Gå til innhold

Politisk korrekt Pippi

Anbefalte innlegg

Helt enig Mrs Wallace.

Men denne tråden er bare så "syk" at jeg bare måtte tulle litt.

Men hvorfor skal vi prente inn at kinesere er små? De kan få komplekser...

hilsen

en som ikke liker ordet neger.

Joda, diskusjonen er syk - men det sier da også litt om hvor vi står i denne debatten?

For øvrig har jeg da sett en kineser på to meter, så for min del kan vi godt endre teksten. ;o)

Fortsetter under...

• Svar 118
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Mrs. Wallace

14

• fei1365380229

4

• snø

4

• favn

3

Mest aktive i denne tråden

Du tok den ikke - til tross for at den var innlysende enkel.

Med teskje:

Selv om det er greit for deg å kalle folk hva som helst, er det slett ikke sikkert at de du kaller, setter pris på det. Ordene og språket er ikke bare ord og språk, de betyr noe. Dette bekrefter du jo fullkomment ved å reagere på et eksempel-navn navn på deg...

For sikkerhets skyld: Jeg har ingen planer om å kalle verken deg eller noen andre for neger eller dritten. Det kunne faktisk ikke falt meg inn.

Jeg har ikke kalt noen for neger, da jeg ikke vet definisjonen på en neger. Det er mye mer nyansert enn som så, jeg har likevel null problem med det. Hvilke problemer andre måtte ha, det er ikke mitt problem.

Hvis vi ser litt utenfor DOLs domene med sin innavl, så ser vi at det går an å debattere det uten så kjekke og arrogante intolerante ord:

http://www.spaltet.net/230804185416_neger.html

Jeg har ikke kalt noen for neger, da jeg ikke vet definisjonen på en neger. Det er mye mer nyansert enn som så, jeg har likevel null problem med det. Hvilke problemer andre måtte ha, det er ikke mitt problem.

Hvis vi ser litt utenfor DOLs domene med sin innavl, så ser vi at det går an å debattere det uten så kjekke og arrogante intolerante ord:

http://www.spaltet.net/230804185416_neger.html

Jeg skjønner sant å si ikke hva du fekter etter...

Du VET at det i flere tiår har blitt tatt svært ille opp av et meget stort antall mennesker å bli kalt 'neger' og at det hefter tunge historiske grunner til det.

Men det er liksom ikke godt nok at de ikke vil - nå, fortsatt, førti år etter.

God jul.

Gjest farslykke

Empirisk betyr at en person har holdninger basert på erfaringer som er utprøvd og funnet å fungere.

Fortell fremmede f eks at en benevnelse som brukes på dem er negativ, begrunn den med nøye utvalgt historisk dokumentasjon og de vil tro på deg. Oppfordre dem til å aksjonere på det du har fortalt dem er en fornærmelse, de gjør det, og konflikten er i gang. DU har skapt den.

Dette gjøres f eks i Irak hver eneste dag, og er en velkjent teknikk. Men det som er intressant er det som ligger bak, agendaen. Det var nok å spre ryktet om at noen hadde urinert på koranen, og folk begynte å dø.

Empirisk betyr erfaringsmessig, bygd på erfaring.

Debatten i Norge viser erfaringsmessig at "neger" er blitt et belastet uttrykk i Norge - og at det kan (og ofte vil) virke sårende. Videre at det kan og ofte vil bli oppfattet som rasistisk.

Altså - ingen grunn til å fortsette med å bruke uttrykket.

Videre skriver du: "Fortell fremmede f eks at en benevnelse som brukes på dem er negativ, begrunn den med nøye utvalgt historisk dokumentasjon og de vil tro på deg."

Akkurat det har jeg og andre her gjort en rekke ganger i denne tråden, men du tar ikke inn over deg at du møtes med argumenter, tvert om du harselerer med dine motdebattanter, skriver at ting er så morsomt du "tisser på deg" osv.

Du argumenterer selv utelukkende basert på dine egne subjektive opplevelser og oppfatnigner og nekter å ta inn over deg at du blir møtt med nettopp empirisk belagt, historisk fundert argumentasjon.

