Gå til innhold

Hvorfor døper dere ungene når dere ikke er kristne?

Anbefalte innlegg

Vi har døpt våre barn. Mest for at det er en tradisjon i familien og vi ikke syntes andre alternativ var noe "bedre". Men også for at jeg følte at barnet fikk en tilhørighet til noe større. Kaller meg ikke selv kristen, men tror liksom litt. Synger "Kjære gud" til datteren og går i kirka på julaften. Sånn som vi alltid har gjort. Det bare er sånn...

Fortsetter under...

• Svar 83
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• fei1365380229

15

• morsan

6

• ponny1365380855

6

• Glimtipper

3

Gjest sussilei

Jeg er kristen selv, og det kunne ikke falle meg inn å ikke døpe barna mine.

Men jeg skjønner heller ikke hvorfor mennesker som ikke er kristne, på død og liv må døpe barna sine og gifte seg i kirken. Når det gjelder giftemål, synes jeg egentlig det er litt respektløst å stå der og love noe for en gud man ikke tror på, både av respekt for presten og for menigheten som faktisk har et alvorlig, ærlig forhold til troen sin og til Kirken.

Når det er sagt, så tror jeg mange mennesker er mer kristne enn de vil ha det til. Men de vil ikke kalle seg kristne fordi det på mange måter er stigmatiserende. Jeg har faktisk problemer med å kalle meg det selv innimellom, når man automatisk blir sammenliknet med Ålekjær, Sæle, Høybråten og andre kristne jeg absolutt ikke deler oppfatning om "dette og hint" med.

Ikke så rart at mennesker med en slik "skjult tro" velger kirkelig dåp og vielse, synes jeg. Selv om de absolutt ikke innrømmer noen "kristensympatier".

Man kan være medlem av Statskirken selv om man ikke er døpt.

Barnet blir automatisk medlem av statskirken ved fødselsen dersom en av foreldrene er medlem.

Det er det værste jeg har hørt!! (Dvs.det er det jo ikke da... men ille synes jeg det er...) Det er da vitterlig barnadåpen som gjør at man skrives inn i kirkebøkene...?? HVis ikke betyr det at min sønn er medlem... og det skal han ikke være.

M.forvirret hilsen

Gjest ja til tradisjonene, men ikke betydningen?

Barnet vårt er ikke døpt og det vil han heller ikke bli (med mindre han ønsker å gjøre det selv). Vi er ikke gift, men finner vi ut at vi skal gifte oss, så blir det ikke i kirka. Og det vil neppe være en stor begivenhet.

Jeg hadde synes det var ubehagelig å aktivt være del av kristne tradisjoner som jeg ikke har noe til overs for. Man skal ikke kimse av ritualer, de er viktige på mange måter, men siden jeg er direkte negativ til organisert religion, så føles det feil.

Jeg synes ikke det gjør noe at andre velger å gjøre det, på tross av at de ikke er spesielt kristne. De vet best selv hva troen deres er.

Men du feirer sikkert jul (som noen mener er hedensk skikk), påske, Lucia, baker fastelavensboller, karneval...

Annonse

Gjest enten eller

Har ikke døpt ungene jeg, og ikke har jeg konfirmert eller giftet meg der heller. Begravelsen til faren min var i regi av human-etisk forbund og jeg fikk velge alle sangene selv. Ikke noe hjem til gud der altså.

Så jeg må bare si meg enig med deg. At minstemann går på kristen skole er et bevisst valg da den er mye bedre enn den offentlige her i strøket som snart ligger nederst på statistikken. Så jeg svelger unna nå.

Alle ritualene til Humanetikerne er veldig religiøse bortsett fra at de religiøse ordene er tatt bort. Borgerlig konfirmasjon f.eks. er noe merkelig og veldig særnorsk.

Men du feirer sikkert jul (som noen mener er hedensk skikk), påske, Lucia, baker fastelavensboller, karneval...

Jeg feirer jul, men ikke i henhold til kristne skikker. Det er ikke bare noen som "mener" den er hedensk, den er det. Det har alltid vært en fest på den tiden.

Påske feirer jeg ikke, men jeg må ta fri, da jeg jobber i en barnehage som stenger disse dagene. Lucia feirer jeg ikke, igjen bare i barnehagen. Fastelaven vet jeg ikke en gang hva er og karneval er jeg aldri på.

Men hva er egentlig poenget ditt?

Det er det værste jeg har hørt!! (Dvs.det er det jo ikke da... men ille synes jeg det er...) Det er da vitterlig barnadåpen som gjør at man skrives inn i kirkebøkene...?? HVis ikke betyr det at min sønn er medlem... og det skal han ikke være.

