Gjest neofix Skrevet 14. desember 2005 Skrevet 14. desember 2005 Jeg vil først gi deg en god klem! Jeg vet hvordan du har det! :-) Ser at noen av de andre foreslår å definere 12 timer natt. Jeg vil gå motsatt vei. Det jeg syns du bør gjøre, er å ta utgangspunkt i den døgnrytmen han faktisk har. Hvis han rent faktisk ikke sovner for natten før i 1-2 tida på natta, så definer natt fra klokka 1 - til klokka 7, som ser ut til å være det tidspunktet han sover mest og best. Dvs - ta kveldsstellet så sent som mulig. Etter den "halvtimesduppen". Start f.eks. med kveldsstellet ved midnatt, og sats på at han er i seng til ca klokka 1. (Ja, jeg vet det er slitsomt! Men det har en hensikt. :-)) Prøv på denne måten å etablere "natt" for han, altså forståelsen av hva natt er. Sørg for at han ikke får sove lengre enn til f.eks. klokka 7 om morgenen, vekk han da. At det er vanskelig å holde han våken på dagen, spesielt i forbindelse med levering og henting av de andre barna, er fullt forståelig, og tidlig på formiddagen er det ikke så farlig om han sover en del. Men marker forskjellen på natt og dag med påkledning, lys, prat, osv. Hvis du får det til å fungere, altså hvis han legger seg ved 1-tida og sovner innen rimelig tid, så hold fast ved systemet en ukes tid. Hvis du da har greid å innarbeide natt fra 1 til 7, så er du godt på vei. Når "natt" er etablert, så kan du begynne å justere "dag". Du skriver at kveldene ofte består av et kveldsstell, med en påfølgende halvtimesdupp, og så våkner han igjen. Den kveldsduppen må bort. Dvs at du forskyver gradvis kveldsstellet 15-20 minutter tidligere med 2-3 dagers mellomrom. Når du har greid å ta kveldsstellet en time tidligere (forhåpentligvis i løpet av en uke) så vil de to stellene overlappe hverandre nesten. Da innfører du et meeeegalangt kveldsstell, med en liten melkesekvett, etterfulgt av en lengre badeseanse (fordi badingen holder han våken), og avslutter igjen med amming. Du MÅ ha vekk den halvtimesduppen for å få noen god døgnrytme. Men å holde han våken på formiddagen har ingen hensikt. La han sove så mye han vil på formiddagen. Ved å justere til de to måltidene / stellene overlapper hverandre bør du klare å få natt fra f.eks. 22 til 7. Dernest ville jeg personlig valgt å holde den lengden på natta inntil nattmåltidet er opphørt, og så begynt å strekke natta i lengde. Det er liten vits i natt på 12 timer hvis natta består i 4 bleieskift og 6 amminger. Da mister barnet forestillingen om "natt". Vitsen må være å bruke den natta han har, til å markere at nå sover vi, nå er det natt. Følge hans rytme i starten, og så justere bit for bit slik at det passer resten av familiens rytme. 0 Siter
Åsemor Skrevet 14. desember 2005 Skrevet 14. desember 2005 Ja. Det er da jeg har prøvd å la ham skrike litt også. Men det funket ikke. Jeg har sittet hos ham og sunget. Jeg har sittet og vært stille. Jeg har sittet og kost litt på ham. Alt til ingen nytte. Han hylskriker. Og jeg klarer bare ikke å la ham skrike noe særlig - han er jo så liten enda. Jepp. Da frøkna mi var så liten lot jeg henne helt og holdent bestemme døgnrytmen, men hun hadde jo også en rytme som var litt mer normal og passet meg. Så jeg har vel igrunn ingen gode råd å komme med. Bortsett fra at du må sove på dagen når han sover, sånn at du får nok søvn. 0 Siter
