Gå til innhold

Politisk korrekt Pippi

Anbefalte innlegg

Gjest Bachelor i spansk og lingvist

Jeg "blander " inn spansk fordi artikkelen som er utgangspunktet for mitt engasjement i tråden gjør det, og det er det jeg kommenterer og intet annet.

Enhver oppegående person vet forøvrig at det er "nigger" som er den vulgære form av neger, og at praktisk talt alt det negative som artikkelen prøver å legge i bruken av neger er det rene og skjære sprøyt, slik som forfalskningen av hva negro betyr beviselig også er.

Siden du er språkinterresert kan du i stedet for kverulanten "farslykke" svare meg på hva en svart person i bestemt form entall blir?

Vel, i de fleste tilfeller behøver man ikke snakke om hudfarge i det hele tatt.

Man kan snakke om en person, en mann, en kvinne, en gutt, en jente, en datter, en venn, en nabo, en svoger. Når jeg omtaler min svoger er det aldri nødvendig å omtale ham utifra hudfargen, men som slektning. Jeg omtaler min datter som min datter - ikke som asiat eller lign.

I de tilfeller hvor det er relevant å omtale en persons hudfarge kan man bruke ord

som: han er svart, og kjenner man til nasjonaliten/opprinnelsen kan man si: afrikaner, afroamerikaner, sort amerikaner eller lignende. Ikke så enkelt egentlig for nasjonalitet sier ofte lite om hudfarge - en svart person kan jo like gjerne være engelsk, fransk som norsk. I noen sammenhenger kan man si "Min sønn er sort" i huden. For min del er ordet neger utgått på dato, selv om jeg selv ikke legger noe negativt i det. Det har med respekt å gjøre.

Språket er ordrikt, og man kan unngå å bruke ordet "neger" om man vil. Det er viljen det kommer an på. Jeg har mange venner med ulik bakgrunn og farge, men jeg hverken ser på dem eller omtaler dem ut i fra hudfarge. Jeg omtaler dem med navn eller som venn, slektning osv. Hudfargen deres er i de fleste tilfeller meget irrelevant for sammenhengen.

Men jeg er kanskje "fargeblind"

Fortsetter under...

• Svar 118
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Mrs. Wallace

14

• fei1365380229

4

• snø

4

• favn

3

Mest aktive i denne tråden

Vel, i de fleste tilfeller behøver man ikke snakke om hudfarge i det hele tatt.

Man kan snakke om en person, en mann, en kvinne, en gutt, en jente, en datter, en venn, en nabo, en svoger. Når jeg omtaler min svoger er det aldri nødvendig å omtale ham utifra hudfargen, men som slektning. Jeg omtaler min datter som min datter - ikke som asiat eller lign.

I de tilfeller hvor det er relevant å omtale en persons hudfarge kan man bruke ord

som: han er svart, og kjenner man til nasjonaliten/opprinnelsen kan man si: afrikaner, afroamerikaner, sort amerikaner eller lignende. Ikke så enkelt egentlig for nasjonalitet sier ofte lite om hudfarge - en svart person kan jo like gjerne være engelsk, fransk som norsk. I noen sammenhenger kan man si "Min sønn er sort" i huden. For min del er ordet neger utgått på dato, selv om jeg selv ikke legger noe negativt i det. Det har med respekt å gjøre.

Språket er ordrikt, og man kan unngå å bruke ordet "neger" om man vil. Det er viljen det kommer an på. Jeg har mange venner med ulik bakgrunn og farge, men jeg hverken ser på dem eller omtaler dem ut i fra hudfarge. Jeg omtaler dem med navn eller som venn, slektning osv. Hudfargen deres er i de fleste tilfeller meget irrelevant for sammenhengen.

Men jeg er kanskje "fargeblind"

Av en eller annet merkelig grunn ender altid slike debatter til slutt opp med floskelen ok PK-fjas at man ikke trenger omtale folk med rase eller etnisk tilhørighet.

