fei1365380229 Skrevet 9. desember 2005 Del Skrevet 9. desember 2005 Kanskje asterix kan magi, akkurat som Mrs Wiltersen i Harry Potter. Ja kanskje det . 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/209570-hva-er-egentlig-husarbeide/page/3/#findComment-1520057 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest nei! nei!!! Skrevet 9. desember 2005 Del Skrevet 9. desember 2005 Må si meg helt enig med deg. Har aldri greid å begripe hva det er for utrolige mengder husarbeid folk tydeligvis finner å gjøre i et helt vanlig famileliv. Synes ikke det er stort som trengs gjøres sånn til vanlig jeg og nå når jeg er hjemme i permisjon synes jeg ikke det byr på noe som helst problem å få unna det som trengs selv i vår familie på 10. Det gjør det ikke når jeg er i jobb heller, men da blir jo noe mer lagt til helgene da. Haha! Skifter du på alle senger minst hver 14. dag? Eller gjør ungene det selv? Pusser du vinduene minst en gang i mnd? Vasker du alle gulv en gang i uka, og støvsuger hver dag? Vasker du tøy, bretter, stryker og legger på plass? Lager du mat hver dag? Og har kjøkkenbenkene "shinet" til enhver tid? Baker du brød? Tørker du støv? Tar ned gardiner og vasker, stryker og henger opp nye? Er du ute i frisk luft minst to timer hver dag? Badet skal være rent og ryddig bestandig - litt av en utfordring når to små gutter skvetter rundt doen. Ikke fortell meg at dette ikke tar TID! For det gjør det. i tillegg skal bilen holdes ren og fin (en gang i uka kanskje), om sommer'n skal uteplassene og bedene være i orden og om vinter'n skal det måkes snø. Jeg tror deg ikke! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/209570-hva-er-egentlig-husarbeide/page/3/#findComment-1520085 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 9. desember 2005 Del Skrevet 9. desember 2005 Det kan sikkert sies mye rart om "Dr.Phil-show" på tv, men han sa at det å være hjemmeværende med barn tilsvarer to fulltidsjobber. Personlig føler jeg ikke at dette stemmer helt, sev om jeg liker å ha et shina hjem. Jeg er hjemmeværende med et barn på 1,5 år. På morgenen skal begge storesøstrene kjøres til skole og barnehage. Klokka 15.00 hentes de igjen. Tida mellom henting og bringing brukes til klesvask, lek med minsten, smårydding, trilleturer, babysvømming etc. Vi får til og med tid til å sove litt på sofaen et par ganger i uka. Jeg synes likevel det er riktig at vi fordeler litt av husarbeidet mellom oss. Han har ansvar for vask av begge bad og kjøkkenet en gang pr. uke. Ellers er det stort sett han som tar oppvasken (setter inn i maskinen og tar ut). Vasking av resten av huset, samt klesvask og klesbretting tar jeg meg av. Middag er det også jeg som lager i ukedagene. Hvis mannen min hadde vært hjemmearbeidende, er det ingen som hadde forlangt at han skulle vaske hele huset alene og tatt alt annet husarbeid. Det hadde han heller ikke orka å gjøre. Vi føler begge at vi har en veldig grei fordeling :-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/209570-hva-er-egentlig-husarbeide/page/3/#findComment-1520116 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bemja Skrevet 9. desember 2005 Del Skrevet 9. desember 2005 Det meste av min dag går faktisk til å passe to etåringer og med å bringe og hente en førsteklassing. Utenom bleieskift, mating, passing , legging, trøsting, påklednig, har vært ute og lekt osv. , så er det handling, rydding, vasking av gulv (dette gjør jeg omtrent hver dag') fordi det blir så fort møkkete, klesvask, sammenbretting av klær, rydding av sko, rydde av bord osv., middagslaging. Jeg sitter ikke meg ned før min mann har komt hjem som regel. Det blir ofte til at jeg går mens jeg spiser. Jeg holder meg til det lengste før jeg går på do. Ingen skal i såfall få komme og si at jeg ikke gjør nok. Noen ganger synes man burde delt med på husarbeide også selv om man går hjemme. Min mann får da i det minst en matpause på jobb. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/209570-hva-er-egentlig-husarbeide/page/3/#findComment-1520121 Del på andre sider Flere delingsvalg…
