Gå til innhold

Hvorfor døper dere ungene når dere ikke er kristne?

Anbefalte innlegg

Inspirert av tråden jeg skrev i går om kirkebesøk i barnehage og skole, og noen av svarene jeg fikk der spør jeg:

Hvorfor i huleste døper dere ungene når dere ikke er kristne?

Fikk selv skikkelig pes av farmor og farfar når jeg ikke ville konfirmeres og meldte meg ut av statskirken.

Svigerforeldrene ble skikkelig sure når vi ikke ville døpe førstemann, men de syns det var helt greit etterhvert. Vi lagde våre egne tradisjoner.

Jeg husker noen sa til meg at de skulle ihvertfall gifte seg "ordentlig" når de skulle gifte seg, altså i kirken som hvit brud. Vi giftet oss på Island.

Felles for alle disse som kritiserte var at de ikke var kristne.

Hvorfor kan vi ikke lage våre egne tradisjoner når disse er så viktige for oss, istedenfor å skulle bruke kirken bare fordi alle andre vil at vi skal og mener at dette er det riktige?

Fortsetter under...

• Svar 83
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• fei1365380229

15

• morsan

6

• ponny1365380855

6

• Glimtipper

3

Datteren vår er døpt, og vi er ikke kristne. Hvorfor? Fordi vi synes at det er en fin tradisjon, for oss er det mer kultur enn religion.

Jeg tror også at vår datters biologiske mor ville satt pris på at hennes datter ble døpt.

Jeg vet at det er noen som synes at det valget vi har gjort er bortimot blasfemisk, men det får så være.

Jeg har alltid vært av den oppfatning at religiøse handlinger er for de som bekjenner seg til religionen. Det er i mine øyne respektløst og hyklersk å døpe ungene eller gifte seg i kirka hvis man ikke tror.

Mine unger er ikke døpt, og vi er borgerlig gift.

Litt fordi det er lettere for ungene å evt. melde seg ut av statskirka enn det er å melde seg inn. Kjenner en 3-4 tenåringer som har valgt å la seg døpe rett før de skulle konfirmeres.

-også fordi det er en fin tradisjon. Jeg liker endel av seremoniene i kirka selv om jeg ikke tror på Gud, en fin måte å ønske ungen velkommen på...

-også er det først nå de senere åra jeg har blitt fullt klar over hvor lite kristen jeg egentlig er. Det er en prosess, og jeg blir mindre og mindre religiøs jo eldre jeg blir. Når jeg blir 80 er jeg nok totalt hedning.

Vi døpte våre fordi vi synes det er en fin tradisjon rett og slett.

Om ungene vil konfirmere seg eller ikke er helt opp til dem. Selv synes jeg den borgerlige konfirmasjonen er kjempeflott og skulle ønske de to kunne gå for den. :o)

Annonse

Litt fordi det er lettere for ungene å evt. melde seg ut av statskirka enn det er å melde seg inn. Kjenner en 3-4 tenåringer som har valgt å la seg døpe rett før de skulle konfirmeres.

-også fordi det er en fin tradisjon. Jeg liker endel av seremoniene i kirka selv om jeg ikke tror på Gud, en fin måte å ønske ungen velkommen på...

-også er det først nå de senere åra jeg har blitt fullt klar over hvor lite kristen jeg egentlig er. Det er en prosess, og jeg blir mindre og mindre religiøs jo eldre jeg blir. Når jeg blir 80 er jeg nok totalt hedning.

Bestemora mi ble helt avkristnet når presten sa: "det er nok en mening med det". Når sønnen hennes ble drept av en fyllekjører som 13 åring.

Jeg har aldri vært i en dåp og vet egentlig ikke helt hva som skjer, men vi har hatt navnfester i humanetisk forbunds regi for alle ungene våre og det syns jeg var en veldig fin og rørende sermoni.

Bestemora mi ble helt avkristnet når presten sa: "det er nok en mening med det". Når sønnen hennes ble drept av en fyllekjører som 13 åring.

Jeg har aldri vært i en dåp og vet egentlig ikke helt hva som skjer, men vi har hatt navnfester i humanetisk forbunds regi for alle ungene våre og det syns jeg var en veldig fin og rørende sermoni.

Kanskje det er fordi jeg har vært i mange barnedåper men ingen navneseremonier i HF? Man velger kanskje lettest det man kjenner sjøl?

Bestefaren min sa at han kunne sitte og la prestens ord og forkynnelse risle over ham i lange stunder, men når han reiste seg var han like "tørr". Ikke mange personlige kristne i vår familie, selvom de fleste er med i statskirka fremdeles.

Farmora til ungene meldte seg faktisk INN igjen for å få være fadder til jentungen vår!

Fordi det er lettere for ungene å evt. melde seg ut av statskirka enn det er å melde seg inn.

De har, som jeg ser det, et mer reelt valg hvis de er døpt, enn hvis de ikke er det. Fåtallet lar seg døpe før konfirmasjonen, da velger de nok heller å ikke konfirmere seg. Hvis de hadde vært døpt da, ville de kanskje ha konfirmert seg.

Dessuten var det en høytidlig og fin stund. Veldig fin, som jeg ikke ville unnvært.

Og vi står i Statskirka. Er passive medlemmer. Lar barna delta i kirkekoret hvis de selv ønsker det, åpent lekested i kirka mm.

Har også vært på helgatur med menigheten.

Kanskje det er fordi jeg har vært i mange barnedåper men ingen navneseremonier i HF? Man velger kanskje lettest det man kjenner sjøl?