Vel, vi menensker deler hverandre opp i grupper enten enkelte liker det eller ei, så spørsmålet står fortsatt. Hva skal man kalle en svart person i bestemt form entall som man ikke vet om kommer herfra eller derfra?

Tross alt er det vel derfor folk velger neger fremfor det langt mer nedlatende "svarting", selv om svart paradosksalt nok er stuerent selv hos PK-gjengen.

Språk er vanskelig og innviklet, men en ting er sikkert, og det er at det ikke er en gjeng halvrabiate opprørske norske negerungdom som skal definere det norske språk slik denne figuren "farslykke" insisterer på.

Av en eller annet merkelig grunn ender altid slike debatter til slutt opp med floskelen ok PK-fjas at man ikke trenger omtale folk med rase eller etnisk tilhørighet.

Vel, vi menensker deler hverandre opp i grupper enten enkelte liker det eller ei, så spørsmålet står fortsatt. Hva skal man kalle en svart person i bestemt form entall som man ikke vet om kommer herfra eller derfra?

Tross alt er det vel derfor folk velger neger fremfor det langt mer nedlatende "svarting", selv om svart paradosksalt nok er stuerent selv hos PK-gjengen.

Språk er vanskelig og innviklet, men en ting er sikkert, og det er at det ikke er en gjeng halvrabiate opprørske norske negerungdom som skal definere det norske språk slik denne figuren "farslykke" insisterer på.

"Språk er vanskelig og innviklet, men en ting er sikkert, og det er at det ikke er en gjeng halvrabiate opprørske norske negerungdom som skal definere det norske språk slik denne figuren "farslykke" insisterer på."

Nei, for alt i verden, det er helt uakseptabelt at dem det gjelder skal ha noe de skulle ha sagt!

Helt enig, la heller en sur, gammel morsk og norsk bleikfis av en gubbe bestemme det.

Jadda...

Greit det - språk er ikke så enkelt alltid. Der finnes ikke et enkelt synonym for "neger" - du må altså bruker flere ord.

Men gjør det noe?

Kan du ikke bare omtale ham for det han er. Eks. du treffer en sort person, som du senere skal omtale. Må fargen komme med.

Kan du ikke bare si: f.eks.

Jeg møte en hyggelig kar på festen igår.

Kari har fått seg ny kjæreste.

Trenger det komme fram at han er sort.....

vi sier jo neppe om oss selv.

Jeg møtte en hyggelig hvit mann på festen igår.

Kari har fått seg en ny hvit kjæreste.

Det er mulig å unngå å bruke

negativt ladete ord.

For man kan ikke stikke under en stol at neger er negativ i Norge i dag, selv om man ikke selv tillegger det noen negativ verdi. Når vi kommunsierer er det jo mottakerne vi bør tenke på -, hva "gjør/skaper" ordene når vi sier dem.

Greit det - språk er ikke så enkelt alltid. Der finnes ikke et enkelt synonym for "neger" - du må altså bruker flere ord.

Men gjør det noe?

Kan du ikke bare omtale ham for det han er. Eks. du treffer en sort person, som du senere skal omtale. Må fargen komme med.

negativt ladete ord.

For man kan ikke stikke under en stol at neger er negativ i Norge i dag, selv om man ikke selv tillegger det noen negativ verdi. Når vi kommunsierer er det jo mottakerne vi bør tenke på -, hva "gjør/skaper" ordene når vi sier dem.

Selvsagt er det mye det går an å la være å si. Hva skal vi med språk og nyanser av språk?

Tydelig at debatten har skidd helt ut av spor nok engang.

Gjest Bondetuppe

Interessant tråd!

det jeg lurer på er: Når endret ordet neger seg fra å være et nøytralt ord til å få en negativ betydning?

Første gang jeg så en neger var på begynnelsen av 70-tallet. Jeg var barn i en småby langt fra Oslo, og dette var eksotisk.

Så vokste jeg opp og kalte fortsatt de som hadde et afrikansk utseende for neger,- i mange år var det helt ok.

Men nå har det blitt helt feil og bortimot en dødelig fornærmelse.

Hva har skjedd?

