Gå til innhold

Hvorfor døper dere ungene når dere ikke er kristne?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

• Svar 83
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• fei1365380229

15

• morsan

6

• ponny1365380855

6

• Glimtipper

3

De to eldste døpte vi ut av tradisjon.

Minstemann er ikke døpt og kommer heller ikke til å bli døpt med min hjelp. Har sagt til mannen at vil han ha ungene døpt får han gå til presten å ordne alt selv og det ser ikke ut til å skje.

Grunnen til at jeg ikke vil døpe han, er at eg nekter å lyge for presten. Har absolutt ingen intensjoner om å oppdra ham i den kristne tro og angrer på at jeg lot de to eldste døpe ut av rene tradisjoner. Dette er en prosess som jeg har gått igjennom mellom den mellomste og siste fødselen og nekter å inngå kompromis med min egen samvittighet.

Gjest Herman Hedning

Det har jeg også problemer med å skjønne. Argumentene "Det er tradisjon" og "Besteforeldrene blir sure" er bullshit i mine ører. At kristne, eller i det minste folk som tror, døper ungene sine synes jeg er flott. Resten har ikke en dritt der å gjøre.

Gjest mere melleom himmel og jord

Men jeg tror faktisk det er mange som gjør de tingene de gjør fordi andre mener at det er det riktige, ikke fordi de følger sin overbevisning.

Det er lett å forbinde det med å være kristen som en person som aktivt deltar på kritne møter og mange nøler vel kanskje litt når de får spørsmål om de er kristne. Vet om ei som sa hun ikke var kristen, et år etterpå hadde hun vært til nattverd. Troen går vel i bølgedaler, det er ikke så lett å vite hva som er sant. Jeg tipper at mange som døper barna sine gjør det fordi de kanskje innerst inne tror "litt" allikvel selv om de ikke kaller seg for personlig kristne.

Annonse

Gjest det finnes mer der ute

Jeg vet ikke om jeg blir mer forbauset, lei meg eller forbannet på alle som skal mene at det ikke finnes noe der ute som er større enn oss. Vi vet jo ikke hvorforvi er her, ei heller hva som omgir oss, hvor vi kom fra ellerhvor v skal. Hvordan kan man være så bombastiske? hvordan kan man tro at "lille jeg" vet?

Jeg vet ikke om jeg blir mer forbauset, lei meg eller forbannet på alle som skal mene at det ikke finnes noe der ute som er større enn oss. Vi vet jo ikke hvorforvi er her, ei heller hva som omgir oss, hvor vi kom fra ellerhvor v skal. Hvordan kan man være så bombastiske? hvordan kan man tro at "lille jeg" vet?

Det var vel å dra konklusjonen på innlegget mitt litt langt eller?

Hvis man skal være på den sikre siden så bør man kanskje gjennomføre alle de religiøse sermoniene til alle verdens religioner.

"Hvorfor i huleste døper dere ungene når dere ikke er kristne?"

Fordi svigerforeldre ellers blir sure, og for sikkerhets skyld, i tilfelle det finne sen gud som bryr seg om folke r døpt.

Noen bekjente har problem med å forklare hvorfor den ene ungen er døpt og ikke den andre. Akkurat som det spiller noen rolle :-)

"for sikkerhets skyld, i tilfelle det finne sen gud som bryr seg om folke r døpt"

- den guden der hadde ikke jeg giddet å tro på... og da hadde jeg heller ikke giddet å døpe ungene mine til en sånn intetsigenhet...

M.v.h.

"for sikkerhets skyld, i tilfelle det finne sen gud som bryr seg om folke r døpt"

- den guden der hadde ikke jeg giddet å tro på... og da hadde jeg heller ikke giddet å døpe ungene mine til en sånn intetsigenhet...

M.v.h.

Hvis du ser på helheten, universet, så tror jeg ikke en evt gud bryr seg om slike detaljer. Guden lot enkeltmennsker drepe titalls millioner andre mennesker uten å gripe inn, de var nærmest beskyttet og hjulpet.

Jeg er kristen, står ikke i statskirka, har ikke giftet meg i statskirka og har ikke døpt barnet mitt ;-)

Jeg mener at dåp er et resultat av og en konsekvens av tro. Derfor er ikke barnedåp aktuellt. Jeg mener folk som ikke har neon tro på dåp i det hele tatt, fordi de ikke er kristne, like gjerne kan ha navnefester, "velkommen til verden"-fester eller andre tilsvarende hyllester av barna sine!

