Gå til innhold

Hva er egentlig husarbeide?!

Anbefalte innlegg

Gjest Persille
Skrevet

I den opprinnelige tråden som Lillemus henviser til, hadde moren en toåring hjemme. Det er vel uansett ikke mange som er hjemmeværende med barna ute av huset i 7 timer?

Joda - det er noen av dem også :)

Hm, med to-åring hjemme...

Vel, nå er riktignok Billa snart tre - men jeg skulle likevel klart å gjøre unna ALT innen helgen.

Jeg er alenemor, i full jobb, og klarer det likevel. Jeg gjør ikke husarbeid i helgen av prinsipp - da har jeg fri.

• Svar 83
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Lisabeth

9

• Lillemus

7

• Atene

6

• nitni

6

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Joda - det er noen av dem også :)

Hm, med to-åring hjemme...

Vel, nå er riktignok Billa snart tre - men jeg skulle likevel klart å gjøre unna ALT innen helgen.

Jeg er alenemor, i full jobb, og klarer det likevel. Jeg gjør ikke husarbeid i helgen av prinsipp - da har jeg fri.

Du må vel lage mat? Vaske opp? Kjøpe mat? Kanskje en klesvask?

Gjest Persille
Skrevet

Lage mat ja, og kanskje sette på en maskin - men ikke noe mer enn det.

Ingen store ting som gulvvask, støvsuging, sånne greier...

Gjest Persille
Skrevet

Ikke kjøpe mat heller forresten - handler en gang i uken.

Skrevet

Må si meg helt enig med deg. Har aldri greid å begripe hva det er for utrolige mengder husarbeid folk tydeligvis finner å gjøre i et helt vanlig famileliv.

Synes ikke det er stort som trengs gjøres sånn til vanlig jeg og nå når jeg er hjemme i permisjon synes jeg ikke det byr på noe som helst problem å få unna det som trengs selv i vår familie på 10. Det gjør det ikke når jeg er i jobb heller, men da blir jo noe mer lagt til helgene da.

Skrevet

Ikke kjøpe mat heller forresten - handler en gang i uken.

Hvis du er hjemme med barn, bruker du forhåpentligvis en del tid sammen med barnet ditt. Så du kan si at du gjør den jobben bhgansatte/SFOansatte gjør ellers. Den jobben kan ta så mye tid av døgnet du bare ønsker.

Gjest Persille
Skrevet

Hvis du er hjemme med barn, bruker du forhåpentligvis en del tid sammen med barnet ditt. Så du kan si at du gjør den jobben bhgansatte/SFOansatte gjør ellers. Den jobben kan ta så mye tid av døgnet du bare ønsker.

Greit nok - men det handlet jo om å prioritere.

Enten gjør man husarbeid på dagtid når man kan - barnet trenger ikke sysselsettes hele tiden, og barn vil gjerne hjelpe til. Jeg setter Billa til å vaske opp - det er det aller morsomste hun vet. Får hun vaske opp, rekker jeg å vaske hele gulvet og badet uten at hun leer seg fra kjøkkenvasken.

Og med fem hele dager i uken - så rekker man faktisk gjøre noe annet enn å leke med barnet.

Skrevet

Greit nok - men det handlet jo om å prioritere.

Enten gjør man husarbeid på dagtid når man kan - barnet trenger ikke sysselsettes hele tiden, og barn vil gjerne hjelpe til. Jeg setter Billa til å vaske opp - det er det aller morsomste hun vet. Får hun vaske opp, rekker jeg å vaske hele gulvet og badet uten at hun leer seg fra kjøkkenvasken.

Og med fem hele dager i uken - så rekker man faktisk gjøre noe annet enn å leke med barnet.

Det er klart det handler om prioritering.