Annonse

"Språk er vanskelig og innviklet, men en ting er sikkert, og det er at det ikke er en gjeng halvrabiate opprørske norske negerungdom som skal definere det norske språk slik denne figuren "farslykke" insisterer på."

Nei, for alt i verden, det er helt uakseptabelt at dem det gjelder skal ha noe de skulle ha sagt!

Helt enig, la heller en sur, gammel morsk og norsk bleikfis av en gubbe bestemme det.

Jadda...

Vel, vi lar ikke blitzere definere rasime. Ei heller nazister hva en sosialist er.

Mn en gjeng gettorappere skal vi altså la definere hva neger betyr? No way.

Grav deg heller ned i snøen igjen.

Men gjør det noe?

negativt ladete ord.

"Kan du ikke bare si: f.eks. Jeg møte en hyggelig kar på festen igår.

Kari har fått seg ny kjæreste. Trenger det komme fram at han er sort....."

Når man bor et sted hvor det er svært få mørkhudete, og omgangskretsen består av 95% hvite, norske, så ville man nok aldri presisere at en man traff var hvit.

I noen tilfeller ville jeg derfor nevnt at vedkommende var mørk, i likhet med andre evt. spesielle ting. Hvis man snakker om noen, og prøver å beskrive noen, er det jo naturlig å nevne de spesielle tingene, de som gjør at vedkommende skiller seg ut fra andre? Det være seg nasjonalitet, utseende, yrke, interesser osv.

Det er klart, hvis det eneste man sier er at man traff en hyggelig fyr, eller at Kari har fått ny kjæreste,- så er det ikke spesielt naturlig å nevne hudfarge. Men vanligvis er jo de eksemplene innledning til mer utdypende beskrivelser?

Man skal ikke være hysterisk redd for å nevne farge heller, det blir jo latterlig.

Vel, vi lar ikke blitzere definere rasime. Ei heller nazister hva en sosialist er.

Mn en gjeng gettorappere skal vi altså la definere hva neger betyr? No way.

Grav deg heller ned i snøen igjen.

"Vel, vi lar ikke blitzere definere rasime. Ei heller nazister hva en sosialist er."

....så hvorfor insisterer du da på at vi skal la hvite tullballer definere hva mørkhudede personer skal kalles???

Du snakker tullball her, ser du det ikke selv? Det du trekker fram med blitzere og nazister er at de ikke skal få definere det motsatte av seg selv. Det vi EGENTLIG diskuterer her er hvor vidt folk skal få innflytelse på hva vi kaller dem...

Og at du nekter å innse det sier i grunnen aller mest om deg og dine like.

Men jeg trøster meg med at bakstreberske sure gamle gubber er en utdødende rase.

"Vel, vi lar ikke blitzere definere rasime. Ei heller nazister hva en sosialist er."

....så hvorfor insisterer du da på at vi skal la hvite tullballer definere hva mørkhudede personer skal kalles???

Du snakker tullball her, ser du det ikke selv? Det du trekker fram med blitzere og nazister er at de ikke skal få definere det motsatte av seg selv. Det vi EGENTLIG diskuterer her er hvor vidt folk skal få innflytelse på hva vi kaller dem...

Og at du nekter å innse det sier i grunnen aller mest om deg og dine like.

Men jeg trøster meg med at bakstreberske sure gamle gubber er en utdødende rase.

Jaha, så du mener det er opp til nazister å definere seg selv og sin egen historie?

Sier vel mer om deg enn om meg.

Det er selvsagt den gemene store hop som til enhver tid definerer og legger betydninger i ord, ikke noen av partene.

Hvor naiv er det myulig å bli?

Interessant tråd!

det jeg lurer på er: Når endret ordet neger seg fra å være et nøytralt ord til å få en negativ betydning?

Første gang jeg så en neger var på begynnelsen av 70-tallet. Jeg var barn i en småby langt fra Oslo, og dette var eksotisk.

Så vokste jeg opp og kalte fortsatt de som hadde et afrikansk utseende for neger,- i mange år var det helt ok.

Hva har skjedd?

