Mirabell Skrevet 13. desember 2005 Skrevet 13. desember 2005 I barnehagen hvor dattera vår går er det ikke Lucia-tog før kl. 1430 i dag. Toget går rundt på avdelingene og så får vi servert lussekatter og gløgg etterpå. Men kl 14:30 er det jo ikke mørkt? Jeg syns det er så koselig å se de går i mørket med lys i hånden og på hodet. Jeg syns det er tidlig å være barnehagen kl 7:30, men 14:30 er enda vanskeligere. 0 Siter
fei1365380229 Skrevet 13. desember 2005 Skrevet 13. desember 2005 Men kl 14:30 er det jo ikke mørkt? Jeg syns det er så koselig å se de går i mørket med lys i hånden og på hodet. Jeg syns det er tidlig å være barnehagen kl 7:30, men 14:30 er enda vanskeligere. Det er halvmørkt, og jeg er glad til da jeg har store problemer med å gå i mørket 0 Siter
Gjest GA Skrevet 13. desember 2005 Skrevet 13. desember 2005 Vi fikk lov til å smugkikke på Luciasamling i gymsalen på skolen. Lillesøster, mamma og høygravid tante. Hele skolen var samlet i gymsalen da 1. klasse toget inn og sang Luciasangen. Så sang de Musevisa sammen med 2. klasse, det var allsang og opplesing av "Musa i bua" før det var mer allsang. Var kjempeimponert over organiseringen, alle klassene gikk pent og pyntelig både inn og ut av Gymsalen uten å rope eller herje noe som helst. med julemusikk på cd i bakgrunnen. Kjempekoselig! (barnehagene her feirer ikke Lucia, så dette var første gang for oss) 0 Siter
Gjest Jentemamman Skrevet 13. desember 2005 Skrevet 13. desember 2005 de hørtes fine ut, får se til neste år. Rimelige også, en god investering. nei, mine hjemmesydde greier er bare et stykke firkantet tøy med hull til hodet i, tråklet rundt kanten med hånd. Ikke pent når man ser nøyere på det, men funker bra. Får litt klump i halsen når jeg leser deres innlegg.. Det var ingen Luciafeiring i barnehagen til jentungen. Jeg har sett litt etter oppslag de siste dagene, men ikke sett noe. Litt trist synes jeg. Vi så på frokost tv i dag, og da viste jeg henne ungene som sang, men det virket ikke som hun hadde noe forhold til det.Men kanskje det er foreldrenes ansvar å eventuelt arrangere noe slikt i barnehagen? Burde jeg kanskje snakket med de ansatte om det? Pappan skulle hente i dag,(Jeg jobber sent) og jeg ba ham spørre om de hadde hatt noe arrangement.. Blir spennende å høre. Men litt trist å ikke få se på da.. 0 Siter
Dorthe Skrevet 13. desember 2005 Skrevet 13. desember 2005 Får litt klump i halsen når jeg leser deres innlegg.. Det var ingen Luciafeiring i barnehagen til jentungen. Jeg har sett litt etter oppslag de siste dagene, men ikke sett noe. Litt trist synes jeg. Vi så på frokost tv i dag, og da viste jeg henne ungene som sang, men det virket ikke som hun hadde noe forhold til det.Men kanskje det er foreldrenes ansvar å eventuelt arrangere noe slikt i barnehagen? Burde jeg kanskje snakket med de ansatte om det? Pappan skulle hente i dag,(Jeg jobber sent) og jeg ba ham spørre om de hadde hatt noe arrangement.. Blir spennende å høre. Men litt trist å ikke få se på da.. Det er endel barnehager i sentrum av Oslo som ikke feirer Lucia og heller ikke lager julegaver. 0 Siter
