?

Skrevet

Det er viktig for meg at barna er trygge på seg selv og på sine omgivelser.

At de føler seg trygg på at de kan mestre ting, at de føler seg trygg på at mamma og pappa alltid er der for de, at de føler seg i trygge omgivelser på skole/sfo/barnehage.

Jeg mente mer hva du håper de tar med seg til voksenlivet, da :)

Skrevet

"de, som søsken, likeledes ubetinget elsker hverandre."

Merker du dette sånn i hverdagen?? Akkurat det har jeg litt problemer med, nemlig...:-)

mvh

Ja, de er fine sånn, mye omsorg for hverandre. Det betyr ikke at de ikke kan herje og leke, men det er bare på tull.

Skrevet

Ja, de er fine sånn, mye omsorg for hverandre. Det betyr ikke at de ikke kan herje og leke, men det er bare på tull.

Jadda, heldigvis stiller mine opp for hverandre når det røyner på! Men sånn i hverdagen ser jeg ikke så mye til kjærligheten dem imellom!

mvh

Skrevet

Jadda, heldigvis stiller mine opp for hverandre når det røyner på! Men sånn i hverdagen ser jeg ikke så mye til kjærligheten dem imellom!

mvh

Det ligger kanskje mye varme i en smell eller høyrøstet munnbruk? ;-)

Skrevet

Jeg synes det er viktig at ungene mine er tolerante, åpne og nysgjerrige. At de kan/tør be om unnskyldning og at tør ha egne meninger og stå for dem.

Skrevet

mvh

*Hehe* Nå er mine bare 5 og 7 år, men de siste mnd har de vært usannsynlig til perlevenner! Det året de var - tja - 3,5/5,5 til 4,5/6,5 var de i tottene på hverandre konstant! De sparket, slo, lugget, klønet og jeg vet ikke hva!

Nå er de perlevenner, de koser og klemmer og er bare gode med hverandre. Og mamma bare nyyyter det hele! :o)

Skrevet

For meg er det viktig at barna mine føler en trygghet i seg selv slik at de tørr å være den de er. I dette ligger også at de kan utdanne seg og arbeide med akkurat det de ønsker og har evner til.

Jeg ønsker å formidle at det er viktig med empati og sympati. At man bryr seg om andre, og ikke er slemme.

Man skal holde på hemmeligheter, men ikke alle hemmeligheter.

Man skal snakke sant, men noen ganger er det lov til å ikke snakke sant også (vanskelig balansegang).

Man hjelper hverandre.

Man sier takk og kan jeg få.

MAn avbryter ikke hverandre.

Dette er noe av det som er viktig for meg.

Gjest girasol
Skrevet

Jeg ønsker at barna mine skal være høflige og ha sosial IQ, men ikke at det går på bekostning av deres integritet. Jeg ønsker at barna mine skal kunne si takk, være imøtekommende og omgjengelige, og at de skal kunne ha empati for andre. Jeg ønsker at de skal bli trygge på seg sjøl og ha tro på at de "kan forandre verden", men også se sine naturlige begrensninger, og at en sjøl ikke skal stå i veien for andres utfoldelse, bare for å selv oppnå mest mulig - m.a.o.håper jeg de ikke blir altfor egoistiske.

Og en del mer, men det blir mye å skrive om her ;-)

M.v.h.

Skrevet

Empati, respekt for andre mennesker uansett religion og/eller hudfarge, vidsynthet.

Skrevet

At de lærer seg å være inkluderende mot andre.

Skrevet

Jeg ønsker at de skal være glade i seg selv og trygge på seg selv og sine egne evner, og i stand til å tåle at man ikke evner alt, men likevel sette pris på å være seg selv. Og så håper jeg de blir empatiske og inkluderende, men likevel grensesettende.

De får med seg et sett av verdier hjemmefra, men jeg ser jo helst at de gjør seg opp sine egne meninger og ikke bare kopierer våre.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...