Det som har skjedd er at en gjeng politisk korrekte har vedattt at man ikke får lov å dele opp mennesker i grupper (ihverfall når det gjelder negre), fordi DE ikke liker det.

Jaha, så du mener det er opp til nazister å definere seg selv og sin egen historie?

Sier vel mer om deg enn om meg.

Det er selvsagt den gemene store hop som til enhver tid definerer og legger betydninger i ord, ikke noen av partene.

Hvor naiv er det myulig å bli?

"Jaha, så du mener det er opp til nazister å definere seg selv og sin egen historie?"

Nei, har jeg sagt det???

Det var du som dro inn nazistene i dette her. Som om det overhode har noen ting å gjøre med hvilke begreper man bruker for å omtale et menneske med mørk hud. Om man ikke ser bort fra at naziztene hadde problemer med disse da...

"Sier vel mer om deg enn om meg."

Nei, faktisk sier det atskillig mer om deg at du føler behov for å dra nazismen inn i dette.

"Det er selvsagt den gemene store hop som til enhver tid definerer og legger betydninger i ord, ikke noen av partene."

Ja jeg har forstått at du føler et veldig sterkt behov å kalle mørkudede mennesker for negre, og at du overhode ikke er villig til å høre på det øret, når de det gjelder sier at de ikke liker å bli kalt det. For det er din rett å kalle dem det, hvis du vil. Jadda. De skal ikke komme her og fortelle deg hva du skal si og ikke si. For partene skal selvfølgelig ikke ha noe de skulle ha sagt.

Fint det! Jeg kaller sånne som deg gretne gamle gubber på vei til graven. Du har selvfølgelig ikke noe du skulle sagt om det - du her jo en av partene - det er meg, den gemene hop som bestemmer det.

"Hvor naiv er det myulig å bli?"

Jeg spør heller om hvor sur gammel stabeis det er mulig å bli!

Hjelpes! Her snakker vi om hvor vidt vi skal respektere at noen ikke liker å bli kalt negre. Vi diskuterer ikke store verdensproblemer som kan få globale konsekvenser.

Vi tar det en gang til, jeg har forstått det som om gretne gamle gubber på vei til graven har litt tungt for det:

Kan du på en enkel måte fortelle meg hvorfor du insisterer på å kalle personer med mørkere hudfarge enn deg noe de selv ikke liker å bl kalt?

Jeg kommer til at det må være en av to. Enten ren vrangvilje eller så har du rett og slett bare litt tungt for det. Det siste lar seg selvfølgelig unnskylde med at det er slik gamle, gretne gubber er.

"Kan du ikke bare si: f.eks. Jeg møte en hyggelig kar på festen igår.

Kari har fått seg ny kjæreste. Trenger det komme fram at han er sort....."

Når man bor et sted hvor det er svært få mørkhudete, og omgangskretsen består av 95% hvite, norske, så ville man nok aldri presisere at en man traff var hvit.

I noen tilfeller ville jeg derfor nevnt at vedkommende var mørk, i likhet med andre evt. spesielle ting. Hvis man snakker om noen, og prøver å beskrive noen, er det jo naturlig å nevne de spesielle tingene, de som gjør at vedkommende skiller seg ut fra andre? Det være seg nasjonalitet, utseende, yrke, interesser osv.

Det er klart, hvis det eneste man sier er at man traff en hyggelig fyr, eller at Kari har fått ny kjæreste,- så er det ikke spesielt naturlig å nevne hudfarge. Men vanligvis er jo de eksemplene innledning til mer utdypende beskrivelser?

Man skal ikke være hysterisk redd for å nevne farge heller, det blir jo latterlig.

enig at man ikke skal være hysterisk, men jeg prøvde å gjøre et poeng ut av at det ofte ikke er nødvendig å kommentere farge. Vi gjør det mot sorte mennesker og gjerne for mye - men det er sjelden ille ment når man gjør det.

Men poenger var nå egentlig å prøve å få klargjort at man behøver ikke å bruke et ord som neger -

men man får jo gjøre som man vil.

Annonse

HELT ENIG!!

