Hege g Skrevet 20. desember 2005 Del Skrevet 20. desember 2005 Jeg har et jente på 8 år som er frisk og aktiv. Etter at hun hadde lagt seg i kveld kom hun ned til meg og fortalte at hun hadde opplevd noe. Hun lå og så på et bilde på veggen som plutselig begynte å gå fram og tilbake. Hun snudde seg over til andre siden og da følte hun at overkroppen også gikk fram og tilbake en liten stund. Også syntes hun at øynene kanskje ristet litt. Da hun kom ned var hun ikke ustø eller svimmel. Jeg er litt usikker på hvordan jeg skal tolke dette, og om dette er noe som bør utredes. Kan dette være epilepsi? Har også lest at kramper kan være et symptom på hjernesvulst. Hun har vært på håndballtrening i kveld men det har vel kanskje ingen betydning. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/211182-rykninger/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Per H Finne, Professor i barnesykdommer Skrevet 21. desember 2005 Del Skrevet 21. desember 2005 Av barnets beskrivelse er det ikke lett å gi en sikker forklaring. En mulighet er at hun har fantasier som hun beskriver slik du refererer, og det tror jeg er den mest sannsynlige.Av og til kan vi ha endring i " kroppsoppfattelse" som kan ligne på det du skriver og som vi ikke har sikker forklaring på. Endring i blodtrykk og sirkulasjon kan også gi slike symptomer. Det er også mange andre teoretisk mulige forklaringer, men siden barnet var klar og våken da hun kom ned til deg, ikke ustø vil jeg velge og se det an og observere om hun får symptomer påny, om hun får andre symptomer som kan tolkes som nevrologiske. Ved epilepsi kan det være uklare og vanskelig tolkbare symptomer utenom kramper, som indikerer at det er en nevrologisk forstyrrelse. Jeg synes ikke symptomene du beskriver er typisk slike, men dersom de oppter igjen, bør hun undersøkes med tanke på epileppsi som forklaring. Hjernesvulst kan også i en startfase gi mange vanskelig tolkbare symptomer, men de du beskriver er ikke typiske for slike. Følg barnet og ta det med til lege dersom symptomene opptrer på nytt. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/211182-rykninger/#findComment-1538783 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.