Gå til innhold

Jeg hørte noe forferdelig i dag!

Anbefalte innlegg

Da min bror var liten, holdt mor han i sele når hun var ute og gikk med han, akkurat som en hund.

Synd de har sluttet å selge slike idag, Da hadde vi fått slutt på alle rampen som løper fritt omkring og gjør rampestreker.

Seler selges da. Det er bare å sette lengre snor i en vognsele det. Så seneste for et par dager siden en knott som var reimet fast til vogna mens han gikk ved siden av den.

Fortsetter under...

• Svar 52
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• carma

5

• keinstein

5

• jubalong70

4

• Åsemor

4

Mest aktive i denne tråden

I know.

Vet at det hadde vært verre for henne å falle ned i gulvet fra en meters høyde enn å sitte stille i en halvtime. Også vet jeg at det er bedre for henne å sove 12 timer om natta istedetfor 8 timer søvn og 4 timer rulle og reise seg.

Ja, vi har vel gjort en så bra jobb som vi kan , alle.

Min var uten reimer i seng og på bøylestol, men hun er en kvikk og aktiv unge i dag.

Personlig er jeg imot voksen makt overfor barn. Når barn vrir seg og vræler når det sitter fastbundet, gjør det vondt langt inn i magen min.

Det er ingen forskjell på formålet, hverken om det er Askeladden, Juleevangeliet eller måltid, for den saks skyld.

Forskjellen ligger i om barnet ser ut til å ha det bra, eller ikke.

Ja, vi har vel gjort en så bra jobb som vi kan , alle.

Min var uten reimer i seng og på bøylestol, men hun er en kvikk og aktiv unge i dag.

Personlig er jeg imot voksen makt overfor barn. Når barn vrir seg og vræler når det sitter fastbundet, gjør det vondt langt inn i magen min.

Det er ingen forskjell på formålet, hverken om det er Askeladden, Juleevangeliet eller måltid, for den saks skyld.

Forskjellen ligger i om barnet ser ut til å ha det bra, eller ikke.

Ja, det kan jeg kanskje være enig i. Hun gjør ikke en mine når hun får på sele, hverken i vogna, senga eller stolen. Det er bare sånn det er liksom. ;)

Og jeg kan jo bare ikke la henne falle ut av vogna fler enn en gang liksom.

Det forandrer seg fra generasjon til generasjon når det gjelder hvordan småbarn skal behandles.

Det som er forferdelig for oss var ofte det de ble anbefalt den gangen.

Der er ikke bare mødrene som 'finner på nye ting', det henger sammen med hva jordmødre og leger anbefaler etter som ny forskning klargjør at det vi har gjort til nå er helt galt. Da jeg fødte mine barn ble du sett på barnemishandler hvis du lot ungen sove på ryggen feks. Den kunne bli kvalt av sitt eget gulp. Jeg er vel omtrent like gammel som hun du nevnte. Vi lærte å legge babyen på magen. Nå blir du sett som en potensiell barnemorder hvis du legger babyen på magen, for nå h ar de funnet ut av mageleie faktisk var grunnen til alle de krybbedødsfalla vi hadde før.

Og det her med mating også. Før var det mat hver fjerde time, ferdig med det. Så skulle ungen bestemme. Og hver gang ble det lagt fram som det eneste rette.

Det er ikke lett å være mor til en nyfødt nei!

Bra skrevet. Henger meg på den:-)

Jeg tror nok også at våre barn kommer til å riste på hodet og himle med øynene over mange ting som vi gjør i dag, som vi har lært er det riktige.

Gjest mirakel*2?

Da min bror var liten, holdt mor han i sele når hun var ute og gikk med han, akkurat som en hund.

Synd de har sluttet å selge slike idag, Da hadde vi fått slutt på alle rampen som løper fritt omkring og gjør rampestreker.

Da jeg var i Paris så jeg et par små barn som var fastspent slik. Foreldrene hadde bånd på dem. Jeg tror jeg og ville gjort det hvis jeg hadde hatt ungen med dit. Tenk å mistet han på f.eks metroen der togene fyker forbi i en sinnsyk fart, uten noen sikring og kun en meter fra folkemassen. Lett for at en detter utfor hvis en kommer for nærmt. Eller i folkemassene på gatene. Enormt med mennesker

Annonse

Hvem har sagt vi ikke var der? Men tviler på at naboene trodde det, skrek gjorde han uansett.