kaffepiken Skrevet 9. desember 2005 Del Skrevet 9. desember 2005 Det blir ofte litt mer husarbeid som skal gjøres i helgene siden fler er hjemme samtidig og spiser alle måltider hjemme. Da syns jeg det er naturlig at begge to bidrar med forefallende gjøremål slik at det ikke bare blir den ene som må rydde inn/ut av oppvaskmaskin, vaske, rydde og ordne etter hvert. Det kan begge gjøre når begge er hjemme, selv om det ikke er enorme mengder. Jeg ville i hvertfall irritert meg grønn om det var jeg som måtte gjøre alt mens han tilbringer helgen med å spise, rote og kose seg mens jeg gjør alt "for det er jo så lite husarbeid likevel"... Når det er sagt, mistenker jeg alltid andre for å drive mye mer med husarbeid enn meg. Jeg syns ikke jeg er udugelig men jeg skal innrømme at jeg er lat.. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/209570-hva-er-egentlig-husarbeide/page/3/#findComment-1520139 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest bemja Skrevet 9. desember 2005 Del Skrevet 9. desember 2005 Joda - det er noen av dem også Hm, med to-åring hjemme... Vel, nå er riktignok Billa snart tre - men jeg skulle likevel klart å gjøre unna ALT innen helgen. Jeg er alenemor, i full jobb, og klarer det likevel. Jeg gjør ikke husarbeid i helgen av prinsipp - da har jeg fri. Det blir da atskillig mere husarbeid når man er hjemme med barna. Et glass greide den ene å knuse. I dag har .feks mine to etåringer dradd ut hele rullen med avfallsposer, dradd ut alle skoene fra skohylla, lekene ligger over alt på gulvene, det ligger suppeposer på flere steder som de har funnet i en skuff, det ligger matrester, skitne bestikk og plasttallerker som de har kastet på gulvet, det ligger flere bøker fra bokhyllene som de har dradd ut som jeg enda ikke har rydda tilbake, jeg har vært ute med to- tre bleieposer i søpla. Jeg har rydda det meste etterhvert. Alt dette hadde ikke fått skjedd hjemme om de ikke var hjemme på dagtid. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/209570-hva-er-egentlig-husarbeide/page/3/#findComment-1520164 Del på andre sider Flere delingsvalg…
nitni Skrevet 9. desember 2005 Del Skrevet 9. desember 2005 Må si meg helt enig med deg. Har aldri greid å begripe hva det er for utrolige mengder husarbeid folk tydeligvis finner å gjøre i et helt vanlig famileliv. Synes ikke det er stort som trengs gjøres sånn til vanlig jeg og nå når jeg er hjemme i permisjon synes jeg ikke det byr på noe som helst problem å få unna det som trengs selv i vår familie på 10. Det gjør det ikke når jeg er i jobb heller, men da blir jo noe mer lagt til helgene da. Men så har du vel 2-3 tenåringer som hjelper til en del? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/209570-hva-er-egentlig-husarbeide/page/3/#findComment-1520269 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 9. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 9. desember 2005 Haha! Skifter du på alle senger minst hver 14. dag? Eller gjør ungene det selv? Pusser du vinduene minst en gang i mnd? Vasker du alle gulv en gang i uka, og støvsuger hver dag? Vasker du tøy, bretter, stryker og legger på plass? Lager du mat hver dag? Og har kjøkkenbenkene "shinet" til enhver tid? Baker du brød? Tørker du støv? Tar ned gardiner og vasker, stryker og henger opp nye? Er du ute i frisk luft minst to timer hver dag? Badet skal være rent og ryddig bestandig - litt av en utfordring når to små gutter skvetter rundt doen. Ikke fortell meg at dette ikke tar TID! For det gjør det. i tillegg skal bilen holdes ren og fin (en gang i uka kanskje), om sommer'n skal uteplassene og bedene være i orden og om vinter'n skal det måkes snø. Jeg tror deg ikke! "Skifter du på alle senger minst hver 14. dag? Eller gjør ungene det selv?" Nja... Ettersom ungene er hos meg bare halve tiden er det ikke nødvendig. "Pusser du vinduene minst en gang i mnd?" Nei, det er da heller ikke nødvendig med mindre du bor meget utsatt til for trafikkstøv eller havsprøyt spør du meg. "Vasker du alle gulv en gang i uka, og støvsuger hver dag?" Nei. Jeg støvsuger ca. 1-2 ganger i uka og vasker govlene når de er flekkete. "Vasker du tøy, bretter, stryker og legger på plass?" Det gjør jeg! Dvs. strykingen begrenses til et minimum da det er kjemekjedelig + at jeg får vondt i ryggen av det, men jeg har noen skippertak på strykefronten innimellom. "Lager du mat hver dag?" Når jeg er hjemme ja. "Og har kjøkkenbenkene "shinet" til enhver tid?" Nei, dessverre, jeg skulle gjerne vært flinkere der. "Baker du brød?" Sjeldet, ungene er mer glade i kjøpt brød. "Tørker du støv?" Swiffer duster er en god venn. ) "Tar ned gardiner og vasker, stryker og henger opp nye?" Til jul tas gardinene ned og julegardiner henges opp, etter jul tas julegardinene ned og de nyvaskede og nystrøkne andre henges opp. Dette gjøres vanligvis også en gang på våren/sommeren (ikke med julegardiner da!). "Er du ute i frisk luft minst to timer hver dag?" Når i all verden skal jeg få tid til det? "Badet skal være rent og ryddig bestandig - litt av en utfordring når to små gutter skvetter rundt doen." Jeg har en som til tider er ivrig "småskvetter" så jeg har vasket doen noen ganger ja. "i tillegg skal bilen holdes ren og fin (en gang i uka kanskje), om sommer'n skal uteplassene og bedene være i orden og om vinter'n skal det måkes snø." *Hehe* Har ikke bil og bor i borettslag. Litt praktisk må man innrette seg som enslig mor. ) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/209570-hva-er-egentlig-husarbeide/page/3/#findComment-1520270 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 9. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 9. desember 2005 Jeg synes det blir ganske mye husarbeid, jeg. Tenker særlig på rydding og vasking av hus og klær. Mener du virkelig at den som er hjemmeværende skal ta alt på hverdagene - også det som faller utenom vanlig arbeidstid? Altå all middagslaging og rydding på kjøkken i forbindelse med middag og kveldsmat, samt annen nødvendig rydding, smøring av matpakker, pakking av barnehagesekker m.m.? Om man er hjemmeværende er det jo av stor betydning hvor store barna er og om de er i barnehage eller park. Er man for eksempel hjemme med to små barn uten barnehage eller park kan det ikke forventes at det blir særlig tid til husarbeid. Ergo må det tas på kveldstid eller i helgene, da av begge. Hvordan tror du egentlig vi som er enslige foreldre til mer enn ett barn får gjort noe som helst? Selvfølgelig kan man gjøre husarbeide med ungene hjemme! De kan kles på og sendes ut for å leke, de kan sendes på rommet for å leke eller de kan tas med på jobben. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/209570-hva-er-egentlig-husarbeide/page/3/#findComment-1520272 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest hele tiden? Skrevet 9. desember 2005 Del Skrevet 9. desember 2005 Hvordan tror du egentlig vi som er enslige foreldre til mer enn ett barn får gjort noe som helst? Selvfølgelig kan man gjøre husarbeide med ungene hjemme! De kan kles på og sendes ut for å leke, de kan sendes på rommet for å leke eller de kan tas med på jobben. Har ikke du bare deg selv da annehver uke? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/209570-hva-er-egentlig-husarbeide/page/3/#findComment-1520275 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 9. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 9. desember 2005 Matlaging med dertilhørende rydding, kanskje? Matlaging er jo kos! Noen ganger i alle fall. Jeg benytter sjansen til å rydde kjøkkenbenkene og ta oppvaskmaskina mens middagen putrer og jeg bare må røre litt / se til den / ventet på at potetene er ferdige. Praktisk. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/209570-hva-er-egentlig-husarbeide/page/3/#findComment-1520276 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 9. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 9. desember 2005 Har ikke du bare deg selv da annehver uke? Vi har ikke hele uker, men litt mer oppdelt turnus enn det som er mest vanlig. Jeg tar selvfølgelig unna mye når ungene ikke er hos meg og jeg er hjemme, men nå har det seg sånn at jeg har en kjæreste som bor utebys da... Så når jeg har "barnefri" så er jeg hos ham når han ikke er på jobb (turnusjobb). ) I ettermiddag hadde jeg tenkt å få unna noe støvsuging og sånt, men vi endte opp med å sitte på kjøkkenet og driver med hamaperler og høytlesing istedet. ) Nei, jeg er ingen superhusmor nei... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/209570-hva-er-egentlig-husarbeide/page/3/#findComment-1520287 Del på andre sider Flere delingsvalg…
fei1365380229 Skrevet 9. desember 2005 Del Skrevet 9. desember 2005 "Skifter du på alle senger minst hver 14. dag? Eller gjør ungene det selv?" Nja... Ettersom ungene er hos meg bare halve tiden er det ikke nødvendig. "Pusser du vinduene minst en gang i mnd?" Nei, det er da heller ikke nødvendig med mindre du bor meget utsatt til for trafikkstøv eller havsprøyt spør du meg. "Vasker du alle gulv en gang i uka, og støvsuger hver dag?" Nei. Jeg støvsuger ca. 1-2 ganger i uka og vasker govlene når de er flekkete. "Vasker du tøy, bretter, stryker og legger på plass?" Det gjør jeg! Dvs. strykingen begrenses til et minimum da det er kjemekjedelig + at jeg får vondt i ryggen av det, men jeg har noen skippertak på strykefronten innimellom. "Lager du mat hver dag?" Når jeg er hjemme ja. "Og har kjøkkenbenkene "shinet" til enhver tid?" Nei, dessverre, jeg skulle gjerne vært flinkere der. "Baker du brød?" Sjeldet, ungene er mer glade i kjøpt brød. "Tørker du støv?" Swiffer duster er en god venn. ) "Tar ned gardiner og vasker, stryker og henger opp nye?" Til jul tas gardinene ned og julegardiner henges opp, etter jul tas julegardinene ned og de nyvaskede og nystrøkne andre henges opp. Dette gjøres vanligvis også en gang på våren/sommeren (ikke med julegardiner da!). "Er du ute i frisk luft minst to timer hver dag?" Når i all verden skal jeg få tid til det? "Badet skal være rent og ryddig bestandig - litt av en utfordring når to små gutter skvetter rundt doen." Jeg har en som til tider er ivrig "småskvetter" så jeg har vasket doen noen ganger ja. "i tillegg skal bilen holdes ren og fin (en gang i uka kanskje), om sommer'n skal uteplassene og bedene være i orden og om vinter'n skal det måkes snø." *Hehe* Har ikke bil og bor i borettslag. Litt praktisk må man innrette seg som enslig mor. ) Jeg gjør overhodet ikke alt det som nei! nei!!! sikter til jeg heller, men å komme og si at det ikke er noe særlig husarbeid med 8 unger i huset det tror jeg man får dra lenger ut på landet med (men det er vel kanskje der asterix bor?). Jeg har 4 