Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Han beklager ikke sine handlinger, men klagerens opplevelser.

I dette ligger implisitt at det ikke objektivt kan fastslås at den triste opplevelsen skyldes hans handlinger. Det blir faktisk mer nærliggende å tro at det største problemet sitter i klagerens opplevelsesapparat. Altså legen opptråtte greit nok, men disse folka var ekstra sære.

Det er en fordekt måte å legge skylden på pasienten på.

Er jeg piss lei av alle formuleringer som går på et eller annet med "Jeg beklager at du opplevde..." Slik gjør man hele saken subjektiv, og alt objektivt ansvar eller objektive fakta er pulverisert.

Jeg beklager at du opplevde det som jeg kjørte på deg med bilen og at benet ditt opplevdes som brukket. Jeg beklager at du opplevde deg slått i ansiktet. Jeg beklager at du opplevde det som svindel at jeg fjernet 50000,- fra kontoen din...

Jepp.

Piss lei!

mvh

Jeg er nesten enig med deg:-)

Jeg leser ikke like mye arroganse og manglende ydmykhet i svaret som du gjør, men er enig i at det er ufullstendig og at saken blir forfulgt videre.

Det hadde vært morsomt om noen skrev en artikkel f.eks. i legeforeningens tidsskrift hvor man holdt et slikt "standard beklagelsesbrev" opp mot ditt forslag. Du har sikkert rett i at det dypest sett kan ligge en manglende vilje og evne til å ta selvkritikk i denne fokuseringen på mottakers "opplevelser" i stedenfor egne handlinger.

Fortsetter under...

Legen har ikke beklaget noe som helst som han har gjort.

Her er hva Torv sier legen beklaget:

"-Legen synes det er beklagelig at vi har oppfattet kommunikasjonen som dårlig..."

Han beklager altså ikke dårlig kommunikasjon, men han beklager at Torv har _oppfattet_ kommunikasjonen som dårlig. Han beklager altså andres opplevelse av det han har gjort, men ikke sine egne handlinger som har ført til denne opplevelsen. Han tåkelegger dermed mesterlig at han faktisk nekter å ta inn over seg at han opptråtte 100% ufyselig.

Denne formen for beklagende ansvarsfraskrivelse er nærmest standard i helsevesnet. De beklager pasientenes opplevelser, men ikke egne handlinger.

Det legen videre beklager er helsesøsters dårlige informasjon.

Det oser arroganse av et slikt svar.

En ekte beklagelse vil lyde slik.

"Takk for din henvendelse.

Jeg ser at jeg ikke evnet å kommunisere godt med verken deg eller gutten din. Selvsagt burde jeg snakket med gutten og spurt om det var greit før jeg undersøkte testiklene.

Jeg beklager at jeg ikke gjorde dette.

Brevet ditt gav meg en tilbakemelding som hjelper meg til å bli en bedre lege.

mvh..."

Skål for de små viktige nyansene!

mvh

Ja, det er klart han SKULLE ha skrevet det sånn. Det jeg mener, er at for en som ham er dette så langt som man på noen måte kan forvente at han skal bleklage seg. Tror ikke Torv skal ha forhåpninger om å oppdra denne legen, da blir hun skuffet...

Han beklager ikke sine handlinger, men klagerens opplevelser.

I dette ligger implisitt at det ikke objektivt kan fastslås at den triste opplevelsen skyldes hans handlinger. Det blir faktisk mer nærliggende å tro at det største problemet sitter i klagerens opplevelsesapparat. Altså legen opptråtte greit nok, men disse folka var ekstra sære.

Det er en fordekt måte å legge skylden på pasienten på.

Er jeg piss lei av alle formuleringer som går på et eller annet med "Jeg beklager at du opplevde..." Slik gjør man hele saken subjektiv, og alt objektivt ansvar eller objektive fakta er pulverisert.

Jeg beklager at du opplevde det som jeg kjørte på deg med bilen og at benet ditt opplevdes som brukket. Jeg beklager at du opplevde deg slått i ansiktet. Jeg beklager at du opplevde det som svindel at jeg fjernet 50000,- fra kontoen din...

Jepp.

Piss lei!

mvh

Bra skrevet! Får ikke blitt mer enig.

Ja, det er klart han SKULLE ha skrevet det sånn. Det jeg mener, er at for en som ham er dette så langt som man på noen måte kan forvente at han skal bleklage seg. Tror ikke Torv skal ha forhåpninger om å oppdra denne legen, da blir hun skuffet...