jubalong70 Skrevet 14. desember 2005 Forfatter Skrevet 14. desember 2005 Det er lettere å _starte_ dagen, enn å avslutte den. Vet det er såååå deilig når de sover attpå, framover hele formiddagen - men det er sjelden særlig lurt, om man skal tilpasse seg familien rundt seg Sett eventuelt på vekkerklokka, men iallefall: stå opp etter første måltidet! Ut og stelle seg, ta på klær, hele seremonien. Har du eldre barn er du sikkert nødt opp likevel. Om du klarer å drøye tiden for formiddagsluren lengre ut på morningen, er mye vunnet allerede. Han skal jo ha våkentiden sin uansett, og det beste er jo at den er samtidig som alle andres Det kan ta noen dager før han skjønner opplegget, men det er vel verdt det. Har hatt fire "nattugler", og dette var det eneste som funket her... Uansett; lykke til Jeg må opp kl. 07 for å få opp storesøster som skal på skolen. Jeg skal følge rådet ditt, og stelle ham og prøve å få ham våken på morgenen, og så prøve å holde ham våken litt lenger. Takk. 0 Siter
jubalong70 Skrevet 14. desember 2005 Forfatter Skrevet 14. desember 2005 Så lenge disse (knappe) tre timene kommer på det som for ham er natt, er det ikke lett å holde ham våken. Men etterhvert får du snudd døgnet mer og mer til å passe resten av familiens døgnrytme. Enig med Åsemor at to timer kanskje er nok for en på 8 uker, etterhvert er tre timer våketid bedre. Poenget er at du med lys og lyd må fortelle hva som er dag og hva som er natt, jeg vet det ikke er lett, men å la ham sove hele formiddagen, gjør jo at han nødvendigvis vil være mye våken de neste tolv timene. Sover han det meste av morgenen og formiddagen frem til 13, vil han være mye våken frem til 01 om natten. (alle babyer er forskjellige, men de fleste vil dele døgnet i to, hvor ca den ene halvdelen har mer sammenhengende søvn enn den andre). Så prøv å gi masse stimuli med lys, lyd og "action" / stell et par timer om morgenen, midt på dagen, og timene før leggetid. Og ha det stille, mørkt og "kjedelig" de 12 timene dere definerer som natt (feks 19.30 til 07.30). Bruk julen hvis pappaen er mer hjemme da, til å skyve ham inn i mer normal døgnrytme, selv om det er ferietid. Det er lettere å holde ham våken når dere ikke skal ut i bilen grytidlig, og er to til å dele på kveldsstell på alle barna. Det var lurt å bruke julen ja! Det hadde jeg ikke tenkt på. Men jeg ser litt mørkt på det å sitte på et mørkt soverom med en survete unge fra kl. 19.30 og til han finner ut at han skal sove. Men kanskje det er den eneste måten å få det til på... 0 Siter
jubalong70 Skrevet 14. desember 2005 Forfatter Skrevet 14. desember 2005 Jeg vil først gi deg en god klem! Jeg vet hvordan du har det! :-) Ser at noen av de andre foreslår å definere 12 timer natt. Jeg vil gå motsatt vei. Det jeg syns du bør gjøre, er å ta utgangspunkt i den døgnrytmen han faktisk har. Hvis han rent faktisk ikke sovner for natten før i 1-2 tida på natta, så definer natt fra klokka 1 - til klokka 7, som ser ut til å være det tidspunktet han sover mest og best. Dvs - ta kveldsstellet så sent som mulig. Etter den "halvtimesduppen". Start f.eks. med kveldsstellet ved midnatt, og sats på at han er i seng til ca klokka 1. (Ja, jeg vet det er slitsomt! Men det har en hensikt. :-)) Prøv på denne måten å etablere "natt" for han, altså forståelsen av hva natt er. Sørg for at han ikke får sove lengre enn til f.eks. klokka 7 om morgenen, vekk han da. At det er vanskelig å holde han våken på dagen, spesielt i forbindelse med levering og henting av de andre barna, er fullt forståelig, og tidlig på formiddagen er det ikke så farlig om han sover en del. Men marker forskjellen på natt og dag med påkledning, lys, prat, osv. Hvis du får det til å fungere, altså hvis han legger seg ved 1-tida og sovner innen rimelig tid, så hold fast ved systemet en ukes tid. Hvis du da har greid å innarbeide natt fra 