Gå til innhold

Fisk til en 5 mnd gammel jente?


kimberly

Anbefalte innlegg

Jeg har en datter på 4 1/2 mnd som har akkurat begynt med litt fast føde for en halv måned siden. Hun har til nå prøvd maisgrøt, potet, gulrot, fersken og banan. Det er første barnet, så jeg vet ikke så veldig mye om mat til spebarn må jeg si.

Vi skal besøke bestemor (svigermor) når jenta mi er rundt 5 mnd gammel (om et par uker), og hun hadde sagt at hun skulle mose fiskeboller, noen grønnsaker, og hvitsaus sammen til henne. Går det bra å spise sånt på denne alderen?

Takknemlig for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Anette Huitfeldt, jordmor

Kjære kimberly. Jeg synes du skal stille spørsmålet til ernæringsfysiologen eller ta en samtale med helsesøster på helsestasjonen, om hva og når du bør introdusere de forskjellige matsorter. Gi da også opplysninger om det er noe allergi i familien. Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ferdigkjøpte fiskeboller inneholder en del salt, og spebarn skal spise minst mulig salt. For en gangs skyld gjør det kanskje ikke så mye, uten at jeg vet det. Er det hjemmelagde fiskeboller uten salt, skulle det være greit.

Hvis det er noen allergier i familien, ville jeg ikke gitt fisk. Veslejenta har en del atopsisk eksem, og både jeg og pappaen er litt "småallergiske", men ikke mot fisk. Jeg har derfor tenkt å vente med fisk til hun er 1 år (nå 8 mndr), det anbefalte legen min meg også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun trenger da ikke middag enda! Hvis du ikke har innført middag enda så trenger du ikke gi henne bestemors fiskemiddag i alle fall. Gi henne den maten hun er vant til du. Det er sikker nok nytt for den lille om hun ikke skal være nødt til å spise ny mat også. Jeg ville drøyd det litt enda før jeg ga henne fisk - Lavrans fikk fisk fra han var 8 mnd og det gikk helt fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...