Gå til innhold

Når begynne å se på nyhetene?

Anbefalte innlegg

Gjest snupplur

Hei!

Hvor gamle bør barn være når de begynner å se på nyhetene på TV?

Min sønn er snart 6, og har lyst til å se det. Tror han synes det er spennende fordi vi alltid skrur det av.

Han er moden for alderen, men likevel sårbar. Har noen ganger vonde drømmer om skumle ting.

Han vet at nyhetene er fortellinger om det som skjer på ordentlig i verden.

Når begynte dine barn å se nyhetene?

Hvilken kanal er best?

Tusen takk for svar!

Fortsetter under...

Jentene her får ikke lov å se nyheter, hun eldste er 6 år. Hun spør mye om hva som skjer rundt i verden og da kan jeg fortelle det til henne med mine ord og på den måten skjerme henne litt. Jeg vet ikke når jeg syns det er greit, men etterhvert kommer jo sånne ting til å tatt opp i forskjellige fag i skolen. Vi får se når det blir, men det blir iallefall ikke på noen år enda.

Annonse

Jeg synes han skal få lov jeg. Selvsagt skal det sitte en voksen sammen med ham.

Våre jenter ser på nyhetene samme med oss. De er 6 og snart 5 år gamle. Som regel er det ingen ting som fenger, og de styrer rundt oss. Men av og til følger de med - og kommer med spørsmål. Da svarer vi så godt vi kan.

De har ikke fått mareritt av noe så langt.

Jeg synes han skal få lov jeg. Selvsagt skal det sitte en voksen sammen med ham.

Våre jenter ser på nyhetene samme med oss. De er 6 og snart 5 år gamle. Som regel er det ingen ting som fenger, og de styrer rundt oss. Men av og til følger de med - og kommer med spørsmål. Da svarer vi så godt vi kan.

De har ikke fått mareritt av noe så langt.

Ja, jeg tror det er stor forskjell på om barna sitter alene og ser nyheter. Eller om de sitter sammen med noen "voksne".

Husker M. Raundalen, sa noe om dette også på en konferanse om "barn og nyheter", etter Gulf-krigen. Han sa bla:

"Barn ser kun vannet stige, når det er flom. De ser det aldri forsvinne igjen.

Når Saddam Hussein var på TV, så var han for barnet, i rommet" Han sa mye annet fornuftig også........

Når voksne ser nyheter sammen med barnet, danner de en ramme for det som blir presentert, gjennom å svare på spørsmål - om ikke den voksne er der, vil barnet selv begynne å lage seg sine egne forestillinger og naturlige forklaringer.

Jeg tror ikke det er for tidlig å la en femåring se nyheter. Men det er kanskje tidlig om femåringingen blir sittende alene foran tv, for å se bilder fra ødeleggelser etter Tsunamien i Asia 26.12.o4, uten voksne tilstede.

Ja, jeg tror det er stor forskjell på om barna sitter alene og ser nyheter. Eller om de sitter sammen med noen "voksne".

Husker M. Raundalen, sa noe om dette også på en konferanse om "barn og nyheter", etter Gulf-krigen. Han sa bla:

Når Saddam Hussein var på TV, så var han for barnet, i rommet" Han sa mye annet fornuftig også........

Når voksne ser nyheter sammen med barnet, danner de en ramme for det som blir presentert, gjennom å svare på spørsmål - om ikke den voksne er der, vil barnet selv begynne å lage seg sine egne forestillinger og naturlige forklaringer.

Jeg tror ikke det er for tidlig å la en femåring se nyheter. Men det er kanskje tidlig om femåringingen blir sittende alene foran tv, for å se bilder fra ødeleggelser etter Tsunamien i Asia 26.12.o4, uten voksne tilstede.

Helt enig.

Gjest Mine barn ser

Vi har aldri skånet barna våre for nyhtene. Nå er det bare hun på 6 år som er litt opptatt av det og hun sitter tom alene og ser på det. Av og til spør hun om det hun ser/har sett og da forklarer vi det til henne. Vi skjuler ingen ting. Hun har ikke tatt skade av dette. Hun har forresten alltid vært veldig kunnskaptørst og opptatt av veldig mye forskjellig.

Min eldste datter er 8,5 år gammel. Hun har alltid fått lov til å se på nyhetene, men med visse restriksjoner. Når det f.eks. kommer reportasjer fra krigsherjede land pleier vi å være kjappe med å be henne snu seg bort osv. Vi forklarer samtidig sånn ca hvorfor hun måtte snu seg bort. Sier kanskje ikke at vi så drepte mennesker liggende strødd rundt, men at det var noen som var døde pga at det var krig e.l.

Enkelte ting tror jeg kan virke for sterkt for et barn å se på. Datteren min lever seg veldig inn i ting som skjer på tv. Sitter med store oppsperrede øyne og lar ingenting gå seg hus forbi... Hadde hun vært sånn at hun bare titta litt innimellom og ikke var superinteressert i det som skjedde, hadde vi kanskje tatt det litt mer avslappa...

Enig med deg.

I tillegg kan man jo sitte med fjernkontrollen i handa, og svitsje over på noe annet om det blir nødvendig.

Annonse

Vi pleier ikke å se nyheter mens barna er våkne.

Har ikke erfaring med 6-åringer ennå, men tror ikke jeg vil at gutten min på fire og et halvt skal se nyheter på et par år i hvertfall. Visuelle inntrykk går veldig inn på ham, og særlig levende bilder, selvfølgelig.

Hvis TV er på når nyhetene kommer, og ungene er der, ser de hvis de vil. De er 3 og 5 år. Noen ganger spør de, og da forklarer vi hva som har skjedd. Jeg mener å huske fra da jeg var liten, at det gjorde mindre inntrykk på meg hva de sa på TV enn hvordan de voksne rundt meg reagerte. Den første nyhetshistorien jeg husker er Alexander Kielland ulykken i Nordsjøen, da var jeg omtrent 7-8 år tenker jeg. Men det jeg husker er hvordan de voksne ble så frykelig forskrekket, og så bildene av de tre plattformføttene som fløt opp ned.

Har aldri slått av nyhetene her i huset.

Barna bryr seg ikke noe om fjernsynet når nyhetene starter, enten leker de andre steder i stua eller de går vekk.

Om de får med seg hva som blir sagt, og de spør, så får de svar, spør de ikke kommenterer vi det ikke.

Nå er det jo snart ett år siden det var katastrofesendinger på fjernsynet hele julen, stod fjernsynet på så hendte det ofte at de satt å så på det sammen med oss.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...