Gå til innhold

Om egenproduserte julegaver

Anbefalte innlegg

Ja, fra barna altså. Så i tråden under her om gaver fra barnebarn til besteforeldre at mange barn lager noe som gis til besteforeldrene.

Våre barn lager noe i barnehagen som er til foreldrene. Det syns jeg er greit og trivelig. Men det kunne liksom ikke helt falle meg inn å gi noe sånt til besteforeldrene.

Årsaken... jeg var tante i mange år før vi fikk egne barn. Og jeg må jo si at den der egenproduserte søpla er noe herk å få. Man føler seg forpliktet til å ha det framme eller i allefall ta vare på det. Men når det hoper seg opp esker og kasser med skjeve gipsnisser og klusj-malte telysestaker.... ja da går det en eske på fyllinga i ny og ne.

Er det virkelig noen andre enn foreldre som kan sette pris på sånne egenproduserte ting fra små unger??? Jeg bare lurer. :-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/210959-om-egenproduserte-julegaver/
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 50
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

6

• laban

4

• gripp

3

• Lillemus

2

Mest aktive i denne tråden

Besteforeldre bør jo kunne sette pris på slikt, vil jeg tro.

Da er det praktisk å ha det fremme til noen dager ut på nyåret og så la det gå "til lager". Neste jul går det på dynga.

Dog tar man selvsagt vare på noen selvlagede ting som kan være et minne og som kan tas frem om 20 år.

Tanter og onkler bør jo være beæret over å få noe i det hele tatt, og det spiller selvsagt ingen rolle hva det er. Selvlaget fra små barn er kjempefint.

Besteforeldre bør jo kunne sette pris på slikt, vil jeg tro.

Da er det praktisk å ha det fremme til noen dager ut på nyåret og så la det gå "til lager". Neste jul går det på dynga.

Dog tar man selvsagt vare på noen selvlagede ting som kan være et minne og som kan tas frem om 20 år.

Tanter og onkler bør jo være beæret over å få noe i det hele tatt, og det spiller selvsagt ingen rolle hva det er. Selvlaget fra små barn er kjempefint.

Mener du virkelig det? Helt ærlig?

Jeg syns forsåvidt det er greit å få egenprodusert julepynt, for det står nå likevel bare framme i jula, og mye av et kan gå i søpla året etter.

Her får tantene opptil mange perlerier (Hama) i år... Jeg kan jo ikke like godt si til Snups på 5 år at:"Dette er bare søppel og tantene kommer til å kaste det alikevel så du trenger ikke bruke tid på å lage det"!!! Snups koser seg glugg mens holder på å lage og synes det er såååå stor stas å gi bort.

Så får tantene synes hva de vil.

Det har ikke vært vi som har valgt å gi til besteforeldrene egenproduserte ting fra barnehagen/sfo. Det har da vært pakket inn der og navnemerket med til&fra-lapp.

Om dette er barnets initiativ alene, eller personalet i større eller mindre grad har påvirket det, aner jeg ikke.

Men besteforeldre må da vel sette pris på egenprodusert stæsj fra barnebarn.

Tanter og onkler burde vel strengt tatt skånes! ;-) De har kanskje barn selv som fyller opp hyllene med egenprodusert pynt! :-)

Her får tantene opptil mange perlerier (Hama) i år... Jeg kan jo ikke like godt si til Snups på 5 år at:"Dette er bare søppel og tantene kommer til å kaste det alikevel så du trenger ikke bruke tid på å lage det"!!! Snups koser seg glugg mens holder på å lage og synes det er såååå stor stas å gi bort.

Så får tantene synes hva de vil.

Ja, når det er barnet selv som initierer det så kan man jo ikke si nei.

Men jeg synes ikke at foreldrene trenger å aktivt oppfordre barn til å lage en borddekorasjon el lign til tante Turid! ;-)

Annonse

Ja, det blir mye dritt også. Men om vi foreldre er litt kreative og hjelper til blir det også en del fine ting.

Men jeg står helt over pyntegjenstander laget av barn.

I fjor lagde vesla som da var 5 1/2 kjeleunderlang. (Hvite fliser som var tegnet på) Hovedsaklig til foreldre/besteforeldre/oldeforeldre, men også en tante og en onkel. Ble veldig godt mottatt.

I år er det glassboller + glass til t-lys. Disse er malt på + fylt med hjemmelaget marsipan. Ordentlig dekorative.

Og om en del blir kastet på sikt, så blir det det.

Ja, når det er barnet selv som initierer det så kan man jo ikke si nei.

