Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg har en gutt på tre år som er sunn og frisk, men veldig ensformig i matveien. Han liker stort sett brødmat med peanøttsmør, nugatti eller leverpostei(som til nød går). Vi prøver stadig vekk å få han til å spise middag med oss(må sitte ved bordet), vi gir ham en liten porsjon med det samme som oss, men han spiser potet, ris eller spaghetti. Kjøtt, fisk, kylling etc blir liggende igjen. Jeg prøver å få i ham andre pålegg enn overnevnte, men uten hell. Er litt i villrede: hvordan skal jeg gå frem for at han skal tørre å smake på nye ting?

Fortsetter under...

Gunnar Oftedal, barnelege

Enkelte barn er svært utvelgende i kosten. Hvorfor det er slik er det ikke alt lett å forstå, men jeg er sikker på at det ikke sjelden er fordi dette barnet har en mer utviklet smakssans enn barn flest. Det kan ta lang tid før gutten din vil smake på nye ting frivilling, og frem til da er det viktig ikke å skape press og tvang ved måltidene. Brød med peanøttsmør og leverpostei er gode næringsmidler, under forutsetning av at det er grovt brød. Nugattien synes jeg dere skal begrense til helgene. Derom vekten hans er normal og han vokser svarende til alderen, og dessuten er frisk og i god aktivitet synes jeg det er lite å bekymre seg om bare du sørger for at han får de vitaminene han skal hver dag. Han kan få for lite jern i seg med den kosten du forteller om. Det kan du sjekke ut med en blodprøve, ved å undersøke serumjern og jernlagrene.

Et samarbeide med barnehagen kan anbefales. Det er ofte lettere for barn å spise nye ting sammen med andre barn, og pedagogene i barnehagen har mye erfaring i hvordan dette kan gjøres. Hjemme er det en god ide å gi ham alternative muligheter når det skal prøves nye ting. Spør om han vil ha A eller B, slik at han selv får et medansvar.

Min erfaring er at man ofte bekymrer seg unødig, og at dette er et problem som gradvis løser seg. dersom man ikke gjør for mye ut av det.

Gunnar Oftedal, barnelege

Enkelte barn er svært utvelgende i kosten. Hvorfor det er slik er det ikke alt lett å forstå, men jeg er sikker på at det ikke sjelden er fordi dette barnet har en mer utviklet smakssans enn barn flest. Det kan ta lang tid før gutten din vil smake på nye ting frivilling, og frem til da er det viktig ikke å skape press og tvang ved måltidene. Brød med peanøttsmør og leverpostei er gode næringsmidler, under forutsetning av at det er grovt brød. Nugattien synes jeg dere skal begrense til helgene. Derom vekten hans er normal og han vokser svarende til alderen, og dessuten er frisk og i god aktivitet synes jeg det er lite å bekymre seg om bare du sørger for at han får de vitaminene han skal hver dag. Han kan få for lite jern i seg med den kosten du forteller om. Det kan du sjekke ut med en blodprøve, ved å undersøke serumjern og jernlagrene.

Et samarbeide med barnehagen kan anbefales. Det er ofte lettere for barn å spise nye ting sammen med andre barn, og pedagogene i barnehagen har mye erfaring i hvordan dette kan gjøres. Hjemme er det en god ide å gi ham alternative muligheter når det skal prøves nye ting. Spør om han vil ha A eller B, slik at han selv får et medansvar.

Min erfaring er at man ofte bekymrer seg unødig, og at dette er et problem som gradvis løser seg. dersom man ikke gjør for mye ut av det.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...