Nå møter du seg sevl i døren - igjen.

Jeg skjønner sant å si ikke hva du fekter etter...

Du VET at det i flere tiår har blitt tatt svært ille opp av et meget stort antall mennesker å bli kalt 'neger' og at det hefter tunge historiske grunner til det.

Men det er liksom ikke godt nok at de ikke vil - nå, fortsatt, førti år etter.

God jul.

Kort sagt: det dreier seg meget få mennesker i små grupper i dette landet som ønsker splid og konflikt.

God jul.

Empirisk betyr erfaringsmessig, bygd på erfaring.

Debatten i Norge viser erfaringsmessig at "neger" er blitt et belastet uttrykk i Norge - og at det kan (og ofte vil) virke sårende. Videre at det kan og ofte vil bli oppfattet som rasistisk.

Altså - ingen grunn til å fortsette med å bruke uttrykket.

Videre skriver du: "Fortell fremmede f eks at en benevnelse som brukes på dem er negativ, begrunn den med nøye utvalgt historisk dokumentasjon og de vil tro på deg."

Akkurat det har jeg og andre her gjort en rekke ganger i denne tråden, men du tar ikke inn over deg at du møtes med argumenter, tvert om du harselerer med dine motdebattanter, skriver at ting er så morsomt du "tisser på deg" osv.

Du argumenterer selv utelukkende basert på dine egne subjektive opplevelser og oppfatnigner og nekter å ta inn over deg at du blir møtt med nettopp empirisk belagt, historisk fundert argumentasjon.

Nå møter du seg sevl i døren - igjen.

Enkelt sagt: hvorfor vil du legge og oppkonstruere så sterke negative holdninger i det ordet? Det må jo være en grunn?

Jeg tror det er et behov for konfliktskaping. Sette uvitende, men vennlige og vanlige mennesker opp mot hverandre. Gjøre deres fredelige liv surt.

God jul.

Annonse

Gjest farslykke

Enkelt sagt: hvorfor vil du legge og oppkonstruere så sterke negative holdninger i det ordet? Det må jo være en grunn?

Jeg tror det er et behov for konfliktskaping. Sette uvitende, men vennlige og vanlige mennesker opp mot hverandre. Gjøre deres fredelige liv surt.

God jul.

Hvis du faktisk mener det du skriver, står det ille til med både virkelighetsoppfatningen og leseferdighetene dine. Da har du ganske enkelt ikke fått med deg debatten du selv deltar i.

Og fortsatt har du ikke kommet med ett eneste argument som bygger opp under synspunktene dine. Ikke ett eneste argument.

Trist

Gjest farslykke

Takk for dette tilsynelatende vitenskapelige foredraget om bakgrunnen for ordet neger.

Desverer hopper du over, eller bommer på et meget vesentlig punkt som tydligvis ikke passer inn i dine forutintagelser.

Ordet "negro" som er det opprinnelige betyr rett og slett SVART på både spansk og portugisisk.

Ergo tar du altså avstand fra å bruke betegnelsen svart, hvit, brun osv. for å beskrive ulike menneskers utseende?

Nei, jeg tar ikke avstand fra bruk av svart, hvit etc. Rett og slett fordi det ikke i samme grad er knyttet negative konnotasjoner til de betegnelsen. I hvert fall ikke i nærheten så mye som til "neger". I tillegg er disse betegnelsene ikke belemret med samme grad av negativ historikk. Det er jo selve poenget. Ord er mer enn bare ord. De er assosiasjoner, følelser og historie. Det kunne du fått med deg hvis du hadde lest innleggene her i tråden.

Nei, jeg tar ikke avstand fra bruk av svart, hvit etc. Rett og slett fordi det ikke i samme grad er knyttet negative konnotasjoner til de betegnelsen. I hvert fall ikke i nærheten så mye som til "neger". I tillegg er disse betegnelsene ikke belemret med samme grad av negativ historikk. Det er jo selve poenget. Ord er mer enn bare ord. De er assosiasjoner, følelser og historie. Det kunne du fått med deg hvis du hadde lest innleggene her i tråden.

