Gjest sofie35 Skrevet 15. desember 2005 Del Skrevet 15. desember 2005 har tenkt endel på dette selv også ja nå når vi har fått to små. Vi er ikke gift i kirken, er utmeldt og medlem av humanetisk forbund. Ingen av ungene er døpt. Vi deltar i andres dåp, men er ikke faddere. Synes altfor mange døper barna/er faddere bare fordi det er "tradisjon". Jeg tenker slik at hvis det skulle nå være en gud så må han da være mer fornøyd med at jeg gjør som jeg gjør enn at jeg juger og lover ting jeg alikevel ikke vil holde slik som mange gjør under bla. dåpen. Ungene våre får være med i kirken, men når den eldste kom hjem og la ut om gud, jesus osv. så sa jeg bare at det er noen som tror at det er sånn, men at mamma og pappa ikke trodde det var sånn og at vi tenkte mest på det som et slags eventyr/fortelling. Hun sa med en gang at "det er sånn det er" og jeg svarte at det var greit at hun trodde det. Ikke så lett sånne samtaler med en på 4 1/2 år, men synes det er viktig å få fram ovenfor henne at mange tror på forskjellige ting og at det ikke er noe som er absolutt riktig. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/210411-noen-her-som-ikke-er-kristne/page/4/#findComment-1530634 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mandolaika Skrevet 15. desember 2005 Del Skrevet 15. desember 2005 har tenkt endel på dette selv også ja nå når vi har fått to små. Vi er ikke gift i kirken, er utmeldt og medlem av humanetisk forbund. Ingen av ungene er døpt. Vi deltar i andres dåp, men er ikke faddere. Synes altfor mange døper barna/er faddere bare fordi det er "tradisjon". Jeg tenker slik at hvis det skulle nå være en gud så må han da være mer fornøyd med at jeg gjør som jeg gjør enn at jeg juger og lover ting jeg alikevel ikke vil holde slik som mange gjør under bla. dåpen. Ungene våre får være med i kirken, men når den eldste kom hjem og la ut om gud, jesus osv. så sa jeg bare at det er noen som tror at det er sånn, men at mamma og pappa ikke trodde det var sånn og at vi tenkte mest på det som et slags eventyr/fortelling. Hun sa med en gang at "det er sånn det er" og jeg svarte at det var greit at hun trodde det. Ikke så lett sånne samtaler med en på 4 1/2 år, men synes det er viktig å få fram ovenfor henne at mange tror på forskjellige ting og at det ikke er noe som er absolutt riktig. Akkurat som om jeg skulle skrevet det der selv. :-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/210411-noen-her-som-ikke-er-kristne/page/4/#findComment-1530734 Del på andre sider Flere delingsvalg…
....AV Skrevet 16. desember 2005 Del Skrevet 16. desember 2005 Vi er ikke kristne, ingen av oss er medlem i statskirken og barna er ikke døpt. De er likevel med i kirken med skole og barnehage. Vi lever i et kristent samfunn og med en kristen kulturbakgrunn. De fleste rundt dem er døpt og jeg synes det er viktig at de er velinformert om kristendommen. Mine er 5 og 7 og de er begge klar over at vi ikke er kristne, men at mange er det. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/210411-noen-her-som-ikke-er-kristne/page/4/#findComment-1531299 Del på andre sider Flere delingsvalg…
favn Skrevet 16. desember 2005 Del Skrevet 16. desember 2005 Helt enig i det du skriver. Vil bare tilføye at også i de fleste kirkesamfunn så er det heller ikke mengder av påtrengende forkynnelse lenger. Det var i gamle dager det. NÅ er de fleste kirker åpne for å ta imot alle, selvom de er antikristne. Det viktigste er jo å være mot din neste som du vil at andre skal være mot deg. Og det er kirkesamfunnene blitt flinke til etter som vi bare blir fler forskjellige kulturer i norge. Men nå skal jeg luske meg ut igjen fordi hovedinnlegget jo gikk ut på hvem her inne som ikke var kristne. Så jeg har ikke så mye her i tråden å stikke nesa mi i. Du er da like rettmessig til stede i enhver tråd som alle andre, uansett hva overskriften ber om 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/210411-noen-her-som-ikke-er-kristne/page/4/#findComment-1531303 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest troer Skrevet 16. desember 2005 Del Skrevet 16. desember 2005 Når jeg kritiserer religion, så har jeg klart for meg at det er teorier i en bok, ikke er en person, så bøker kan man fritt kritisere, de blir ikke fornærmet. Jeg vil være med å bestemme hva barn skal lære, det kan tydeligvis