Gå til innhold

Dårlig oppførsel

Anbefalte innlegg

Gjest hanslårsegvrang

Vår sønn på snart fem kan slå tvert om, fra å være grei, rolig og medgjørlig til å bli helt krakilsk, bare skal plage oss, mase, sutre, vrimlete når vi har med andre å gjøre. F.eks i går var vi på julegavehandel og vi traff noen kjente og ville slå av en prat, det var alt annet enn lett, det var som å slå på en bryter han viser seg fra sin verste side, det hører med til historien at vi hadde vandret rundt i fem timer før dette og han hadde mast om å hjem. Er dette vanlig, har bare hatt barn ett år og vi møter ikke kjentfolk i ett sett, er dette tegn på usikkerhet, eller kjedsomhet, var han bare sliten?

Hvordan skal man gå frem i en slik situasjon. Hvordan kan vi lære ham god oppførsel på dette?

En annen ting er når vi har overnattingsgjester langveisfra, det går ganske greit den første dagen, men så begynner han å bli tverr, sutrete, vanskelig å få til å høre, han kan også være helt hyperaktiv, han kan være frekk med gjestene og oss også, det blir alt annet enn koselig både for oss og gjestene. Han er veldig oppmerksomhetskrevende til vanlig og må ha oss i nærheten av ham hele tiden, dette er blitt mye bedre siden vi fikk ham.

Hva er det med gutten, er det det at han ikke tåler at vi prater og er sammen med andre, hva kan vi gjøre galt, eller hva er det som blir så feil i disse situasjonene og hvordan kan man ta fatt og få bedret dette?

Har andre det på samme måte? Er dette helt vanlig oppførsel eller er det noe spesiellt her?

På forhånd takk for svar! :-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/210354-d%C3%A5rlig-oppf%C3%B8rsel/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja det er slitsomt med femåringer som slår seg vrange.

Husker spessielt da min sønn , den gang seks år begynte å sparke meg bak fordi han ikke fikk det han spurte om,å det inne i butikken. Skuffelsen tok overhånd rett å slett , men jeg ble jo lettere sjokkert å ikke lite flau.

Ut i fra det jeg forstår så er din sønn slik i situasjoner han synes er kjedelig. Å da ser jeg for meg en gutt som rett å slett protesterer , føler seg oversett , å på en feil måte forteller dere det. Men jeg tror nok at fem timer med julhandel er veldig kjedelig, for en liten gutt. Jeg tror også at ett år er litt liten tid til å venne seg til at forandringer skjer, være seg med besøk i den ellers så trygge hverdagen,og med julehandel som for han medfører mye mas å kav. venting mens mamma prater med folk han ikke kjenner.

Så at han slår seg vrang kan nok ha mest med at han føler seg oversett, han er vel vant til å få all oppmerksomhet...noe som jo er naturlig i hans situasjon...

Ja det er mange femåringer som oppfører seg slik. det skal være sikkert, så det kan selvfølgelig også være at han bare er helt "normal"

Gjest det vil roe seg

Gurimalla etter fem timer med shopping hadde jeg blitt stuptrøtt og gørrlei!!

Og akkurat det skjønner vel egentlig du også..

Når jeg var liten så likte jeg heller ikke å stå stille mens mor snakket med andre vi traff ute. Jeg dro og dro i armen hennes helt til hun gikk. Jeg husker det godt, så jeg må ha vært ganske stor. Det var jo dødskjedelig.

Mine egne barn liker heller ikke å stå slik, har et barn på 8 år som ikke sier noe, mens som står og tripper ved siden av meg for å vise at dette er da ikke gøy.

Ved hjemmebesøk er det jo et brudd på rutiner som skjer når det går flere dager. Og unger liker aller best helt faste dagligdagse rutiner. Så det kan også være forståelig.

Er det slik at han kun har vært hjemme et år? Barn bruker lenger tid på å føle seg i familien. Han hungrer etter oppmerksomhet fordi han sikkert ikke har hatt det i sammen grad før. Det vil også gå over av seg selv.

Trassalder er et stort kapittet for seg og det kommer i bølger gjennom hele barndommen. Enten de er 2 åringer eller større. Vi hadde trass på eldstemann en liten stund før skolestart, men det gikk over etter et halvt år.