unger, og jeg prøver å få de til å hjelpe til, men det blir som regel mye styr ut av det også, men det er klart noen unger er vel kanskje bedre dressert enn mine. Men klær blir det tonnevis av. Middag skal jo også lages til 6 personer hver dag og det skal jo helst være litt sunt og det er som regel litt jobb. Støvsugeren synes jeg faktisk jeg må gå over med hver dag, ihvertfall i stuen, gangen og kjøkkenet. Og ja, dessverre vi har også to gutter som skvetter rundt omkring på doen, så den må tas ofte. Vasking av vinduer det tar vi en gang i året omtrent på utsiden, men flere ganger på innsiden selvfølgelig. Gang ungene dine med fire og tror du forsatt ikke du hadde hatt noe særlig husarbeid? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/209570-hva-er-egentlig-husarbeide/page/3/#findComment-1520289 Del på andre sider Flere delingsvalg…
nitni Skrevet 9. desember 2005 Del Skrevet 9. desember 2005 Jeg har valgt å være hjemme med ungene. Nå er storesøster på skola noen timer om dagen, mellomste i b.hagen 2-3 korte dager i uka. Storebror er også på skola, men lillebror 1,5 år hjemme med meg hele tiden. Jeg gjør en del husarbeid. Men siden jeg har valgt å være hjemme, _må_ jeg aktivisere ungene litt på samme måte som i b.hg. De er flinke å styre for seg selv, men jeg må gi dem det de "går glipp av" i b.hg også. Nå er vi er så mange hjemme om dagen ( har gjerne et barn eller to ekstra inne på besøk)blir det ekstra mye rot og søl. Om vi er borte hele dagen, er jo huset like ryddig og fint som kvelden før nesten. Men ofte blir det frokostlaging i 2 puljer, rydding etter frokost, koste kjøkkengulv o.l. Mårra stell for alle, som gjerne resulterer i litt rydding på badet. Ungene leker mens jeg henger opp klær, rydder barnerom e.l. Så finner vi på noe sammen, så opprydding etter det. Lusjtid, med det som følger. Soving for minstemann, og jeg får gjort noe alene med de som er større, + husarbeid. Så er det litt rydding av leker (rydder jo sammen med ungene) før middagstid. Jeg klager ikke, men det er nok å ta seg til; vindusvask helst en gang pr.mnd. Alle vinduer + av været som står rett på her. Rydding i barnas klær, mine egne klær, masse klesvask som skal henges opp, brettes sammen og legges på plass. Støvsuging, støvtørking, gulvvask, vaske/stryke duker og andre stryke-ting. brødbaking/annen baking. Skifte på senger og masse mer. Jeg stresser aldri med husarbeid -hybelkaniner i krokene betyr at man har gjort noe gøy! ) En dag prioriterer jeg å gjøre ting med ungene hele dagen, eller at jeg prioriterer meg selv (for jeg trenger å å få gjøre ting som jeg liker å holde på med også, er ikke bare mamma og husmor). Men da blir det som regel litt ekstra dagene etterpå. Klager overhodet ikke, men det hadde vært deilig å sluppet. Sambo er fullt inneforstått med at jeg gir ungene ganske mye i hverdagen, og at det da blir husarbeid som må gjøres ettermiddag/helg. Jeg kan gjerne gjøre husarbeid etter middag, mens han koser seg sammen med ungene eller drar noen plasser med dem. I helgene deler vi på det som trengs. Kveldene gjør minst mulig. Jeg har vanskeligere for å forstå at de som er ute av huset fra kl.7 om morgenen og ikke hjemme før kl 16-17 har mer stress med husarbeid enn oss som er hjemme og bruker huset hele dagen. Men mange stresser nok alt for masse med å få gjort mye mer enn nødvendig. Men vi er jo forskjellige, og noen har mer støv på hjernen enn andre. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/209570-hva-er-egentlig-husarbeide/page/3/#findComment-1520292 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lisabeth Skrevet 9. desember 2005 Del Skrevet 9. desember 2005 Jeg skjønner ikke hvordan dere kan leve i et forhold der det forventes at den ene parten skal ta absolutt alt husarbeid. Hvordan gjør man det med respekt og omsorg for hverandre i parforholdet ? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/209570-hva-er-egentlig-husarbeide/page/3/#findComment-1520295 Del på andre sider Flere delingsvalg…
