serendipity Skrevet 15. desember 2005 Del Skrevet 15. desember 2005 Her setter lærerene mest pris på en tlf. elelr sms om det er noe. Jeg har skrevet i meldignsboka tre ganger og læreren signerte maaange dager etter (og da var det jo for sent) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/210473-hva-er-grunnen-til-at-vi-har-meldingsbok-i-skolen/page/2/#findComment-1530949 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest midia Skrevet 15. desember 2005 Del Skrevet 15. desember 2005 Her setter lærerene mest pris på en tlf. elelr sms om det er noe. Jeg har skrevet i meldignsboka tre ganger og læreren signerte maaange dager etter (og da var det jo for sent) Vi går igjennom mapper hver eneste morgen hos oss. Meldingsoka brukes kun til fravær hos oss og den ligger i mappa hvis det er noe nytt i den. Andre beskjeder står på lapp i mappa. Kjempegrei ordning synes jeg. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/210473-hva-er-grunnen-til-at-vi-har-meldingsbok-i-skolen/page/2/#findComment-1530996 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lisabeth Skrevet 15. desember 2005 Del Skrevet 15. desember 2005 Skolen må ha ett formelt system for utveksling av informasjon mellom foreldre og skole. Av og til trenger man skriftlige beskjeder framfor muntlige. Du kan jo selv tenkte deg hvordan beskjeder kommer til å flyte dersom man en gang sender en SMS, en gang ringer og en tredje gang river av en lapp på notisblokka. Kanskje barnet i tillegg bor på to steder, og har dobbelt opp med foresatte som skal gi beskjeder og kontrabeskjeder. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/210473-hva-er-grunnen-til-at-vi-har-meldingsbok-i-skolen/page/2/#findComment-1531009 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tatjana Skrevet 15. desember 2005 Del Skrevet 15. desember 2005 Hos oss brukes til meldingsboka til å attestere ungens fravær, evt be om fri på forhånd. I tillegg hender det (uhyre sjelden, riktignok) at lærerne skriver beskjeder til hjemmet der. Hvorfor det må stå meldingsbok utenpå , det har jeg aldri tenkt over faktisk. Men det med nummerert sider er jo kjekt da, så ser lærerne eller foreldrene at det mangler en side hvis ungen har revet den ut. Sms eller mail? Jo såklart er det mulig, men det er faktisk ikke alle foreldre som har mobiltelefon. Eller internett. Og, ja, det VET jeg, for det ble det snakket om en gang i kaffepausen på et foreldremøte. Skolen har i tillegg svært knappe ressurser, da vil jeg heller at de skal bruke pengene på bøker, blyanter og slikt til ungene enn mobiltelefoner til lærerne. Har aldri tenkt på det en gang jeg. det med meldingsbok. Det er et system som fungerer, kort og godt. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/210473-hva-er-grunnen-til-at-vi-har-meldingsbok-i-skolen/page/2/#findComment-1531013 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 15. desember 2005 Del Skrevet 15. desember 2005 Hos oss brukes til meldingsboka til å attestere ungens fravær, evt be om fri på forhånd. I tillegg hender det (uhyre sjelden, riktignok) at lærerne skriver beskjeder til hjemmet der. Hvorfor det må stå meldingsbok utenpå , det har jeg aldri tenkt over faktisk. Men det med nummerert sider er jo kjekt da, så ser lærerne eller foreldrene at det mangler en side hvis ungen har revet den ut. Sms eller mail? Jo såklart er det mulig, men det er faktisk ikke alle foreldre som har mobiltelefon. Eller internett. Og, ja, det VET jeg, for det ble det snakket om en gang i kaffepausen på et foreldremøte. Skolen har i tillegg svært knappe ressurser, da vil jeg heller at de skal bruke pengene på bøker, blyanter og slikt til ungene enn mobiltelefoner til lærerne. Har aldri tenkt på det en gang jeg. det med meldingsbok. Det er et system som fungerer, kort og godt. Dessuten hender det titt og ofte at sms'er ikke kommer frem før flere timer senere... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/210473-hva-er-grunnen-til-at-vi-har-meldingsbok-i-skolen/page/2/#findComment-1531050 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest anno2005 Skrevet 15. desember 2005 Del Skrevet 15. desember 2005 Hvis jeg bare ikke finner meldingsboka en dag, skriver jeg en lapp. Hvis jeg hadde visst at den var borte hadde jeg kjøpt en ny. De får ny en gang i blant,- et par ganger i løpet av barneskolen, kanskje? Nå har ungen bare fått en bok i løpet av fire år...Så synes at det er rart at de ikke kan finne ei ny meldingsbok dersom vår innkjøpte ikke var god nok. Det høres ut som vi mister bøker i hytt og pine. Og selv om "alle de andre i klassen" har sin fremdeles....(evt) synes jeg ikke det er grunn til ikke å dele ut en ny (av prinsipp). 