M.forvirret hilsen

Dessverre så tror jeg det er sånn at alle automatisk blir innmeldt i statskirken hvis ikke begge foreldrene er utmeldt, det var ihvertfall sånn før.

Mine var ihvertfall det selvom de ikke var døpt. Den eldste meldte vi faktisk ut, men han ble innmeldt igjen automatisk når det var noe dataomlegging i kirken på midten av 90-tallet.

Jeg er kristen selv, og det kunne ikke falle meg inn å ikke døpe barna mine.

Men jeg skjønner heller ikke hvorfor mennesker som ikke er kristne, på død og liv må døpe barna sine og gifte seg i kirken. Når det gjelder giftemål, synes jeg egentlig det er litt respektløst å stå der og love noe for en gud man ikke tror på, både av respekt for presten og for menigheten som faktisk har et alvorlig, ærlig forhold til troen sin og til Kirken.

Når det er sagt, så tror jeg mange mennesker er mer kristne enn de vil ha det til. Men de vil ikke kalle seg kristne fordi det på mange måter er stigmatiserende. Jeg har faktisk problemer med å kalle meg det selv innimellom, når man automatisk blir sammenliknet med Ålekjær, Sæle, Høybråten og andre kristne jeg absolutt ikke deler oppfatning om "dette og hint" med.

Ikke så rart at mennesker med en slik "skjult tro" velger kirkelig dåp og vielse, synes jeg. Selv om de absolutt ikke innrømmer noen "kristensympatier".

Jeg hørte en gang en homofil, kristen gutt si at han synes det er verre å si han er kristen, enn at han er homofil.

M.forvirret hilsen

Det kan da umulig være det verste du har hørt :o)

http://home.c2i.net/hforbund/konsekvens.htm

scroll nedover

Man blir automatisk medlem av statskirken ved fødsel hvis en av foreldrene er det. Ingen av mine er døpte, men den eldste tilhører statskirken siden jeg tilhørte den da hun ble født.

Dessverre så tror jeg det er sånn at alle automatisk blir innmeldt i statskirken hvis ikke begge foreldrene er utmeldt, det var ihvertfall sånn før.

Mine var ihvertfall det selvom de ikke var døpt. Den eldste meldte vi faktisk ut, men han ble innmeldt igjen automatisk når det var noe dataomlegging i kirken på midten av 90-tallet.

Men altså, jeg har da vært fadder et par ganger i kirka, da jeg fremdeles var mdlem der, og da var jeg vitne til at presten eller kirketjeneren eller hvem det nå var, fysisk tok kirkeboka og skrev inn navnet på barnet der! Er det bare en symbolsk handling og spill for galleriet det da? Synes statskirka tar seg vel mange friheter til tider...

M.v.h.

Det kan da umulig være det verste du har hørt :o)

http://home.c2i.net/hforbund/konsekvens.htm

scroll nedover

Man blir automatisk medlem av statskirken ved fødsel hvis en av foreldrene er det. Ingen av mine er døpte, men den eldste tilhører statskirken siden jeg tilhørte den da hun ble født.

"Det kan da umulig være det verste du har hørt :o)"

Neida, som jeg sa i innlegget mitt så er det jo ikke det!

Men jeg blir bare så opprørt og oppgitt av og til over den statskirka...

Jeg er av sorten som slett ikke har opplevd at det er lett å melde seg ut av statskirka... jeg har sendt brev 2 ganger til 2 forskjellige statskirkemenigheter (de jeg har "sokna" til der jeg har bodd) med beskjed om at jeg ønsker å melde meg ut. Første gangenba jeg ikke om noen bekreftelse på at utmeldelsen var gjeldene, for jeg visste ikke at jeg trengte den... men andre ganga ba jeg om det, fordi det trossamfunnet jeg ønsker å stå som medlem i, krever en utmeldingsattest fra tidligerer trossamfunn. Jeg har vært med i mitt nye trossamfunn i flere år nå, og venter fortsatt på en utmeldingsattest fra statskirka...

Og den kommer jo aldri, og nå har jeg sendt både original dåpsattest og kopien jeg hadde hjemme av dåpsattesten til statskirka... og har ikke flere dåpsattester å legge ved om jeg skulle måtte melde meg ut (prøve å melde meg ut...) en tredje gang.

Derfor blir jeg irritert over å høre at sønnen min, som ikke er barnedøpt, hverken i den norske kirke eller i noen annen meninget, men derimot banrevelsigna, skal stå som medlem i dette "styret"...

Ja, ja, et sukk fra meg...

M.v.h.