Personlig synes jeg det er helt feil prioritering om den ene parten skal ta all ansvar drift av AS Familien mens motparten skal la seg oppvarte som en annen prins. heldigvis har jeg valgt en mann som tenker omtrent likt som meg i dette henseende :-))

Gjest Persille
Skrevet

Personlig synes jeg det er helt feil prioritering om den ene parten skal ta all ansvar drift av AS Familien mens motparten skal la seg oppvarte som en annen prins. heldigvis har jeg valgt en mann som tenker omtrent likt som meg i dette henseende :-))

Men om du hadde valgt å være hjemme - så har du jo selv valgt å være mer involvert i AS Familie enn den som jobber?

;)

Skrevet

"I et sort hus med mange rom kan du forlate rotet"

Men ikke i et hvitt hus med mange rom, he he.

Nei, fra spøk til alvor. Det blir ikke noe ryddigere av å flytte rotet fra ett rom til et annet.

Når ting skal fornyes, så har jeg en lei tendens til å lagre ting i kjeller og på mørkloftet.

Har man en liten leighet så må det bare kastes med en gang.

Det kan kanskje virke mer rotete i en liten leilighet, men det er fort gjort å vaske over, i motsetning til når man har 2. innredede etasjer på 110 kvm. hver.

I et stort hus med mange rom er etterhvert alle rommene halvfulle av rot :) Er min erfaring... Men når man har liten plass tror man at alt ville bli bedre med mer plass.

Til syvende og sist handler det vel om evnen og interessen for å holde det ryddig. Den har jeg ikke!

Skrevet

Men om du hadde valgt å være hjemme - så har du jo selv valgt å være mer involvert i AS Familie enn den som jobber?

;)

Klart. Jeg er mye hjemme. og det er noe vi har valgt (begge to). Jeg tar mesteparten av driftsansvaret, men medeieren må ta en del. Vi prøver å gjøre det slik at de fleste av hans oppgaver er knyttet opp mot barna, men han må også ta en del av rengjøring etc. Dersom jeg skulle fungert som familiens kammertjener, ville det medført en helt håpløs *....mangler et ord...* psykososialt (kan jeg si det ??) forhold mellom oss. Da ville vi ikke oppfattet hverandre som likeverdige parter. Og det er vi jo. Vi har pt hver våre oppgaver, men begge er like viktige for at vår familie skal fungere.

Gjest Persille
Skrevet

Klart. Jeg er mye hjemme. og det er noe vi har valgt (begge to). Jeg tar mesteparten av driftsansvaret, men medeieren må ta en del. Vi prøver å gjøre det slik at de fleste av hans oppgaver er knyttet opp mot barna, men han må også ta en del av rengjøring etc. Dersom jeg skulle fungert som familiens kammertjener, ville det medført en helt håpløs *....mangler et ord...* psykososialt (kan jeg si det ??) forhold mellom oss. Da ville vi ikke oppfattet hverandre som likeverdige parter. Og det er vi jo. Vi har pt hver våre oppgaver, men begge er like viktige for at vår familie skal fungere.

Jada - og jeg er enig i alt det der.

Men samtidig mener jeg at når den ene faktisk er mer hjemme - så faller det seg naturlig at det faller mer hjemmelige oppgaver på denne.

Om den ene hadde jobbet på bilverksted - ville jo alt med bilen falt på vedkommende.

Om den ene hadde vært snekker, ville alt den type arbeid falt på vedkommende.

Om den ene er økonom/gartner/kokk/elektriker/rørlegger/etc, ville alt den type arbeid falt på vedkommende.

:)

Gjest KariKruskakli
Skrevet

I et stort hus med mange rom er etterhvert alle rommene halvfulle av rot :) Er min erfaring... Men når man har liten plass tror man at alt ville bli bedre med mer plass.

Til syvende og sist handler det vel om evnen og interessen for å holde det ryddig. Den har jeg ikke!

Jeg har den, men det er slitsomt det også;)

Skulle ønske jeg var litt mer avslappet til rot, for her er mange rotekopper, jeg går og plukker ting etter dem.

Og verst av dem alle er mannen min;)

Gjest KariKruskakli
Skrevet

Da jeg var hjemme, var det det enkelt å holde det ryddig, uten å stresse med det en gang.

Skrevet

Jeg skjønner det heller ikke.

