Gå til innhold

Hva er egentlig husarbeide?!

Anbefalte innlegg

Jeg jo! Jeg sier jo ikke at jeg ikke har husarbeide jeg! Men hadde jeg vært hjemmeværende med en unge så hadde jeg ikke vært nædt til å ta annet enn matlaging og oppvask/klesvask i helgene!

Jeg regner ikke påkledning og denslags "barnerelatert" arbeide som husarbeide.

"Jeg regner ikke påkledning og denslags "barnerelatert" arbeide som husarbeide."

Nei, det er jo ikke husarbeide helle. Men det _tar tid_ likevel.

Og noen har mer krevende barn enn andre!

Selv syntes jeg jeg hadde et hav av tid til alt da jeg hadde bare en liten.

Mens ei venninne med en på samme alder aldri fikk gjort noe mens ho var alene med den lille.

Fortsetter under...

• Svar 83
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Lisabeth

9

• Lillemus

7

• Atene

6

• nitni

6

Mest aktive i denne tråden

Det er vel ikke noe verre enn å forvente at den andre parten skal ta hele forsørgerbyrden.

Selv synes jeg også det er dumt å innrette seg sånn, og ville aldri valgt å være hjemme på heltid. Men gjør man det, får man vise respekt for den innsatsen den andre gjør for å skaffe pengene som gjør det mulig.

Det kaller jeg er god gammeldags husmannsånd ;-)) Den som arbeider hjemme skal sitte med lua i hånda og takke den som arbeider ute. Heldigvis er vi mer likestilt enn som så i min husstand. Hos oss har vi (heldigvis) gjort valgene sammen.

Haha! Skifter du på alle senger minst hver 14. dag? Eller gjør ungene det selv?

Pusser du vinduene minst en gang i mnd?

Vasker du alle gulv en gang i uka, og støvsuger hver dag?

Vasker du tøy, bretter, stryker og legger på plass?

Lager du mat hver dag? Og har kjøkkenbenkene "shinet" til enhver tid?

Baker du brød?

Tørker du støv? Tar ned gardiner og vasker, stryker og henger opp nye?

Er du ute i frisk luft minst to timer hver dag?

Badet skal være rent og ryddig bestandig - litt av en utfordring når to små gutter skvetter rundt doen.

Ikke fortell meg at dette ikke tar TID! For det gjør det.

i tillegg skal bilen holdes ren og fin (en gang i uka kanskje), om sommer'n skal uteplassene og bedene være i orden og om vinter'n skal det måkes snø.

Jeg tror deg ikke!

Skal man liksom gjøre alt det der?

"Skifter du på alle senger minst hver 14. dag? "

Ikke oftere i hvertfall.

"Pusser du vinduene minst en gang i mnd?"

Er du sprø? :-) Pusser vinduer en gang i året hvis vi er flinke.

"Vasker du alle gulv en gang i uka, og støvsuger hver dag?"

Nei, absolutt ikke. Vasker og støvsuger når det trengs. Dvs. skikkelig hver 14. dag, og klattvis innimellom.

"Vasker du tøy, bretter, stryker og legger på plass? "

Stryker ingenting unntatt pentøy.

"Lager du mat hver dag? Og har kjøkkenbenkene "shinet" til enhver tid?"

Lager mat hver dag, ja. Kjøkkenbenkene er ok hver ettermiddag.

"Baker du brød?"

Ja.

"Tørker du støv? Tar ned gardiner og vasker, stryker og henger opp nye? "

Nei.

"Er du ute i frisk luft minst to timer hver dag?"

Nei.

"Badet skal være rent og ryddig bestandig."

Badet er rent nok og ryddes hver kveld. Vi har også to som skvetter rundt, og da må det jo selvfølgelig vaskes, men tar jo ikke hele badet av den grunn.

"I tillegg skal bilen holdes ren og fin (en gang i uka kanskje), om sommer'n skal uteplassene og bedene være i orden og om vinter'n skal det måkes snø."

Vasker ikke bilen ukentlig, nei. Det snør heller ikke hver dag og hver uke.

Hvis du er så pertentlig, er det ikke rart du har det travelt. Fir litt på kravene, du har mye å gå på.

Alt som er kjedelig er husarbeide, all vasking, støvsuge, støvtørking, rydding, klesvask, brette klær stryke de og legge de på plass iskapet, tømme søppel etc. er det noe jeg har glemt her så er det en helt naturlig årsak, jeg _hater_ husarbeide. Matlagning er derimot bare morsomt.

