Gå til innhold

Unger og farger

Anbefalte innlegg

Gjest ha en fin fin dag
Skrevet

Hvor gamle var ungene deres da de lærte seg farger? Vår unge er 3 år og han kan ikke fargene.

Skrevet

Helt normalt.

De er ofte over fire før de blir nogenlunde stødige på det.

mvh

Gjest ha en fin fin dag
Skrevet

Helt normalt.

De er ofte over fire før de blir nogenlunde stødige på det.

mvh

Det var barnehagen som tok det opp. Jeg har aldri vært bekymret for det, men jeg begynner jo å lure om han er altfor sein. Han har nettopp fyllt 3.

Gjest Mener jeg å huske
Skrevet

Tror en 3-åring skal kunne kjenne igjen 3 farger, i følge TRAS-skjemaet.

Skrevet

Mine er nesten 4 og 6,5. De kan de fleste, men ikke alle nyanser(!), og begge blander av en eller annen grunn gul og blå. De ser forskjell, men husker ikke hvilken farge som har hvilket navn.

Skrevet

3-åringen her kan heller ikke fargene. Jeg har ikke bekymret meg over det.

Gjest girasol
Skrevet

Sønnen min på 21 mnd.kan fargen BLÅ :-) Tror han er ganske tidlig tidlig ute...? Blir spennende å se om han snart lærer å skille mellom farger!

M.v.h.

Gjest blomsterløk
Skrevet

Sønnen min på 4 år kan alle fargene, og har nok kunnet det en god stund, iallefal halvt år.

Men det er jo store forskjeller på barn da! Tror ikke det er noe unormalt at de ikke kan fargene ved 3-årsalderen.

Gjest M.Angelica
Skrevet

Tror det er veldig forskjellig. Iallfall er det min erfaring.

Der jeg jobber feks, så er det unger på 2 år som kan fargene, mens han ene som jobber der kan de ikke :P

Skrevet

Jenta vår, som blir 3 år om etpar uker, kan ikke fargene.

Jeg er ikke bekymret.

Skrevet

Gutten min som ble tre i oktober kan de aller fleste nå, men vil tro det er like individuelt som med alt det andre :-)

Skrevet

Eldstemann var nesten to år, nummer to var vel kanskje rundt tre år da hun fikk kontroll på fargene.

Skrevet

Det var barnehagen som tok det opp. Jeg har aldri vært bekymret for det, men jeg begynner jo å lure om han er altfor sein. Han har nettopp fyllt 3.

Han kan sikkert mye annet. Det er ikke noe poeng at de absolutt skal kunne fargene.

Det synes jeg barnehagen også burde ha visst. Ta det helt med ro.

Gjest vår er også 3
Skrevet

Og kan ikke fargene. H*n ligger også litt etter språklig, men har god forståelse.

Skrevet

Mine lærte det tidlig. Storesøster var 14 mnd når hun kunne nesten alle fargene. Lillesøster var 18 mnd.

Det er ikke uvanlig at 3-åringer ikke kan fargene.

Det du kan gjøre er å innlemme fargene i dagligtalen.

"Se på den røde bilen. Se så hvit snøen er. Se på den gulroten da - den er helt oransje." Osv.

Skrevet

Poden vår kunne alle fargene da han var omlag to år. De jobbet en del med det i barnehagen (ved å benevne ting med farge - "Den blå bilen, den grønne spaden, den røde bøtta" etc)

Jeg var overrasket en dag han satt og tegnet, like før toårsdagen sin, da satt han og pekte på tusjene og sa alle fargene rett ("frart" for svart, "ransj" for oransje, dog, men likevel :-)

Eldstemann lærte fargene da han var to og et halvt-tre år, tror jeg.

Skrevet

Vi har en på 3 1/2 som fremdeles tuller med fargene, noen av fargene sitter spikret (blå, rosa og lilla - litt påvirket av storesøster!). Jeg trodde han kunne fargene for et år siden, men har opplevd at vi må lære han dem flere ganger (glemmer det dersom vi ikke snakker om fargene). Han er ikke spesielt tunglært, men jeg har stusset over at fargene skal være så vanskelig.

Søstra kunne fargene når hun var yngre, men har samtidig hatt en helt annen interesse for å tegne, male, perle osv.

Gjest Persille
Skrevet

Billa har vel kunnet dem siden hun var kanskje 20 mndr eller noe.

Ikke alle da - det kom gradvis, nå er hun 2,5 og kan alle.

Skrevet

Den yngste var vel rundt tre år kanskje? Den eldste var litt over 2 år.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...