Hvis det er følelsene rundt ordet som er poenget, kunne du latt være å komme drassende med sitater fra et leksikon som helt åpenbart er skervet av noen uten det lille fnugg av basiskunnskap, og bruke det som et argument.

Sitat: "Ordet «neger» om afrikanere eller svarte.."

Hele utgangspunktet er jo som mna kan se totalt absurd all den tid NEGRO som det skrives og brukes på spansk og for den saks skyld engelsk, betyr SVART og ingenting annet. Neger er jo den norske varianten.

Forutsatt at resten av utgreiingen om ordets opprinnelse er like full av feil og mangler, blir det ikke mye å ta seriøst.

Hvis det er følelsene rundt ordet som er poenget, kunne du latt være å komme drassende med sitater fra et leksikon som helt åpenbart er skervet av noen uten det lille fnugg av basiskunnskap, og bruke det som et argument.

Sitat: "Ordet «neger» om afrikanere eller svarte.."

Hele utgangspunktet er jo som mna kan se totalt absurd all den tid NEGRO som det skrives og brukes på spansk og for den saks skyld engelsk, betyr SVART og ingenting annet. Neger er jo den norske varianten.

Forutsatt at resten av utgreiingen om ordets opprinnelse er like full av feil og mangler, blir det ikke mye å ta seriøst.

Har funnet kilden til sitatene dine. Ikke noe leksikon i det hele tatt, men noe tilfeldig sammensauset rør skervet av en eller annen norsk ung negro=svart:

http://www.afrikanyouth.org/pdf/svarting.pdf

Dette kommer altså du og presenterer som hentet fra Aschehoug og Gyldendals Store Norske Leksikon!

Syns jeg så at du etterlyste saklighet fra folk her inne? Kankje en ide og stille samme krav til seg selv?

Orker ikke lese tråden, for denne debatten har jeg vært gjennom før, men til opplysning er pappen til Pippi begge deler, og de har vel ikke så mye med hverandre å gjøre. Negerkonge og sjørøver, akkurat som man kan være statsminister og tyv ;)

Hvis du faktisk mener det du skriver, står det ille til med både virkelighetsoppfatningen og leseferdighetene dine. Da har du ganske enkelt ikke fått med deg debatten du selv deltar i.

Og fortsatt har du ikke kommet med ett eneste argument som bygger opp under synspunktene dine. Ikke ett eneste argument.

Trist

Det som er trist at ekstreme ytringer fra små ekstreme grupper skal få så mye oppmerksomhet og bli debattert i det uendelige.

Enda tristere er at de ekstreme ytringene utgis frekt nok for å komme fra vanlige mennesker, hele Norges befolkning, når det egentlig kommer fra noen få som kun ønsker konflikt og splid.

De som har fulgt med har sett at undersøkelser viser at vi har blitt MINDRE rasistiske, og det var veldig lite fra før.

Gjest farslykke

Har funnet kilden til sitatene dine. Ikke noe leksikon i det hele tatt, men noe tilfeldig sammensauset rør skervet av en eller annen norsk ung negro=svart:

http://www.afrikanyouth.org/pdf/svarting.pdf

Dette kommer altså du og presenterer som hentet fra Aschehoug og Gyldendals Store Norske Leksikon!

Syns jeg så at du etterlyste saklighet fra folk her inne? Kankje en ide og stille samme krav til seg selv?

Definisjonen på "neger" er hentet fra leksikon. Det er bare å sjekke selv.

At mye av bakgrunnen er hentet fra African Youth er også korrekt. At du betegner dem som du gjør, viser at du ikke er ute etter diskusjon, men krangel. At du ikke er interessert i kunnskap, men i konflikt.

Er det som er presentert feil? HJvor henter i så fall du dine kunnskaper fra? Er troverdigheten din større fordi du ikke argumenterer for ditt syn? Hvor er dine argumenter for ditt ståsted

Annonse

Definisjonen på "neger" er hentet fra leksikon. Det er bare å sjekke selv.