Men jeg synes ikke at foreldrene trenger å aktivt oppfordre barn til å lage en borddekorasjon el lign til tante Turid! ;-)

Nei det er akkurat det! Mine barn lager også sånne perlegreier som de av og til har SÅ lyst til å sende i posten sammen med en tegning, og det får de da lov til. Perlegreier og tegninger kan jo enten legges i en skuff eller kastes hvis man vil.

Men når foreldrene aktivt går til innkjøp av diverse for å lage telysestaker med barneklusj på.... da er det ikke så greit å være tante! :-)

Noen tanter og onkler får gaver de små har laget. De har pyntet et par glass til telys + malt "kunst" med akrylmaling på små lerreter.

Jeg syns ikke noe om sånne gaver. Telysestaker er vel ikke det fineste jeg vet uansett, men har nå ungene klusjet og malt på dem så er de jo mindre pene. Ting som kan brukes, som f.eks. kjeleunderlag er greit, men pynteting "krever" jeg litt av rent utseendemessig. .-)

Ja, det blir mye dritt også. Men om vi foreldre er litt kreative og hjelper til blir det også en del fine ting.

Men jeg står helt over pyntegjenstander laget av barn.

I fjor lagde vesla som da var 5 1/2 kjeleunderlang. (Hvite fliser som var tegnet på) Hovedsaklig til foreldre/besteforeldre/oldeforeldre, men også en tante og en onkel. Ble veldig godt mottatt.

I år er det glassboller + glass til t-lys. Disse er malt på + fylt med hjemmelaget marsipan. Ordentlig dekorative.

Og om en del blir kastet på sikt, så blir det det.

Kjeleunderlag syns jeg er helt greit. Det kan jo i det minste brukes til noe. Pynteting har jeg større problem med. :-)

Jeg er stort sett avsender, ikke mottaker, så jeg vet ikke helt.

Vi lager nesten alltid ting som kan brukes til noe, eller som forsvinner. Eks. på hva ungene har produsert:

kjeleunderlag

dekorerte, store fyrstikkesker

kalendre

såper

gelelys

malt porselen eller glass, f.eks. noe som fylles med hjemmelaget godteri

nøkkelringer

dekorerte kleshengre

Evt. dorullnisser og denslags tar vi selv. Det har vel unntaksvis havnet enkelte "kunstverk" hos besteforeldrene også. Men barnehagen vår la heldigvis ikke så stor vekt på sånt.

En viktig årsak til at jeg styrer med disse hjemmelagde gavene selv om jeg ikke kan fordra formingsaktiviteter, er at jeg ønsker å lære barna at julen ikke er bare lange ønskelister, men også å gi noe til andre. Jeg vet ikke om det har noen hensikt, men jeg har i hvert fall forsøkt.

Og jeg har full forståelse for at mottakeren f.eks. kaster det dekorerte glasset når innholdet er spist opp. Det er _meningen_ at fyrstikkesker skal bli tomme, lys brennes, såper brukes opp osv.

Nei det er akkurat det! Mine barn lager også sånne perlegreier som de av og til har SÅ lyst til å sende i posten sammen med en tegning, og det får de da lov til. Perlegreier og tegninger kan jo enten legges i en skuff eller kastes hvis man vil.

Men når foreldrene aktivt går til innkjøp av diverse for å lage telysestaker med barneklusj på.... da er det ikke så greit å være tante! :-)

;-) ... særlig ikke når tante sikkert får mye rart fra sine egne barn også! :-)

Annonse

Mener du virkelig det? Helt ærlig?

Jeg syns forsåvidt det er greit å få egenprodusert julepynt, for det står nå likevel bare framme i jula, og mye av et kan gå i søpla året etter.

Om jeg mener det?

Man kan jo som tante og onkel, ikke forvente at folk skal bla opp penger til butikk-kjøpte gaver som man sjelden har bruk for uansett.

Våre hjem er jo fulle av fjas og dritt som skulle vært kastet for lenge siden, og saken blir jo ikke bedre om det fylles enda mer i julen av saker som folk har brukt penger på.

Men en flaske vin kan man jo i all beskjedenhet foreslå...og da er jo problemet løst. Spesielt hvis onkel/tanteungene har laget en ny, egenprodusert etikett. Er ikke det genialt da?

Det har ikke vært vi som har valgt å gi til besteforeldrene egenproduserte ting fra barnehagen/sfo. Det har da vært pakket inn der og navnemerket med til&fra-lapp.

Om dette er barnets initiativ alene, eller personalet i større eller mindre grad har påvirket det, aner jeg ikke.

Men besteforeldre må da vel sette pris på egenprodusert stæsj fra barnebarn.