Det kaller jeg er god gammeldags husmannsånd ;-)) Den som arbeider hjemme skal sitte med lua i hånda og takke den som arbeider ute. Heldigvis er vi mer likestilt enn som så i min husstand. Hos oss har vi (heldigvis) gjort valgene sammen.

Er det noe mer respekt og omsorg i å forvente at den ene skal ta alt lønnsarbeide, i det aktuelle tilfellet her dreide det seg om 12 timer om dagen, og i tillegg dele husarbeidet?

Annonse

Er det noe mer respekt og omsorg i å forvente at den ene skal ta alt lønnsarbeide, i det aktuelle tilfellet her dreide det seg om 12 timer om dagen, og i tillegg dele husarbeidet?

Det ligger et hav av muligheter mellom alt og ingenting. M.a.o. det er mange muligheter til å dele på noe av husarbeidet uten at man deler helt på midten.

Det er de færreste som jobber 12 timer 5 dager i uka. Jeg snakker ikke om arbeidsfordeling bare for den ene spesifikke familien i den andre tråden. Men uansett: om man jobber 12 timer/5 dager i uka er det ikke rimelig at man skal ha helt fri fra alt hjemmearbeid i alle helger og alle ferier. Det er å be om konflikter i familielivet. Det innebærer at jobben til den hjemmeværende er så lite verdt i forhold til den utearbeidende, at man aldri fortjener en fridag.

Slik ser ihvertfall jeg på det.

Det ligger et hav av muligheter mellom alt og ingenting. M.a.o. det er mange muligheter til å dele på noe av husarbeidet uten at man deler helt på midten.

Det er de færreste som jobber 12 timer 5 dager i uka. Jeg snakker ikke om arbeidsfordeling bare for den ene spesifikke familien i den andre tråden. Men uansett: om man jobber 12 timer/5 dager i uka er det ikke rimelig at man skal ha helt fri fra alt hjemmearbeid i alle helger og alle ferier. Det er å be om konflikter i familielivet. Det innebærer at jobben til den hjemmeværende er så lite verdt i forhold til den utearbeidende, at man aldri fortjener en fridag.

Slik ser ihvertfall jeg på det.

Ja, enig i det. Men jeg synes vel at når man har innrettet seg slik at den ene er borte nesten hele barnets våkentid på arbeidsdagene, så må vedkommendes innsats i helgen først og fremst rettes mot barnet - ikke mot husarbeidet.

Da får jo den hjemmeværende avlastning også.

Ja, enig i det. Men jeg synes vel at når man har innrettet seg slik at den ene er borte nesten hele barnets våkentid på arbeidsdagene, så må vedkommendes innsats i helgen først og fremst rettes mot barnet - ikke mot husarbeidet.

"så må vedkommendes innsats i helgen først og fremst rettes mot barnet - ikke mot husarbeidet."

Kan ikke den som da har fri i helgene gjøre husarbeid sammen med barnet, på samme måte som de som er hjemme på hverdagene?

Hvis ungen ikke trenger å sysselsettes hele dagen midt i uka, trenger han det vel ikke i helgene heller..

"Da får jo den hjemmeværende avlastning også."

Jeg trenger ikke bare "avlastning" fra husarbeid. Jeg er mer enn bare husmor, kjæreste og mamma. Jeg trenger tid til meg selv og mine ting. Ikke bare på sene kvelder etter at ungene er i seng.

"så må vedkommendes innsats i helgen først og fremst rettes mot barnet - ikke mot husarbeidet."

Kan ikke den som da har fri i helgene gjøre husarbeid sammen med barnet, på samme måte som de som er hjemme på hverdagene?

Hvis ungen ikke trenger å sysselsettes hele dagen midt i uka, trenger han det vel ikke i helgene heller..

"Da får jo den hjemmeværende avlastning også."

Jeg trenger ikke bare "avlastning" fra husarbeid. Jeg er mer enn bare husmor, kjæreste og mamma. Jeg trenger tid til meg selv og mine ting. Ikke bare på sene kvelder etter at ungene er i seng.

Men du får vel masse tid til dine ting hvis han tar barna i helgene?

Jeg tror fortsatt ikke på at det er så mye husarbeid å gjøre at det ikke blir tid til det.

Er man hjemmeværende, skulle det ikke være mer husarbeid i helgen enn matlaging og rydding etter matlagingen.

