Gå til innhold

Sukk, han våkner HVER natt!

Anbefalte innlegg

Lillegutt har rundet 1,5 år, men fremdeles sover han ikke natten gjennom. Han har gode perioder, men disse varer sjelden mer enn 3-4 dager i slengen. Nå har han våknet hver natt / morgen mellom 04 og 05 de siste 2-3 ukene, og vi begynner å bli ganske lei...

Leggingen om kvelden har så å si aldri vært noe problem, han lar oss gå ut etter litt sang og kos, og sovner stort sett for seg selv.

Vi prøvde ferber en natt for noen uker siden, holdt på 2 netter før han til slutt sovnet av seg selv, og sov faktisk natten gjennom kanskje 6 ganger på rad. Men så var det i gang igjen, og siden har det altså holdt på hver natt i 2-3 uker nå.

Det han vil er å ha selskap der inne, han vil ikke nødvendigvis opp. Når en av oss kommer inn legger han seg raskt ned igjen, men da får vi ikke lov å gå. De siste nettene har det blitt til at en av oss har lagt seg på madrassen på gulvet der inne og sovet videre til vi skal opp 6.30. Det går visst greit for lillegutt, men vi skulle gjerne sluppet dette, og vil nødig lage nye uvaner....

Hjelp?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/210365-sukk-han-v%C3%A5kner-hver-natt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest ikke signatur

Datteren vår våknet hver natt til hun var 2 1/2. Så begynte hun å sove om natten, men nå (hun er 5) våkner hun enda nesten hver natt og må på toalettet. Da kommer hun til oss og jeg våkner. Det var frustrerende og slitsomt de første årene! Jeg ville ikke lagt meg på hans rom om jeg var dere. Da blir han vant til det.

Gjest vil være anonym

Vi har barn på 4 og 2 år. De har begge våknet om natten og 2 åringen gjør det fremdeles av og til. De ligger nå på samme rom og har selskap i hverandre, og de trives med det.

Vi har faktisk latt være å ta dem opp når de har skreket om natten. Dvs.vi har hatt våre våkennetter i.f.m. amme-avvenningen, eller med byssing, drikke, og sjekk hvis de har vært syke eller vi skjønner på skrikingen deres at noe er galt. Men hvis vi vet at alt er OK, at de bare vil ha selskap og skriker av den grunn, så har vi ikke føyet dem i det. Vi har mao ikke gått inn til dem, men latt dem skrike den relativt korte tiden det tar før de har skjønt at her var det ingenting å hente, så jeg legger meg ned igjen.

Noen synes dette virket brutalt på en måte, men vi har stolt på oss selv og vår egen vurderingsevne, og vi har trygge og glade barn som sover kjempegodt om natten. Man gjør seg selv og barnet en bjørnetjeneste, etter min mening, å føye barnet i å ligge på samme rom, ta det opp i sengen, gi mat og drikke på natta etc. Natt og soving handler også om grensesetting fra foreldrenes side. Barna våre har klare grenser og gode rutiner for legging og soving, fast tidspunkt, lyset av, lukket dør, ikke stå opp av senga.

Men presiserer at vi selvsagt går inn til dem på natta når de er syke og ellers når vi skjønner at de trenger oss der.

Vi har barn på 4 og 2 år. De har begge våknet om natten og 2 åringen gjør det fremdeles av og til. De ligger nå på samme rom og har selskap i hverandre, og de trives med det.

Vi har faktisk latt være å ta dem opp når de har skreket om natten. Dvs.vi har hatt våre våkennetter i.f.m. amme-avvenningen, eller med byssing, drikke, og sjekk hvis de har vært syke eller vi skjønner på skrikingen deres at noe er galt. Men hvis vi vet at alt er OK, at de bare vil ha selskap og skriker av den grunn, så har vi ikke føyet dem i det. Vi har mao ikke gått inn til dem, men latt dem skrike den relativt korte tiden det tar før de har skjønt at her var det ingenting å hente, så jeg legger meg ned igjen.

Noen synes dette virket brutalt på en måte, men vi har stolt på oss selv og vår egen vurderingsevne, og vi har trygge og glade barn som sover kjempegodt om natten. Man gjør seg selv og barnet en bjørnetjeneste, etter min mening, å føye barnet i å ligge på samme rom, ta det opp i sengen, gi mat og drikke på natta etc. Natt og soving handler også om grensesetting fra foreldrenes side. Barna våre har klare grenser og gode rutiner for legging og soving, fast tidspunkt, lyset av, lukket dør, ikke stå opp av senga.

Men presiserer at vi selvsagt går inn til dem på natta når de er syke og ellers når vi skjønner at de trenger oss der.

Jeg tenker nøyaktig seom deg, og vi gjennomførte ferber for en stund siden. Det virket som sagt en kort stund før det var i gang igjen. Og da det var i gang igjen syntes jeg gråten han s var så fryktelig sår.

Jeg er også redd for de negative sidene ved en slik metode som ferber, siden han reagerer veldig på at jeg bare går inn på badet og lukker døra foran ham. Også når pappaen er hjemme.

