Gå til innhold

Spm. om MR (til legen og andre)

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har prøvd å ta MR en gang, men fikk helt panikk i den maskinen noe som endte med at jeg måtte få ny time og resept på Vival slik at jeg blir slappere og trøttere. Det jeg lurte på er om noen vet om det virkelig er nødvendig at hele kroppen min må inn i denne maskinen (som er ganske trang) for å ta bilder av nakke og hode? Min far var og tok skivebilder av ryggen i dag og da var det bare en liten maskin på omkring en halv meter i bredde som ble styrt over kroppen. Hvorfor kan ikke jeg få en slik undersøkelse?

Hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/21012-spm-om-mr-til-legen-og-andre/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Celie

Hei:-)

Du bør poste dette innlegget på f.eks. forum for allmennmedisin også, fordi ingen av fagpersonene svarer her på åpent forum (annet enn hvis de tilfeldigvis er innom).

Sønnen min på 3 år tok MR for to dager siden. Han ble lagt i narkose først. Kanskje det er en løsning for deg?

Jeg var til nevrologisk utredning på Ullevål. En av tinga jeg måtte gjennom var MR.. Da nevrologen hørte at jeg fikk klaus bare ved tanken, sendte hun meg til Rikshospitalet hvor MR'en var åpen. Dvs jeg hadde hodet i friluft..(Det var et åpent felt akkurat ved hodet - brukes bl.annet ved operasjoner)... Kostet meg ikke noe... Spør om det!!! :-)

Det er ikke så rart at MR ble et problem for deg siden du har klaustrofobi. Vival kan nok hjelpe deg et stykke på veg, men det er viktig at du er mentalt forberedt på hva du skal gjøre og nødvendigheten av det. MR kan ikke erstattes med andre typer undersøkelser, men du kan jo prøve "åpen-MR". Det du da skal vite er at åpen ikke gir en like god undersøkelse som "lukket" MR.

Narkose får du ikke som voksen, men de skal ha forskjellige hjelpemidler rundt om som du kan spørre om.....

Masse lykke til!!!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...