Nei, alt i alt må jeg si at du har en helt normal og sunn unge som reagerer akkurat som enhver annet barn, adoptert eller egenfødt.

Jeg er ikke adoptant, men jeg har hatt to femåringer. Ingen av dem hadde tålt en handletur på 4-5 timer.

Pass på at dere beholder så mye så mulig av de normale rutinene selv om dere har besøk. Det er mange i den alderen som reagerer negativt hvis tingene blir annerledes enn de er vant til - selv om de har hatt disse rutinene i mye lenger tid enn bare et års tid. Det kommer jo også litt an på hvordan de som er på besøk, oppfører seg - om han blir oversett eller om de er flinke til å inkludere ham sosialt.

Gi ham ros når han oppfører seg bra, særlig i disse litt utsatte situasjonene når dere vet det kan være like før det utarter.

La ham ha mye kontakt med andre barn han kjenner, det virker ofte "frigjørende" for barn som er ekstra avhengige av foreldrene.

Gjest chinamom

Fem timers julehandel sier vel det meste. Et barn i den alderen syntes det er lenge og forferdelig kjedelig. Ville ikke vudert å ta med mine på det. Kort handletur med et par tre utvalgte "oppgaver" pluss et avbrekk er mer egnet.

Og husk at i den alderen liker de det dagligdagse, rutinene. Det skaper trygghet og ro.

Det går seg nok til. Ros det positive - gi masse oppermksomhet.

Annonse

Butikkrunde på 5 timer, du ber om trøbbel, jeg er psykisk utmattet etter 2 t med lillebror på sånt - da er det tid for hjem kjære hjem etterpå.

5t? 2t? Jeg har ikke med meg mine på handleturer jeg, bortsett fra på nærbutikken for å handle mat da.

Å drasse dem med meg til byen for å handle klær og sko og sånt orker jeg bare ikke - til alles beste. :o)

Helt normalt at 5-åringer slår seg vrang innimellom.

Ellers synes jeg din virker veldig tålmodig. Jeg hadde ikke selv holdt ut 5t på julehandel selv om jeg er 45 :D

Å stå stille mens mamma er opptatt med noe annet er vel heller ikke enkelt for en lite kropp. Det var nok en helt naturlig reaksjon fra hans side.

Ha en God Jul

Butikkrunde på 5 timer, du ber om trøbbel, jeg er psykisk utmattet etter 2 t med lillebror på sånt - da er det tid for hjem kjære hjem etterpå.

Jeg er psykisk utmattet etter 2 timer alene på butikkrunde jeg da :), men så hater jeg å handle også da.

Gjest Buskerudmamma

Høres ut som helt vanlig oppførsel fra en 5-åring! 5 timer i butikker??? Vår 5-åring hadde orket max 2 timer, med div. lovnader om overraskelser og McDonalds-besøk.

Det er helt vanlig at barn vil ha oppmerksomhet når foreldrene er opptatt på annet hold. Barn vil bli sett, sett, sett og atter sett. Det beste er å inkludere dem i samtalen. Da går de som regel lei etter en tid og begynner å leke på egenhånd (i hjemmesituasjonen). De gode, lange samtalene voksne imellom må man vente med til barna sover hvis man ikke ønsker å bli avbrutt.

Må bare si meg enig med alle de andre. 5 timers handletur er å be om bråk. :-) Du kan ikke forvente det av en 5 åring.

Når vi skal kjøpe f.eks. sko eller yttertøy som må prøves, eller pentøy, så får ungene være med selv for å prøve og si hva de syns. Men da gjør jeg ALLTID research først for å finne ut hva vi skal se etter, hvilke butikker, sjekke at de har på lager, osv. Nettopp for å gjøre handleturen kortest mulig.

Mine er 3 og 4 1/2 år gamle, og vi kan greie 1 time uten for mye bråk hvis de får sitte i handlevogna innimellom, eller vi tar lange pauser. 2 timer kan gå hvis vi legger inn spisepause. Mer enn det har vi ikke prøvd, for da er selv MIN maksgrense nådd. :-)

Så nei, jeg syns ikke det er noe galt med oppførselen til gutten din. Jeg syns tvert i mot han er KJEMPEFLINK som greier å henge med på handletur i 5 timer! Det burde han nesten hatt medalje for. :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...