Gå til innhold

Når sluttet barna deres å sove på dagen?

Anbefalte innlegg

Gjest litt uvanlig
Skrevet

Etter å ha lest svarene her, så må jeg bare spørre om noe.

Der jeg jobber er det en unge på 4,5 år som fortsatt sover på dagen (med smokken). Ungen har ingen begrensning på sovetiden.

Er ikke dette litt unormalt?

Jeg har bodd lenge i et annet land der både barn og voksne sover en god lur midt på dagen, så det er ikke "unormalt" som i "galt", men det er nok ikke så vanlig. Når han begynner på skolen vil han jo ikke få denne luren, så det går jo over om et års tid uansett..

Sover barna om dagen, kan de jo være lenger oppe sammen med foreldrene om kvelden og allikevel få nok søvn, det er jo positive sider med det også..

Mine barn var nok mer vanlige i så måte, de sluttet å sove på dagen før de fylte tre år.

Skrevet

Synes ikke det er tidlig akkurat. Våre 6 eldste sluttet alle med dagsoving rundt 1 årsdagen, mens nr. 7 holdt på til hun var 1 1/2. Kanskje sistemann vil holde på like lenge som andre ser ut til å gjøre, men tviler vel egentlig på det. Blir vel heller som søsknene antagelig. Synes det er helt ok at de ikke sover på dagen særlig lenge, siden de jo alltid har sovet godt om natta hele gjengen.

Skrevet

Mine to eldste sov ca en time på dagtid til de var rundt tre år gamle. Minsten er 18 mnd og sover max 20 min. på dagtid hvis hun ligger i senga si. Får hun derimot sove på brystkassa mi på sofaen sover hun gjerne to timer i strekk. Ikke alltid jeg har tid til å ligge så lenge da, men et par ganger i uka er det deilig å sove slik :-)

Skrevet

Gutten min er ca like gammel som din. Vi prøvde å kutte ut sovinga fordi han protesterte, men han var ikke klar for det likevel. Han fungerte ikke utover ettermiddagen i det hele tatt når han ikke hadde sovet. Til slutt innså han det selv også, og kom og ba så tynt om å få sove litt:-)

Nå sover han når han vil, og det er stort sett hver dag.

Gjest jobber i barnehage
Skrevet

Jeg har bodd lenge i et annet land der både barn og voksne sover en god lur midt på dagen, så det er ikke "unormalt" som i "galt", men det er nok ikke så vanlig. Når han begynner på skolen vil han jo ikke få denne luren, så det går jo over om et års tid uansett..

Sover barna om dagen, kan de jo være lenger oppe sammen med foreldrene om kvelden og allikevel få nok søvn, det er jo positive sider med det også..

Mine barn var nok mer vanlige i så måte, de sluttet å sove på dagen før de fylte tre år.

Takk for svar!

Jeg mente ikke ""unormalt" som i "gal". Men heller mer uvanlig. Det var bare dårlig ordvalg fra min side. :)

Skrevet

Storesøster kuttet dagsovingen da hun var drøyt 3 år.

Lillesøster er nå 2 år - og hun sover mellom 2 og 2,5 time hver formiddag.

fra

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...