Gå til innhold

Hva skal dine barn gjøre viss de går seg bort?

Anbefalte innlegg

Gjest ikkereisevant

Nå er det tid for ferie om en liten uke, 3 uker i usa på svigers regning!

Vi har to gutter på 2 og 4 (samt en gutt på 1år som reiser med sine foreldre). Hva lærer vi dem i forhold til det å gå seg bort? Vil jo ikke skremme dem heller slik at de tror vi kommer til å miste dem.

Vi skal i endel parker (les:disneyland med fullt av mennesker og køer) og store flyplasser på turen.

Hvilke forhåndsregler bør vi ta? Regner med at det er mange reisevante her inne som kan komme med tips. Svigers mente vi burte ha bånd på hånda til småen og så bånd på min hånd slik at han ikke forsvinner. Høres litt drastisk ut for meg?

Hva bør vi lære gutta til før en slik tur? At de står helt stille og venter viss de ikke ser oss? At de går inn i nærmeste butikk? eller lignende?

Fortsetter under...

Ikke så lett når de er såpass små, men ellers har jeg alltid forsøkt å forklare barn i min omgangskrets at om de skulle komme bort fra voksne er det aller best å ta kontakt med betjening på stedet. (Butikken, fornøyelsesparken, badeland etc.)

Har påpekt uniform som et godt kjennetegn på de som er vant til å hjelpe barn som har rotet seg bort. Altså ikke sagt at andre mennesker er farlige, men at de som jobber er sted vet hva som må gjøres for å få tak i mamma/tante etc.

Må også nevne min store irritasjon over voksne som truer med politi, vakter/vektere når barn er ustyrlige. Jeg har noen ganger rett og slett sagt at: "Nei, det er ikke riktig at politiet vil "ta deg". Politiet er her for å hjelpe og beskytte oss. Om du opplever noe skummelt el. ikke finne Mamma kan du alltid be politet (ev. vekter) om hjelp."

For de minste barna er nok en form for "merking" lurt særlig i utlandet. Mobilnummer på armbånd f.eks. - husk for all del å alltid ha med oppladet mobil.

Gjest mirakel*2?

jeg ville hatt bånd på der det er store folkemengder og så ville jeg skrevet telefonnr på armen til alle ungene (lær dem å vise det til voksne som hjelper), samt på merkelappene. Hvis jeg hadde sett en unge som hadde mistet foreldrene så hadde jeg umiddelbart sett om telefonnr stod på merkelappene. Min unge har navn og telefonnr på alle klær.

Jeg synes armbånd med lenke mellom høres ypperlig ut for en 2-åring! Et så lite barn er ikke i stand til å huske at det skal stå helt stille om mor og/eller far forsvinner ut av synsfeltet.

Jeg har ei sånn lenke som ser ut som ei "telefonledning", med et borrelås-armbånd i hver ende.

Kjempelurt!

Ellers er jo merking av tlf.nr i klærne lurt. Og avtal for all del hvem som skal se etter hvem til enhver tid. Jeg forsikrer meg alltid om at den eller den følger med den eller den :o)

Selv på en liten bytur her hjemme :o)

Annonse

På Tusenfryd blant annet selger de sånne buttons med

Leter jeg etter mammaen og pappen min? Ring:

9xx xx xxx

Det går da barnet med på jakka/genseren hele tiden. Men om det går an å få kjøpt andre plasser, det vet jeg ikke. Men det kan jo være en ide å plassere noe som er synlig?

For å si det slik: I Dysneyland mister man bare ikke barna. Det er mye rart av det meste der borte.

Har man barn som stikker av før man rekker å si bø, ville jeg absolutt vurdert å ha dem i bånd av et eller annet slag. Før i verden var jo dette standard utstyr. Det er absolutt ikke teit.

Etter førevarprinsippet er det nok greit å utstyre dem med armbånd og lære dem å hendvende seg til betjening.

God tur!

mvh

Vi var i USA i fjor sommer. Da var jentene 3,5 og 4,5 år gamle. Storesøster ble borte for oss i DisneyWorld. Jeg fikk nesten panikk. Men der har de et kjempefint system med at alle ansatte har navneskilt, og de tar med seg bortkomne barn. De har radiokontakt med andre ansatte og leter etter letende foreldre.

Vi fikk storesøster tilbake etter omtrent 5 minutter (som føltes som 3 timer!), og hun hadde blitt godt tatt vare på. Ulempen var at hun ikke snakket engelsk.

På flyplasser og andre steder med mye folk måtte de holde oss i hendene eller holde i kofferten vi bar el.l.

Heldigvis er jentene våre greie å reise med, så de stikker ikke av.

Med en 1-åring og en 2-åring ville jeg definitivt vurdert de båndene du nevner. Dessuten kan det være lurt å utstyre barna med et armbånd el.l. der mobilnummeret til en av dere voksne står. Ikke skriv navnet til barnet der - det kan misbrukes.

Misunner dere turen - kos dere!

Poden lærte seg navn og adr til begge foreldrene da han var 2 år. Når vi er i fornøyelsesparker, byer etc har han tlf.nr. mitt med tusj på armen og beskjed om å gå til nærmeste butikk, unifrmerte person el.l. og be dem ringe. Han er fem år nå.

Jeg har ei sånn lenke som ser ut som ei "telefonledning", med et borrelås-armbånd i hver ende.

Kjempelurt!

Ellers er jo merking av tlf.nr i klærne lurt. Og avtal for all del hvem som skal se etter hvem til enhver tid. Jeg forsikrer meg alltid om at den eller den følger med den eller den :o)

Selv på en liten bytur her hjemme :o)

Hvor fikk du tak i en slik lenke?

Annonse

Hvor fikk du tak i en slik lenke?

Jeg solgte barnesikringsprodukter for norsk barnesikring for mange år siden, før jeg selv fikk barn.

DA hadde vi slike lenker, og jeg tok vare på demoen :o)

Vet ikke hvor man kan få tak i slike nå, men vet at jeg har sett det et sted...

Skal prøve å finne det.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...