Gå til innhold

hva vet vi om hva som skjer i bh, egentlig?

Anbefalte innlegg

"Hvis det er noen foreldre her som er usikre på sin barnehage, så anbefaler jeg på det sterkeste at dere tilbringer en dag sammen med barnet deres. Følg rutinene, fra frokost til frukt. Da vil dere få et inntrykk av hvor bra/dårlig barnehagen er."

Hmmmm ja, men kun en dag i barnehagen, syns jeg er litt lite da...

Og hva skal vi som er foreldre se etter?

Observasjon krever at objektet ikke vet at de blir observert. I og med at foreldre er tilstede vil situasjonen for personalet bli kunstig, og de vil oppføre seg annerledes enn de vanligvis gjør.

Dette vanskeliggjør at situasjoner som det skrives om i lokalavisen i dag, og andre lignende situasjoner, kommer til overflaten.

Kanskje Carl I Hagens forslag engang bak i tiden,om video overvåking i barnehager, ikke var så dumt allikevel*s*

Jeg tror det vil si deg ganske mye. Det er veldig få mennesker som klarer å spille en (eksemplarisk) rolle i 8 timer. I tillegg blir vi jo observert av hverandre hele tiden, det er ingen grunn til at de vil imponere deg noe mer enn kollegaene og sjefen sin. Du må også vite litt hva du ser etter. Virker det som de ansatte trives med jobben sin? Er de glade for å være på jobb, rett og slett? Hvordan snakker de til barna? Er de mer opptatt av de andre voksne enn barna? Hvordan takler de konflikter?

Du kan også stille spørsmål, men på en forsiktig måte. Si: "Det var en vanskelig situasjon du skulle takle der, så jeg lurer på hvordan du kom på en løsning?".

Noen forslag fra meg :)

Fortsetter under...

Gjest Kariann K

Man trenger ikke kunne ta seg av barn en gang - det er ingen krav for å jobbe i barnehage.

Og det er dårlig lønn - dermed får man ufaglærte og unge uerfarne ansatte.

I enkelte stillinger burde arbeidsmiljøloven være noe modifisert. Det burde vært lov å si opp folk på mistanke om misbruk, det burde være lov å si opp folk som går fra ungene, og det burde være lov å si opp folk som misbruker makten sin overfor barna (slår, skriker, kjefter, psykisk mobbing) - men det er det dessverre ikke.

Og nevnte ting er umulig å oppdage på forhånd :(

Som sagt, det skal bli spennende å se hva som skjer i retten - om jeg vinner frem med mitt syn, eller retten faktisk aksepterer at man behandler barn sånn...

"ufaglærte og unge uerfarne ansatte"

Dette er en erfaren førskolelærer.

Bris1365380442

Dette var beviset på at jeg er trøtt og trenger mat....Jeg klarte ikke å tolke overskrifta at dette gjaldt barnehage....Lurte på hva som skjedde i bh'en...

Jeg og! Trodde det var en ny midd som vi måtte være redde for eller noe sånt!

Jeg tror det vil si deg ganske mye. Det er veldig få mennesker som klarer å spille en (eksemplarisk) rolle i 8 timer. I tillegg blir vi jo observert av hverandre hele tiden, det er ingen grunn til at de vil imponere deg noe mer enn kollegaene og sjefen sin. Du må også vite litt hva du ser etter. Virker det som de ansatte trives med jobben sin? Er de glade for å være på jobb, rett og slett? Hvordan snakker de til barna? Er de mer opptatt av de andre voksne enn barna? Hvordan takler de konflikter?

Du kan også stille spørsmål, men på en forsiktig måte. Si: "Det var en vanskelig situasjon du skulle takle der, så jeg lurer på hvordan du kom på en løsning?".

Noen forslag fra meg :)

Som jeg har skrevet før i denne tråden, så er det mange seriøse og flotte mennesker som jobber i barnehage. Det kan virke som du jobber sammen med en del av dem.

