frosken Skrevet 10. desember 2005 Del Skrevet 10. desember 2005 Som sagt tidligere så er jeg helt enig i at de kan få en banan, eple el kanskje en yoghurt før vi reiser i barnehagen. Dette med tanke på lavt blodsukker og derfor å unngå noen trassanfall kanskje. Men en "skikkelig" frokost vil jeg ikke prioritere med begrunnelse at jeg heller vil at de skal gå kortere dager i barnehagen og få lenger tid med oss om ettermiddagen. (For de trenger jo like mange timer søvn uansett når de står opp). Og i stedet for å måtte gå 9 timer hver dag i barnehagen så slipper de nå å gå mer enn 7,5-8. Og vi samles jo til middag og kveldsmat hver dag (som regel). Men det var jo ikke frokosten som var MITT poeng da. (Hun hadde forresten spist en halv skive uten noe på som hun fant selv) Og ang. ryggen så HAR jeg en kronisk lidelse (en slitt skive som av og til resulterer i akutt kink). Men har jo ikke ALLTID vondt i ryggen så jeg KUNNE ha båret av og til! Men poenget mitt er jo at da vil hun ihvertfall trasse hvis jeg bare nekter å bære henne av og til? Høres ikke det logisk ut? Har også hatt store bekkenproblemer. Har derfor vært opptatt av å lære barna å gå selv. Dette syns jeg også er viktig med tanke på at vi går mye turer osv. Og så har jeg i bakhodet det oppslaget i avisene for en stund siden at barn nå til dags får for lite mosjon - de blir båret feks. fra bilen til barnehagen. Det er 50 meter, det klarer hun fint å gå. Ang. kosing med ungene så tror jeg jeg er den av mine venninner ihvertfall som koser mest med dem. Men det kunne jo ikke dere vite... Litt dårlig gjort å stemple meg som en hard kynisk mor syns jeg... Hadde jeg skrevet innlegget da? Eller har noen av dere kanskje fordommer mot barn i barnehage/fulltidsjobbende mor? Alle barna i barnehagen som blir levert når vi leverer har med matboks. Men det kan jo være at de allerede har spist en frokost først? Høres litt rart ut, men... Vi har dessuten 2 minutter å kjøre til 3 åringen sin barnehage... Ja 3 åringen min er nok veldig trassig - det har hun alltid vært. Men jeg kan jo ikke gi etter bare fordi hun skriker og bærer seg. Har da lest (og blitt rådet av barnehagen i) å være konsekvent. Hun kan feks klikke i en hentesituasjon fordi hun spør om hun kan få pepperkake når hun kommer hjem og jeg sier nei. Da kan hun skrike i en time. Temperamentet har hun hatt siden hun var nyfødt - har blitt bedre med årene. Og jeg har spurt helsesøster/barnehagen om de tror hun har ADHD eller noe, men de bare ler og mener ikke det. Men de er enig i at hun har en sterk vilje. Hun oppfører seg ellers fint i barnehagen. Dette får være svar til alle - ikke bare til deg Maggi. Hei:-) Slike tråder som dette kan være spennende og lærerike, fordi du har vært tydelig på hva du mener er riktig og hvilke ting du prioriterer. Synes det er litt leit dersom du har følt deg stemplet negativt, for de færreste av oss har ønsket å gjøre det tror jeg - selv om det kan være ulike syn på f.eks. dette med å gi etter for ungers ønske om bæring ol. Har ennå ikke hørt om foreldre som fullstendig har unngått slike episoder, selv ikke de som har overskudd til å gjøre alt "prinsipielt riktig". Det er jo forøvrig noe fasinerende med de sterke kreftene som er i sving ; tenk at jenta til og med kaster seg ned i håp om at det skal ha virkning....