Gjest Bekymret venninne Skrevet 16. desember 2005 Del Skrevet 16. desember 2005 Jeg har en venninne som gang på gang har tatt overdoser med tabl. Hun går på en del medisiner, men vet ikke hva de heter. Men i det siste har hun tatt overdose med Pinex (var det hun sa til meg iallefall). Hun har tatt dette veldig mange ganger. Til meg sa hun at det var 10.gangen. Uansett, er ikke dette veldig skadelig for leveren?Har hun bare hatt flaks (siden hun ikke har fått leverskade) eller blir stoffet tatt opp av leveren likevel,uten at hun får skade?Hvor lenge trenger i såfall leveren på å komme seg "i form" igjen? Om man ikke får leverskade der og da, kan den skaden komme etter flere år???? (og d amener jeg uten at hun trenger å ha tatt mere sånne tabl)?En annen venninne sa nemlig til meg at hun kan risikere senere å få leverskade, selv om det viste seg å gå bra liksom likevel. Hvordan funker dette? Jeg prøver å snakke til henne og ber henne om å heller ringe meg når hun får lyst til å ta sånne tabl, men det nytter ikke.Har jeg gjort for lite? Det er jo til syvende og sist hennes ansvar. Hvordan er det egentlig å ha leverskade?Hvordan merker man det liksom? Som sagt, det har gått bra med henne, men om hun skulle finne på å gjøre sånn flere ganger (noe jeg inderlig håper på hun ikke gjør) så kan det jo plutselig skje at hun få sånn skade. Kan hun dø da??? Hvor fort dør hun? Kan man redde henne på noen måte dersom hun har fått leverskade. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/210619-redd-for-venninne-nhd/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest bry Skrevet 16. desember 2005 Del Skrevet 16. desember 2005 Skade på leveren er noe man får etter lang tids bruk av piller eller alkohol. Det beste er jo å ta en blodprøve, for å finne ut om hun har høye leververdier. Vet om mangen som har høye leververdier,legene sier at det ikke er farlig. Noe som renser leveren er druer,ananas og vannmelon. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/210619-redd-for-venninne-nhd/#findComment-1532408 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bitis Gabonica Skrevet 16. desember 2005 Del Skrevet 16. desember 2005 Skade på leveren er noe man får etter lang tids bruk av piller eller alkohol. Det beste er jo å ta en blodprøve, for å finne ut om hun har høye leververdier. Vet om mangen som har høye leververdier,legene sier at det ikke er farlig. Noe som renser leveren er druer,ananas og vannmelon. Pinex er identiske med paracet; de inneholder paracetamol - som er et leverskadelig stoff ved overdoser og lang tids bruk. 10 overdoser høres for meg ut som en stor påkjenning på leveren, men jeg er ikke i stand til å si hvordan hun vil reagere med tanke på leverskader. Det avhenger av hvordan kroppen hennes bryter ned legemidlet, hvor store doser hun tar og hvor for overdosene har blitt behandlet. Et symptom på leversvikt er gulsott (ikterus), brune flekker i huden (leverflekker) og forhøyede verdier av leverenzymer. Sistnevnte kan og bør sjekkes med blodprøver. Jeg synes du gjør nok. Du har rett i at venninnen din har ansvaret selv. Du har sagt at du er der, og det er dessverre ikke mye mer å gjøre. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/210619-redd-for-venninne-nhd/#findComment-1532455 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest bry Skrevet 19. desember 2005 Del Skrevet 19. desember 2005 Beklager hvis jeg ordla meg på en gal måte med mitt siste innlegg.Leveren er selvsakt et viktig organ,men det er sant at enkelte leger bagatelliserer dette med høye leververdier.Har selv høye leververdier,men legen sa det var ikke farlig,så det er grunnen for at jeg svarte som jeg gjorde. Men har faktisk ofte vondt på høyre side hvor leveren er. Men hva kan man si når legen sier det ikke er farlig. Det er jo uttalelser fra fagperson og dem skal man jo kunne stole på...men det gjør ikke jeg,derfor gav jeg de rådene jeg gav. Legen min gir meg alt hva jeg peker på av piller,på tross av mine høye leververdier. Og siden angsten aldri går over tar jeg gladelig imot.Men ser jo selv at det er betenkelig,holder meg til vival nå. Be veninna de gå til lege du,det må jo være noen seriøse leger her i Norges land. Alt godt til deg og veninna de og lykke til!!!!!! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/210619-redd-for-venninne-nhd/#findComment-1536228 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.