Gå til innhold

Soving til baby.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lillebror har blitt 2 mnd. Han er en snill og god gutt - for det meste, men han unner ikke moren sin mye søvn.

Nå lurer jeg på om dere kloke DOL'ere har noen tips til hvordan vi kan gjøre natta lenger -eller om det er alt for tidlig å håpe på noe som helst.

Ståa er slik:

Det varierer når han våkner på morgenen. Har han ikke spist noe på natta, våkner han gjerne ca. 07. Så spiser han og sover til rundt 10-11 før han spiser igjen og sover en 2-3 timer. Så er han litt våken, spiser og sovner igjen 1 times tid. Ettermiddagene er preget av endel våkentid, og noen smålurer. Han er generelt litt survete.

På kvelden sovner han gjerne rundt kl. 20-21 og sover en times tid. Så er han lysvåken, sosial og blid. Og så sovner han for natta mellom 01 og 02 en gang. Noen ganger våkner han for litt mat, andre ganger ikke.

Han har fri tilgang til puppen, og spiser godt. Han bæsjer som regel 1 gang om dagen, noen ganger kan det gå 2-3 dager mellom. Da er han litt urolig den dagen bæsjen kommer.

Vi pleier å starte kveldsstellet rundt kl. 22-23. Da får han mat, blir badet og kost med etter badet. Så blir det mer mat. Og så hadde jeg håpet på "God natt", men der er han altså helt uenig med meg. Han kan gjerne ta seg en dupp, men den er max 30 minutter.

Jeg har prøvd å la ham skrike. Sitter da ved siden av ham. Men klarer ikke å la ham ligge mer enn max 10 minutter. Vet ikke helt hvor mye vits det er i det heller så lenge han er så liten.

Når han sover er han helt umulig å vekke hvis han ikke vil selv. (Har prøvd med det meste.)

Er det noen som har noen gode råd (eller trøstende ord) til en trøtt trebarnsmor?

Gjest Persille
Skrevet

For meg kan det se ut som om han har snudd døgnet deres litt?

Hva med starte det hele tidligere - altså kveldsstell kl 20, og så ta det derfra? Da får du en mating ved 4-tiden kanskje, og så sover han til 9?

Litt gradvis da :)

Skrevet

Begynn med når den lengste søvnperioden starter. Forskyv denne med 15 (eller 5) minutter om dagen...

Det er det beste jeg kan komme med. Jeg syns ikke du bør la han skrike noe særlig.

Skrevet

Begynn med når den lengste søvnperioden starter. Forskyv denne med 15 (eller 5) minutter om dagen...

Det er det beste jeg kan komme med. Jeg syns ikke du bør la han skrike noe særlig.

Skal prøve. Men han har liksom ikke noen fast tid han sovner på enda. Skal jeg da prøve å holde ham våken litt lenger når jeg ser han blir trøtt?

Skrevet

For meg kan det se ut som om han har snudd døgnet deres litt?

Hva med starte det hele tidligere - altså kveldsstell kl 20, og så ta det derfra? Da får du en mating ved 4-tiden kanskje, og så sover han til 9?

Litt gradvis da :)

Det er jo det som er målet, å få kvelden litt før. Men han har så lange våkenperioder på senkvelden så jeg ser ikke at det er noen vits å starte før.

Men jeg kan jo ta feil. Skal prøve!

Skrevet

Skal prøve. Men han har liksom ikke noen fast tid han sovner på enda. Skal jeg da prøve å holde ham våken litt lenger når jeg ser han blir trøtt?

Jeg ville muligens lagt han 18.30, og etter det i 12 timer fra da ikke snakket til han, ikke tatt han ut fra soverommet, ikke slått på lyset, ikke hatt øyekontakt. Om han så er våken, så er han det, men han får beskjed om at det er natta.

Men babyen min startet med at natta begynte 23-tiden, så forskjøv hun det til 19.30 helt av seg selv...

Gjest Persille
Skrevet

Det er jo det som er målet, å få kvelden litt før. Men han har så lange våkenperioder på senkvelden så jeg ser ikke at det er noen vits å starte før.

Men jeg kan jo ta feil. Skal prøve!

Jeg vet jo ikke om det er rett...

Men om han sover til 10-11, og så har lange våkenperioder på kvelden - så høres det jo logisk ut at disse blir litt tidligere på ettermiddagen dersom han våkner i 8-9 tiden...

Synes jeg leste noe om at Trultemor hadde samme problemer - så du kan jo høre med henne evnt?