ikke overlates til religiøse. Du får ikke noen nye egenskaper når du blir religiøs, du får ikke evner eller utdannelse. Det er alltid en grunn til at noen blir noe, og jeg tror at religison tiltrekker seg psykisk uegnede og psykisk syke personer. En religiøs person får aldri være alene med mine barn. Og du sa at relegiøse er intolerante og fordomsfulle! Du mangler også innsikt i hva som står i en del relegiøse skrifter og hvordan det praktiseres. Minst 3/4 av verdens befolkning er relegiøse på en eller annen måte. Ateismen er i et klart mindretall. Så du får mye å skjerme barna dine mot. Det er selvsagt din plikt som forelder å formidle det livssyn du mener er det beste til dine barn. mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/210411-noen-her-som-ikke-er-kristne/page/4/#findComment-1531314 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest neofix Skrevet 16. desember 2005 Del Skrevet 16. desember 2005 Var ikke dette nylig i media? At kirkebesøk i skoletiden var ulovlig og i strid med ettellerannet? Noen som husker? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/210411-noen-her-som-ikke-er-kristne/page/4/#findComment-1531350 Del på andre sider Flere delingsvalg…
fei1365380229 Skrevet 16. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 16. desember 2005 Var ikke dette nylig i media? At kirkebesøk i skoletiden var ulovlig og i strid med ettellerannet? Noen som husker? Tror ikke det var ulovlig, men man skulle få lov å be om fritak. Fikk brev om dette i går og der stod det at rektor var usikker og at FAU skulle uttale seg før neste kirkebesøk. For meg kan de godt la hver med kirkebesøk i skoletiden, det er jo 85 % som er kristne her i landet og som står i statskirken og disse kan vel klare å gå i kirken på fritiden. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/210411-noen-her-som-ikke-er-kristne/page/4/#findComment-1531372 Del på andre sider Flere delingsvalg…
fei1365380229 Skrevet 16. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 16. desember 2005 har tenkt endel på dette selv også ja nå når vi har fått to små. Vi er ikke gift i kirken, er utmeldt og medlem av humanetisk forbund. Ingen av ungene er døpt. Vi deltar i andres dåp, men er ikke faddere. Synes altfor mange døper barna/er faddere bare fordi det er "tradisjon". Jeg tenker slik at hvis det skulle nå være en gud så må han da være mer fornøyd med at jeg gjør som jeg gjør enn at jeg juger og lover ting jeg alikevel ikke vil holde slik som mange gjør under bla. dåpen. Ungene våre får være med i kirken, men når den eldste kom hjem og la ut om gud, jesus osv. så sa jeg bare at det er noen som tror at det er sånn, men at mamma og pappa ikke trodde det var sånn og at vi tenkte mest på det som et slags eventyr/fortelling. Hun sa med en gang at "det er sånn det er" og jeg svarte at det var greit at hun trodde det. Ikke så lett sånne samtaler med en på 4 1/2 år, men synes det er viktig å få fram ovenfor henne at mange tror på forskjellige ting og at det ikke er noe som er absolutt riktig. Veldig enig med det du skriver i innlegget ditt . 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/210411-noen-her-som-ikke-er-kristne/page/4/#findComment-1531379 Del på andre sider Flere delingsvalg…
....AV Skrevet 16. desember 2005 Del Skrevet 16. desember 2005 Jeg glemte å svare på det siste spørsmålet. Mine har noen ganger kommet hjem og fortalt om Gud og Jesus og spurt rundt dette. Vi har da som flere andre her sagt at dette er det noen som tror på og noen som ikke tror på. Vi sier også at vi ikke tror, men at de selv må avgjøre om de tror eller ikke. Begge mine har bestemt seg for at de ikke er kristne, så får vi se om det varer. Jeg synes nesten det er verre når de spør hvorfor andre er døpt som vi vet ikke er kristne, jeg vil ikke forsvare dåp pga. tradisjon. Da svarer jeg at de får spørre de aktuelle foreldrene. Har du forresten prøvd å fortelle et barn hva dåp er? Det er jo komplett umulig å forstå, her er hva kirken.no skriver: "Den som blir døpt, tas inn i et liv i troens fellesskap med Kristus og med andre kristne. Den lutherske kirke forstår dåpen som frelsesgrunnlag. Dåpen demonstrerer at troen bæres av Guds nåde." og "Dåpens vann er et synlig tegn på at livet i syndenes forlatelse tar til." 