Men igjen - dere har tre barn. Hjemmejobben er atskillig større enn hos den som startet denne runden, som bare hadde ett.

Jeg er ikke helt uenig nå :-)) Mye av husarbeidet i et hjem med barn dreier seg rundt barnet. Jeg synes ihvertfall det er vanskelig å dra skille mellom barnestell/pass og husarbeid. Det blir urimelig om den ene bare skal ha kosen, mens den andre har all jobben.

I forhold til ungene blir det også veldig feil i mine øyne. Vi ønsker jo å oppdra dem til likestilte og selvstendige individer. Da kan ikke jeg pjuske rundt pappa som om jeg skulle vært kammertjeneren hans. Han må verdsette min hverdag på samme måte som jeg verdsetter hans. Vi må gjøre en del arbeid sammen for å fungere som et likestilt team.

Jeg er ikke helt uenig nå :-)) Mye av husarbeidet i et hjem med barn dreier seg rundt barnet. Jeg synes ihvertfall det er vanskelig å dra skille mellom barnestell/pass og husarbeid. Det blir urimelig om den ene bare skal ha kosen, mens den andre har all jobben.

I forhold til ungene blir det også veldig feil i mine øyne. Vi ønsker jo å oppdra dem til likestilte og selvstendige individer. Da kan ikke jeg pjuske rundt pappa som om jeg skulle vært kammertjeneren hans. Han må verdsette min hverdag på samme måte som jeg verdsetter hans. Vi må gjøre en del arbeid sammen for å fungere som et likestilt team.

Enig.

Men ville ikke det være lettere å få til hvis dere også delte forsørgeroppgaven?

Enig.

Men ville ikke det være lettere å få til hvis dere også delte forsørgeroppgaven?

Av diverse praktiske grunner er vi enige om at vi har funnet det løsningen som passer best for familien vår nå. Om ett-to-tre år lander vi sikkert på en annen løsning.

Nå mener jeg at fordeling av forsørgerbyrde ikke nødvendigvis sier noe om likestillingen i familien. men det er vel eg. en helt annen diskusjon.

Annonse

"I et sort hus med mange rom kan du forlate rotet"

Men ikke i et hvitt hus med mange rom, he he.

Nei, fra spøk til alvor. Det blir ikke noe ryddigere av å flytte rotet fra ett rom til et annet.

Når ting skal fornyes, så har jeg en lei tendens til å lagre ting i kjeller og på mørkloftet.

Har man en liten leighet så må det bare kastes med en gang.

Det kan kanskje virke mer rotete i en liten leilighet, men det er fort gjort å vaske over, i motsetning til når man har 2. innredede etasjer på 110 kvm. hver.

Kommer an på personen, ikke på str på huset om man kaster med en gang eller lagrer det. Utrolig hva som kan stappes inn i en liten leilighet.

Gjest Elextra

Hvordan tror du egentlig vi som er enslige foreldre til mer enn ett barn får gjort noe som helst? Selvfølgelig kan man gjøre husarbeide med ungene hjemme! De kan kles på og sendes ut for å leke, de kan sendes på rommet for å leke eller de kan tas med på jobben.

Man sender gjerne ikke en ett- og en treåring ut for å leke uten tilsyn. Er man hjemme med småbarn er de sjelden særlig større.

Selvfølgelig er man nødt til å gjøre mye på kveldstid om man er alene med barn. Har selv i praksis vært alene om ansvaret i perioder. Men er man to, og uten mulighet til å rekke særlig i løpet av dagen, er det naturlig å dele på ansvaret utenom ordinær arbeidstid, mener

Alt det som du skriver om OG rydding av leker hele dagen.

Jeg rydder og jenta mi går bak meg og roter.

Når jeg skal vaske gulv så kommer hun inn med skitne sko,går i veien og ikke mist går i skitten som jeg har samlet om.

Og når jeg skal tømme oppvask maskin så skal hu hjelpe til,og det tar gjerne lengre tid.

Og hun går mellom beina mine så og si hele dagen.

Haha! Skifter du på alle senger minst hver 14. dag? Eller gjør ungene det selv?

Pusser du vinduene minst en gang i mnd?

Vasker du alle gulv en gang i uka, og støvsuger hver dag?

Vasker du tøy, bretter, stryker og legger på plass?

Baker du brød?