Helse(u)vesenet kan og må oppdras. Vi har opplevd en stor forbedring siden "forbudt å gi mat til pasientene". Det er en seig materie, men det går _sakte_ framover.

Ut over sin nedlatende måte og formulere seg på har denne legen ikke tatt inn over seg essensen i klagen: At man _skal_ snakke med folk store og små, og at man _aldri_ dra av noen trusen uten å ha fått lov først. Begge deler helt uavhengig av hvilken informasjon man mener pasienten, stor eller liten, skal ha fått på forhånd. Det handlet ikke om at kommunikasjonen var vanskelig, men nesten totalt fraværende.

Det er derfor naturlig å gå videre med klagen i håp om at en overordnet kan drive litt voksenoppdragelse. Om denne legen ikke endrer sine holdninger, kan ubehaget med å bli klaget på bli så stort at vedkommende lege endrer sin adferd på dette området.

I disse tider hender det at det reises tilsynssak mot leger som får mange klager på sin adferd.

For hver pasient som tydelig markerer at mangel på alminnelig folkeskikk er helt uakseptabelt, jo bedre vil helsepersonell oppføre seg. Mange er heldigvis godt og ferdig oppdratt lenge før de begynner å utdanne seg innen en helseprofesjon. Dette tar de med seg inn i yrket. For andre er det dessverre nødvendig å spesifisere at fokeskikk er en vesentlig del av kravet til yrkesutøvelse.

mvh

Gjest saksbehandling.

Klager på leger skal gå til fylkeslegen, ikke til "rett" person i kommunen.

Jeg skjønner imidlertid ikke hva du forventet fra legen, det er klart han forsvarer den jobben han gjør, noen er fornøyd med seg selv så lenge de er i stand til å redde liv.

Uansett om han legger seg flat eller kryper for dere kan dere ikke gjøre om på det som skjedde. Dersom dette er en lege dere må forholde dere til i fremtiden har dere fått en ekstra ballast i forhold til det.

Annonse

Klager på leger skal gå til fylkeslegen, ikke til "rett" person i kommunen.

Jeg skjønner imidlertid ikke hva du forventet fra legen, det er klart han forsvarer den jobben han gjør, noen er fornøyd med seg selv så lenge de er i stand til å redde liv.

Uansett om han legger seg flat eller kryper for dere kan dere ikke gjøre om på det som skjedde. Dersom dette er en lege dere må forholde dere til i fremtiden har dere fått en ekstra ballast i forhold til det.

Man kan ikke forandre noe som har skjedd.

Men man kan gjøre noe for at det ikke skjer igjen. Om en legen selv ikke vil ta inn over seg han opptråtte sterkt klanderverdig, må man gå videre med det. Det er slikt som på sikt gjør at leger eller andre i en maktposisjon ikke får lov til å ture frem som de vil.

mvh

Helse(u)vesenet kan og må oppdras. Vi har opplevd en stor forbedring siden "forbudt å gi mat til pasientene". Det er en seig materie, men det går _sakte_ framover.

Ut over sin nedlatende måte og formulere seg på har denne legen ikke tatt inn over seg essensen i klagen: At man _skal_ snakke med folk store og små, og at man _aldri_ dra av noen trusen uten å ha fått lov først. Begge deler helt uavhengig av hvilken informasjon man mener pasienten, stor eller liten, skal ha fått på forhånd. Det handlet ikke om at kommunikasjonen var vanskelig, men nesten totalt fraværende.

Det er derfor naturlig å gå videre med klagen i håp om at en overordnet kan drive litt voksenoppdragelse. Om denne legen ikke endrer sine holdninger, kan ubehaget med å bli klaget på bli så stort at vedkommende lege endrer sin adferd på dette området.

I disse tider hender det at det reises tilsynssak mot leger som får mange klager på sin adferd.

For hver pasient som tydelig markerer at mangel på alminnelig folkeskikk er helt uakseptabelt, jo bedre vil helsepersonell oppføre seg. Mange er heldigvis godt og ferdig oppdratt lenge før de begynner å utdanne seg innen en helseprofesjon. Dette tar de med seg inn i yrket. For andre er det dessverre nødvendig å spesifisere at fokeskikk er en vesentlig del av kravet til yrkesutøvelse.

mvh

*applaus*

Jeg husker godt det innlegget. Og jeg forstår veldig godt at du koker nå.

Sørgelig nok er jeg ikke overrasket over det svaret du fikk. Dette er nærmest en standard nedlatenhet. Først beklages din opplevelse. Så bes du ha forståelse for at du og gutten din neimen ikke er så lette å kommunisere med. Til sist legges skylden på underordnet (helsesøster) og systemet.