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/210411-noen-her-som-ikke-er-kristne/page/4/#findComment-1531438 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest troer Skrevet 16. desember 2005 Del Skrevet 16. desember 2005 Etter denne diskusjonen spurte jeg ungene (på 8, 11 og 13 år) om de ville at jeg skulle be om fritak for kirkegangen. Og det ville de faktisk alle tre, nå har de gått på diverse kirkebesøk så da må det vel holde med innføring i norske tradisjoner, de har jo sett hva det dreier seg om . Men jeg er faktisk så teit at jeg gruer meg litt til at dattera skal levere lappen til læreren sin som er dypt personlig kristen. Håper ikke hun forandrer mening om dattera mi. Det gjorde nemlig min lærer på skolen når jeg valgte å ikke konfirmere meg Tror mange som er kristne setter pris på at folk handler i forhold til sin overbevisning i stedet for å bevisstløst drive med strømmen. Kristne er også vant med å være i mindretall og vet man må respektere andre for å selv bli respektert. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/210411-noen-her-som-ikke-er-kristne/page/4/#findComment-1531475 Del på andre sider Flere delingsvalg…
fei1365380229 Skrevet 16. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 16. desember 2005 Tror mange som er kristne setter pris på at folk handler i forhold til sin overbevisning i stedet for å bevisstløst drive med strømmen. Kristne er også vant med å være i mindretall og vet man må respektere andre for å selv bli respektert. Ifølge statistikken så er det vel de "ikke kristne" som er i mindretall. Er det ikke 85% som er medlem av statskirken? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/210411-noen-her-som-ikke-er-kristne/page/4/#findComment-1531488 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Speak Skrevet 16. desember 2005 Del Skrevet 16. desember 2005 Litt kinkig noen ganger. Vesla mi på 6 mener helt klart at ho tror på gud. Jeg har fortalt mitt synspunkt. Men jeg lar henne være med om ho vil. Og på skolen har de faktisk et valg. Der har de et opplegg for de som ikke skal være med. Uansett om jeg faktisk ikke tror, så mener jeg at ho skal få ta sitt eget valg. Vi snakker litt om det i ny og ne, så kommer ho sikkert fram til sin mening etter hvert som ho blir eldre. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/210411-noen-her-som-ikke-er-kristne/page/4/#findComment-1531507 Del på andre sider Flere delingsvalg…
keinstein Skrevet 16. desember 2005 Del Skrevet 16. desember 2005 Og du sa at relegiøse er intolerante og fordomsfulle! Du mangler også innsikt i hva som står i en del relegiøse skrifter og hvordan det praktiseres. Minst 3/4 av verdens befolkning er relegiøse på en eller annen måte. Ateismen er i et klart mindretall. Så du får mye å skjerme barna dine mot. Det er selvsagt din plikt som forelder å formidle det livssyn du mener er det beste til dine barn. mvh "Det er selvsagt din plikt som forelder å formidle det livssyn du mener er det beste til dine barn." Plikt? Hvem/hva forplikter og hvordan? Jeg mener at barn skal være fritatt for all agitering og forkynning til de er gamle nok (16 år?) til å resonnere og tenke selv. Før det har de ikke forutsetninger til å hverken vurdere konsekvenser eller innse hva som er skadelig for dem, og direkte feil. Det er vel bare å nevne alle småbarn som blir skrekkslåtte av at Jesus blir spikret opp på korset, pisket, torturert og stukket med spyd i påskebudskapet. Det er mange enkle og engstelige små sjeler som har kommet hjem og vært redde og usikre. For ikke å snakke om djevelen og helvete. Dette er problematisk å forstå, selv for intelligente voksne med lang livserfaring, og så skal det serveres ukritisk til småbarn av selvutnevnte pedagoger som anser det å være religiøs som en nyttig intellektuell og samfunnsnyttig egenskap/evne? Her må det tas litt hardt i som motvekt til de som skriver at "det kan da ikke skade". 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/210411-noen-her-som-ikke-er-kristne/page/4/#findComment-1531753 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest troer Skrevet 16. desember 2005 Del Skrevet 16. desember 2005 Ifølge statistikken så er det vel de "ikke kristne" som er i mindretall. Er det ikke 85% som er medlem av statskirken? Og hvor mange er med i statskirka uten å egentlig ha noe forhold til Gudstro eller kirka? Et flertall av statskirkemedlemmene bruker kirken kun som sermonimester. "Dypt personlig kristne" er i mindretall i statskirken så vel som ellers i samfunnet. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/210411-noen-her-som-ikke-er-kristne/page/4/#findComment-1531867 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest troer Skrevet 16. desember 2005 Del Skrevet 16. desember 2005 "Det er selvsagt din plikt som forelder å formidle det livssyn du mener er det beste til dine barn." Plikt? Hvem/hva forplikter og hvordan? Jeg mener at barn skal være fritatt for all agitering og forkynning til de er gamle nok (16 år?) til å resonnere og tenke selv. Før det har de ikke forutsetninger til å hverken vurdere konsekvenser eller innse hva som er skadelig for dem, og direkte feil. Det er vel bare å nevne alle småbarn som blir skrekkslåtte av at Jesus blir spikret opp på korset, pisket, torturert og stukket med spyd i påskebudskapet. Det er mange enkle og engstelige små sjeler som har kommet hjem og vært redde og usikre. For ikke å snakke om djevelen og helvete. Dette er problematisk å forstå, selv for intelligente voksne med lang livserfaring, og så skal det serveres ukritisk til småbarn av selvutnevnte pedagoger som anser det å være religiøs som en nyttig intellektuell og samfunnsnyttig egenskap/evne? Her må det tas litt hardt i som motvekt til de som skriver at "det kan da ikke skade". Som foreldre plikter vi å gi våre barn det aller beste, også hva tro angår. Om du mener at barna må skjermes for all relegiøs påvirkning fram til de er 16 fordi de før denne tid ikke kan bedømme noe selv, og de vil ta skade av å være alene med mennesker som har en relegiøs tro i en hvilken som helst form, er det selvsagt din plikt å etter beste evne sørge for at de skjermes. Ved å opptre som om Gud el. annet overnaturlig ikke finnes eller ved å på andre måter tydeliggjøre ditt livssyn for barna har du formidlet din tro på ikke-tro til dem. Det finnes ingen nøytral oppdragelse. Jeg går ut fra at du har valgt ditt livssyn ut fra hva du mener er best, mest redelig og sannferdig. Selvfølgelig må du formidle dette til dine barn. Å formidle en tro, hva den enn innebærer, er ikke det samme som å påtvinge barna en tro. Men som foreldre har man selvsagt enorm påvirkningskraft. Hva vil du gjøre om din 12-13åring velger å begynne i en eller annen kristen eller annen relegiøs klubb eller forening? Vil du nekte h*n å gå der? Jeg håper inderlig du ikke formidler den intoleransen og fordomsfullheten som du gir uttrykk for her til dine barn. Jeg håper at du ikke er så snevert og ukritisk fordømmende av alle som har en tro ut over ikketro som det du har skrevet her. mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/210411-noen-her-som-ikke-er-kristne/page/4/#findComment-1531884 Del på andre sider Flere delingsvalg…
keinstein Skrevet 16. desember 2005 Del Skrevet 16. desember 2005 Som foreldre plikter vi å gi våre barn det aller beste, også hva tro angår. Om du mener at barna må skjermes for all relegiøs påvirkning fram til de er 16 fordi de før denne tid ikke kan bedømme noe selv, og de vil ta skade av å være alene med mennesker som har en relegiøs tro i en hvilken som helst form, er det selvsagt din plikt å etter beste evne sørge for at de skjermes. Ved å opptre som om Gud el. annet overnaturlig ikke finnes eller ved å på andre måter tydeliggjøre ditt livssyn for barna har du formidlet din tro på ikke-tro til dem. Det finnes ingen nøytral oppdragelse. Jeg går ut fra at du har valgt ditt livssyn ut fra hva du mener er best, mest redelig og sannferdig. Selvfølgelig må du formidle dette til dine barn. Å formidle en tro, hva den enn innebærer, er ikke det samme som å påtvinge barna en tro. Men som foreldre har man selvsagt enorm påvirkningskraft. Hva vil du gjøre om din 12-13åring velger å begynne i en eller annen kristen eller annen relegiøs klubb eller forening? Vil du nekte h*n å gå der? Jeg håper inderlig du ikke formidler den intoleransen og fordomsfullheten som du gir uttrykk for her til dine barn. Jeg håper at du ikke er så snevert og ukritisk fordømmende av alle som har en tro ut over ikketro som det du har skrevet her. mvh E 12-13 åring ville jeg nekte å gå inn i en religiøs sekt, og jeg ville advart sekten om nødvendig med håndgripeligheter å prøve seg. Sekterisk er når sekten bestemmer hva man skal tenke, spise, gjøre, behandle andre mennesker, gifte seg med, når man skal få barn, om man skal ha sex og når osv. Styre livet. Ingen skal få styre livet til en 13-åring ut over vår nasjonale kulturs samfunnsnormer. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/210411-noen-her-som-ikke-er-kristne/page/4/#findComment-1531909 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Reg@l Skrevet 16. desember 2005 Del Skrevet 16. desember 2005 Verken jeg eller Knottens pappe er kristen. Jeg ble ikke konfirmert ii kirka, vi giftet oss i Rådhuset og Knotten er ikke døpt. Ingen av oss er medlem av Statskirka. Når det gjelder barnehagens besøk i kirka var det diskusjon om det både i fjor og i år, og vi kom fram til det samme; Selv om vi ikke liker opplegget med kirkebesøk er det ikke rett å la Knotten bli satt utenfor. Ungene i barnehagen prater jo om det de har vært med på, og da er det nok rimelig sårt for en 5 åring og ikke ha fått være med på det de prater om. Sånn sett føler jeg at jeg ikke har noe valg utfra hensynet til guttungen. Så jeg leide buss fra firmaet jeg jobber i og kjørte hele barnehagen gratis til og fra kirka. Hva gjør man ikke ;-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/210411-noen-her-som-ikke-er-kristne/page/4/#findComment-1532042 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest troer Skrevet 16. desember 2005 Del Skrevet 16. desember 2005 E 12-13 åring ville jeg nekte å gå inn i en religiøs sekt, og jeg ville advart sekten om nødvendig med håndgripeligheter å prøve seg. Sekterisk er når sekten bestemmer hva man skal tenke, spise, gjøre, behandle andre mennesker, gifte seg med, når man skal få barn, om man skal ha sex og når osv. Styre livet. Ingen skal få styre livet til en 13-åring ut over vår nasjonale kulturs samfunnsnormer. Men et vanlig kristent ungdomskor eller klubb, f.eks. speideren i Frelsesarmeen? Hvor trekker du grensen mellom å styre livet til noen og å fortelle noen hva man mener er best? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/210411-noen-her-som-ikke-er-kristne/page/4/#findComment-1532050 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Reg@l Skrevet 16. desember 2005 Del Skrevet 16. desember 2005 Etter denne diskusjonen spurte jeg ungene (på 8, 11 og 13 år) om de ville at jeg skulle be om fritak for kirkegangen. Og det ville de faktisk alle tre, nå har de gått på diverse kirkebesøk så da må det vel holde med innføring i norske tradisjoner, de har jo sett hva det dreier seg om . Men jeg er faktisk så teit at jeg gruer meg litt til at dattera skal levere lappen til læreren sin som er dypt personlig kristen. Håper ikke hun forandrer mening om dattera mi. Det gjorde nemlig min lærer på skolen når jeg valgte å ikke konfirmere meg Jeg ble satt ned i kristemdomskarakter jeg... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/210411-noen-her-som-ikke-er-kristne/page/4/#findComment-1532051 Del på andre sider Flere delingsvalg…
fei1365380229 Skrevet 16. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 16. desember 2005 Verken jeg eller Knottens pappe er kristen. Jeg ble ikke konfirmert ii kirka, vi giftet oss i Rådhuset og Knotten er ikke døpt. Ingen av oss er medlem av Statskirka. Når det gjelder barnehagens besøk i kirka var det diskusjon om det både i fjor og i år, og vi kom fram til det samme; Selv om vi ikke liker opplegget med kirkebesøk er det ikke rett å la Knotten bli satt utenfor. Ungene i barnehagen prater jo om det de har vært med på, og da er det nok rimelig sårt for en 5 åring og ikke ha fått være med på det de prater om. Sånn sett føler jeg at jeg ikke har noe valg utfra hensynet til guttungen. Så jeg leide buss fra firmaet jeg jobber i og kjørte hele barnehagen gratis til og fra kirka. Hva gjør man ikke ;-) Jeg ba om fritak for de tre eldste ungene fra kirkegang nå før jul, jeg syns de er så store nå at de kan få velge selv. Begrunnelsen til min ene sønn var riktignok noe døll. Det var så vanvittig dårlig luft i kirken , men de er ikke døpt, tror ikke på Gud så who cares? Yngstejenta på 4 1/2 år skal foreløpig være med for ikke å bli den eneste som er igjen i barnehagen, men det er vel ett år til neste gang igjen nå 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/210411-noen-her-som-ikke-er-kristne/page/4/#findComment-1532069 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.