Er man hjemmeværende med bare ett barn, bør man rekke alt husarbeidet i løpet av uken. Bortsett fra nødvendig matlaging og rydding etter ditto i helgen, da.

Men den i den aktuelle tråden synes jeg den hjemmeværende burde klare det også. Hennes hverdag er antagelig betydelig roligere enn mannens. Hvis han tar barnet litt i helgen, får hun god tid likevel.

Gjest Elextra
Skrevet

Må si meg helt enig med deg. Har aldri greid å begripe hva det er for utrolige mengder husarbeid folk tydeligvis finner å gjøre i et helt vanlig famileliv.

Synes ikke det er stort som trengs gjøres sånn til vanlig jeg og nå når jeg er hjemme i permisjon synes jeg ikke det byr på noe som helst problem å få unna det som trengs selv i vår familie på 10. Det gjør det ikke når jeg er i jobb heller, men da blir jo noe mer lagt til helgene da.

Men nå er jo du et overmenneske og ikke limt sammen helt som oss andre ;).

Gjest Zuleika
Skrevet

Hekling og stiving av juleengler kan legges til helgene;)

Skrevet

Jada - og jeg er enig i alt det der.

Men samtidig mener jeg at når den ene faktisk er mer hjemme - så faller det seg naturlig at det faller mer hjemmelige oppgaver på denne.

Om den ene hadde jobbet på bilverksted - ville jo alt med bilen falt på vedkommende.

Om den ene hadde vært snekker, ville alt den type arbeid falt på vedkommende.

Om den ene er økonom/gartner/kokk/elektriker/rørlegger/etc, ville alt den type arbeid falt på vedkommende.

:)

Vi er nok ganske enige tror jeg. Om dene ene parten i AS Familen skal ha _alt_ driftsansvar (økonom/gartner/kokk/vaskehjelp/innkjøpsansvarlig/sykepleier/etc/etc) blir det aldri egentid igjen. Dessuten skaper det en skjevhet i forholdet dersom den ene har regulert arbeidstid og definerte arbeidsoppgaver, mens den andre fungerer som oppvarter.

Nå tror jeg imidlertid at jeg skal løsrive meg fra DOL og lage middag til store og små ;-))

fei1365380229
Skrevet

Ærlig talt! Enten så ser det ut som et takras hjemme hos dere eller så har du flere timer i døgnet enn oss vanlige folk.

Jeg har bare fire unger og det er da husarbeid de lux. Det må vasker tøy, vaskes tøy og vaskes tøy. Maten gjør seg ikke selv. Unger roter (dine gjør sikkert ikke det da). Badene MÅ vaskes minst 2 ganger i uken ellers er de nedtisset og nedstøvet :(

Hos oss så må det støvsuges ihvertfall en gang om dagen, det må handles inn matvarer 2 ganger i uken, middagsmat 7 ganger i uken, altså vasking av bad 2 ganger i uken, støvtørking minst 1 gang i uken m.m.

Jeg syns nesten det er på grensen kvalmt og arrogant å fortelle at det ikke er noe særlig husarbeid i en familie på 10!

Skrevet

Ærlig talt! Enten så ser det ut som et takras hjemme hos dere eller så har du flere timer i døgnet enn oss vanlige folk.

Jeg har bare fire unger og det er da husarbeid de lux. Det må vasker tøy, vaskes tøy og vaskes tøy. Maten gjør seg ikke selv. Unger roter (dine gjør sikkert ikke det da). Badene MÅ vaskes minst 2 ganger i uken ellers er de nedtisset og nedstøvet :(

Hos oss så må det støvsuges ihvertfall en gang om dagen, det må handles inn matvarer 2 ganger i uken, middagsmat 7 ganger i uken, altså vasking av bad 2 ganger i uken, støvtørking minst 1 gang i uken m.m.

Jeg syns nesten det er på grensen kvalmt og arrogant å fortelle at det ikke er noe særlig husarbeid i en familie på 10!

Kanskje asterix kan magi, akkurat som Mrs Wiltersen i Harry Potter.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...