kizmiaz Skrevet 14. desember 2005 Forfatter Skrevet 14. desember 2005 Får litt klump i halsen når jeg leser deres innlegg.. Det var ingen Luciafeiring i barnehagen til jentungen. Jeg har sett litt etter oppslag de siste dagene, men ikke sett noe. Litt trist synes jeg. Vi så på frokost tv i dag, og da viste jeg henne ungene som sang, men det virket ikke som hun hadde noe forhold til det.Men kanskje det er foreldrenes ansvar å eventuelt arrangere noe slikt i barnehagen? Burde jeg kanskje snakket med de ansatte om det? Pappan skulle hente i dag,(Jeg jobber sent) og jeg ba ham spørre om de hadde hatt noe arrangement.. Blir spennende å høre. Men litt trist å ikke få se på da.. Å, det var leit. :-( Nå er det jo ikke alle barnehager som feirer Lucia, sikkert, men hvis flere av foreldrene hadde gått sammen om det og spurt, kanskje det hadde blitt til neste år ? Hvis det er en spesiell årsak til at det ikke er Luciafeiring, f.eks. at barnehagen er utpreget multikulturell hvor man fokuserer på ikke å feire religiøse høytider så kanskje saken stiller seg annerledes. Uansett, det trenger ikke være så omfattende å feire Lucia, foreldrene stiller jo opp selv med kostyme og barnehagen trenger vel egentlig bare lære barna sangen og gå i tog. Matservering er ikke et must, hvis barnehagen har små ressurser.Evt. kan jo foreldrene gå sammen om å ta med litt mat/bakverk akkurat den dagen. Det er søtt og koselig med Lucia, men det er etter min mening absolutt ikke en nødvendighet heller. Noen spesielt norsk tradisjon er det jo ikke, den er mer svensk i sin opprinnelse. 0 Siter
Gjest Jentemamman Skrevet 14. desember 2005 Skrevet 14. desember 2005 Å, det var leit. :-( Nå er det jo ikke alle barnehager som feirer Lucia, sikkert, men hvis flere av foreldrene hadde gått sammen om det og spurt, kanskje det hadde blitt til neste år ? Hvis det er en spesiell årsak til at det ikke er Luciafeiring, f.eks. at barnehagen er utpreget multikulturell hvor man fokuserer på ikke å feire religiøse høytider så kanskje saken stiller seg annerledes. Uansett, det trenger ikke være så omfattende å feire Lucia, foreldrene stiller jo opp selv med kostyme og barnehagen trenger vel egentlig bare lære barna sangen og gå i tog. Matservering er ikke et must, hvis barnehagen har små ressurser.Evt. kan jo foreldrene gå sammen om å ta med litt mat/bakverk akkurat den dagen. Det er søtt og koselig med Lucia, men det er etter min mening absolutt ikke en nødvendighet heller. Noen spesielt norsk tradisjon er det jo ikke, den er mer svensk i sin opprinnelse. Hei, Jeg spurte en av de ansatte da jeg levrte jentungen i dag.. Om de ikke hadde hatt noe Lucia-arrangement. Men han visste ikke hvorfor?.. Han husket heller ikke om de hadde det i fjor.. Ehemm.. Ja, jeg skal spørre noen andre når jegh henter i ettermiddag. Jeg fortalte ham at i Norge pleier de fleste barnehager å ha et arrangement, med et lite "Lys-tog" med foreldrene tilstede, og gjerne felles frokost etterpå. (Kan jo nevne at vi bor i Danmark, men det er vanlig her også) Neste år er vi forhåpentligvis tilbake i Norge innen Lucia-tiden.. Det er jo som du sier ikke en "nødvendighet" men en koselig tradisjon.. Spesielt det med lys i mørket.. :-) 0 Siter
kizmiaz Skrevet 14. desember 2005 Forfatter Skrevet 14. desember 2005 Hei, Jeg spurte en av de ansatte da jeg levrte jentungen i dag.. Om de ikke hadde hatt noe Lucia-arrangement. Men han visste ikke hvorfor?.. Han husket heller ikke om de hadde det i fjor.. Ehemm.. Ja, jeg skal spørre noen andre når jegh henter i ettermiddag. Jeg fortalte ham at i Norge pleier de fleste barnehager å ha et arrangement, med et lite "Lys-tog" med foreldrene tilstede, og gjerne felles frokost etterpå. (Kan jo nevne at vi bor i Danmark, men det er vanlig her også) Neste år er vi forhåpentligvis tilbake i Norge innen Lucia-tiden.. Det er jo som du sier ikke en "nødvendighet" men en koselig tradisjon.. Spesielt det med lys i mørket.. :-) Enig, koselig tradisjon.En viktig begivenhet i adventstiden for barna. Danmark,akkurat,ja:-) Velkommen hjem til Norge neste år, da! :-) 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.