Badet skal være rent og ryddig bestandig - litt av en utfordring når to små gutter skvetter rundt doen.

Ikke fortell meg at dette ikke tar TID! For det gjør det.

i tillegg skal bilen holdes ren og fin (en gang i uka kanskje), om sommer'n skal uteplassene og bedene være i orden og om vinter'n skal det måkes snø.

Jeg tror deg ikke!

"Haha! Skifter du på alle senger minst hver 14. dag? Eller gjør ungene det selv?"

Har ingen fast plan på ting her i huset, så sengene skiftes på når det trengs. De eldste skifter selv, resten er det jeg som tar.

"Pusser du vinduene minst en gang i mnd?"

Hvorfor i all verden skulle jeg det?

"Vasker du alle gulv en gang i uka, og støvsuger hver dag?"

Sånt gjøres når det trengs. I første etasje blir det langt oftere enn det du skisserer her, oppe langt sjeldnere.

"Vasker du tøy, bretter, stryker og legger på plass?"

Selvfølgelig, tror du vi går nakne? 3-4 stor fulle maskiner pr dag.

Tror du vi lever bare på luft og kjærlighet her i huset eller? Å ha ting "shinet" til en hver tid har jeg aldri brydd meg med å ha. Hvorfor skulle jeg det?

Baker du brød?

Baker 4 store brød minst 5-6 ganger i uka. Vi kjøper aldri brød.

Når det trengs. Men ut fra ditt renhetsbehov, neppe like ofte som deg.

For tiden er jeg knapt nok ute i det hele tatt pga bekkenløsning, men ungene er jo ute da. ;-)

"Badet skal være rent og ryddig bestandig - litt av en utfordring når to små gutter skvetter rundt doen."

*ler* Prøv med 5 gutter. ;-) (Den sjette av guttene bruker av naturlige årsaker bleie enda.)

"Ikke fortell meg at dette ikke tar TID! For det gjør det."

Ikke så mye tid at det er et problem for min del i hvertfall.

"i tillegg skal bilen holdes ren og fin (en gang i uka kanskje),"

Jeg har for tiden ingen bil.

"om sommer'n skal uteplassene og bedene være i orden og om vinter'n skal det måkes snø."

Har for det meste plen og både klippingen og annet hagestell er jo bare utekos da. Ser ikke på det som husarbeid akkurat. Snø har vi sjelden så mye av at en trenger måke, og blir det litt(noen få dager i løpet av vinteren) er det mannen min som tar det meste med traktoren.

"Jeg tror deg ikke!"

Neivel. (Som om jeg bryr meg om det...) *ler*

Det er vel ikke noe verre enn å forvente at den andre parten skal ta hele forsørgerbyrden.

Selv synes jeg også det er dumt å innrette seg sånn, og ville aldri valgt å være hjemme på heltid. Men gjør man det, får man vise respekt for den innsatsen den andre gjør for å skaffe pengene som gjør det mulig.

Mannen min har det kjempedeilig nå som jeg er hjemmeværende. Han kommer hjem til ferdig middag nesten hver eneste dag og har også mer fri på ettermiddagen enn han hadde da også jeg var ute i jobb. Jeg synes han bør takke meg for at jeg er hjemme :-)

Det perfekte for meg hadde vært om han ville være hjemme med minsten og jeg kunne vært ute i jobb. Det hadde vært deilig det!!

Gjest Persille

Det blir da atskillig mere husarbeid når man er hjemme med barna. Et glass greide den ene å knuse. I dag har .feks mine to etåringer dradd ut hele rullen med avfallsposer, dradd ut alle skoene fra skohylla, lekene ligger over alt på gulvene, det ligger suppeposer på flere steder som de har funnet i en skuff, det ligger matrester, skitne bestikk og plasttallerker som de har kastet på gulvet, det ligger flere bøker fra bokhyllene som de har dradd ut som jeg enda ikke har rydda tilbake, jeg har vært ute med to- tre bleieposer i søpla. Jeg har rydda det meste etterhvert. Alt dette hadde ikke fått skjedd hjemme om de ikke var hjemme på dagtid.

Nei - men det tilsier jo også at det er mindre å gjøre om du ikke er der.

Altså - selv om arbeidsmengden øker noe, så øker den ikke proporsjonalt med tiden du får til rådighet.

De tingene du nevnte hadde tatt maks en halvtime å rydde - mens du har fått syv timer mer hjemme enn du ville hatt om du var i jobb.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...