At mye av bakgrunnen er hentet fra African Youth er også korrekt. At du betegner dem som du gjør, viser at du ikke er ute etter diskusjon, men krangel. At du ikke er interessert i kunnskap, men i konflikt.

Er det som er presentert feil? HJvor henter i så fall du dine kunnskaper fra? Er troverdigheten din større fordi du ikke argumenterer for ditt syn? Hvor er dine argumenter for ditt ståsted

Jeg registrerer at du bare hopper bukk over å kommentere idiotiet i det du referer til, med at ordet Negro skulle være nedsettende om svarte, all den tid negro jo bare betyr svart og ingenting mer.

Trengt opp i et hjørbne fossror du så, og beskylder ANDRE for å være ute etter krangel...

Ta medisinene din, og la det være siste gang du bedriver grovt sitatfusk med et mix av seriøs informasjon fra et anerkjent leksikon, og det rene sludder far en gjeng opprørske negerungdommer.

Gjest Bachelor i spansk og lingvist

Jeg registrerer at du bare hopper bukk over å kommentere idiotiet i det du referer til, med at ordet Negro skulle være nedsettende om svarte, all den tid negro jo bare betyr svart og ingenting mer.

Trengt opp i et hjørbne fossror du så, og beskylder ANDRE for å være ute etter krangel...

Ta medisinene din, og la det være siste gang du bedriver grovt sitatfusk med et mix av seriøs informasjon fra et anerkjent leksikon, og det rene sludder far en gjeng opprørske negerungdommer.

Jeg synes flere her burde skjerpe seg. Maken til måte å snakke sammen på.

Selv om ordet negro er navnet på en farge på spansk

så er ikke det noe bevis på at ordet neger er verdinøytralt på norsk. En lingvist vil kalle det "falske venner" fordi ordene er like (staves likt), men har ulik betydning.

En lingvist vet at språk utvikler seg over tid og forandrer betydning og kan over en generasjon få mer positiv eller negativ betydning. Når mine foreldre bruker ordet neger vil jeg påstå at det er temmelig verdinøytralt for jeg kjenner deres verdier og livssyn.

Men hvis jeg tar ordet i bruk så vet jeg at ordet er bærer av verdi, har en negativ ladning for de fleste iallafall. Derfor lar jeg være å bruke ordet - av respekt.

Og de som ikke bryr seg og bruker ordet alikevel har tatt et valg - ja ja - det får jo være opp til dem.

Men trror dere virkelig at en slik kverulantisk holdning som flere viser her er til gagn...

Jeg synes flere her burde skjerpe seg. Maken til måte å snakke sammen på.

Selv om ordet negro er navnet på en farge på spansk

så er ikke det noe bevis på at ordet neger er verdinøytralt på norsk. En lingvist vil kalle det "falske venner" fordi ordene er like (staves likt), men har ulik betydning.

En lingvist vet at språk utvikler seg over tid og forandrer betydning og kan over en generasjon få mer positiv eller negativ betydning. Når mine foreldre bruker ordet neger vil jeg påstå at det er temmelig verdinøytralt for jeg kjenner deres verdier og livssyn.

Men hvis jeg tar ordet i bruk så vet jeg at ordet er bærer av verdi, har en negativ ladning for de fleste iallafall. Derfor lar jeg være å bruke ordet - av respekt.

Og de som ikke bryr seg og bruker ordet alikevel har tatt et valg - ja ja - det får jo være opp til dem.

Men trror dere virkelig at en slik kverulantisk holdning som flere viser her er til gagn...

Neger er ikke verdinøytralt, men negro er navnet på en farge.

Når fyrens "kildehenvisning" så hevder at det allerede fra spanjolenes tid lå en masse negativt i DET, er det med sannhet å melde det reine sludder og vås.

Hva i hulseste skal så spanjoelene si om hudfargen til en neger? Ikke kan de bruke negro og heller ikke navnet på fargen svart, da den "tilfeldigvis" også er negro.