1 til 7, så er du godt på vei. Når "natt" er etablert, så kan du begynne å justere "dag". Du skriver at kveldene ofte består av et kveldsstell, med en påfølgende halvtimesdupp, og så våkner han igjen. Den kveldsduppen må bort. Dvs at du forskyver gradvis kveldsstellet 15-20 minutter tidligere med 2-3 dagers mellomrom. Når du har greid å ta kveldsstellet en time tidligere (forhåpentligvis i løpet av en uke) så vil de to stellene overlappe hverandre nesten. Da innfører du et meeeegalangt kveldsstell, med en liten melkesekvett, etterfulgt av en lengre badeseanse (fordi badingen holder han våken), og avslutter igjen med amming. Du MÅ ha vekk den halvtimesduppen for å få noen god døgnrytme. Men å holde han våken på formiddagen har ingen hensikt. La han sove så mye han vil på formiddagen. Ved å justere til de to måltidene / stellene overlapper hverandre bør du klare å få natt fra f.eks. 22 til 7. Dernest ville jeg personlig valgt å holde den lengden på natta inntil nattmåltidet er opphørt, og så begynt å strekke natta i lengde. Det er liten vits i natt på 12 timer hvis natta består i 4 bleieskift og 6 amminger. Da mister barnet forestillingen om "natt". Vitsen må være å bruke den natta han har, til å markere at nå sover vi, nå er det natt. Følge hans rytme i starten, og så justere bit for bit slik at det passer resten av familiens rytme. Interessante tanker her, og kanskje litt mer i tråd med det jeg har tenkt og delvis prøvd (uten noe særlig system bak det). Det er jo viktig å etablere en natt. Og han er kjempeflink til å sove på natta når han først sovner. Hmmm, kanskje dette er veien å gå. Tusen takk for rådene! 0 Siter
Gjest neofix Skrevet 14. desember 2005 Skrevet 14. desember 2005 Interessante tanker her, og kanskje litt mer i tråd med det jeg har tenkt og delvis prøvd (uten noe særlig system bak det). Det er jo viktig å etablere en natt. Og han er kjempeflink til å sove på natta når han først sovner. Hmmm, kanskje dette er veien å gå. Tusen takk for rådene! Jeg fikk i grunnen inntrykk av at det var omtrent det sporet dere lå i ja. :-) Bedre å ta utgangspunkt i det som fungerer allerede og så bygge på det, enn å omdefinere hele døgnet. Lykke til! Og du - husk å rapportere etterhvert hvordan det går! :-) 0 Siter
jubalong70 Skrevet 14. desember 2005 Forfatter Skrevet 14. desember 2005 Jepp. Da frøkna mi var så liten lot jeg henne helt og holdent bestemme døgnrytmen, men hun hadde jo også en rytme som var litt mer normal og passet meg. Så jeg har vel igrunn ingen gode råd å komme med. Bortsett fra at du må sove på dagen når han sover, sånn at du får nok søvn. Jeg er ganske flink til å sove på dagen når jeg kjenner jeg må. Selv de dagene lillesøster er hjemme får jeg tatt meg en strekk på sofaen. (Takk for Disney Channel!!!) Jeg har jo egentlig erfaring med sånne døgnville barn. Alle mine har vært slik. Derfor vet jeg jo at det blir greit etterhvert. Det er bare det at jeg gjerne skulle ha gjort mitt til at det gikk så raskt som mulig. Men jeg har fått flere gode tips her, så så snart lillebror blir frisk igjen tror jeg vi skal sette noen av dem ut i livet. 0 Siter
jubalong70 Skrevet 14. desember 2005 Forfatter Skrevet 14. desember 2005 Jeg fikk i grunnen inntrykk av at det var omtrent det sporet dere lå i ja. :-) Bedre å ta utgangspunkt i det som fungerer allerede og så bygge på det, enn å omdefinere hele døgnet. Lykke til! Og du - husk å rapportere etterhvert hvordan det går! :-) Det skal jeg. Nå har lillebror blitt syk, så jeg kommer ikke til å "pushe" ham noe i det hele tatt før han blir frisk. Stakkars liten, ikke så greit å være forkjølet. 0 Siter