Det er jo vi som gjør ordet neger til noe negativt!!!

I hele min oppvekst har vi sagt neger, og det sier jeg fortsatt uten at det er en snev av noe negativt i det!!

Naboen vår har en nydelig negergutt adoptert fra Colombia, og det første farmora der sa når hun fikk holde barnebarnet sitt var: " har aldri tatt i en skikkelig neger, og denne gutten var bare helt nydelig". Rundt bordet satt vi alle og var så rørte.

Hva er negativt??? IKKE GJØR DET TIL DET

Fy flate, her er det ignoranse ute og går...

Interessant tråd!

Hva har skjedd?

Det samme som da kronprinsen spøkte og sa han var Johnny fra Stovner.

Det skulle han visst aldri ha sagt.

Da spratt det opp folk i øst og vest som skulle sko seg politisk på en egentlig morsom spøk, et sleivspark til pressen, som alltid er ute etter kjendiser, og sjelden er og leter på Stovner.

Det hele utviklet seg til en farse, som delte Norge i to. Den ene delen tok kronprinsens flåseri fornærmelig opp. Den andre delen gaplo av den første og lo litt av sleivsparket.

Hm... Jeg lurer på om ordet neger/negro har opprinnelse i ordet niger (nigerianer), altså at ordet kom til fordi noen kom derfra (fra Nigeria, landet ved Niger-elven).

*Bare funderer*

Eller så er jeg enig i at man bør kalle folk det som den folkegruppen selv uttrykker ønske om, altså i dette tilfelle unngå bruken av ordet neger, siden det med årene har blitt et belastet uttrykk. Det var ikke negativt ladet i Norge for 30 år siden, men kulturen har forandret seg, og det syns jeg vi får respektere.

Jeg mener bestemt ordet "neger" kommer av "negro" som betyr "svart" på latin, og som altså viser til en fargekategori.

Hilsen

Jeg synes flere her burde skjerpe seg. Maken til måte å snakke sammen på.

Selv om ordet negro er navnet på en farge på spansk

så er ikke det noe bevis på at ordet neger er verdinøytralt på norsk. En lingvist vil kalle det "falske venner" fordi ordene er like (staves likt), men har ulik betydning.

En lingvist vet at språk utvikler seg over tid og forandrer betydning og kan over en generasjon få mer positiv eller negativ betydning. Når mine foreldre bruker ordet neger vil jeg påstå at det er temmelig verdinøytralt for jeg kjenner deres verdier og livssyn.

Men hvis jeg tar ordet i bruk så vet jeg at ordet er bærer av verdi, har en negativ ladning for de fleste iallafall. Derfor lar jeg være å bruke ordet - av respekt.

Og de som ikke bryr seg og bruker ordet alikevel har tatt et valg - ja ja - det får jo være opp til dem.

Men trror dere virkelig at en slik kverulantisk holdning som flere viser her er til gagn...

"Jeg synes flere her burde skjerpe seg. Maken til måte å snakke sammen på."

Henger meg på denne. Hadde dette vært i RL så hadde nok flere ikke turt å uttale seg så surt om hverandre... Det er trist...

Neger er ikke verdinøytralt, men negro er navnet på en farge.

Når fyrens "kildehenvisning" så hevder at det allerede fra spanjolenes tid lå en masse negativt i DET, er det med sannhet å melde det reine sludder og vås.

Hva i hulseste skal så spanjoelene si om hudfargen til en neger? Ikke kan de bruke negro og heller ikke navnet på fargen svart, da den "tilfeldigvis" også er negro.

Una persona de piel oscura = en fullgod beskrivelse på spansk, av en person med mørk hudfarge - hvis det så er at det er så livsnødvendig å beskrive hudfargen til personen...

Una persona de piel oscura = en fullgod beskrivelse på spansk, av en person med mørk hudfarge - hvis det så er at det er så livsnødvendig å beskrive hudfargen til personen...

Ja, det var jo enkelt kortfattet og greit....og sikkert mange som bruker der fremfor svart som vi bruker og som "tilfeldigvis" er ordet negro.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...