Gjest farslykke

Når fyrens "kildehenvisning" så hevder at det allerede fra spanjolenes tid lå en masse negativt i DET, er det med sannhet å melde det reine sludder og vås.

Hva i hulseste skal så spanjoelene si om hudfargen til en neger? Ikke kan de bruke negro og heller ikke navnet på fargen svart, da den "tilfeldigvis" også er negro.

Sitat nr 1: Neger er ikke verdinøytralt

Sitat 2: det rene sludder fra en gjeng opprørske negerungdommer.

Dermed har du vel flagget dine verdier.

Er du villig til å sjekke gehaltet i rapporten fra African Youth? Eller avviser du den fordi den er skrevet av en "gjeng opprørske negerungdommer"?

Og fortsatt står du uten et eneste reelt argument til fordel for bruken av betegnelsen "neger", som denne debatten handler om.

Du mener jeg hopper bukk over dette og hitt og kaller min argumentasjon idioti. Det er en debatteknikk jeg ikke er med på. Jeg har redegjort for mitt syn, vist til sitat fra leksikon som definerer "neger" i tråd med deg jeg hevder. Videre har jeg presentert en historisk gjennomgang av begrepet "neger" slik African Youth har skrevet den. En gjennomgang som står til troende, ikke mist målt mot den mangelfulle argmumentasjon du fører i marken.

Diskusjon med argumenter, gjerne hentet fra andre, der sak er viktig er poenget i en meningsutveksling som kan gi lærdom. Det er no edu burde prøve.

Sitat nr 1: Neger er ikke verdinøytralt

Sitat 2: det rene sludder fra en gjeng opprørske negerungdommer.

Dermed har du vel flagget dine verdier.

Er du villig til å sjekke gehaltet i rapporten fra African Youth? Eller avviser du den fordi den er skrevet av en "gjeng opprørske negerungdommer"?

Og fortsatt står du uten et eneste reelt argument til fordel for bruken av betegnelsen "neger", som denne debatten handler om.

Du mener jeg hopper bukk over dette og hitt og kaller min argumentasjon idioti. Det er en debatteknikk jeg ikke er med på. Jeg har redegjort for mitt syn, vist til sitat fra leksikon som definerer "neger" i tråd med deg jeg hevder. Videre har jeg presentert en historisk gjennomgang av begrepet "neger" slik African Youth har skrevet den. En gjennomgang som står til troende, ikke mist målt mot den mangelfulle argmumentasjon du fører i marken.

Diskusjon med argumenter, gjerne hentet fra andre, der sak er viktig er poenget i en meningsutveksling som kan gi lærdom. Det er no edu burde prøve.

Igjen hopper du bare bukk over alt som fremkommer av motargumenter, spørsmål som blir stilt, og det faktum at dine kilder åpenbart har feil.

Du er vel den siste i verden som bør etterlyse diskusjon,da du åpenbart er her kun for å belære.

Gjest Bachelor i spansk og lingvist

Hvorfor blande inn spansk egentlig -

på spansk er UN NEGRO = en sort person, en farget person,

en neger om du vil.

Det betyr ikke at det er like greit å bruke neger på norsk fordi om man sier negro på spansk.

Hvorfor blande inn spansk egentlig -

på spansk er UN NEGRO = en sort person, en farget person,

en neger om du vil.

Det betyr ikke at det er like greit å bruke neger på norsk fordi om man sier negro på spansk.

Jeg "blander " inn spansk fordi artikkelen som er utgangspunktet for mitt engasjement i tråden gjør det, og det er det jeg kommenterer og intet annet.

Enhver oppegående person vet forøvrig at det er "nigger" som er den vulgære form av neger, og at praktisk talt alt det negative som artikkelen prøver å legge i bruken av neger er det rene og skjære sprøyt, slik som forfalskningen av hva negro betyr beviselig også er.

Siden du er språkinterresert kan du i stedet for kverulanten "farslykke" svare meg på hva en svart person i bestemt form entall blir?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...