Gå til innhold

Er det noen her som har fått diagnosen "spesifikke lese og skrivevansker" ?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest nytt nick i dag

Spesifikke lese og skrivevansker kan jo også være dysleksi.

I papirene til min sønn står det "spesifikke lese og skrivevansker, dysleksi".

Da jeg spurte PPT om hvorfor det var skrevet slik, sa de det var bare for å pressisere.

Han trenger ikke så store tiltakene, men fikk bla. datautstyr fra hjelpemiddelsentralen over et år før han fikk diagnosen. PPT mente at dette var en nødvendighet ut ifra den problematikken han hadde.

I første runde fikk vi avslag, men anken gikk igjennom.

Spesifikke lese og skrivevansker kan jo også være dysleksi.

I papirene til min sønn står det "spesifikke lese og skrivevansker, dysleksi".

Da jeg spurte PPT om hvorfor det var skrevet slik, sa de det var bare for å pressisere.

Han trenger ikke så store tiltakene, men fikk bla. datautstyr fra hjelpemiddelsentralen over et år før han fikk diagnosen. PPT mente at dette var en nødvendighet ut ifra den problematikken han hadde.

I første runde fikk vi avslag, men anken gikk igjennom.

problemet synes å være at noen PP-kontorer "oversetter" spesifikke lese og skrivevansker til dysleksi, mens andre ikke gjør det. Det kan føre til forskjellsbehandling.

Men i din sønns tilfelle så har de oversatt det til dysleksi

Vår eldste sønn fikk diagonse spesifikke skrivevansker når ha gikk i 5/6 klasse.Starte utredning i 5 klasse. Var ikke så dårlig at han hadde krav på ekstra resurser. I 6 klasse var det et ork å skrive 5-6 setninger. PPT søkte hjelpemiddelsentralen om PC og fikk gjennomslag for det. Dette har hjulpet han mye med skrivingen. Selv om han ungår å skrive mye var dette veldig godt hjelpemiddel for han.

Det største problemet var at han ikke var §5 elev og ikke hadde krav om noe via PPT og skolen ikke tilrettela noe. Heldigvis fikk han bedre undervisning i 7 klasse.

Nå går han på vidergående og har fremdeles god hjelp av PC.

Når jeg ser tilbake vil jeg oppsummere på denne måten:

4 klasse mor bekymret og lærer(spes ped lærer og klasseforstander) tar affere og lager tilrettelagt opplegg. Kjempebra.(desverre skifter hun skole)

5 klasse tas ut for spesialundervisning og venter på vurdering fra PPT. Spiller spill og har ikke noen spesifikk fremgang. Rektor klarer ikke å få lærer til å lage plan og om den følges. Deltar på sitt første lesekurs.

6 klasse Ingen tiltak mange syke lærere. Norsk lærer som synes at det er nok å påpeke at ord er skrevet feil. Han kunne selv finne ut hvordan de skulle skrives.

7 klasse god gammaldags lærer som får alle elevene til å pugge vanlige ord, til de skrives rett. Går på sitt tredje lesekurs og leser sin første bok alene.

Ungdomsskole ingen oppfølging. Skrivingen hemmer han i mange fag, men er heldigvis sterk muntlig.

Startet i høst på vidgånede med linje som passer han bra.

Hvorfor skal elever være så avhenige av den enkelte læreres opplegg? De fine ord om tilrettelagt undervisning, forblir ord som lærerne ikke følger for barn som ikke har krav etter loven. Savner en helhetlig opplegg over flere år på slike barn.

Vi som foreldre sliter når det gjelder hva vi skal gjøre. Det er vi som skal ordre opp og kompensere for manlger i skolen, uten opplæring av oss. I tillegg blir ikke vår mening tillagt vekt overfor skole/lærer. Mange barn har foreldre med samme problemer og har sikker problemer men oppfølging. Merker selv at energien på lekselesing med 3 mann som nå går i andre er laber fra min side. Heldigvis kan han alt lese så det går veldig bra.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...