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/210473-hva-er-grunnen-til-at-vi-har-meldingsbok-i-skolen/page/2/#findComment-1531105 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest anno2005 Skrevet 15. desember 2005 Del Skrevet 15. desember 2005 Skolen må ha ett formelt system for utveksling av informasjon mellom foreldre og skole. Av og til trenger man skriftlige beskjeder framfor muntlige. Du kan jo selv tenkte deg hvordan beskjeder kommer til å flyte dersom man en gang sender en SMS, en gang ringer og en tredje gang river av en lapp på notisblokka. Kanskje barnet i tillegg bor på to steder, og har dobbelt opp med foresatte som skal gi beskjeder og kontrabeskjeder. Når en barnehage kan ta i mot en grei beskjed om at barnet mitt er sykt i dag....Hvorfor er ikke denne attesten god nok for skolen? Greit nok at skolen er obligatorisk...og barnehagen ikke...Men en lærer har tross alt ikke sååå mange barn å holde styr på. (ER lærer selv, og har aldri hengt meg opp i hvilken form foreldrene velger å bruke for å meddele noe. Beskjeder har kommet frem om de har valgt den ene eller andre måten). I dagens samfunn synes jeg faktisk lærere skal gi foreldrene muligheter til annen informasjonsmuligheter...Passer sms for noen, mail for andre...Why not?? Og dersom det mååå være skriftlig, hvorfor i nummererte sider? At barn kan rive ut sider i ei meldingsbok synes jeg ikke er grunn (for eventuelle meldinger om oppførsel gis vel oftest i brevform)? Føler at det henger en del fordums pedantiske regler igjen i skolen til tider. Har hørt om lærere som forbyr bruk av tusjer i tegnelekser for eksempel....uten at det er grunn for det. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/210473-hva-er-grunnen-til-at-vi-har-meldingsbok-i-skolen/page/2/#findComment-1531131 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest anno2005 Skrevet 15. desember 2005 Del Skrevet 15. desember 2005 Vi går igjennom mapper hver eneste morgen hos oss. Meldingsoka brukes kun til fravær hos oss og den ligger i mappa hvis det er noe nytt i den. Andre beskjeder står på lapp i mappa. Kjempegrei ordning synes jeg. Denne ordningen er veldig grei. Bruker den samme selv.(Er lærer) Men har aldri reagert dersom foreldre ringer i stedet for å skrive fravær i meldingsboka. Burde jeg det?? Og dersom foreldre gir melding om at boka de fikk i 1. klasse, er kommet bort, har jeg aldri forlangt penger for ny...Burde jeg det?? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/210473-hva-er-grunnen-til-at-vi-har-meldingsbok-i-skolen/page/2/#findComment-1531143 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lisabeth Skrevet 15. desember 2005 Del Skrevet 15. desember 2005 Når en barnehage kan ta i mot en grei beskjed om at barnet mitt er sykt i dag....Hvorfor er ikke denne attesten god nok for skolen? Greit nok at skolen er obligatorisk...og barnehagen ikke...Men en lærer har tross alt ikke sååå mange barn å holde styr på. (ER lærer selv, og har aldri hengt meg opp i hvilken form foreldrene velger å bruke for å meddele noe. Beskjeder har kommet frem om de har valgt den ene eller andre måten). I dagens samfunn synes jeg faktisk lærere skal gi foreldrene muligheter til annen informasjonsmuligheter...Passer sms for noen, mail for andre...Why not?? Og dersom det mååå være skriftlig, hvorfor i nummererte sider? At barn kan rive ut sider i ei meldingsbok synes jeg ikke er grunn (for eventuelle meldinger om oppførsel gis vel oftest i brevform)? Føler at det henger en del fordums pedantiske regler igjen i skolen til tider. Har hørt om lærere som forbyr bruk av tusjer i tegnelekser for eksempel....uten at det er grunn for det. Som forelder synes jeg det er viktig at læreren bruker minst mulig tid på sånne ting, og heller mest mulig tid på barna og på undervisningen. Så jeg ønsker ikke at læreren skal bruke mye tid på å etablere oversikt på hvilke foreldre som ønsker SMS, hvilke som ønsker mail, hvilke som vil ha skriftlig melding - og hvordan de enkelte ønsker å gi respons på at de faktisk har oppfattet beskjeden. Med skoelverkets knappe ressurser er det helt feil prioritering å bruke tid på det, da får man heller være gammeldags. Det er min mening. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/210473-hva-er-grunnen-til-at-vi-har-meldingsbok-i-skolen/page/2/#findComment-1531197 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest anno2005 Skrevet 15. desember 2005 Del Skrevet 15. desember 2005 Som forelder synes jeg det er viktig at læreren bruker minst mulig tid på sånne ting, og heller mest mulig tid på barna og på undervisningen. Så jeg ønsker ikke at læreren skal bruke mye tid på å etablere oversikt på hvilke foreldre som ønsker SMS, hvilke som ønsker mail, hvilke som vil ha skriftlig melding - og hvordan de enkelte ønsker å gi respons på at de faktisk har oppfattet beskjeden. Med skoelverkets knappe ressurser er det helt feil prioritering å bruke tid på det, da får man heller være gammeldags. Det er min mening. Størstedelen vil vel bruke meldingsboka (eller kontaktboka for de klasser som har dette) vil jeg tro. Men om en foreldre bruker telefonen den dagen barnet er sykt. Er dette melding god nok? Og dersom meldingsboka blir borte, kan en foreldre da be om en ny, ....eller vil du be om 10 kroner i erstatning? Dersom en elev er uvøren med vilje og ødelegger bøker, kan jeg godt skjønne at en ber om erstatning. Men dersom ei meldingsbok blir borte i løpet av det 6 årige løpet....har ikke skolen sååå knappe ressurser at de ber foreldrene om å kjøpe en ny på skolen. Mener jeg! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/210473-hva-er-grunnen-til-at-vi-har-meldingsbok-i-skolen/page/2/#findComment-1531220 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest midia Skrevet 16. desember 2005 Del Skrevet 16. desember 2005 Denne ordningen er veldig grei. Bruker den samme selv.(Er lærer) Men har aldri reagert dersom foreldre ringer i stedet for å skrive fravær i meldingsboka. Burde jeg det?? Og dersom foreldre gir melding om at boka de fikk i 1. klasse, er kommet bort, har jeg aldri forlangt penger for ny...Burde jeg det?? Er barna syk eller borte en dag er foreldrene oppfordret til å ringe å melde fra den dagen sånn at vi vet at barna er borte pga noe. Det å gi ny meldingsbok syns jeg skal være gratis så lenge det ikke er en mange gangs forteelse. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/210473-hva-er-grunnen-til-at-vi-har-meldingsbok-i-skolen/page/2/#findComment-1531290 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest neofix Skrevet 16. desember 2005 Del Skrevet 16. desember 2005 Har faktisk lurt på det samme. Har ikke barn i skolen ennå. Men jeg hører jo mange sier at en stor del av informasjonen fra skolen til hjemmet likevel foregår på "løsark" fordi det er mer enn en som skal ha samme beskjed. De skriver et ark, kopierer og deler ut. Når det gjelder sykefravær syns jeg også det burde holde å ringe å si fra. Skulle læreren være i tvil om det virkelig VAR foreldrene som ringte, eller i tvil om sykefraværet er for stort, så må læreren heller ta kontakt med foreldrene selv. Men meldingsboka virker noe avlegs, ja. Enig i det. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/210473-hva-er-grunnen-til-at-vi-har-meldingsbok-i-skolen/page/2/#findComment-1531341 Del på andre sider Flere delingsvalg…
org Skrevet 16. desember 2005 Del Skrevet 16. desember 2005 Når en barnehage kan ta i mot en grei beskjed om at barnet mitt er sykt i dag....Hvorfor er ikke denne attesten god nok for skolen? Greit nok at skolen er obligatorisk...og barnehagen ikke...Men en lærer har tross alt ikke sååå mange barn å holde styr på. (ER lærer selv, og har aldri hengt meg opp i hvilken form foreldrene velger å bruke for å meddele noe. Beskjeder har kommet frem om de har valgt den ene eller andre måten). I dagens samfunn synes jeg faktisk lærere skal gi foreldrene muligheter til annen informasjonsmuligheter...Passer sms for noen, mail for andre...Why not?? Og dersom det mååå være skriftlig, hvorfor i nummererte sider? At barn kan rive ut sider i ei meldingsbok synes jeg ikke er grunn (for eventuelle meldinger om oppførsel gis vel oftest i brevform)? Føler at det henger en del fordums pedantiske regler igjen i skolen til tider. Har hørt om lærere som forbyr bruk av tusjer i tegnelekser for eksempel....uten at det er grunn for det. Her er det også fy-fy med tusj. Enkelt og greit for at tusj kan gå rett gjennom sidene, og det blir så stygt på andre sida. Synes det er helt greit, jeg. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/210473-hva-er-grunnen-til-at-vi-har-meldingsbok-i-skolen/page/2/#findComment-1531348 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kvinnelig lærer Skrevet 17. desember 2005 Del Skrevet 17. desember 2005 øhh....det blir noe annet ikke sant? Har lest mange fornuftige svar på hvorfor vi har meldingsbok i skolen. Det burde vel holde for den som spør? Hva navnet på boka angår, er vel grunnen at den skal inneholde nettopp MELDINGER (beskjeder) mellom hjem og skole. Fravær skal dokumenteres skriftlig til skolen av foresatte. Slik er regelverket. Hverken mer eller mindre. Husk at elevene blir eldre, og noen mer utspekulerte. På ungdomsskolen kan det være helt nødvendig at foreldre dokumenterer fravær slik at elevene ikke kan skulke uten at det blir oppdaget. Jeg vil heller ikke bruke min private mobil til å sende meldinger til foreldre hver gang elever er borte, noe som skjer nesten hver dag i en stor klasse. Da blir det fort dyrt for meg... For øvrig syns jeg vi har andre ting å bekymre oss om i skolen enn hva meldingsboka skal hete... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/210473-hva-er-grunnen-til-at-vi-har-meldingsbok-i-skolen/page/2/#findComment-1533378 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.