Gjest Rosaskyer Skrevet 3. mars 2001 Del Skrevet 3. mars 2001 Min mor er plaget med veldig hovne bein.Har gått på vanndrivene tabeletter i mange år, men uten hjelp. Hvorfor binder vannet seg i kroppen (hun er forsiktig med salt)og er det noe som hjelper? Kan Fenazon-koffein ha noe med dette å gjøre? Det tar hun hver dag for hodepine. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/20993-hovne-bein/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anne Rita Øksengård, Lege Skrevet 5. mars 2001 Del Skrevet 5. mars 2001 Kjære Rosaskyer, Hovne ben i høy alder kan ha mange årsaker og er ikke uvanlig. Ofte skyldes dette inaktivitet og redusert muskelpumpefunksjon. Åreknuter og tidligere blodpropp kan gi dårlige vener i bena og derav hevelse, ofte med eksem og sårtendens i tillegg. Har man hatt en skade i benet, f.eks et brudd har man større tendens til hevelser. Varme øker hevelsene, og det samme gjelder dårlig ernæring, særlig redusert inntak av proteiner. Bena kan ofte være slankere om morgenen, og det er forebyggende mot hevelse å ligge med hevet sengeende og sitte med bena høyt når man sitter stille. Vanndrivende medisin hjelper først og fremst mot hevelse i bena ved hjertesykdom. Ved hjertesvikt er hevelse rundt anklene og leggene et vanlig symptom. Man kan ha flere årsaker til hovne ben samtidig og dette bør evt. utredes hos egen lege. Et skifte av smertestillende medikament til Paracet bør også vuderes. Man bør da være oppmerksom på at man kan få forbigående økt hodepine når man slutter med langvarig bruk av Fenazon -koffein pga koffeinets virkningsmekanisme. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/20993-hovne-bein/#findComment-91108 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Rosaskyer Skrevet 5. mars 2001 Del Skrevet 5. mars 2001 Kjære Rosaskyer, Hovne ben i høy alder kan ha mange årsaker og er ikke uvanlig. Ofte skyldes dette inaktivitet og redusert muskelpumpefunksjon. Åreknuter og tidligere blodpropp kan gi dårlige vener i bena og derav hevelse, ofte med eksem og sårtendens i tillegg. Har man hatt en skade i benet, f.eks et brudd har man større tendens til hevelser. Varme øker hevelsene, og det samme gjelder dårlig ernæring, særlig redusert inntak av proteiner. Bena kan ofte være slankere om morgenen, og det er forebyggende mot hevelse å ligge med hevet sengeende og sitte med bena høyt når man sitter stille. Vanndrivende medisin hjelper først og fremst mot hevelse i bena ved hjertesykdom. Ved hjertesvikt er hevelse rundt anklene og leggene et vanlig symptom. Man kan ha flere årsaker til hovne ben samtidig og dette bør evt. utredes hos egen lege. Et skifte av smertestillende medikament til Paracet bør også vuderes. Man bør da være oppmerksom på at man kan få forbigående økt hodepine når man slutter med langvarig bruk av Fenazon -koffein pga koffeinets virkningsmekanisme. Tusen takk for raskt svar! Jeg har et lite spørsmål til, om jeg får lov? Det er i anklene og leggene hun hovner opp og, som du sier, hevelsen er nesten borte på morningen. Da hun fikk et lite sår/rift på leggen og det ikke ville stoppe veske, var hun hos legen. I følge han, var det ingenting i veien med hjertet hennes og hun fikk resept på enda en vanndrivende tabelett + melding om å ikke drikke mer enn makimum 1 1/2 liter vann for dagen (hun drikker vaneligvis mye mer enn det). Jeg føler at noe er feil, men om det ikke er hjertet, hva kan det da være? PS.Pga ryggproblemer kan hun absolutt ikke mosjonere, knapt gå. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/20993-hovne-bein/#findComment-91144 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anne Rita Øksengård, Lege Skrevet 6. mars 2001 Del Skrevet 6. mars 2001 Tusen takk for raskt svar! Jeg har et lite spørsmål til, om jeg får lov? Det er i anklene og leggene hun hovner opp og, som du sier, hevelsen er nesten borte på morningen. Da hun fikk et lite sår/rift på leggen og det ikke ville stoppe veske, var hun hos legen. I følge han, var det ingenting i veien med hjertet hennes og hun fikk resept på enda en vanndrivende tabelett + melding om å ikke drikke mer enn makimum 1 1/2 liter vann for dagen (hun drikker vaneligvis mye mer enn det). Jeg føler at noe er feil, men om det ikke er hjertet, hva kan det da være? PS.Pga ryggproblemer kan hun absolutt ikke mosjonere, knapt gå. Hei igjen, Det kan være at langvarig lavt aktivitetsnivå har mye av "skylden" for din mors problemer. Siden du sier at din mor får beveget seg lite, er det svært viktig at hun prøver å bevege bena (gå på stedet) også når hun sitter slik at hun får brukt muskelpumpen i leggene, og ellers legge bena på en krakk. Det kan også være at hun kan ha hjelp av støttestrømper. Hvis hun bruker andre typer smertestillende tabletter for ryggproblemene sine, bør man forsikre seg om at dette ikke er medikamenter som holder væske tilbake i kroppen slik som f.eks NSAIDS-preparater gjør. Disse mulige tiltakene kan jo din mor diskutere med egen lege neste gang hun er til kontroll. Lykke til ! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/20993-hovne-bein/#findComment-91483 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.