Det fasinerer meg at en lege som på den ene siden hevder det er vanskelig å kommunisere samtidig kan være så utsøkt utspekulert i formuleringen av sin ansvarsfraskrivelse...

Jeg var en av dem som innstendig oppfordret deg til å klage, selv om jeg er nærmest lommekjent i helsepersonells metoder for ansvarsfraskrivelse.

Klagen din er ikke bortkastet, selv om du fikk døra i trynet. Legen har vært nødt til å lese brevet ditt og skrive et svar. Alle slike drypp er med på å sakte forandre en seig materie.

Gå lengre opp i hiriarkiet, selv om du kan oppleve et tilsvarende svar derfra også. Spesifiser at du ikke var missfornøyd med informasjonen du fikk på forhånd, men mangelen på det som burde vært en selvsagt kommunikasjon _under_ undersøkelsen. Legen må _selv_ ta ansvar for å snakke med barnet uavhengig av hvor mye informasjon som har blitt gitt på forhånd. Det handler bare om litt alminnelig folkeskikk. Dessuten om å gjøre små mennesker trygge og å få dem til å føle seg respektert.

Hva skulle helsesøster informert om: "Du skal nå inn til en mann som kalles lege. Han kommer til å oppføre seg som en maskin og behandle deg som en ting. Han kommer til å gjøre mange forskjellige ting med kroppen din uten å si noe først. Blant annet kommer han til å dra ned trusa di og ta på tissen din uten forvarsel. Det er ingen ting og grue seg for og går helt fint!"

Stå på! Gå videre med saken!

Du gjør oss alle en tjeneste samme hvor dustete svar du får.

mvh

Hei!

Her er det hektisk og jeg har ikke vært inne her på noen dager.

Men nå har jeg lest alle svarene,og takker spesiellt deg for støttende og nyanserte svar.

Jeg har sammenfattet et notat, og jeg lurer på om jeg kan ta meg frihet til å bruke noen av dine setninger som jeg synes er meget velformulert.

Ellers vil jeg opplyse om at første klage ble sendt til legens overordnede i kommunen, og en reaksjon på legens svar vil også bli adressert dit. Det virker som om denne kontaktpersonen er engasjert i saken.

Ellers er det slik at det er flere foreldre som har reagert på legen.

Og takk til alle som har svart. Hyggelig å få respons, og jeg skal holde dere oppdatert.

:0) *nå skal jeg springe til baksten min*

Klager på leger skal gå til fylkeslegen, ikke til "rett" person i kommunen.

Jeg skjønner imidlertid ikke hva du forventet fra legen, det er klart han forsvarer den jobben han gjør, noen er fornøyd med seg selv så lenge de er i stand til å redde liv.

Uansett om han legger seg flat eller kryper for dere kan dere ikke gjøre om på det som skjedde. Dersom dette er en lege dere må forholde dere til i fremtiden har dere fått en ekstra ballast i forhold til det.

Nei, ingen kan endre på det som har skjedd, men at det skal være en slik arrogant holdning og utførelse av en slik viktig jobb aksepterer jeg rett og slett ikke.

Og jeg har faktisk i tankene, at det starter barn på skolen hvert år, og denne legen er der også neste år.

Dessuten, man blir ikke bedre om man ikke får tilbakemeldinger, på godt og vondt.

Jeg hadde forventet at legen la seg flat, og tok vår klage til etterretning.

og det gjør meg opprørt at han bruker helsesøster som en årsak til dette, da hun gjør en fenomenal jobb i mine øyne.

Mvh

Hei!

Her er det hektisk og jeg har ikke vært inne her på noen dager.

Men nå har jeg lest alle svarene,og takker spesiellt deg for støttende og nyanserte svar.

Jeg har sammenfattet et notat, og jeg lurer på om jeg kan ta meg frihet til å bruke noen av dine setninger som jeg synes er meget velformulert.

Ellers vil jeg opplyse om at første klage ble sendt til legens overordnede i kommunen, og en reaksjon på legens svar vil også bli adressert dit. Det virker som om denne kontaktpersonen er engasjert i saken.

Ellers er det slik at det er flere foreldre som har reagert på legen.

Og takk til alle som har svart. Hyggelig å få respons, og jeg skal holde dere oppdatert.

:0) *nå skal jeg springe til baksten min*

Tar det som et kompliment å bli sitert, med eller uten referanse til meg.

;-)

Stå på videre. Det du gjør er viktig. Flott at flere foreldre har reagert.

mvh

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...