Gå til innhold

"Hvit flekk" på brystvorten


pip

Anbefalte innlegg

Hei!

I et par uker nå har det gjort vondt å amme ved detene brystet. Jeg har regnet med at det var trøske, men har fått vekk alle utslettene rundt brystet. I dag når jeg tittet, så var det en hvit "flekk", eller som om pigmentet var borte midt på brystvorten. Det er nettopp der det gjør vondt, det er vondt når barnet suger, og det er vondt å "klype" forsiktig i brystvorten. Det kan nesten virke som omdet kommer klar verk ut av den når jeg klemmer. Grunen til at jeg sluttet å amme eldstemann var at jeg fikk lignende smerter -som en syl eller en liten nål som blir "stukket inn" når barnet duger.

Hva kan dette være?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Elisabeth Tufte, helsesøster

Kjære pip. Det er ikke lett å si hva årsaken til smertene er uten å ha settt det du beskriver.Det kan være en tett eller betent melkepore. Det kan også være noe som heter Renaulds fenomen. Da trekker blod karene i brystknoppen seg sammen ved amming eller berøring av brystknoppen, noe som er meget smertefullt.Da kan det hjelpe å drikke te før amming, berøre brystknoppen minst mulig eventuelt legge på noe varmt før amming, eller etter amming ved smerter. Hvor gammelt er barnet ditt? Om du regnet med at det var trøske, hvordan ble det da behandlet? Hva med å oppsøke helsesøster slik at hun kan se på det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære pip. Det er ikke lett å si hva årsaken til smertene er uten å ha settt det du beskriver.Det kan være en tett eller betent melkepore. Det kan også være noe som heter Renaulds fenomen. Da trekker blod karene i brystknoppen seg sammen ved amming eller berøring av brystknoppen, noe som er meget smertefullt.Da kan det hjelpe å drikke te før amming, berøre brystknoppen minst mulig eventuelt legge på noe varmt før amming, eller etter amming ved smerter. Hvor gammelt er barnet ditt? Om du regnet med at det var trøske, hvordan ble det da behandlet? Hva med å oppsøke helsesøster slik at hun kan se på det?

Hei!

Jo, jeg tror jeg må ta en tur til helsesøster, for det hvite bare "vokser". Men jeg har allerede spurt en helsesøster uten at hun kunn eis noe, så det spørs om de har erfaring med slikt?

Trøsken behandler jeg med et homeopatisk middel, Borax D6, det hjelper veldig kjapt og effektift, og er å anbefale både for barn og voksne for de som kan tenke seg å prøve noe slikt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære pip. Det er ikke lett å si hva årsaken til smertene er uten å ha settt det du beskriver.Det kan være en tett eller betent melkepore. Det kan også være noe som heter Renaulds fenomen. Da trekker blod karene i brystknoppen seg sammen ved amming eller berøring av brystknoppen, noe som er meget smertefullt.Da kan det hjelpe å drikke te før amming, berøre brystknoppen minst mulig eventuelt legge på noe varmt før amming, eller etter amming ved smerter. Hvor gammelt er barnet ditt? Om du regnet med at det var trøske, hvordan ble det da behandlet? Hva med å oppsøke helsesøster slik at hun kan se på det?

Hei!

Jeg glemte å si at barnet er 6 mnd. Hva gjør en eventuelt med tette/betente melkeporer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jo, jeg tror jeg må ta en tur til helsesøster, for det hvite bare "vokser". Men jeg har allerede spurt en helsesøster uten at hun kunn eis noe, så det spørs om de har erfaring med slikt?

Trøsken behandler jeg med et homeopatisk middel, Borax D6, det hjelper veldig kjapt og effektift, og er å anbefale både for barn og voksne for de som kan tenke seg å prøve noe slikt!

jeg kjenner meg sååå godt igjen, har akkuratt samme problemet, men i tillegg holder jeg ennå på med trøske som ikke vil forsvinne. tusen takk for tipset om Borax, jeg har hengt meg så mye opp i at det måtte være salve som skulle løse problemet at jeg ikke har tenkt homeopati engang!

har også sett en hvit prikk hos meg, men foreløpig kommer den kun rett etter amming, kanskje den også utvikler seg?? skrekk og gru. det skal ikke være lett dette her! hadde ingen problemer med førstemann, men denne gangen har det vært mye bal med amming og kolikk!

håper du blir bedre i alle fall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elisabeth Tufte, helsesøster

Hei!

Jeg glemte å si at barnet er 6 mnd. Hva gjør en eventuelt med tette/betente melkeporer?

Kjære pip. Er det en tett melkepore så er ofte det beste å håndmelke for å prøve å få det ut. Uten å se hva du har kan jeg ikke komme med noe mere konkret råd enn at det bør undersøkes nærmere. Vedrørende trøsken(candida) så håper jeg at den er blitt borte. Jeg har hatt tett kontakt med en kvinne med candida i brystet som selv er homøpat og som sier at candida i brystet er vannskelig å behandle med homøpatiske middler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjære pip. Er det en tett melkepore så er ofte det beste å håndmelke for å prøve å få det ut. Uten å se hva du har kan jeg ikke komme med noe mere konkret råd enn at det bør undersøkes nærmere. Vedrørende trøsken(candida) så håper jeg at den er blitt borte. Jeg har hatt tett kontakt med en kvinne med candida i brystet som selv er homøpat og som sier at candida i brystet er vannskelig å behandle med homøpatiske middler.

Hei!

Takk for alle råd, men vet du hvor jeg kan henvende meg? Nå har jeg snakket med helsesøster og lege, men ingen hadde sett noe lignende eller hadde noen ide om hva det kunne være.

Jeg bor i Oslo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg kjenner meg sååå godt igjen, har akkuratt samme problemet, men i tillegg holder jeg ennå på med trøske som ikke vil forsvinne. tusen takk for tipset om Borax, jeg har hengt meg så mye opp i at det måtte være salve som skulle løse problemet at jeg ikke har tenkt homeopati engang!

har også sett en hvit prikk hos meg, men foreløpig kommer den kun rett etter amming, kanskje den også utvikler seg?? skrekk og gru. det skal ikke være lett dette her! hadde ingen problemer med førstemann, men denne gangen har det vært mye bal med amming og kolikk!

håper du blir bedre i alle fall!

Takk for gode ønsker!

Håper borax kan hjelpe deg, det har hjulpet meg flere ganger. (Det blusser opp om jeg spiser for mye sjokolode....) Kanskje har det ikke tatt alt, men det tar alle utslett og kløe. Desuten innebærer det at en ikke behøver å være så redd for smitte og slikt, fordi det er imunforsvaret som styrkes.

Eldstemaennen min ble også helt fin med borax, men hos yngstejenta tok det bare det værste, det har hangt litt igjenn. (Det kan jo også være grunnen til at jeg får det igjenn av og til?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...