Gjest lysrøret

Når ungene våkner om natta får de vann å drikke for de er ofte tørste. Hvis noen må på do så gjør vi det også.

Ellers så sier vi at det er natta og mamma skal sove. Vi har dørene åpne og lyset på i gangen.

Hvis minstebarnet romsterer mye så roper jeg bare inn fra mitt rom at nå må vi sove. Og ellers så overser jeg resten hvis barnet er friskt.

Annonse

Gjest vil være anonym

Jeg tenker nøyaktig seom deg, og vi gjennomførte ferber for en stund siden. Det virket som sagt en kort stund før det var i gang igjen. Og da det var i gang igjen syntes jeg gråten han s var så fryktelig sår.

Jeg er også redd for de negative sidene ved en slik metode som ferber, siden han reagerer veldig på at jeg bare går inn på badet og lukker døra foran ham. Også når pappaen er hjemme.

Ja, skjønner godt det:-) barnet ditt er jo lite enda også, bare 1,5 år, så det har jo litt med alderen å gjøre også, hvordan man best går frem. Og barnets personlighet, selvsagt.

Den såre gråten går en jo rett inn i hjertet, og gode foreldre vil jo ikke la barnet sitt gråte sånn, for man tror jo at barnet har det vondt. Tror kjernen ligger litt der, at vi tror og føler at barnet vårt har det vondt, en helt naturlig reaksjon. Våre er også sånn, særlig mot meg, at jeg kan ikke være alene på do engang og lukke døra før det skrikes, ikke allltid sånn, men av og til. Sånn som hos dere, selv om pappan er hjemme også. Tilsvarende i barnehagen, hvor begge skriker når jeg går hvis jeg leverer, men de skriker aldri hvis pappan leverer:-) Jeg føler meg alltid så hjerterå når jeg går fra dem. Men visse grenser må man sette for de små,og man må tåle å høre at de skriker. Overbevise seg selv om at barnet mitt har det bra, er trygg, mett,frisk, varm, tørr. Sånne tankeøvelser gjør vi oss hver dag, samtidig som vi er årvåkne for hvis de blir syke, er redde, trenger hjelp til noe, har slått seg osv.

Gjest vil være anonym

Om skadevirkninger.....jeg er personlig overbevist om at barna mine ikke får skadevirkninger av å få den oppdragelsen de får av oss, inkl. natterutiner og soving. Hvis man er sterk i troen på akkurat det, er nok mye gjort.

Men hva man som forelder føler i sånne situasjoner er jo helt indivuduelt.Ingen fasitsvar her.

Uff... Lykke til da :)

Nå fikk samboeren min fatt i kommunefolka, og det viser seg at det ikke finnes regler for hvordan stelleplassen skal være, eller de andre punktene jeg ramset opp sist. Det eneste kravet er at barnehagen skal være i et ordentlig hjem, og det er det visst.

Så der bråstoppet det, gitt.

Heisann! Har dessverre ingen fasit, men kan trøste deg med at vi er flere i samme båt. Snuppa på 17måneder er også slik. Hun sov ikke ei eneste hel natt før hun var 13måneder, etter mange netter hvor vi prøvde å yte minst mulig service hadde hun en periode på 3-4 uker her i høst hvor hun sov hele natta. Men, så var hun syk sammenhengende i 14 dager, og da var vi helt tilbake i gammelt mønster igjen. Hun sover også til 3-4tida, så vil hun være sammen med oss, eller hun vil ha drikke. De siste nettene har hun også vært sulten på morgenen, så hun har faktisk måttet få ei brødskive ved 5 tida, og så har hun sovnet igjen. Det er veldig slitsomt og frustrerende, og jeg har funnet ut at det finnes ikke en mirakelmetode som funker på alle barn. Vår eldste datter på snart 5år har alltid sover godt, hele natten...

Gjest Persille

Nå fikk samboeren min fatt i kommunefolka, og det viser seg at det ikke finnes regler for hvordan stelleplassen skal være, eller de andre punktene jeg ramset opp sist. Det eneste kravet er at barnehagen skal være i et ordentlig hjem, og det er det visst.

Så der bråstoppet det, gitt.

Det er tull.

Det er krav til stelleplass - man skal overholde hygienekrav selv om det er i private hjem.

Om du vil kan du sende meg en mail på [email protected], så kan vi snakke litt mer privat.

Annonse

Det er tull.

Det er krav til stelleplass - man skal overholde hygienekrav selv om det er i private hjem.

Om du vil kan du sende meg en mail på [email protected], så kan vi snakke litt mer privat.

Du, han sier det er den personen i kommunen som er ekspert på familiebarnehager han har snakket med.. Jeg skjønner ingenting.

Gjest Persille

Du, han sier det er den personen i kommunen som er ekspert på familiebarnehager han har snakket med.. Jeg skjønner ingenting.

Vel, jeg kan ikke forstå at reglene skal være så forskjellige - her er det helt klare regler vi må forholde oss til dersom vi skal ha dobbel gruppe barn.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...