*s* 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/209548-leveringstr%C3%B8bbel-i-barnehagen/page/3/#findComment-1520933 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maggi Skrevet 10. desember 2005 Del Skrevet 10. desember 2005 Som sagt tidligere så er jeg helt enig i at de kan få en banan, eple el kanskje en yoghurt før vi reiser i barnehagen. Dette med tanke på lavt blodsukker og derfor å unngå noen trassanfall kanskje. Men en "skikkelig" frokost vil jeg ikke prioritere med begrunnelse at jeg heller vil at de skal gå kortere dager i barnehagen og få lenger tid med oss om ettermiddagen. (For de trenger jo like mange timer søvn uansett når de står opp). Og i stedet for å måtte gå 9 timer hver dag i barnehagen så slipper de nå å gå mer enn 7,5-8. Og vi samles jo til middag og kveldsmat hver dag (som regel). Men det var jo ikke frokosten som var MITT poeng da. (Hun hadde forresten spist en halv skive uten noe på som hun fant selv) Og ang. ryggen så HAR jeg en kronisk lidelse (en slitt skive som av og til resulterer i akutt kink). Men har jo ikke ALLTID vondt i ryggen så jeg KUNNE ha båret av og til! Men poenget mitt er jo at da vil hun ihvertfall trasse hvis jeg bare nekter å bære henne av og til? Høres ikke det logisk ut? Har også hatt store bekkenproblemer. Har derfor vært opptatt av å lære barna å gå selv. Dette syns jeg også er viktig med tanke på at vi går mye turer osv. Og så har jeg i bakhodet det oppslaget i avisene for en stund siden at barn nå til dags får for lite mosjon - de blir båret feks. fra bilen til barnehagen. Det er 50 meter, det klarer hun fint å gå. Ang. kosing med ungene så tror jeg jeg er den av mine venninner ihvertfall som koser mest med dem. Men det kunne jo ikke dere vite... Litt dårlig gjort å stemple meg som en hard kynisk mor syns jeg... Hadde jeg skrevet innlegget da? Eller har noen av dere kanskje fordommer mot barn i barnehage/fulltidsjobbende mor? Alle barna i barnehagen som blir levert når vi leverer har med matboks. Men det kan jo være at de allerede har spist en frokost først? Høres litt rart ut, men... Vi har dessuten 2 minutter å kjøre til 3 åringen sin barnehage... Ja 3 åringen min er nok veldig trassig - det har hun alltid vært. Men jeg kan jo ikke gi etter bare fordi hun skriker og bærer seg. Har da lest (og blitt rådet av barnehagen i) å være konsekvent. Hun kan feks klikke i en hentesituasjon fordi hun spør om hun kan få pepperkake når hun kommer hjem og jeg sier nei. Da kan hun skrike i en time. Temperamentet har hun hatt siden hun var nyfødt - har blitt bedre med årene. Og jeg har spurt helsesøster/barnehagen om de tror hun har ADHD eller noe, men de bare ler og mener ikke det. Men de er enig i at hun har en sterk vilje. Hun oppfører seg ellers fint i barnehagen. Dette får være svar til alle - ikke bare til deg Maggi. Man angrer jo nesten at man tok seg bryet å ha svart deg.. Uansett.. god helg til deg også. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/209548-leveringstr%C3%B8bbel-i-barnehagen/page/3/#findComment-1521070 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Glimtipper Skrevet 10. desember 2005 Del Skrevet 10. desember 2005 Som sagt tidligere så er jeg helt enig i at de kan få en banan, eple el kanskje en yoghurt før vi reiser i barnehagen. Dette med tanke på lavt blodsukker og derfor å unngå noen trassanfall kanskje. Men en "skikkelig" frokost vil jeg ikke prioritere med begrunnelse at jeg heller vil at de skal gå kortere dager i barnehagen og få lenger tid med oss om ettermiddagen. (For de trenger jo like mange timer søvn uansett når de står opp). Og i stedet for å måtte gå 9 timer hver dag i barnehagen så slipper de nå å gå mer enn 7,5-8. Og vi samles jo til middag og kveldsmat hver dag (som regel). Men det var jo ikke frokosten som var MITT poeng da. (Hun hadde forresten spist en halv skive uten noe på som hun fant selv) Og ang. ryggen så HAR jeg en kronisk lidelse (en slitt skive som av og til resulterer i akutt kink). Men har jo ikke ALLTID vondt i ryggen så jeg KUNNE ha båret av og til! Men poenget mitt er jo at da vil hun ihvertfall trasse hvis jeg bare nekter å bære henne av og til? Høres ikke det logisk ut? Har også hatt store bekkenproblemer. Har derfor vært opptatt av å lære barna å gå selv. Dette syns jeg også er viktig med tanke på at vi går mye turer osv. Og så har jeg i bakhodet det oppslaget i avisene for en stund siden at barn