Gå til innhold

Puppestreik! Hjelp!

Anbefalte innlegg

Hva i all verden er det som skjer?? Signe vil plutselig ikke ta puppen lenger... Hun bare skriker og vrir seg unna når jeg prøver å få henne til å spise. Hun som tidligere aldri slapp taket! Det er verst om kvelden. Vi begynner bra om morgenen med et måltid i fred og ro, og så blir hun mer og mer styrete utover dagen. Spiser en liten stund, begynner å gråte og nekter å ta puppen igjen. Da tilbyr jeg henne andre siden, så drikker hun bittelitt der før hun slår seg vrang igjen. Sånn holder vi på... Liker jo ikke å bytte frem og tilbake slik - tenker at hun da går glipp av ettermelken, men det virker å være den eneste måten å i alle fall få i henne noe på!

Føler hun spiser mye mindre enn vanlig, og kjenner jeg er redd for at hun til slutt skal nekte puppen helt. Jeg skjønner ikke hva jeg gjør gærent her altså. Det virker ikke som om det har noe å si om jeg drøyer lenger mellom måltidene for at hun skal være ordentlig sulten, eller tilbyr pupp oftere - ilter blir hun visst uansett.

I kveld var det rett før jeg gav opp og fant frem MME og tåteflaske - hun må jo spise! Fikk til slutt roet henne såpass at hun sugde litt i alle fall, og sovnet. Men vi kan jo ikke holde på sånn kveld etter kveld, med 100 forskjellige ammestillinger og byssing, bæring og puppebytte 14 ganger...!

Jeg lurer på om problemene kan stamme fra at hun fikk én flaske MME i forrige uke (jeg var ute på trening, og hun våknet litt tidligere enn beregnet) - nå finner hun seg ikke i å "jobbe for maten" lengre? Men hun fikk jo mye flaske de første ukene uten at det påvirket ammingen da.....

Innspill noen? Jeg tar i mot alle tips!!! Blir litt oppgitt og frustrert av å holde på sånn - jeg lurer på hvor det ble av VerdensEnklesteBaby som vi har hatt i hus frem til nå...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/209858-puppestreik-hjelp/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du skriver ikke hvor gammelt barnet er, men uansett er det ikke uvanlig at babyer har slike perioder. Mine har hatt det både som små (før de begynte med annen mat) og senere. Jeg fant aldri ut hvorfor (vonde gommer pga. tenner, magevondt eller???)

For oss bedret det seg etter en tid. Jeg husker jeg måtte amme på eget rom mens jeg gikk rundt med ungen ved puppen, samtidig som jeg måtte synge...) Samme ungen ble helt "puppoman" senere igjen! Prøv å være tålmodig, prøv å sørg for ro rundt amming, og ikke gi flaske ennå. Spedbarn sulter seg ikke i lengden!

For en eldre unge, kan det være at omverdenen er så interessant at h*n ikke vil ligge med ryggen til. For en unge som får fast føde, er det helt greit å amme bare 2-3 ganger pr. dag i en periode, du trenger ikke gi MME etter bare noen dager med "puppestreik".

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/209858-puppestreik-hjelp/#findComment-1523281
Del på andre sider

Mine tre har vært /er slik i perioder, nå minsten på 6 mnd. Jeg forbinder det med at de har vondt i magen/er mette, for oftest går det over etter noen dager (3-4)hvor de f.eks. promper og bæsjer mye, de gulper gjerne også en del. Jeg tror det er litt vondt å spise, rett og slett. Hos oss har det dessverre ikke blitt bedre etter at de begynte med grøt, snarere verre:-( men, men sånn har vi hatt det og de har da spist de de har trengt, sett i ettertid. Men slitsomt er det.

Jeg kan ikke si annet enn at du må prøve å være tålmodig og rolig og ikke tilby puppen altfor ofte, avvent heller litt og la babyen kjenne sulten. Hvis melkeprod. går litt ned så tar den seg fort opp igjen når h*n roer seg og vil spise som vanlig igjen.

Apetitten hos småbarn kan variere, som hos voksne, som hvis de er forkjølet, eller brygger på noe. De er ikke små "maskiner" som spiser likt hver dag, er min erfaring.

Ps. i perioder har jeg ammet barna mens de sov, f.eks. tatt dem opp litt før de våknet av seg selv etter luren. Og ammet på natten.

Morsmelk på flaske er også et alternativt som funka noenlunde for oss.

Dog falt vi aldri for fristelsen til å gi MME, ikke det at de ville ha det heller, da.....:-)

Lykke til uansett!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/209858-puppestreik-hjelp/#findComment-1524052
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...