inno Skrevet 15. desember 2005 Del Skrevet 15. desember 2005 Min sønn på 14 mnder har kanskje refluks. Kunne du som har barn med refluks fortelle hele historien deres? Fra første lille mistanke og helt til dags dato? Hadde satt stor pris på det! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/210388-refluks-hos-sm%C3%A5barn/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest refluksmamma Skrevet 15. desember 2005 Del Skrevet 15. desember 2005 Mannen min er operert for refluks, så regner med at knøtte har arvet det fra han. Han sov dårlig fra han var født Gråt så fort vi la han ned. Sov kjempefint på brystet, sikkert fordi han ikke lå vannrett. Måtte amme han mye, særlig om natten.Regner med at morsmelken lindret de sure oppstøtene. Fikk mistanke om at det var refluks når han var ca.12 mnd. Da fortalte svigermor at min mann var akkurat lik som knøtte. Var hos lege (privat Volvat) og de var rimelig sikker at det var refluks. De anbefalte oss å vente med videre utredning til barnet var eldre. Han gulpet utrolig mye, skikkelig sprut gulp. Sovemønsteret var dårlig, var oppe med han 5-10 ganger om natten. Heldigvis hørte jeg ikke på helsestasjonen som mente jeg skulle la han ligge å gråte. Skjønte at det var noe som ikke stemte. At han hadde vondt. Ettersom han vokste ble det bedre, regner med at lukkemuskelen ble bedre også. Vi har ikke vært til videre kontroll da det ser ut at problemene er minimale nå. En operasjon er ganske omfattende. Man kan sjelden kaste opp når man er operert. Da operasjonen gjør at man kan kun få mat ned, men ingenting kommer opp. Lykke til videre med barnet ditt. Håper ting bedrer seg for dere også etterhvert. Vi så stor bedring når han rundet 2. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/210388-refluks-hos-sm%C3%A5barn/#findComment-1529798 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fimlen Skrevet 15. desember 2005 Del Skrevet 15. desember 2005 Jeg er mamma til to refluksbarn. Eldstemann hadde et i ekstrem grad, mens minsten har hatt det i svak grad. Da minstemann var noen få uker gammel ble han blå i ansiktet. Dette gjentok seg tre ganger til før han i en alder av 7 uker ble lagt inn på Ullevål sykehus. Da hadde vi en forferdelig tid bak oss. Med ekstremt lite søvn, for ungen skrek i det han ble tatt fra puppen. Gulpet klasket i veggen og i gulvet ustanselig, og vi vasket og vasket klær. Han fikk pupp hver halvannen time, og skrek til neste gang. Han var en glupsk unge, men mye kom opp igjen i form av oppkast. Han gråt og gråt, og det eneste som lindret var å suuge nihardt på pappaens lillefinger. Han hadde et jevnt forbruk på 7 pysjer pr natt. Jeg kunne ikke amme han liggende (mens jeg lå), for da rant melken ut igjen gjennom nesa. 7 uker gammel ble vi som sagt innlagt på sykehuset. Da hadde jeg sittet kvelden før på legevakten og sagt at jeg kom til å fårlate ungen min der om de ikke fikk oss inn til en erfaren barnelege. Jeg hadde hatt en tøff barseltid pga en tøff fødsel og var i dårlig form. Pappaen hadde ikke sovet mer enn to timer sammenhengende på syv uker. Vi så dobbelt og var totalt utslitte begge to. Og ungen skrek... To timer etter at vi ankom sykehuset, og ca tre min inn i møtet med legen fikk vi beskjed om at hadde refluks og sannsynlig en ekstrem grad av melkeallergi. Prøver ble tatt for sikkerthets skyld, og vi reiste fra sykehuset med en mamma på diett og et barn på en medisin som heter Losec. En pille som løses i vann og som gis barnet på skje. Allerede etter en uke hadde vi fått et barn som kunne sove på natta. Dog med hodeenden av senga høyt hevet, slik at han lå i "nedoverbakke". Jeg fortsatte på diett frem til han var 9 mnd og han ikke ville ha pupp lenger. Han fortsatte på melkeproteinfri diett frem til han var året. Da ga vi han gradvis litt mer melkeproteiner. Alt dette skjedde under sterk kontroll av sykehuset. Han ble frisk rundt ved ettårsalderen. Dvs; han gulper fremdeles noe, men dette anses som normalt. Vi gikk til jevnlige kontroller helt frem til han var 2 år. Han ble helt kvitt melkeallergien i ettårsalderen, og er i dag en aktiv 5 åring. Broren på 2,5 år hadde en mye lettere start på livet. Jeg gikk på diett fra jeg var 6 mnd på vei, og frem til han var 4 mnd. Han gulpet noe og brukte også Losec, men han hadde lite og mer normalt gulpemønster. Refluks er helt ufarlig, men edstemann hadde blodfylt gulp siden magesyren hadde etset på spiserøret og forårsaket blødning. Men etter kort tid på Losec helet dette. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/210388-refluks-hos-sm%C3%A5barn/#findComment-1530823 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.