Ja, ok.. Men naboen vår gjør altså ikke det. Han ligger der og hyler og roper på mamma'n sin. Og hvis hun kommer inn, så hører vi det godt nok også, når hun roper: "Hva ER det nå da!??"

Hvem har sagt vi ikke var der? Men tviler på at naboene trodde det, skrek gjorde han uansett.

Uff, kjenner igjen det der. Tror nok mine naboer også hadde sine tanker om meg som mor. De kunne ikke vite at jeg gikk fram og tilbake halve natta og bar på stakkaren mens han hylte.

I de gode? gamle dager skulle nyfødte "reives" dvs surres stramt inn i et laken så de ikke kunne røre seg. Da ble de rolige. I mine unga dar ble småunger tjora med løpestreng og seletøy.

I hoffet til Ludvig XVI ble guttebarn i ulike aldre onanert av barnepleierne for å være rolige.

I det gamle London fikk spebarna en dram med gin for å sove, og ned til 8-9 år gamle jenter hadde sexliv uten at noen løftet på bryna av det.

Osv. Gamle tradisjoner og kultur. Uvitende? ja, når vi ser på det i dag.

Andre kan sikkert fortelle

Gjest theoline

A nå kom jeg på en ting til, eksen min sto bundet i bånd til han var 5-6 år gammel i hagen, slik at han ikke skulle rømme...

Han har selv fortalt hvordan det føltes å stå bundet og ikke få være med å leke med eldre søsken, han var bundet slik at han ikke rakk frem til sandkassa og kunne ødelegge for de andre!

Det var visst en forferdelig følelse..

Og jeg er ikke klar for å sende min sønn dit på ferie....

Annonse

Jeg har også truffet jeg slik dame - rett etter at jeg fikk lillebror. Hun spurte hvordan det gikk og jeg sa det gikk greit, men at vi var endel våkne på natta.

Da fortalte hun det - i en belærende tone.

Jeg bare tok meg sammen for ikke å si så mye - bare sa at nå var anbefalingene at barna fikk mat så ofte de ville og at de ikke anbefalte at spedbarn lå og gråt alene.

Hun skjønte ikke noe av dette nymotens tullet - sa hun...

Forresten så blir barn rolige av reiving fordi de har et instinkt som gjør at de blir stille når de blir utsatt for smerte eller tøft håndtert. Det er litt ueffent å benytte seg av dette instinktet for å få ro.

Det har ikke noe med smerte å gjøre, men med at de er vant til å ha det trangt i livmora. De føler faktisk trygghet i å ha det litt trangt.

Det har ikke noe med smerte å gjøre, men med at de er vant til å ha det trangt i livmora. De føler faktisk trygghet i å ha det litt trangt.

Det er visstnok en foreldet oppfatning.

Jeg leste for et år siden at barna, ved å reives, dvs at hele kroppen surres inn, settes i en katatonisk dvaletilstand, samme som når de utsettes for smerte. Derfor slutter f eks guttebarn å skrike når de omskjøres.

Denne mekanismen skal visstnok beskytte barna.

Men også at barn reagerer med å bli rolige ved litt fast håndtering, da som en positiv kontaktreaksjon som ikke har med den første å gjøre.

Slik har jeg forstått det.

Eldre dame? Med barn på 19 år?

Hrmf. Aldri hørt så frekt.

Ikke at jeg har barn på 19 da, men jeg _kunne_ hatt.

*tusler fornærma ut herfra*

Jeg har et barn på 15, men regner meg ikke som noen eldre dame.

Det var ikke steinalder da hun var baby, heller. Reiving, mat til faste tider og skriking hele natta var ikke noen standard da.

Men vi fikk lov til å legge babyene på magen hvis de roet seg på den måten, for ingenting var bevist. Teorien om at det var gass fra madrasser som forårsaket krybbedød, var ganske "hot" da hun var nyfødt.

Nå husker jeg mer. Det var russiske forskere som hørte at russiske fødestuer var mye mer stille enn vestlige. Russerne har alltid reivet barn i den tro at det var positivt. Men nå vet vi at tilstanden trolig er skadelig i det lange løp. Muligens for både fysisk og psykisk utvikling.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...