Så jeg støtter dere som sier dere ikke vil døpe barna deres i kirken eller gifte dere i kirken når dere ikke er kristne.

M.v.h.

En kan vel godt være av den oppfatning at det finnes noe som er større enn oss selv om man velger å ikke døpe barna i kirken?

Annonse

Jeg ble ertet av de andre ungene da jeg var den eneste som ikke var døpt. De sa jeg ikke hadde noe navn, ettersom jeg ikke var døpt, så de kunne kalle meg hva de ville... Det var tydelig at det ble sett på som noe merkelig at jeg ikke var døpt.

Jeg har ikke døpt mine barn, men jeg har vært i barnedåper og syns igrunnen det er en fin skikk. Men hvis man overhodet ikke er kristen selv, blir det jo litt absurd syns jeg.

Barnet vårt er ikke døpt og det vil han heller ikke bli (med mindre han ønsker å gjøre det selv). Vi er ikke gift, men finner vi ut at vi skal gifte oss, så blir det ikke i kirka. Og det vil neppe være en stor begivenhet.

Jeg hadde synes det var ubehagelig å aktivt være del av kristne tradisjoner som jeg ikke har noe til overs for. Man skal ikke kimse av ritualer, de er viktige på mange måter, men siden jeg er direkte negativ til organisert religion, så føles det feil.

Jeg synes ikke det gjør noe at andre velger å gjøre det, på tross av at de ikke er spesielt kristne. De vet best selv hva troen deres er.

Jeg syns man godt kan velge selv om man vil bli med i et trossamfunn, så det skal snuppa mi få velge helt selv når hun blir stor nok til at hun tenker gjennom det.

Jeg tror ikke jeg hadde likt å bli meldt inn i et trossamfunn uten å få velge det selv, derfor gjør jeg det på denne måten nå som jeg har fått barn. Jeg ville heller ikke følt meg helt komfortabel med å stå i kirken å si at jeg skal oppdra ungen i kristen tro når jeg sannsynligvis ikke gjør det.

Jeg syns det er litt rart at man velger å døpe kun av tradisjon, men kanskje man har en indre tro allikevel som man velger å ikke brette ut om til alle og enhver?

Har ikke døpt ungene jeg, og ikke har jeg konfirmert eller giftet meg der heller. Begravelsen til faren min var i regi av human-etisk forbund og jeg fikk velge alle sangene selv. Ikke noe hjem til gud der altså.

Så jeg må bare si meg enig med deg. At minstemann går på kristen skole er et bevisst valg da den er mye bedre enn den offentlige her i strøket som snart ligger nederst på statistikken. Så jeg svelger unna nå.

Fordi det er lettere for ungene å evt. melde seg ut av statskirka enn det er å melde seg inn.

De har, som jeg ser det, et mer reelt valg hvis de er døpt, enn hvis de ikke er det. Fåtallet lar seg døpe før konfirmasjonen, da velger de nok heller å ikke konfirmere seg. Hvis de hadde vært døpt da, ville de kanskje ha konfirmert seg.

Dessuten var det en høytidlig og fin stund. Veldig fin, som jeg ikke ville unnvært.

Og vi står i Statskirka. Er passive medlemmer. Lar barna delta i kirkekoret hvis de selv ønsker det, åpent lekested i kirka mm.

Har også vært på helgatur med menigheten.

Man kan være medlem av Statskirken selv om man ikke er døpt.

Barnet blir automatisk medlem av statskirken ved fødselsen dersom en av foreldrene er medlem.

Litt fordi det er lettere for ungene å evt. melde seg ut av statskirka enn det er å melde seg inn. Kjenner en 3-4 tenåringer som har valgt å la seg døpe rett før de skulle konfirmeres.

-også fordi det er en fin tradisjon. Jeg liker endel av seremoniene i kirka selv om jeg ikke tror på Gud, en fin måte å ønske ungen velkommen på...

-også er det først nå de senere åra jeg har blitt fullt klar over hvor lite kristen jeg egentlig er. Det er en prosess, og jeg blir mindre og mindre religiøs jo eldre jeg blir. Når jeg blir 80 er jeg nok totalt hedning.

Det er like lett å melde seg inn av statskirken som å melde seg ut.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...