Problemet oppstår der det er utviklet seg et miljø eller norm for hvordan man kan "oppføre" seg, "behandle" barn, og andre voksne personer, uten at noen reagerer, eller kan stille spørsmål til det som foregår.

Jeg tror ikke det kan finnes en bestemt "utbryter" i et slik miljø, som har denne atferden. Fordi han/hun ville det raskt kommet reaksjoner på, fra andre i personalgruppa og fra foreldrene.

Men, som jeg også har skrevet tidligere, finnes det miljøer der denne normen har fått utvikle seg fra styrer og nedover i systemet. Dette er gjerne en norm, som det er vanskelig å sette ord på, eller få opp til overflaten. Fordi det finnes så forskjellig tolkninger av hva som er riktig og hva som er galt.

Når det er galt, da snakker jeg om voksne, som "fillerister", skjeller ut, maser og snakker nedlatende til små forsvarsløse barn, i andres nærvær. Bare for å ha forklart meg litt mer*

Tenker mye på det.

Vi bor rett ved et populært turmål for mange barnehager. Så jeg ser masse rart i løpet av uka. Og mange ganger får jeg vondt i magen over hvor dårlig behandlet mange barn blir.

Når jeg går forbi en barnehage og en liten ligger å skriker i vogna utenfor vinduet, -lenge -lenge.. og det ikke kommer noen. Det er desperat gråting. Jeg får lyst til å gå inn å gi beskjed. T.o.m 4-åringen min reagerer når vi går forbi den b.hagen.

Foreldrene skryter av barnehagene som ungene trives så godt i, men kanskje er det deres barn som stadig vekk ligger ute å skriker..?

De fleste tror at "Yes, nå er han i b.hage, og blir ivaretatt på beste måte"

Og de fleste blir jo det, men jeg synes likevel ikke at man skal ta for gitt at alt er bare herligheter.

Det finnes nok både flotte og ikke fullt så flotte pedagoger/assistenter i b.hagene, på samme måte som med f.eks lærere og andre yrkesgrupper.

Annonse

Som jeg har skrevet før i denne tråden, så er det mange seriøse og flotte mennesker som jobber i barnehage. Det kan virke som du jobber sammen med en del av dem.

Problemet oppstår der det er utviklet seg et miljø eller norm for hvordan man kan "oppføre" seg, "behandle" barn, og andre voksne personer, uten at noen reagerer, eller kan stille spørsmål til det som foregår.

Jeg tror ikke det kan finnes en bestemt "utbryter" i et slik miljø, som har denne atferden. Fordi han/hun ville det raskt kommet reaksjoner på, fra andre i personalgruppa og fra foreldrene.

Men, som jeg også har skrevet tidligere, finnes det miljøer der denne normen har fått utvikle seg fra styrer og nedover i systemet. Dette er gjerne en norm, som det er vanskelig å sette ord på, eller få opp til overflaten. Fordi det finnes så forskjellig tolkninger av hva som er riktig og hva som er galt.

Når det er galt, da snakker jeg om voksne, som "fillerister", skjeller ut, maser og snakker nedlatende til små forsvarsløse barn, i andres nærvær. Bare for å ha forklart meg litt mer*

Jeg forstår hva du mener. Det finnes dessverre slike barnehager (fremdeles). Man er ganske prisgjort en dyktig leder eller noen svært dyktige assistenter, som setter dette på dagsordenen. Men foreldre kan også gjøre det, ved å forlange svar. Som forelder så kan man forvente at både assistenter og førskolelærere kan svare for hvorfor de gjør slik de gjør.

På foreldremøter kan man spørre ang. pedagogikk og spesielle situasjoner man husker fra henting/bringing. For eksempel :)

Gjest Kariann K

Dette var beviset på at jeg er trøtt og trenger mat....Jeg klarte ikke å tolke overskrifta at dette gjaldt barnehage....Lurte på hva som skjedde i bh'en...