nå til dags får for lite mosjon - de blir båret feks. fra bilen til barnehagen. Det er 50 meter, det klarer hun fint å gå. Ang. kosing med ungene så tror jeg jeg er den av mine venninner ihvertfall som koser mest med dem. Men det kunne jo ikke dere vite... Litt dårlig gjort å stemple meg som en hard kynisk mor syns jeg... Hadde jeg skrevet innlegget da? Eller har noen av dere kanskje fordommer mot barn i barnehage/fulltidsjobbende mor? Alle barna i barnehagen som blir levert når vi leverer har med matboks. Men det kan jo være at de allerede har spist en frokost først? Høres litt rart ut, men... Vi har dessuten 2 minutter å kjøre til 3 åringen sin barnehage... Ja 3 åringen min er nok veldig trassig - det har hun alltid vært. Men jeg kan jo ikke gi etter bare fordi hun skriker og bærer seg. Har da lest (og blitt rådet av barnehagen i) å være konsekvent. Hun kan feks klikke i en hentesituasjon fordi hun spør om hun kan få pepperkake når hun kommer hjem og jeg sier nei. Da kan hun skrike i en time. Temperamentet har hun hatt siden hun var nyfødt - har blitt bedre med årene. Og jeg har spurt helsesøster/barnehagen om de tror hun har ADHD eller noe, men de bare ler og mener ikke det. Men de er enig i at hun har en sterk vilje. Hun oppfører seg ellers fint i barnehagen. Dette får være svar til alle - ikke bare til deg Maggi. Nå blir det ikke lengere dager i barnehagen om dere står opp litt tidligere og spiser frokost. Og det er kanskje ikke bare selve maten (og økt blodsukker) som blir belønningen, men en bedre start på dagen for liten og for stor. 3-åringen din får litt tid sammen med deg før hun blir avlevert i barnehage, så det kan lønne seg. Jeg hadde i alle fall ikke utelukket dette om jeg var deg Det kan være en logikk i at om du bærer av og til, så vil det bli enda mer problemer når du ikke bærer. Men jeg tror det er motsatt. Om det er vanlig for deg å ha vondt i ryggen, så kan du fortelle det til henne på morgenen (kanskje ved frokosten? ), at i dag må hun nok gå på sine egne bein, fordi mammas rygg ikke er helt frisk. Da tror jeg hun vil få følelsen av at du møter hennes behov, så hun vil møte dine når du har vondt. Det er min teori Jeg tror ikke noen har stemplet deg som hard, kynisk mor. Hvor leste du det? Jeg betviler heller ikke at du koser mye med ungene dine, men det er noe med det å gjøre det når de har behov for det, ikke når det passer deg. Det er helt klart for meg at du er en engasjert mor, som gjør en flott jobb. Barn kan bli sinte for den minste ting, og det er slitsomt. Men det som kan hjelpe, er om de ikke får nei så ofte. Om du vil begrense antall konflikter, så hjelper det å se på hvor ofte man sier nei. Spør hun om en pepperkake, hvorfor kan hun ikke få en? Middagen er ofte ikke med en gang uansett, i tillegg til at du kan gjøre det klart at det bare er snakk om en. Om pepperkaker er uaktuelt midt i uka, så kan du tilby noe annet. Si: "Vi kan kose oss sammen med et eple i stedet for". Om du ikke vil ha råd, så overser du bare det jeg sier. Men jeg antar at du skrev innlegget for å vite hva du muligens kan gjøre annerledes? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/209548-leveringstr%C3%B8bbel-i-barnehagen/page/3/#findComment-1521073 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Glimtipper Skrevet 10. desember 2005 Del Skrevet 10. desember 2005 Man angrer jo nesten at man tok seg bryet å ha svart deg.. Uansett.. god helg til deg også. Hun skrev kanskje innlegg for å få støtte for sitt syn, ikke for å høre at hun kan gjøre noe annerledes? Mange som gjør det, og går i forsvarsposisjon om noen foreslår en løsning på problemet. Spesielt om barnet ikke blir holdt ansvarlig for en voksen-barn relasjon 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/209548-leveringstr%C3%B8bbel-i-barnehagen/page/3/#findComment-1521076 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest skulle jeg gjort noe annerledes tro... Skrevet 11. desember 2005 Del Skrevet 11. desember 2005 Nå blir det ikke lengere dager i barnehagen om dere står opp litt tidligere og spiser frokost. Og det er kanskje ikke bare selve maten (og økt blodsukker) som blir belønningen, men en bedre start på dagen for liten og for stor. 3-åringen din får litt tid sammen med deg før hun blir avlevert i barnehage, så det kan lønne seg. Jeg hadde i alle fall ikke utelukket dette om jeg var deg Det kan være en logikk i at om du bærer av og til, så vil det bli enda mer problemer når du ikke bærer. Men jeg tror det er motsatt. Om det er vanlig for deg å ha vondt i ryggen, så kan du fortelle det til henne på morgenen (kanskje ved frokosten? ), at i dag må hun nok gå på sine egne bein, fordi mammas rygg ikke er helt frisk. Da tror jeg hun vil få følelsen av at du møter hennes behov, så hun vil møte dine når du har vondt. Det er min teori Jeg tror ikke noen har stemplet deg som hard, kynisk mor. Hvor leste du det? Jeg betviler heller ikke at du koser mye med ungene dine, men det er noe med det å gjøre det når de har behov for det, ikke når det passer deg. Det er helt klart for meg at du er en engasjert mor, som gjør en flott jobb. Barn kan bli sinte for den minste ting, og det er slitsomt. Men det som kan hjelpe, er om de ikke får nei så ofte. Om du vil begrense antall konflikter, så hjelper det å se på hvor ofte man sier nei. Spør hun om en pepperkake, hvorfor kan hun ikke få en? Middagen er ofte ikke med en gang uansett, i tillegg til at du kan gjøre det klart at det bare er snakk om en. Om pepperkaker er uaktuelt midt i uka, så kan du tilby noe annet. Si: "Vi kan kose oss sammen med et eple i stedet for". Om du ikke vil ha råd, så overser du bare det jeg sier. Men jeg antar at du skrev innlegget for å vite hva du muligens kan gjøre annerledes? Selvfølgelig - takk for råd. Men nå er hun nå skapt sånn, at om hun hadde fått EN pepperkake så hadde hun lagd samme scene for den neste som hun IKKE får. Det er det jeg mener med at hun er så grensesøkende. Hun blir aldri fornøyd - skal prøve ut alle grenser. Det er derfor jeg føler at jeg må være så konsekvent. Og hvis jeg sier at hun ikke får lov til å gå på bordet feks, så prøver hun å se hvor langt hun kan gå før jeg igjen sier at hun ikke får lov til å gå på bordet. Storesøster er helt annerledes bare som det er sagt. Men det som slår meg når jeg leser alle svarene er jo hva andre foreldre tenker om foreldrene til barn som trasser og skaper seg? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/209548-leveringstr%C3%B8bbel-i-barnehagen/page/3/#findComment-1521965 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Glimtipper Skrevet 11. desember 2005 Del Skrevet 11. desember 2005 Selvfølgelig - takk for råd. Men nå er hun nå skapt sånn, at om hun hadde fått EN pepperkake så hadde hun lagd samme scene for den neste som hun IKKE får. Det er det jeg mener med at hun er så grensesøkende. Hun blir aldri fornøyd - skal prøve ut alle grenser. Det er derfor jeg føler at jeg må være så konsekvent. Og hvis jeg sier at hun ikke får lov til å gå på bordet feks, så prøver hun å se hvor langt hun kan gå før jeg igjen sier at hun ikke får lov til å gå på bordet. Storesøster er helt annerledes bare som det er sagt. Men det som slår meg når jeg leser alle svarene er jo hva andre foreldre tenker om foreldrene til barn som trasser og skaper seg? Jeg tenker absolutt ingenting negativt om foreldre og barn som har en konflikt Du vet nok best hva som hjelper på din datter. Og du burde ikke gå over dine egne personlige grenser for å tekkes henne, det er ikke positivt det heller 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/209548-leveringstr%C3%B8bbel-i-barnehagen/page/3/#findComment-1522012 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.