Bestefaren min sa at han kunne sitte og la prestens ord og forkynnelse risle over ham i lange stunder, men når han reiste seg var han like "tørr". Ikke mange personlige kristne i vår familie, selvom de fleste er med i statskirka fremdeles.

Farmora til ungene meldte seg faktisk INN igjen for å få være fadder til jentungen vår!

Broren min nektet å døpe ungen sin selvom svigerrinnen min sin familie egentlig ville dette pga tradisjon og at mormoren til svigerrinnen min er kristen.

De hadde navnfest og på selskapet etterpå fikk denne mormoren seg til å si: Vi skal alle begraves i kristen jord :)

"Litt fordi det er lettere for ungene å evt. melde seg ut av statskirka enn det er å melde seg inn. Kjenner en 3-4 tenåringer som har valgt å la seg døpe rett før de skulle konfirmeres."

Ja, det er jo riktig, men jeg synes det er bedre at de som er medlemmer har tatt et bevisst valg om det, enn at man bare fortsetter å være medlem fordi man ikke gidder å melde seg ut!

Men når det er sagt så ble det litt lettere for meg å godta min manns ønske om dåp etter at jeg hørte om barnet til noen bekjente at han i slutten av tenårene var sur på foreldrene sine over manglende dåp da det betød at han ikke kunne melde seg ut av statskrika i protest! *he he*

"Litt fordi det er lettere for ungene å evt. melde seg ut av statskirka enn det er å melde seg inn. Kjenner en 3-4 tenåringer som har valgt å la seg døpe rett før de skulle konfirmeres."

Ja, det er jo riktig, men jeg synes det er bedre at de som er medlemmer har tatt et bevisst valg om det, enn at man bare fortsetter å være medlem fordi man ikke gidder å melde seg ut!

Men når det er sagt så ble det litt lettere for meg å godta min manns ønske om dåp etter at jeg hørte om barnet til noen bekjente at han i slutten av tenårene var sur på foreldrene sine over manglende dåp da det betød at han ikke kunne melde seg ut av statskrika i protest! *he he*

"stat-skrika" :o)

Jeg kjenner da noen ungdommer som har døpt seg før de konfirmerte seg og jeg syns faktisk det er mer å ha et valg enn at man døper og oppdrar barnet (som man vel skal) i den kristne tro fram til de evt. velger å melde seg ut.

Annonse

Gjest KariKruskakli

Fordi de ikke har noe mening selv når de er babyer.

Da må noen ta valget for dem.

Jeg tenkte at å være døpt vil aldri plage dem, mens det kunne komme til å plage dem at de ikke var det.

Når de skal konfirmeres får de ta valget selv.

Eldstedatteren skal konfirmeres til høsten. Hun vil konfirmeres i kirken. Sønnen min vil det ikke. Han tror ikke på noen Gud sier han.

"stat-skrika" :o)

Jeg kjenner da noen ungdommer som har døpt seg før de konfirmerte seg og jeg syns faktisk det er mer å ha et valg enn at man døper og oppdrar barnet (som man vel skal) i den kristne tro fram til de evt. velger å melde seg ut.

*lol* Det var da en artig feilskriving! ;-)

Jeg er forøvrig helt enig med deg i det du sier. Men så er jeg tydeligvis en hykler, da, ettersom jeg ikke lever etter det jeg prediker! ;-) Men sånn er det når det ikke bare er mitt barn! *S*

Fordi de ikke har noe mening selv når de er babyer.

Da må noen ta valget for dem.

Jeg tenkte at å være døpt vil aldri plage dem, mens det kunne komme til å plage dem at de ikke var det.

Når de skal konfirmeres får de ta valget selv.

Eldstedatteren skal konfirmeres til høsten. Hun vil konfirmeres i kirken. Sønnen min vil det ikke. Han tror ikke på noen Gud sier han.

Min eldstemann skal også konfirmeres til høsten hvis han vil, selvfølgelig borgerlig.

Han er overhodet ikke kristen, sier han.

En kompis av han sa at han skulle konfirmeres i kirken for da regnet han med at han fikk mest penger :(

*lol* Det var da en artig feilskriving! ;-)

Jeg er forøvrig helt enig med deg i det du sier. Men så er jeg tydeligvis en hykler, da, ettersom jeg ikke lever etter det jeg prediker! ;-) Men sånn er det når det ikke bare er mitt barn! *S*

Jeg skjønner godt at man må kompromisse litt hvis den ene er kristen og den andre ikke, men jeg håper mannen din er like "rund" hvis ungene kommer hjem og sier at de vil melde seg ut eller konfirmeres borgerlig :)

Dette svaret er litt på siden, så lenge guttungen ikke er døpt. Vi er forsåvidt heller ikke særlig kristne av oss, men likevel kunne jeg tenkt meg å døpt ham pga at jeg synes det er en fin tradisjon.

Men så har jeg et nært familiemedlem som jeg overhodet ikke vil ha mer enn nødvendig med å gjøre (ingen vil det...), men å invitere til dåp uten vedkommende, ville ikke vært noe alternativ. Derfor valgte vi å droppe hele dåpen. Er litt trist for det. Av samme grunn har vi ikke giftet oss, samboer og jeg...

Jeg skjønner godt at man må kompromisse litt hvis den ene er kristen og den andre ikke, men jeg håper mannen din er like "rund" hvis ungene kommer hjem og sier at de vil melde seg ut eller konfirmeres borgerlig :)

Tja, kristen og kristen fru Blom! Hadde han enda vært det så hadde det vel ikke vært noen diskusjon!! ;-)

Han er bare en av dem som synes at det er greit med tradisjoner, at det er lettere å melde seg ut enn inn senere i livet etc......

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...