Gjest Persille
Skrevet

Jeg ville muligens lagt han 18.30, og etter det i 12 timer fra da ikke snakket til han, ikke tatt han ut fra soverommet, ikke slått på lyset, ikke hatt øyekontakt. Om han så er våken, så er han det, men han får beskjed om at det er natta.

Men babyen min startet med at natta begynte 23-tiden, så forskjøv hun det til 19.30 helt av seg selv...

Det gjorde Billa også - veldig deilig :)

Skrevet

Hmmmm. Men det vil jo bety at jeg må "bo" på soverommet hele kvelden.

Og jeg har to jenter som skal legges ved 19.30 tiden.

Og jeg er alene med dem 4-5 dager i uka.

Jeg er enig i at målet er å få ham til å legge seg en gang mellom 18 og 19, men tror det blir vanskelig å få til enda.

Skrevet

Jeg vet jo ikke om det er rett...

Men om han sover til 10-11, og så har lange våkenperioder på kvelden - så høres det jo logisk ut at disse blir litt tidligere på ettermiddagen dersom han våkner i 8-9 tiden...

Synes jeg leste noe om at Trultemor hadde samme problemer - så du kan jo høre med henne evnt?

Ja, han har helt tydelig forskøvet døgnet. Men jeg vet ikke om han er for liten til å skyve på det?

Gjest klem til deg
Skrevet

Jeg ville funnet en leggetid som samsvarer mest mulig med de andre barnas leggetid (19 / 19.30 kanskje, og definert tolv timer etter dette som natten). Dvs at etter han våkner kl syv, får han mat, og tas med opp for å se resten av familien begynne dagen. Hold ham våken knappe tre timer, og så er han våken igjen et par timer etter tolv, før han får en dupp klokken to eller deromkring. Tre timer før leggetid skal dere holde ham helt våken.

For meg høres det ut som hans natt i dag er fra ett om natten til ett om dagen, og ellers har ca den rytmen jeg har beskrevet ovenfor..

Jeg er helt enig i at en baby på den alderen ikke skal ligge og skrike, og skal ha fri tilgang til pupp.

Skrevet

Jeg føler med deg.

Jeg ser du sier det kan bli vanskelig å snu døgnet hans, fordi du er alene i flere dager ad gangen. Gjør det noen dager du ikke er alene, så går det seg nok litt til før mannen din må dra igjen.

Lykke til. Og ta vare på deg selv, sov når du kan :)

Skrevet

Jeg syns det er for mye forlangt at en så liten baby skal sove i rytmen til resten av familien, selvom jeg vet det er deiligst for mor og far.

Men jeg tenkte at du kanskje kan korte litt ned på den lange soveperioden på morgnen, når han våkner kl 7, så la han bare sove en times tid, (du må vel opp med søstrene allikevel?)

Etter han har spist igjen ved 10/11 tiden, så la han heller sove litt lenger, to timer f.eks. På kvelden starter du heller kveldsstellet litt tidligere i ni tiden kanksje. Det kan jo hende han blir litt trettere og det er kanskje ikke lurt å gjøre alt på en dag?

Det er lenge siden det har vært baby her i huset, men jeg husker at Mis var på samme måte og vi startet ikke med dette før hun var kvitt kolikken sin (eller hva det nå var) i 6-7 mnds alder.

Jeg syns ikke han skal ligge å skrike, men det syns jeg ingen babyer skal.

Skrevet

Jeg ville funnet en leggetid som samsvarer mest mulig med de andre barnas leggetid (19 / 19.30 kanskje, og definert tolv timer etter dette som natten). Dvs at etter han våkner kl syv, får han mat, og tas med opp for å se resten av familien begynne dagen. Hold ham våken knappe tre timer, og så er han våken igjen et par timer etter tolv, før han får en dupp klokken to eller deromkring. Tre timer før leggetid skal dere holde ham helt våken.

For meg høres det ut som hans natt i dag er fra ett om natten til ett om dagen, og ellers har ca den rytmen jeg har beskrevet ovenfor..

Jeg er helt enig i at en baby på den alderen ikke skal ligge og skrike, og skal ha fri tilgang til pupp.

Men jeg har ikke sjans til å holde ham våken når han er sovetrøtt. Bl.a. så tar jeg ham opp fra senga sovende, putter ham i vinterdressen, tar ham med ut i bilen, setter ham i bilsetet og kjører først lillesøster til barnehagen. Der sitter han i bilen sammen med storesøster mens jeg leverer. Så drar vi til skolen hvor han blir med inn sittende i bilsetet mens vi leverer storesøster. Setter setet tilbake i bilen. Kjører hjem. Tar ham ut av bilen og går inn. Og han sover hele tiden!