Åsemor Skrevet 14. desember 2005 Skrevet 14. desember 2005 Jeg vil først gi deg en god klem! Jeg vet hvordan du har det! :-) Ser at noen av de andre foreslår å definere 12 timer natt. Jeg vil gå motsatt vei. Det jeg syns du bør gjøre, er å ta utgangspunkt i den døgnrytmen han faktisk har. Hvis han rent faktisk ikke sovner for natten før i 1-2 tida på natta, så definer natt fra klokka 1 - til klokka 7, som ser ut til å være det tidspunktet han sover mest og best. Dvs - ta kveldsstellet så sent som mulig. Etter den "halvtimesduppen". Start f.eks. med kveldsstellet ved midnatt, og sats på at han er i seng til ca klokka 1. (Ja, jeg vet det er slitsomt! Men det har en hensikt. :-)) Prøv på denne måten å etablere "natt" for han, altså forståelsen av hva natt er. Sørg for at han ikke får sove lengre enn til f.eks. klokka 7 om morgenen, vekk han da. At det er vanskelig å holde han våken på dagen, spesielt i forbindelse med levering og henting av de andre barna, er fullt forståelig, og tidlig på formiddagen er det ikke så farlig om han sover en del. Men marker forskjellen på natt og dag med påkledning, lys, prat, osv. Hvis du får det til å fungere, altså hvis han legger seg ved 1-tida og sovner innen rimelig tid, så hold fast ved systemet en ukes tid. Hvis du da har greid å innarbeide natt fra 1 til 7, så er du godt på vei. Når "natt" er etablert, så kan du begynne å justere "dag". Du skriver at kveldene ofte består av et kveldsstell, med en påfølgende halvtimesdupp, og så våkner han igjen. Den kveldsduppen må bort. Dvs at du forskyver gradvis kveldsstellet 15-20 minutter tidligere med 2-3 dagers mellomrom. Når du har greid å ta kveldsstellet en time tidligere (forhåpentligvis i løpet av en uke) så vil de to stellene overlappe hverandre nesten. Da innfører du et meeeegalangt kveldsstell, med en liten melkesekvett, etterfulgt av en lengre badeseanse (fordi badingen holder han våken), og avslutter igjen med amming. Du MÅ ha vekk den halvtimesduppen for å få noen god døgnrytme. Men å holde han våken på formiddagen har ingen hensikt. La han sove så mye han vil på formiddagen. Ved å justere til de to måltidene / stellene overlapper hverandre bør du klare å få natt fra f.eks. 22 til 7. Dernest ville jeg personlig valgt å holde den lengden på natta inntil nattmåltidet er opphørt, og så begynt å strekke natta i lengde. Det er liten vits i natt på 12 timer hvis natta består i 4 bleieskift og 6 amminger. Da mister barnet forestillingen om "natt". Vitsen må være å bruke den natta han har, til å markere at nå sover vi, nå er det natt. Følge hans rytme i starten, og så justere bit for bit slik at det passer resten av familiens rytme. Ja, det er jo omtrent det jeg mente i mitt første innlegg. Det høres fornuftig ut, og var sånn vi gjorde det her. (Selv om natta vår startet mye tidligere allerede da hun var 2 mnd) 0 Siter
Gjest neofix Skrevet 14. desember 2005 Skrevet 14. desember 2005 Ja, det er jo omtrent det jeg mente i mitt første innlegg. Det høres fornuftig ut, og var sånn vi gjorde det her. (Selv om natta vår startet mye tidligere allerede da hun var 2 mnd) Vi hadde også egentlig enkle babyer. De startet med netter som var bare tull, men allerede fra 2 mnd alder sov de hele natta uten mat, dvs 11-12 timer i strekk. Men vi startet som jeg beskrev, med å definere natta de timene som reelt var natt, nemlig soving i senga si, iført pysj. :-) Og så justerte vi og lurte og lirket, og vips så gikk det seg til, fra kaotiske døgn til laaaange netter. :-) 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.