tonie Skrevet 9. desember 2005 Del Skrevet 9. desember 2005 Det meste av min dag går faktisk til å passe to etåringer og med å bringe og hente en førsteklassing. Utenom bleieskift, mating, passing , legging, trøsting, påklednig, har vært ute og lekt osv. , så er det handling, rydding, vasking av gulv (dette gjør jeg omtrent hver dag') fordi det blir så fort møkkete, klesvask, sammenbretting av klær, rydding av sko, rydde av bord osv., middagslaging. Jeg sitter ikke meg ned før min mann har komt hjem som regel. Det blir ofte til at jeg går mens jeg spiser. Jeg holder meg til det lengste før jeg går på do. Ingen skal i såfall få komme og si at jeg ikke gjør nok. Noen ganger synes man burde delt med på husarbeide også selv om man går hjemme. Min mann får da i det minst en matpause på jobb. Det hørtes da fryktelig slitsomt ut! Jeg trodde ikke det fantes folk som vaska gulvene daglig. Er det virkelig nødvendig? Å legge sammen tøy og annet småpusk kan man jo ta om kvelden etter at ungene er lagt. Bedre å spre oppgavene litt utover dagen enn å stresse sånn at man er helt utslitt før middagen er på bordet, synes nå jeg. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/209570-hva-er-egentlig-husarbeide/page/3/#findComment-1520297 Del på andre sider Flere delingsvalg…
nitni Skrevet 9. desember 2005 Del Skrevet 9. desember 2005 Jeg har valgt å være hjemme med ungene. Nå er storesøster på skola noen timer om dagen, mellomste i b.hagen 2-3 korte dager i uka. Storebror er også på skola, men lillebror 1,5 år hjemme med meg hele tiden. Jeg gjør en del husarbeid. Men siden jeg har valgt å være hjemme, _må_ jeg aktivisere ungene litt på samme måte som i b.hg. De er flinke å styre for seg selv, men jeg må gi dem det de "går glipp av" i b.hg også. Nå er vi er så mange hjemme om dagen ( har gjerne et barn eller to ekstra inne på besøk)blir det ekstra mye rot og søl. Om vi er borte hele dagen, er jo huset like ryddig og fint som kvelden før nesten. Men ofte blir det frokostlaging i 2 puljer, rydding etter frokost, koste kjøkkengulv o.l. Mårra stell for alle, som gjerne resulterer i litt rydding på badet. Ungene leker mens jeg henger opp klær, rydder barnerom e.l. Så finner vi på noe sammen, så opprydding etter det. Lusjtid, med det som følger. Soving for minstemann, og jeg får gjort noe alene med de som er større, + husarbeid. Så er det litt rydding av leker (rydder jo sammen med ungene) før middagstid. Jeg klager ikke, men det er nok å ta seg til; vindusvask helst en gang pr.mnd. Alle vinduer + av været som står rett på her. Rydding i barnas klær, mine egne klær, masse klesvask som skal henges opp, brettes sammen og legges på plass. Støvsuging, støvtørking, gulvvask, vaske/stryke duker og andre stryke-ting. brødbaking/annen baking. Skifte på senger og masse mer. Jeg stresser aldri med husarbeid -hybelkaniner i krokene betyr at man har gjort noe gøy! ) En dag prioriterer jeg å gjøre ting med ungene hele dagen, eller at jeg prioriterer meg selv (for jeg trenger å å få gjøre ting som jeg liker å holde på med også, er ikke bare mamma og husmor). Men da blir det som regel litt ekstra dagene etterpå. Klager overhodet ikke, men det hadde vært deilig å sluppet. Sambo er fullt inneforstått med at jeg gir ungene ganske mye i hverdagen, og at det da blir husarbeid som må gjøres ettermiddag/helg. Jeg kan gjerne gjøre