Annonse

ponny1365380855

Men altså, jeg har da vært fadder et par ganger i kirka, da jeg fremdeles var mdlem der, og da var jeg vitne til at presten eller kirketjeneren eller hvem det nå var, fysisk tok kirkeboka og skrev inn navnet på barnet der! Er det bare en symbolsk handling og spill for galleriet det da? Synes statskirka tar seg vel mange friheter til tider...

M.v.h.

Alle som døper barna sine i statskirken, vet jo at da blir barnet medlem av statskirken.

Er det å ta seg rettigheter???

Da må de jo la være å døpe barna sine der da, hvis de ikke vil at de skal bli medlem/skrevet inn i kirkeboka.

ponny1365380855

I dag blir man ikke automatisk medlem i statskirken. Men hvis man blir døpt der, ja da blir man automatisk medlem.

ponny1365380855

Man kan være medlem av Statskirken selv om man ikke er døpt.

Barnet blir automatisk medlem av statskirken ved fødselsen dersom en av foreldrene er medlem.

Feil!

De blir ikke automatisk medlemmer ved fødselen.

Men det heter seg at de "hører inn under den norske kirke", hvis en av foreldrene er medlem.(de står da under forelderen som er medlem) Det er to forskjellige ting, faktisk.

Foreldrene kan bare ta en tlf å si at barnet ikke skal "høre under DNK".

Er de døpt, blir de medlemmer, og da er det litt mer papirer som må fylles ut for å melle dem ut av kirken.

Kirken får ikke noe ekstra økonomisk støtte etter hvor mange som står som medlemmer, eller står under foreldrene i kirken.

ponny1365380855

Jeg var på lysmessa i kirka for tre uker siden - og der var det sju vordende konfirmanter som ble døpt.

En sterk opplevelse å være med på, som viser at en del ungdommer gjerne lar seg døpe for å få lov til å konfirmere seg.

fra

Syns også det er fint!

Da velger de selv hva de vil.

Feil!

De blir ikke automatisk medlemmer ved fødselen.

Men det heter seg at de "hører inn under den norske kirke", hvis en av foreldrene er medlem.(de står da under forelderen som er medlem) Det er to forskjellige ting, faktisk.

Foreldrene kan bare ta en tlf å si at barnet ikke skal "høre under DNK".

Er de døpt, blir de medlemmer, og da er det litt mer papirer som må fylles ut for å melle dem ut av kirken.

Kirken får ikke noe ekstra økonomisk støtte etter hvor mange som står som medlemmer, eller står under foreldrene i kirken.

Det var dette jeg skrev: "Barnet blir automatisk medlem av statskirken ved fødselsen dersom en av foreldrene er medlem."

Forøvrig gjelder dette for de fleste.

"Det kan da umulig være det verste du har hørt :o)"

Neida, som jeg sa i innlegget mitt så er det jo ikke det!

Men jeg blir bare så opprørt og oppgitt av og til over den statskirka...

Jeg er av sorten som slett ikke har opplevd at det er lett å melde seg ut av statskirka... jeg har sendt brev 2 ganger til 2 forskjellige statskirkemenigheter (de jeg har "sokna" til der jeg har bodd) med beskjed om at jeg ønsker å melde meg ut. Første gangenba jeg ikke om noen bekreftelse på at utmeldelsen var gjeldene, for jeg visste ikke at jeg trengte den... men andre ganga ba jeg om det, fordi det trossamfunnet jeg ønsker å stå som medlem i, krever en utmeldingsattest fra tidligerer trossamfunn. Jeg har vært med i mitt nye trossamfunn i flere år nå, og venter fortsatt på en utmeldingsattest fra statskirka...

Og den kommer jo aldri, og nå har jeg sendt både original dåpsattest og kopien jeg hadde hjemme av dåpsattesten til statskirka... og har ikke flere dåpsattester å legge ved om jeg skulle måtte melde meg ut (prøve å melde meg ut...) en tredje gang.

Derfor blir jeg irritert over å høre at sønnen min, som ikke er barnedøpt, hverken i den norske kirke eller i noen annen meninget, men derimot banrevelsigna, skal stå som medlem i dette "styret"...

Ja, ja, et sukk fra meg...

M.v.h.

Skjønner godt du er oppgitt. har hørt om folk som melder seg ut for senere å oppdage at de er oppført som medlemmer igjen.

Vi giftet oss ikke i kirken og ikke av en prest, det var veldig viktig for meg, og ikke noe han egentlig brydde seg om.

Barna våre er døpt fordi det var viktigere for mannen at de var døpt enn det var for meg at de ike ble det. Det var rett og slett en "give and take" greie. Derfor gjorde vi som vi gjorde.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...