Gå til innhold

Mer om husarbeide/hjemmeværende

Anbefalte innlegg

Gjest Persille

Det er forskjell på å rydde/ vaske etter et barn og en voksen, enn 4 barn og to voksne.

Helt på siden av dette da, og kun av interesse for fam.b.hg: Du sier du bruker 10-20 timer i uka på familieb.hg din. Hva bruker du så mye tid på ?

Handling av mat, samtaler med ansatte om ukens oppgaver, ting som må fikses, utebetaling/utregning av lønn, sykedager, innhenting av vikar, samtaler med foreldre om ting og tang, regnskapsføring, innsending av rapporter til skatteetaten/bydelen/kommunen etc....

Det er litt ekstra nå da - fordi jeg må finne en ny førskolelærer, og da blir det mange flere timer.

Men i snitt ligger jeg vel på ti timer i uken tenker jeg...

Fortsetter under...

WOW-du e heldig som har fri på kveldene da!!

Her brukes kveldene ene og alene til husarbeid.

Her er det rull rulle fra morgen til kveld,men mine, dine og andres barn,lekser,kjøring,henting,dugnader her og foreldrestyrt der...

Når det største er i seng ved ni tiden om kvelden,jobbes det så svetten renner og gamla(jeg) stuper i seng ved halv ett-tiden!

...og slik er det hver dag

Jeg bøyer meg i støvet for moren din. Skulle ønske jeg hadde noen av de kvalitetene. Jeg prioriterer barna foran huset - hele tiden!!!

Bare så det er sagt - jeg prioriterte også barna framfor husarbeidet da de var små. Aldri noe barn som satt aleine på trappa hos meg.

Jeg har for det meste alltid hatt hjemmekontor, og da mine var små var halve nabolaget hos oss, for der fikk de være inne og så var det så greit med at der var det en mamma som både var hjemme og syntes det var greit å ha noen inne.

Jeg syntes IKKE det var særlig greit å alltid ha andres unger inne, men som regel holdt de min yngste med selskap og da fikk jeg jo litt mer arbeidsro med mange inne, da.

Jeg ønsker meg ikke tilbake til slik det var da jeg var barn.

den opprinnelige m&m

Min mor hadde stort hus, fire barn, mann og moren sin (min mormor) boende. Hun måtte gjøre alt sjøl, vi hadde lite rede penger å rutte med.

Hun lagde mat (fra grunnen av, fantes ikke ferdigmat, det eneste "moderne" hjelpemiddelet var buljongterninger, og tomat-og spinatpurree. Første suppeblokkene kom da jeg var lita.

Hun vasket og strøk alt tøy (hun var sånn som strøk underbukser også). Hun gjorde hovedrent en gang i uka, og vasket soveromsgulvene (4)samt trappa hver dag. Hun redde alle sengene hver dag etter at puter og dyner hadde ligget i vindusposten en stund.

Hun var aldri ferdig. Om kvelden reparerte hun tøy,strøk, strikket sokker, stoppet sokker, la erter i vann til dagen etter, kokte suppebein o.l.

Hun hadde ødelagt rygg og knær tidlig. Faren min hadde full jobb og ved siden av stelte han hagen, sagde/hogde ved til sentralfyren (drittarbeid, måtte gjøres nesten daglig), måkte den lange oppkjørselen, passet unger (når han hadde sovet litt middag).

De største passet de minste barna ellers, vi er fire. Jeg tror aldri mor så på det å passe barn som arbeid. Barn bare var der. Vi satt jo en del på trappa med matpakke eller lekte ute, da. Å være inne fordret regnvær eller stor kulde.

Jeg lærte å lese da jeg var fem. Av meg sjøl.Og vi hadde ikke tv som "barnepasser".

"Housework expands to fill the time available" - det er en kjent sak. Også ungepass. Man gjør et valg.

Da jeg en gang klagde til mor over at jeg måtte avlyse først et møte og så et teaterbesøk jeg hadde gledet meg veldig til fordi jeg ikke fikk noen til å sitte barnevakt for sykt barn (mannen på reise) SÅ mor på meg og sa: "Hvordan trodde du det var å ha barn! Det tar femten år. Kom igjen og klag da."

Jepp. Sånn var mor. (Det er nok fra henne jeg har de pent oppredde sengene).

:)

Jeg er imponert over arbeidsevnen, men glad jeg ikke er så manisk som hun må ha vært. Tragisk å kaste bort livet og helsa på å stryke underbukser og vaske soveromsgulvet hver dag, Hun kunne levd et bedre liv med mindre jobb ute at det gikk ut over ungene, kanskje tvert imot.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...