Gå til innhold

Hvorfor døper dere ungene når dere ikke er kristne?

Anbefalte innlegg

Du har fått mange gode årsaker nevnt her.

Poenget er: Du gjør de valgene som av forskjellige grunner er riktige for deg, jeg gjør de som er riktige for meg.

Men jeg tror faktisk det er mange som gjør de tingene de gjør fordi andre mener at det er det riktige, ikke fordi de følger sin overbevisning.

Fortsetter under...

• Svar 83
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• fei1365380229

15

• morsan

6

• ponny1365380855

6

• Glimtipper

3

Hadde det bare vært opp til meg hadde ikke jentungen blitt døpt. Men hun har visst en far også, med egne meninger.

Det var forøvrig en betingelse at han fikset _alt_ selv, hvilket han gjorde. Jeg var knapt nok med inn i kirka (satt på galleriet og så på).

Hadde det bare vært opp til meg hadde ikke jentungen blitt døpt. Men hun har visst en far også, med egne meninger.

Det var forøvrig en betingelse at han fikset _alt_ selv, hvilket han gjorde. Jeg var knapt nok med inn i kirka (satt på galleriet og så på).

Tøft :). Det skulle alle mødre som presses av fedrene til å døpe ungene gjort.

Tøft :). Det skulle alle mødre som presses av fedrene til å døpe ungene gjort.

Kanskje han er tøff, ja. Jeg syntes egentlig det var helt logisk - han ville, jeg ville ikke. Så jeg ga valget og jobben til han.

Mener til og med å huske at han tok det opp med presten på forhånd, det at jeg ikke ville delta i seremonien engang. Det var heldigvis ikke noe problem.

Kanskje han er tøff, ja. Jeg syntes egentlig det var helt logisk - han ville, jeg ville ikke. Så jeg ga valget og jobben til han.

Mener til og med å huske at han tok det opp med presten på forhånd, det at jeg ikke ville delta i seremonien engang. Det var heldigvis ikke noe problem.

Det var du som var tøff da :), ja han også forresten.

Annonse

Dette svaret er litt på siden, så lenge guttungen ikke er døpt. Vi er forsåvidt heller ikke særlig kristne av oss, men likevel kunne jeg tenkt meg å døpt ham pga at jeg synes det er en fin tradisjon.

Men så har jeg et nært familiemedlem som jeg overhodet ikke vil ha mer enn nødvendig med å gjøre (ingen vil det...), men å invitere til dåp uten vedkommende, ville ikke vært noe alternativ. Derfor valgte vi å droppe hele dåpen. Er litt trist for det. Av samme grunn har vi ikke giftet oss, samboer og jeg...

Huff. Lar du være å gifte deg og døpe barna dine pga. et familiemedlem???+

Fordi det er lettere for ungene å evt. melde seg ut av statskirka enn det er å melde seg inn.

De har, som jeg ser det, et mer reelt valg hvis de er døpt, enn hvis de ikke er det. Fåtallet lar seg døpe før konfirmasjonen, da velger de nok heller å ikke konfirmere seg. Hvis de hadde vært døpt da, ville de kanskje ha konfirmert seg.

Dessuten var det en høytidlig og fin stund. Veldig fin, som jeg ikke ville unnvært.

Og vi står i Statskirka. Er passive medlemmer. Lar barna delta i kirkekoret hvis de selv ønsker det, åpent lekested i kirka mm.

Har også vært på helgatur med menigheten.

Jeg var på lysmessa i kirka for tre uker siden - og der var det sju vordende konfirmanter som ble døpt.

En sterk opplevelse å være med på, som viser at en del ungdommer gjerne lar seg døpe for å få lov til å konfirmere seg.

fra

Huff. Lar du være å gifte deg og døpe barna dine pga. et familiemedlem???+

Tja, er ikke desperat etter hverken dåp eller bryllup, men vedkommende ville forsuret begge begivenheter ganske kraftig. Om jeg ikke inviterte vedkommende ville det vært første steg på å stenge vedkommende ute, og jeg vil ikke lage mer bråk enn det allerede er.