Hvordan skal jeg da klarer å holde ham våken i 3 timer?

Skrevet

Hmmmm. Men det vil jo bety at jeg må "bo" på soverommet hele kvelden.

Og jeg har to jenter som skal legges ved 19.30 tiden.

Og jeg er alene med dem 4-5 dager i uka.

Jeg er enig i at målet er å få ham til å legge seg en gang mellom 18 og 19, men tror det blir vanskelig å få til enda.

Ja, jeg tror nok kanskje ikke det ville funket... Men har du prøvd å få han til å sove videre når han våkner fra en dupp sånn i sju-åtte-ni tida?

Skrevet

Jeg mener 2 timer er mer enn nok våken-tid for en på 2 mnd...

Står iallefall i en bok jeg har her, og passet bra med min baby.

Skrevet

Prøve å vekke ham på formiddagen?

Virker som han har litt skakk døgnrytme.

Skrevet

Ja, jeg tror nok kanskje ikke det ville funket... Men har du prøvd å få han til å sove videre når han våkner fra en dupp sånn i sju-åtte-ni tida?

Ja. Det er da jeg har prøvd å la ham skrike litt også. Men det funket ikke. Jeg har sittet hos ham og sunget. Jeg har sittet og vært stille. Jeg har sittet og kost litt på ham. Alt til ingen nytte. Han hylskriker. Og jeg klarer bare ikke å la ham skrike noe særlig - han er jo så liten enda.

Skrevet

Det er lettere å _starte_ dagen, enn å avslutte den.

Vet det er såååå deilig når de sover attpå, framover hele formiddagen - men det er sjelden særlig lurt, om man skal tilpasse seg familien rundt seg :)

Sett eventuelt på vekkerklokka, men iallefall: stå opp etter første måltidet! Ut og stelle seg, ta på klær, hele seremonien. Har du eldre barn er du sikkert nødt opp likevel. Om du klarer å drøye tiden for formiddagsluren lengre ut på morningen, er mye vunnet allerede.

Han skal jo ha våkentiden sin uansett, og det beste er jo at den er samtidig som alle andres :)

Det kan ta noen dager før han skjønner opplegget, men det er vel verdt det. Har hatt fire "nattugler", og dette var det eneste som funket her... Uansett; lykke til :)

Gjest klem til deg
Skrevet

Men jeg har ikke sjans til å holde ham våken når han er sovetrøtt. Bl.a. så tar jeg ham opp fra senga sovende, putter ham i vinterdressen, tar ham med ut i bilen, setter ham i bilsetet og kjører først lillesøster til barnehagen. Der sitter han i bilen sammen med storesøster mens jeg leverer. Så drar vi til skolen hvor han blir med inn sittende i bilsetet mens vi leverer storesøster. Setter setet tilbake i bilen. Kjører hjem. Tar ham ut av bilen og går inn. Og han sover hele tiden!

Hvordan skal jeg da klarer å holde ham våken i 3 timer?

Så lenge disse (knappe) tre timene kommer på det som for ham er natt, er det ikke lett å holde ham våken. Men etterhvert får du snudd døgnet mer og mer til å passe resten av familiens døgnrytme. Enig med Åsemor at to timer kanskje er nok for en på 8 uker, etterhvert er tre timer våketid bedre.

Poenget er at du med lys og lyd må fortelle hva som er dag og hva som er natt, jeg vet det ikke er lett, men å la ham sove hele formiddagen, gjør jo at han nødvendigvis vil være mye våken de neste tolv timene. Sover han det meste av morgenen og formiddagen frem til 13, vil han være mye våken frem til 01 om natten. (alle babyer er forskjellige, men de fleste vil dele døgnet i to, hvor ca den ene halvdelen har mer sammenhengende søvn enn den andre).

Så prøv å gi masse stimuli med lys, lyd og "action" / stell et par timer om morgenen, midt på dagen, og timene før leggetid. Og ha det stille, mørkt og "kjedelig" de 12 timene dere definerer som natt (feks 19.30 til 07.30). Bruk julen hvis pappaen er mer hjemme da, til å skyve ham inn i mer normal døgnrytme, selv om det er ferietid. Det er lettere å holde ham våken når dere ikke skal ut i bilen grytidlig, og er to til å dele på kveldsstell på alle barna.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...