Kjære vene, bh er da en helt vanlig forkortelse, selv om den kanskje vanligvis står etter et navn, f.eks. Bergnknatten b.h. el.l. Står altså for BarneHage.

Bhg = BarneHaGe. Har nok sett den forkortelsen også, men ikke særlig ofte.

Gjest M.Angelica

Kjære vene, bh er da en helt vanlig forkortelse, selv om den kanskje vanligvis står etter et navn, f.eks. Bergnknatten b.h. el.l. Står altså for BarneHage.

BH er en vanlig forkortelse for brystholder, ikke barnehage =)

Etter det jeg har sett er bhg den mest vanlige forkortelsen for barnehage. Bh er noe helt annet. :o)

Gjest Kariann K

BH er en vanlig forkortelse for brystholder, ikke barnehage =)

Det er en vanlig forkortelse for begge deler, akkurat som NAF (Norges automobilforbund, Norsk anestesiologisk forening og Norsk Apotekerforbund).

Gjett hvilken forkortelse f.eks. departementene bruker for barnehage? Svaret finner du f.eks. her:

http://odin.dep.no/odinarkiv/norsk/ld/2000/annet/020061-990081/dok-bn.html

http://odin.dep.no/krd/norsk/dok/regelverk/rundskriv/016051-250055/hov012-bn.html

"Ofte foregår det ting en ikke kan sette ord på, eller som ikke kan bevises, fordi det tolkes så forskjellig."

Min aller aller største bekymring...

"Det finnes mange rare arbeidstakere, og om noen tror at personalet i barnehagen, alltid oppfører seg så eksemplarisk, bare fordi de er så snille og kan jobbe med barn. Nei, de kan begynne å tro om igjen."

Jeg valgte å si opp en assistent pga dette, har blitt stevnet for retten, blir spennende å se hvem de holder med der...

"Etter min mening er ikke politiattest nok for å kunne jobbe i barnehage, etter min mening burde det vært satt igang andre tiltak også, som kvalitetssikret personalet."

Helt konkret - hva mener du man skal gjøre? Jeg har nemlig tenkt på det mange ganger, hvilke tiltak kan man gjøre for å sørge for at dette er skikkelige mennesker?

Et er å ha prøvetid med enklere grunn til oppsigelse, et annet er en kvalifiseringsperiode, man blir ansatt for et halvt år, og ikke noen videre ansettelse - og så blir man ansatt på nytt dersom man kvalifiserer. Ved begge disse kommer arbeidstakerforeningene til å nekte...

Så hva gjør man da?

Kan du ikke skrive kontrakt/ansette for bare et halvt år, med mulighet for forlengelse?

Har ikke peil om det er lov/ikke lov altså.

Gjest Persille

Kan du ikke skrive kontrakt/ansette for bare et halvt år, med mulighet for forlengelse?

Har ikke peil om det er lov/ikke lov altså.

Jo - og det kommer jeg til å begynne med nå.

Men det er egentlig ikke lov. Eller - man kan ansette for en begrenset periode, men da har vedkommende fortrinnsrett for neste periode.

Altstå; eksisterer stillingen fortsatt, så skal vedkommende som innehar den på kontrakt få ny kontrakt.

Men det er hundre måter å omgå det på - så jeg kommer til å gjøre det, tør ikke ta flere sjanser.

De aller fleste klarer å oppføre seg i tre måneder, men det er vanskelig å holde ut i seks måneder om man gjøre det kun for å få jobben...

Annonse

Gjest Persille

"ufaglærte og unge uerfarne ansatte"

Dette er en erfaren førskolelærer.

I hoveinnlegget ja - men vi diskuterte på generell basis.

Forøvrig har jeg forståelse for at det kan tippe innimellom. Jeg forsvarer ikke handlingen, men vi har alle reagert i affekt en gang, i hvilken grad er en annen sak...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...