Innviklet, dette.

jeg er helt enig med deg.

jeg har 2 barn, hadde dåp på søndag faktisk... begge er døypte. grunnen til det er at di har en sjans til å konfirmere seg å gifte seg i kirka hvis di vil det selv. hadde alt vært lov uten å måtte døpe barna, så hadde jeg aldri gjort det. prøvde meg med familien at jeg ikke ville ha folk etter dåpen, men det var jo så galt! jeg blir sprø av alt!

Jeg er ikke døpt. Står ikke i statskirka og er familiens eneste lykkelige hedning. Alle søsknene mine er døpt.

Jg hadde en annen form for konfirmasjon og har ikke tengt å melde meg inn i statskirka.

Hvis jeg skal gifte meg (gud forby) Så kan jeg gjerne gjøre det på en ennen måte en forran en prest i kirka. Men for andre som ønsker å gifte seg i kirka, så er det jo bare å skrive seg inn. Ingen hokus pokus =)

Jeg er ikke døpt. Står ikke i statskirka og er familiens eneste lykkelige hedning. Alle søsknene mine er døpt.

Jg hadde en annen form for konfirmasjon og har ikke tengt å melde meg inn i statskirka.

Hvis jeg skal gifte meg (gud forby) Så kan jeg gjerne gjøre det på en ennen måte en forran en prest i kirka. Men for andre som ønsker å gifte seg i kirka, så er det jo bare å skrive seg inn. Ingen hokus pokus =)

Litt artig at en erklært hedning sier "gud forby"! *knis*

Litt fordi det er lettere for ungene å evt. melde seg ut av statskirka enn det er å melde seg inn. Kjenner en 3-4 tenåringer som har valgt å la seg døpe rett før de skulle konfirmeres.

-også fordi det er en fin tradisjon. Jeg liker endel av seremoniene i kirka selv om jeg ikke tror på Gud, en fin måte å ønske ungen velkommen på...

-også er det først nå de senere åra jeg har blitt fullt klar over hvor lite kristen jeg egentlig er. Det er en prosess, og jeg blir mindre og mindre religiøs jo eldre jeg blir. Når jeg blir 80 er jeg nok totalt hedning.

"-også er det først nå de senere åra jeg har blitt fullt klar over hvor lite kristen jeg egentlig er. Det er en prosess, og jeg blir mindre og mindre religiøs jo eldre jeg blir. Når jeg blir 80 er jeg nok totalt hedning."

Akkurat sånn er det for meg også. Da jeg lot eldstejenta bli døpt hadde jeg ikke riktig skjønt at jeg ikke var kristen, når minstejenta kom hadde jeg skjønt det, men synes at det ble for dumt om bare en av dem skulle være døpt. Håper egentlig at de velger å konfirmere seg borgerlig, selv om slekta kommer til å få hetta.

Annonse

"Hvorfor i huleste døper dere ungene når dere ikke er kristne?"

Fordi svigerforeldre ellers blir sure, og for sikkerhets skyld, i tilfelle det finne sen gud som bryr seg om folke r døpt.

Noen bekjente har problem med å forklare hvorfor den ene ungen er døpt og ikke den andre. Akkurat som det spiller noen rolle :-)

"Hvorfor i huleste døper dere ungene når dere ikke er kristne?"

Fordi svigerforeldre ellers blir sure, og for sikkerhets skyld, i tilfelle det finne sen gud som bryr seg om folke r døpt.

Noen bekjente har problem med å forklare hvorfor den ene ungen er døpt og ikke den andre. Akkurat som det spiller noen rolle :-)

Hvis denne guden som finnes bryr seg om sånne uvesentligheter og ikke hvordan folk oppfører seg så vil jeg ikke være en del av hans "engler".

Hvis denne guden som finnes bryr seg om sånne uvesentligheter og ikke hvordan folk oppfører seg så vil jeg ikke være en del av hans "engler".

Hvis denne guden finnes....

skulle det selvfølgelig stått :)

En grusom og vikårlig gud, som tillater det meste.

Hvis han er der, så ler han rått av oss.

Antall konflikter på jorda med fler enn 1000 døde har minket i antall med 40% på 30 år, og det er ingen gud som har fikset.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...