husarbeid etter middag, mens han koser seg sammen med ungene eller drar noen plasser med dem. I helgene deler vi på det som trengs. Kveldene gjør minst mulig. Jeg har vanskeligere for å forstå at de som er ute av huset fra kl.7 om morgenen og ikke hjemme før kl 16-17 har mer stress med husarbeid enn oss som er hjemme og bruker huset hele dagen. Men mange stresser nok alt for masse med å få gjort mye mer enn nødvendig. Men vi er jo forskjellige, og noen har mer støv på hjernen enn andre. Glemte å si at sambo, og tenåringen bidrar med litt husarbeid så og si hver dag. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/209570-hva-er-egentlig-husarbeide/page/3/#findComment-1520302 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Atene Skrevet 9. desember 2005 Del Skrevet 9. desember 2005 Jeg skjønner ikke hvordan dere kan leve i et forhold der det forventes at den ene parten skal ta absolutt alt husarbeid. Hvordan gjør man det med respekt og omsorg for hverandre i parforholdet ? Det er vel ikke noe verre enn å forvente at den andre parten skal ta hele forsørgerbyrden. Selv synes jeg også det er dumt å innrette seg sånn, og ville aldri valgt å være hjemme på heltid. Men gjør man det, får man vise respekt for den innsatsen den andre gjør for å skaffe pengene som gjør det mulig. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/209570-hva-er-egentlig-husarbeide/page/3/#findComment-1520306 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 9. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 9. desember 2005 Jeg gjør overhodet ikke alt det som nei! nei!!! sikter til jeg heller, men å komme og si at det ikke er noe særlig husarbeid med 8 unger i huset det tror jeg man får dra lenger ut på landet med (men det er vel kanskje der asterix bor?). Jeg har 4 unger, og jeg prøver å få de til å hjelpe til, men det blir som regel mye styr ut av det også, men det er klart noen unger er vel kanskje bedre dressert enn mine. Men klær blir det tonnevis av. Middag skal jo også lages til 6 personer hver dag og det skal jo helst være litt sunt og det er som regel litt jobb. Støvsugeren synes jeg faktisk jeg må gå over med hver dag, ihvertfall i stuen, gangen og kjøkkenet. Og ja, dessverre vi har også to gutter som skvetter rundt omkring på doen, så den må tas ofte. Vasking av vinduer det tar vi en gang i året omtrent på utsiden, men flere ganger på innsiden selvfølgelig. Gang ungene dine med fire og tror du forsatt ikke du hadde hatt noe særlig husarbeid? Jeg jo! Jeg sier jo ikke at jeg ikke har husarbeide jeg! Men hadde jeg vært hjemmeværende med en unge så hadde jeg ikke vært nædt til å ta annet enn matlaging og oppvask/klesvask i helgene! Jeg regner ikke påkledning og denslags "barnerelatert" arbeide som husarbeide. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/209570-hva-er-egentlig-husarbeide/page/3/#findComment-1520310 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 9. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 9. desember 2005 Jeg skjønner ikke hvordan dere kan leve i et forhold der det forventes at den ene parten skal ta absolutt alt husarbeid. Hvordan gjør man det med respekt og omsorg for hverandre i parforholdet ? Noen ganger er det deilig å bo alene... ) Ingen som klager når klesvasken hoper seg opp eller hybelkaninene inntar groteske dimensjoner, golvet i gangen ligner mer et grustak eller badekaret definitivt hadde hatt godt av litt nærkontakt med Jif Baderom... Nå skal jeg gjøre litt husarbeide igjen jeg! ) Faktisk. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/209570-hva-er-egentlig-husarbeide/page/3/#findComment-1520311 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.