Tanter og onkler burde vel strengt tatt skånes! ;-) De har kanskje barn selv som fyller opp hyllene med egenprodusert pynt! :-)

Jeg syns også at tanter og onkler burde skånes! :-D

Vi fikk for noen år siden fra en niese et sånt gele-lys (?) som hun visstnok hadde laget selv. Med noe "greier" nedi lyset, og malt på glasset. Planen var å brenne lyset og kaste når det var nedbrent. Men gelelyset brant så dårlig, det var noe galt med veken, og så var det så mye rart nedi glasset. Så da jula var slutt så gikk gelelyset diskret i søpla. :-)

Vi lager nesten alltid ting som kan brukes til noe, eller som forsvinner. Eks. på hva ungene har produsert:

kjeleunderlag

kalendre

såper

gelelys

nøkkelringer

dekorerte kleshengre

Evt. dorullnisser og denslags tar vi selv. Det har vel unntaksvis havnet enkelte "kunstverk" hos besteforeldrene også. Men barnehagen vår la heldigvis ikke så stor vekt på sånt.

En viktig årsak til at jeg styrer med disse hjemmelagde gavene selv om jeg ikke kan fordra formingsaktiviteter, er at jeg ønsker å lære barna at julen ikke er bare lange ønskelister, men også å gi noe til andre. Jeg vet ikke om det har noen hensikt, men jeg har i hvert fall forsøkt.

Og jeg har full forståelse for at mottakeren f.eks. kaster det dekorerte glasset når innholdet er spist opp. Det er _meningen_ at fyrstikkesker skal bli tomme, lys brennes, såper brukes opp osv.

Høres ut som veldig bra og flotte ting! :-)

Selv fikk jeg en jul tre temmelig store borddekorasjoner fra tre tantebarn - hvert dekket vel en flate på trekvart A4-ark! Og oppi var det stappfullt med kvister og bomull og steiner glitter dill og dall - skulle liksom forestille "skog".

Har mer enn nok problemer med å få plass til litt penere julepynt samt julepynt fremprodusert av eget barn! ;-)

kjeleunderlag

kalendre

såper

gelelys

nøkkelringer

dekorerte kleshengre

Ting som kan brukes opp er noe annet. Eller spises opp. Eller kjeleunderlag som kan brukes uten å ta opp for mye plass.

Jeg er generelt ikke så glad i pynteting, spesielt ikke fra andre. :-) Det jeg skal ha til pynt velger jeg selv, med omhu.

Enig i prinsippet om å gi også, men vi gjør det sånn at de får være med i butikken når vi handler til tanter og onkler, eller i det minste så får de være med og pakke det inn og klistre på lapper på pakkene. Da har de vært med, og vet at vi gir også. At de ikke har tjent pengene syns jeg er mindre viktig.

Jeg syns også at tanter og onkler burde skånes! :-D

Vi fikk for noen år siden fra en niese et sånt gele-lys (?) som hun visstnok hadde laget selv. Med noe "greier" nedi lyset, og malt på glasset. Planen var å brenne lyset og kaste når det var nedbrent. Men gelelyset brant så dårlig, det var noe galt med veken, og så var det så mye rart nedi glasset. Så da jula var slutt så gikk gelelyset diskret i søpla. :-)

Jojo, men da _har_ du jo brent opp lyset. Er det egentlig så stort problem?

Brenner det dårlig, får du jo kastet det enda fortere?

Høres ut som veldig bra og flotte ting! :-)

Selv fikk jeg en jul tre temmelig store borddekorasjoner fra tre tantebarn - hvert dekket vel en flate på trekvart A4-ark! Og oppi var det stappfullt med kvister og bomull og steiner glitter dill og dall - skulle liksom forestille "skog".

Har mer enn nok problemer med å få plass til litt penere julepynt samt julepynt fremprodusert av eget barn! ;-)

* grøss *

Sånt ville vi beholdt selv, til nød gitt det til besteforeldre. Og overbevist produsenten om at det ikke gikk an å oppbevare det til neste jul.

Vi har _iblant_ laget juleTREpynt. Men det har vært nokså ordentlige ting, ikke eggekartongklokker, for å si det sånn. Og vi sjekker ikke om de er hengt opp, når vi er på julebesøk. Alle vet hvor lett det er å knuse juletrepynt :-)

Jojo, men da _har_ du jo brent opp lyset. Er det egentlig så stort problem?

Brenner det dårlig, får du jo kastet det enda fortere?

Nei, det brant ikke i det hele tatt. En bitteliten blå flamme. Etter flere timers brenning var det bare en "våt flekk" på størrelse med en krone. :-)

Men vi hadde i allefall prøvd. :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...